Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gewoon wat busfoto's door Arjen B.
Vandaag om 11:25:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 11:21:26
Omgeving Frankfurt am Main door CHH
Vandaag om 11:20:26
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Benelux795
Vandaag om 11:14:56
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
Vandaag om 11:10:10
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 11:05:41
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 10:58:42
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 10:57:49
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door Sander Fondse
Vandaag om 10:57:00
Modeltreinenbeurzen door RhB-Mikey
Vandaag om 10:53:48
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:52:46
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 10:30:33
NL cameo layout (0,26m2) door Ronald Halma
Vandaag om 10:02:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door bask185
Vandaag om 09:42:43
Een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 09:18:58
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 08:51:09
West-Brabantse modelspoordagen door spoorijzer
Vandaag om 08:49:19
NL-baan in Canada door mass am see
Vandaag om 08:42:00
Zaterdag 25 oktober Modelspoorbeurs Lisse door Besselspoor
Vandaag om 08:23:52
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door marco
Vandaag om 08:10:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Eric B
Vandaag om 07:59:36
Märklin 2025 door Eric B
Vandaag om 07:41:03
Verwisselen koppelingen Hamo 1205 door hmmglaser
Vandaag om 00:33:52
Project seaside Germany door Ronald Halma
20 October 2025, 23:26:48
Schroefkoppeling voor H0. door Edwin2121992
20 October 2025, 23:09:16
Modelspoor Vereniging Nijkerk MVN Nijkerk door Train Charter Services
20 October 2025, 23:03:33
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door T.Spat
20 October 2025, 22:19:35
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
20 October 2025, 21:16:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
20 October 2025, 20:23:16
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
20 October 2025, 20:23:03
  

Auteur Topic: Levensduur en onderhoud Marklin Locs  (gelezen 1132 keer)

Boelie

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Levensduur en onderhoud Marklin Locs
« Gepost op: 07 November 2016, 19:33:52 »
Goedendag,

Wat is de gemiddelde levensduur/verwachting van de nieuwere generatie digitale Marklin MFX locomotieven, bij 25-30 graden Celsius omgevingstemperatuur en gemiddeld een half uur rijden per week?
Welk onderdeel is of onderdelen zijn het meest aan slijtage onderhevig?
Welke simpel zelf te plegen onderhoudsmaatregelen kunnen de levensduur verlengen?
In welke mate speelt een hoge dan wel lage luchtvochtigheid hierbij een rol?
loont het om locomotieven na enige activiteit/inspanning op een (veel)lagere snelheid en/of met minder inspanning/belasting af te laten rijden/koelen, of maakt dit niet zoveel uit?
Met wat kan je het beste de metalen exterieur delen behandelen tegen roestvorming? Bij de modellen met roestvrijstalen delen, bijv de pantograaf, is dit minder een probleem dan bij de iets blikkige gelakte  exemplaren.

Frank103

  • Offline Offline
  • Berichten: 668
Re: Levensduur en onderhoud Marklin Locs
« Reactie #1 Gepost op: 07 November 2016, 21:11:04 »

Wat is de gemiddelde levensduur/verwachting van de nieuwere generatie digitale Marklin MFX locomotieven, bij 25-30 graden Celsius omgevingstemperatuur en gemiddeld een half uur rijden per week?
- vele jaren, afhankelijk van gebruik (zware sleep, hellingen, rijsnelheid etc.)

Welk onderdeel is of onderdelen zijn het meest aan slijtage onderhevig?
- koolborstels bij 5* motoren en anti slip bandjes

Welke simpel zelf te plegen onderhoudsmaatregelen kunnen de levensduur verlengen?
- regelmatig smeren, zie gebruiksaanwijzing

In welke mate speelt een hoge dan wel lage luchtvochtigheid hierbij een rol?
- moderne electronica kan niet zo goed tegen vocht, gooi je mobiel maar eens in een emmer water...

loont het om locomotieven na enige activiteit/inspanning op een (veel)lagere snelheid en/of met minder inspanning/belasting af te laten rijden/koelen, of maakt dit niet zoveel uit?
- heb nog nooit zelf ervaren of ergens gelezen dat dat iets uitmaakt. Als motor of decoder heel warm worden is er iets met de lok aan de hand (smering)!

Met wat kan je het beste de metalen exterieur delen behandelen tegen roestvorming? Bij de modellen met roestvrijstalen delen, bijv de pantograaf, is dit minder een probleem dan bij de iets blikkige gelakte  exemplaren.
- onder normale omstandigheden hoef je de metalen onderdelen niet tegen roesten te behandelen. Ik heb marklin locomotieven van 40 jaar oud zonder een spatje roest. Bij langdurige extreme luchtvochtigheid loop je natuurlijk wel het risico dat roest ontstaat.


henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22608
Re: Levensduur en onderhoud Marklin Locs
« Reactie #2 Gepost op: 07 November 2016, 21:16:00 »
Eeeh, de metalen kappen van locs zijn in de regel van Zamac, een legering met als hoofdbestanddeel zink. Dat roest niet. Bij normaal gebruik gebeurt daar niks mee.
In hoogst zeldzame gevallen is sprake van een productiefout bij het samenstellen van de Zamac en dan ontstaat zinkpest. Daar doe je dan weer niks aan.

Moderne locs zijn uitgerust met onderhoudarme motoren. De tandwielen staan in het vet in gesloten tandwielkasten en daar gebeurt ook al niks mee. Zelf doe ik niks aan regelmatig onderhoud. Heb ook niet veel loks uit de Märklinfabriek moet ik toegeven.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.