Hoe groot wordt de minimale boogstraal? Bij H0 zou ik minimaal ca. 500 mm nemen.
Je zou aan de linkerkant ook nog een enkelsporige spiraal kunnen voorzien die in de lus van je schaduwstation uitkomt. Is dat ook weer gelijk van de twee kanten benaderbaar.Je zal dan misschien een van de lussen moeten opofferen, maar je krijgt er wel een pak meer rijplezier mee.
In de spiraal hebben de buitenbochten een straal van 484mm en de binnenbochten zijn 425mm
Goedemiddag Marten.Ik zou inderdaad de boogstraal niet te krap nemen. Gezien de ruime bochten die de diverse Roco treinstellen nodig hebben, is 500 of 484 mm eigenlijk wel het minimum.Met mijn ontwerp heb ik met een bloedend hart afscheid moeten nemen van onder meer de NS TEE.
Zo'n bloedend hart kreeg ik ook bijna. Modellen van de laatste 30 jaar zijn steeds beter op schaal en vergen daardoor een ruimere boogstraal. Daarom heb ik besloten om mijn modelbaan na 40 jaar te renoveren en daarbij de boogstralen van 360 en 425 mm vaarwel te zeggen en te vervangen door bogen met een straal van 555 en 620 mm. de betreffende bogen worden voorafgegaan door een boog van 15 graden met een straal van 900 mm. Een soort overgangsboog dus. Ook wissels met een boogstraal van 425 mm worden vervangen door wissels met een boogstraal van 900 mm. Mijn modelbaan kan dan weer minimaal 30 jaar mee.
Hallo Martin,Het conceptontwerp nadert het eindontwerp.... Ik mis in het schaduwstation zuid/west de keerlus. Waarom dit schaduwstation zo ingewikkeld en niet gelijk aan het schaduw station noord/oost? Ben benieuwd naar je reden.met groet, Jan
Is deze ruimte niet beter te benutten? Het lijkt namelijk alsof je door de kopsporen van links naar rechts (of andersom) te leggen, meer treinen kwijt kan. Ik zou de aansluiting ook linksonder of -boven of rechtsboven in de ronde maken. Nu sluit je aan/tak je af als je de lus uitkomt, maar daardoor liggen de kopsporen al vrij ver in het midden van de tafel.