Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:50:02
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door metpetergaathetbeter
Vandaag om 16:42:03
firm ware voor 3 D printer door borotof
Vandaag om 16:40:24
modulebaan jaren 60 door aad52
Vandaag om 16:31:55
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Hans Reints
Vandaag om 16:31:02
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:19:48
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 16:18:56
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Sven
Vandaag om 16:18:53
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door Arjan6511
Vandaag om 16:08:17
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:53:47
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door Magic
Vandaag om 15:45:38
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 15:14:21
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Bert55
Vandaag om 15:04:46
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 14:58:59
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 14:45:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door bask185
Vandaag om 14:27:08
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Cor--24
Vandaag om 14:13:26
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 13:29:14
Locatie van foto gezocht door Arjan6511
Vandaag om 13:18:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 13:11:00
MB-module: Hielan Ware door Hendrik Jan
Vandaag om 12:47:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn HITV
Vandaag om 12:40:37
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 12:11:20
ÖBB Smalspoor minibaantje in H0e door RhB-Mikey
Vandaag om 11:05:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Teun
Vandaag om 11:00:26
Treinreizen met m'n vader door Arjan6511
Vandaag om 10:58:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Teun
Vandaag om 10:54:54
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:31:47
ABLOAD gaat stoppen door Bor de Wolf
Vandaag om 10:25:16
NS 8400 van Werps door FritsT
Vandaag om 09:58:13
  

Auteur Topic: Een beetje Zutphenachtig H0  (gelezen 10564 keer)

mvdbrand

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Een beetje Zutphenachtig H0
« Gepost op: 06 november 2016, 23:17:37 »
Hallo allemaal,

Buiten wat geklooi op mijn studentenkamer 10 jaar geleden en in mijn 1-kamer appartement 6 jaar geleden is het er door ruimtegebrek nooit echt van gekomen om een baan te bouwen. Een jaar geleden zijn mijn vriendin en ik verhuisd naar een echt huis met genoeg kamers en daarvan is er 1 bestemd om een baan in te gaan bouwen. De kamer is grofweg 5meter bij 4,40 meter. Ik kan de kamer niet helemaal volbouwen maar heb toch flink wat ruimte.

Ik heb de afgelopen weken wat zitten tekenen in Anyrail en heb nu uiteindelijk een baanplan getekend dat geïnspireerd is op station Zutphen. Een van de nadelen is dat er een aantal bochtwissels in de klimspiraal van/naar het schaduwstation liggen aan de rechterkant, maar ik ben bang dat dit niet anders is. Verder ben ik erg blij met de 4 opstelsporen links bovenin en de redelijk slanke wissels die ik op de hoofdsporen heb kunnen gebruiken.

Ik wil gelijkstroom digitaal gaan rijden met NS materieel van globaal tussen 1990 en 2000. Ik heb al een aardige vitrine vol verzameld. Daar zal ik bij daglicht eens een foto van maken en plaatsen. Ik wil met Tillig elite rails aan de slag. Ik ben niet van plan om het stationsgebouw van Zutphen na te bouwen maar ik wil wel dezelfde perronindeling aanhouden en de treinenloop baseren op hoe het er in Zutphen tussen 1990 en 2000 aan toe ging. Van onder naar boven zou dat volgens mij zijn:
- 1e spoor links: stoptrein elektrisch richting Dieren - Arnhem
- 1e spoor rechts: stoptrein diesel richting Winterswijk
- 2e spoor links: stoptrein diesel richting Apeldoorn
- 2e spoor rechts: stoptrein diesel richting Hengelo
- 3e spoor: sneltreinen elektrisch richting Dieren - Arnhem/Deventer - Zwolle
- 4e spoor: goederentreinen op doorreis
- alles boven het 4e spoor is opstel en of rangeerterrein

Zichtbaar station


Schaduwstation


Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties!

Marten

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8523
    • Midland
Re: Een beetje Zutphenachtig H0
« Reactie #1 Gepost op: 07 november 2016, 00:05:33 »
Hoi,

Interessant plan.
Ken Zutphen vooral van de IJsselbrug en het depot van Strukton(werkplaats).

Komt daar nog iets van terug in de baan?

Mvg Koen.
« Laatst bewerkt op: 07 november 2016, 00:26:59 door NS264. Reden: tekst »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 512
    • RhB-Modelbaan
Re: Een beetje Zutphenachtig H0
« Reactie #2 Gepost op: 07 november 2016, 09:51:30 »
Hallo Marten,

Dat vindt ik leuk dat je iets met Zutphenachtigs gaat doen. (y)
Als Zutphenaar heb ik vaak gedacht ook hiermee bezig te gaan maar mijn beperkte ruimte laat dat niet toe. Maar de exploitatie in Zutphen is bijzonder leuk om in model na te bootsen. Elk heel en half uur 6 treinen verwerken met daar tussen door goederen en werktreinen of treinstellen bijstellen of wegzetten. Nu met de Artitec modellen (De1, 2 en 3) is de periode van voor Syntus en Arriva wel erg mooi.

Enkele gedachten van mij bij je ontwerp:

Ik heb al eens een dergelijke opzet gehad bij mijn H0 DB baan Murmeltal. De S-bocht aan de linkerkant had ik ook aan de rechterkant, maar dan wel in een tunnel verstopt. Een groot nadeel was het moeilijk bereikbare schaduwstation. Ik had zelfs een deel boven het schaduwstation wegschuifbaar zodat ik er beter bij kon. Een ander nadeel was dat treinen altijd rondjes reden en dat dezelfde trein dus altijd in dezelfde richting reed. Maar bij treinstellen is dat makkelijker, die kan je laten keren. Ik zou voor elke richting, in Zutphen 5 (!) een paar kopsporen in het schaduwstation maken en slechts enkele doorgaande sporen voor eventueel getrokken treinen. Dat geeft meer sporen in het schaduwstation, 1 doorgaand spoor kan 2 kopsporen worden. Maar voor elke richting een apart (klein) schaduwstation met kopsporen is nog leuker om mee te rijden en dat benadert de werkelijke exploitatie.

En die brug van Koen..... is denk ik een brug te ver :-\. Vanwege de ruimte.

Ben benieuwd hoe het verder gaat!

met groet, Jan
Vanaf 2015 bouwend aan een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB.

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1409
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Een beetje Zutphenachtig H0
« Reactie #3 Gepost op: 07 november 2016, 10:11:58 »
Voorzie ook ergens een lusje in het schaduwstation, dan kun je een getrokken trein ook keren.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Een beetje Zutphenachtig H0
« Reactie #4 Gepost op: 07 november 2016, 10:55:02 »
Ik zou je sporenplan van links onder schuin leggen naar rechtsboven,dan raak je aan de uiteinde's van het stationsdeel met de perrons de slingers ervoor en erachter(grotendeels) al kwijt.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Een beetje Zutphenachtig H0
« Reactie #5 Gepost op: 07 november 2016, 11:02:19 »
Goeie suggestie Floris. Sporenlengte wordt dan ook wat groter. Het echte Zutphen ligt trouwens ook in een lichte boog.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

mvdbrand

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re: Een beetje Zutphenachtig H0
« Reactie #6 Gepost op: 07 november 2016, 12:17:37 »
Bedankt voor jullie reacties!

@Koen, die brug wordt lastig denk ik qua ruimte maar misschien is er toch nog iets te doen als ik het station draai zoals tijgernootje oppert.

@Jan Bennink, De s-bocht links zou ik inderdaad ook in een tunnel uit willen voeren, hetzelfde geldt voor het gedeelte rechts waar de klimspiraal begint en de wissels eindigen. Het voordeel daarvan is dat ik dan daar weer extra ruimte voor scnery heb. Jouw ideeen over het schaduwstation zijn interessant daar ga ik eens over nadenken.

@Frans, een keerlus is inderdaad geen slecht idee al kunnen locs nog steeds omgereden worden in deze opzet. Maar in een schaduwstation is dat wat minder makkelijk om te doen.

@Tijgernootje/@VFR, het sporenplan iets draaien of in een bocht leggen daar ga ik ook eens mee experimenteren.

Ik ga vanavond en morgen weer eens tekenen. Op naar versie 2!

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8427
Re: Een beetje Zutphenachtig H0
« Reactie #7 Gepost op: 07 november 2016, 12:53:20 »
Als ik je plan bekijk denk ik dat je zo ongeveer een (maximale) perronlengte hebt van 160 cm. Is dat voldoende voor de treinen die je wil laten rijden?
Jeroen

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1196
Re: Een beetje Zutphenachtig H0
« Reactie #8 Gepost op: 07 november 2016, 13:17:57 »
Hallo,

Ik heb nog even gekeken naar het sporenplan.
Als je nederland 1990-2000 rijdt dan mag je er van uitgaan dat je rechts rijdt,
Dan kunnen links en rechts ieder 2 meegebogen wisssels uit het plan zonder dat dat beperkingen oplevert voor de explotatie.

succes jandcargo

mvdbrand

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re: Een beetje Zutphenachtig H0
« Reactie #9 Gepost op: 08 november 2016, 23:56:25 »
@jandcargo, scherp dat scheelt weer een paar tientjes!

@Jeronimos, dat zou voldoende moeten zijn voor een koploper, plan T of een loc met 4 wagons.

Vanavond een beetje aan het schaduwstation zitten sleutelen:
- kopsporen toegevoegd
- keerlus ingepast



In het zichtbare gedeelte alvast de overbodige wissels weggehaald:


Daan!

  • Online Online
  • Berichten: 4500
Re: Een beetje Zutphenachtig H0
« Reactie #10 Gepost op: 09 november 2016, 08:46:58 »
Kopsporen zijn leuk in een schaduwstation, maar ik zie het eerder als een belemmering. Kopmaken kan op een doorgaand spoor ook. Doorrijden op een kopspoor niet.

In bovenstaand ontwerp zit zowel links als rechts een stuk enkelspoor in het schaduwstation. Dit is een knelpunt in je dienstregeling. Door dit uit te voeren in dubbelspoor kun je tegelijkertijd een trein laten binnenkomen en laten vertrekken.

Je station zou ik inderdaad ook schuin leggen. Van linksonder naar rechtsboven. Je creëert iets meer lengte in je station en het wordt niet zo'n standaardontwerp.

Ik zie dat je kruiswissels hebt aangelegd in je station. Daardoor krijg je fases in je perron (a en b). Leuk, maar hoeveel lengte hou je over links en rechts?

Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 512
    • RhB-Modelbaan
Re: Een beetje Zutphenachtig H0
« Reactie #11 Gepost op: 09 november 2016, 08:51:41 »
Goedemorgen Marten,

Daar zijn we weer :). Niet te veel wissels weglaten, daar krijg je spijt van. Zo moet de stopper naar Arnhem nu links blijven rijden. Ook Lochem kan niet meer rechts rijdend binnenkomen. (Vorden komt trouwens links binnen).
De keerlus in het schaduwstation is alleen in één richting. Dat geeft een groot verschil met de andere richting. Ik denk dat als je toch bezig wilt met een klimspiraal aan de rechterzijde deze ook beter door kan laten lopen tot aan ene tweede schaduwstation onder het eerste. Ik adviseer je dan voor de richtingen Arnhem en Deventer elk één schaduwstation met slechts drie doorgaande sporen en een keerlus. Voor de richtingen Apeldoorn, Vorden en Lochem zou ik aparte kopspoortjes maken. Om een beetje van de werkelijk exploitatie te laten zien is het leuk om de eerste aftakkingen van de nevenlijntjes naar Apeldoorn en Vorden al in het zicht te brengen. Beiden hebben na deze aftakking genoeg aan twee kopspoortjes als schaduwstation.
Lochem kan wel mee in het schaduwstation "Deventer". De aftakking naar Lochem zit toch al over de Kanaalbrug. 

Het is ook voor een mooie besturing van de baan wel leuk om de aftakkingen naar Apeldoorn en Vorden aan te leggen. Zo kan je op het scherm (of op een fysiek paneel) de werkelijke sporensituatie weergeven. Daarvoor zou op de baan "Lochem" in het schaduwstation "Deventer" als eerste een rechts wissel moeten krijgen.

Misschien een wat ingewikkeld advies, maar als je vragen hebt zie ik die wel.
Woon je trouwens in de omgeving?

met groet, Jan
Vanaf 2015 bouwend aan een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB.

mvdbrand

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re: Een beetje Zutphenachtig H0
« Reactie #12 Gepost op: 16 november 2016, 23:21:38 »
Ik heb weer een avondje zitten tekenen in anyrail. Ik heb de vorm van de tafel een beetje aangepast zodat ik het station makkelijker schuin kon leggen. Hierdoor iets meer lengte in het station.

Ik heb toch maar de kopsporen weggehaald uit het schaduwstation om alle mogelijkheden open te houden. De keerlussen wil ik nog op een apart niveau gaan maken. Die moet ik dus nog tekenen.

Zichtbaar station


Schaduwstation


@Jan Bennink, bedankt voor jouw tips. Ik heb er een paar uit gehaald. Ik woon niet in de omgeving maar ik heb tot mijn 17e in Dieren gewoond en een paar jaar middelbare school in Zutphen gevolgd.
@Daan, Zutphen heeft drie sporen met een perron. Op spoor 1 en 2 (van onderen geteld) komen verschillende treinen op a (links) en b (rechts). Er is genoeg ruimte voor iig DE-II materieel en op 3 van de 4 sporen ook voor langer materieel zoals een plan U/V. Op spoor 3 komen sneltreinen binnen en die zullen het hele perron van ongeveer 2 meter kunnen gebruiken. Dus bijvoorbeeld een loc en 5 rijtuigen.

Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 512
    • RhB-Modelbaan
Re: Een beetje Zutphenachtig H0
« Reactie #13 Gepost op: 17 november 2016, 11:11:49 »
Ik woon niet in de omgeving maar ik heb tot mijn 17e in Dieren gewoond en een paar jaar middelbare school in Zutphen gevolgd.
Aha, op die wijze, herinnering aan een mooie tijd.
In je nieuwe opzet lijken de sporen wat vloeiender te liggen. Vooral aan de oostzijde. Dat is op zich mooi. Jammer dat de boog in Zutphen net andersom ligt. Het geheel omdraaien? In dat geval heb je natuurlijk weer geen ruimte voor het stationsgebouw.
Wat ik zou proberen om er in ieder geval in te houden is de symmetrische wisselstraat aan de westzijde van het perron. Die is zo beeldbepalend. In je laatste ontwerp rij je rechtdoor vanaf "de bug" naar spoor 1 en 2.
Een ander idee: Aan de westzijde de klimspiraal precies andersom leggen? Dan heb je meer ruimte voor een vloeiender aansluiting op het station en kan je de scherpe klimspiraal "verstoppen".
En eh.........., ik blijf bij de tip voor meerdere schaduwstations. ;)
Ik ben benieuwd wat er uiteindelijk uit komt.

met groet, Jan
Vanaf 2015 bouwend aan een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB.

mvdbrand

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re: Een beetje Zutphenachtig H0
« Reactie #14 Gepost op: 05 januari 2017, 01:06:08 »
Nu de feestdagen voorbij zijn wil ik toch wel snel gaan beginnen met bouwen. Daarom vanavond maar weer eens gaan tekenen.

Ik wilde de keerlussen op het tussenniveau nog tekenen maar uiteindelijk kwam ik toen ik daarmee bezig was  op een geheel andere insteek uit voor de baan. Nu heb ik links geen spiraal meer maar een keerlus met een drietal sporen waar met langere treinen gekeerd kan worden en drie kleinere sporen om de-2, plan-v, plan-u (wordt krap) kop te laten maken. Rechts gaat de spiraal naar het lager gelegen schaduwstation waar gekeerd kan worden of kop gemaakt kan worden.

Voordelen bij dit plan:
- Meer opstelsporen in totaal in de schaduw stations
- 2 keerlussen
- eenvoudiger te realiseren door maar 1 klimspiraal te gebruiken
- minder wissels
Nadelen:
- Minder rij mogelijkheden omdat links het grote schaduwstation niet bereikt kan worden