Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 15:19:58
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 14:59:47
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 14:46:54
Kortsluiting bij wissels door Spoorloos
Vandaag om 14:09:39
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
Les Billards du Vivarais door MaraNCS
Vandaag om 13:14:04
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hervé
Vandaag om 12:32:19
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 12:10:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:09:06
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
diorama, voor lange treinen. door Benelux795
Vandaag om 07:54:29
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
  

Auteur Topic: Een beetje Zutphenachtig H0  (gelezen 10567 keer)

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Een beetje Zutphenachtig H0
« Reactie #15 Gepost op: 05 januari 2017, 11:44:11 »
Hoe groot wordt de minimale boogstraal? Bij H0 zou ik minimaal ca. 500 mm nemen.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1410
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Een beetje Zutphenachtig H0
« Reactie #16 Gepost op: 05 januari 2017, 13:19:19 »
Je zou aan de linkerkant ook nog een enkelsporige spiraal kunnen voorzien die in de lus van je schaduwstation uitkomt. Is dat ook weer gelijk van de twee kanten benaderbaar.
Je zal dan misschien een van de lussen moeten opofferen, maar je krijgt er wel een pak meer rijplezier mee.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

mvdbrand

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re: Een beetje Zutphenachtig H0
« Reactie #17 Gepost op: 05 januari 2017, 15:17:09 »
Hoe groot wordt de minimale boogstraal? Bij H0 zou ik minimaal ca. 500 mm nemen.

In de spiraal hebben de buitenbochten een straal van 484mm en de binnenbochten zijn 425mm

Je zou aan de linkerkant ook nog een enkelsporige spiraal kunnen voorzien die in de lus van je schaduwstation uitkomt. Is dat ook weer gelijk van de twee kanten benaderbaar.
Je zal dan misschien een van de lussen moeten opofferen, maar je krijgt er wel een pak meer rijplezier mee.

Dat is een interressante optie, daar ga ik nog even over nadenken.

MartOnTheWeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 862
    • MartOnTheWeb
Re: Een beetje Zutphenachtig H0
« Reactie #18 Gepost op: 05 januari 2017, 15:55:44 »
In de spiraal hebben de buitenbochten een straal van 484mm en de binnenbochten zijn 425mm

Goedemiddag Marten.
Ik zou inderdaad de boogstraal niet te krap nemen. Gezien de ruime bochten die de diverse Roco treinstellen nodig hebben, is 500 of 484 mm eigenlijk wel het minimum.
Met mijn ontwerp heb ik met een bloedend hart afscheid moeten nemen van onder meer de NS TEE.

Met spoorse groet
Mart
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!

mvdbrand

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re: Een beetje Zutphenachtig H0
« Reactie #19 Gepost op: 05 januari 2017, 17:02:07 »
Hoi Mart,

Het probleem is een beetje dat ik nog spiralen uit een oude baan heb en die zijn nou eenmaal niet breder. Ik wilde dus gewoon eigenwijs zijn en het hiermee gaan proberen.  ;D
Omdat er in de spiraal rechts gereden betekent het dus dat stijgen op 484mm gaat en dalen op 425mm. Had jij problemen bij het dalen of het stijgen?

Groet,

Marten

Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 512
    • RhB-Modelbaan
Re: Een beetje Zutphenachtig H0
« Reactie #20 Gepost op: 05 januari 2017, 17:37:31 »
Hoi Marten,

Weer een bericht over Zutphenachtig, leuk!
Ik gebruikte als minimum boogstraal op mijn H0 baan Roco R4, 48 cm. Ook ik adviseer je niet krapper toe te passen!

Verder vind ik dat je stations ontwerp in je bericht van 16 november er beter uit kwam. Toch maar niet twee spiralen naar twee schaduwstations boven elkaar? Bedenk dat je lange treinen uit het ene grote schaduwstation ook in het tweede kleine schaduwstation kwijt moet. Wat ik wel goed vind (en dat wist je al) is voor elke richting één apart schaduwstation. Dat maakt het rijden veel interessanter.
En eh, op de basis van je modelbaan beter niet bezuinigen. Dan maar een trein minder. Hoe vaak heb ik zelf niet gedacht: had ik maar.....

We zijn weer benieuwd naar het vervolg!

met groet uit Zutphen, Jan
Vanaf 2015 bouwend aan een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Een beetje Zutphenachtig H0
« Reactie #21 Gepost op: 05 januari 2017, 20:49:46 »
Goedemiddag Marten.
Ik zou inderdaad de boogstraal niet te krap nemen. Gezien de ruime bochten die de diverse Roco treinstellen nodig hebben, is 500 of 484 mm eigenlijk wel het minimum.
Met mijn ontwerp heb ik met een bloedend hart afscheid moeten nemen van onder meer de NS TEE.
Zo'n bloedend hart kreeg ik ook bijna. Modellen van de laatste 30 jaar zijn steeds beter op schaal en vergen daardoor een ruimere boogstraal. Daarom heb ik besloten om mijn modelbaan na 40 jaar te renoveren en daarbij de boogstralen van 360 en 425 mm vaarwel te zeggen en te vervangen door bogen met een straal van 555 en 620 mm. de betreffende bogen worden voorafgegaan door een boog van 15 graden met een straal van 900 mm. Een soort overgangsboog dus. Ook wissels met een boogstraal van 425 mm worden vervangen door wissels met een boogstraal van 900 mm. Mijn modelbaan kan dan weer minimaal 30 jaar mee.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

MartOnTheWeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 862
    • MartOnTheWeb
Re: Een beetje Zutphenachtig H0
« Reactie #22 Gepost op: 05 januari 2017, 20:55:21 »
Zo'n bloedend hart kreeg ik ook bijna. Modellen van de laatste 30 jaar zijn steeds beter op schaal en vergen daardoor een ruimere boogstraal. Daarom heb ik besloten om mijn modelbaan na 40 jaar te renoveren en daarbij de boogstralen van 360 en 425 mm vaarwel te zeggen en te vervangen door bogen met een straal van 555 en 620 mm. de betreffende bogen worden voorafgegaan door een boog van 15 graden met een straal van 900 mm. Een soort overgangsboog dus. Ook wissels met een boogstraal van 425 mm worden vervangen door wissels met een boogstraal van 900 mm. Mijn modelbaan kan dan weer minimaal 30 jaar mee.

Dat bedoel ik dus....... Martin heeft helemaal gelijk.

Ik heb ook de 'normale' bochten van Fleischmann Profi-rails verwerkt in mijn sporenplan. Ook in de railspiraal. Dat had ik niet hoeven en vooral niet moeten doen..... Maar achteraf is het altijd gemakkelijk praten. Mijn modelbaan vind je op www.martontheweb.nl.

Met spoorse groet
Mart.
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!

mvdbrand

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re: Een beetje Zutphenachtig H0
« Reactie #23 Gepost op: 08 januari 2017, 22:38:30 »
Bedankt voor de reacties allemaal. Het is me wel duidelijk geworden dat de spiralen die ik al heb eigenlijk te krap zijn. Ik heb daarom besloten deze niet te gaan gebruiken. Zodoende ben ik opnieuw gaan tekenen met een aantal uitgangspunten:
  • Maximale stijging in de spiralen 3%
  • Geen wissels in de spiralen
  • Ruimte voor 2 schaduwkopstationnetjes

Ik ben nu op het volgende ontwerp uitgekomen:








mvdbrand

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re: Een beetje Zutphenachtig H0
« Reactie #24 Gepost op: 09 januari 2017, 11:32:44 »


Ik zie net dat dit niet kan, hier is rechtsonder maar 5cm niveauverschil. De stijging moet dus verder doorgezet worden op het rechte stuk zodat het verschil op 10 cm zit.

Verder ben ik aan het nadenken of ik wel tillig elite in het schaduwstation wil gaan gebruiken. Ik heb nog een aantal Fleischmann wissels liggen en ook op Marktplaats zijn deze nog goed verkrijgbaar. Dat zou namelijk aardig wat in de kosten schelen.

Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 512
    • RhB-Modelbaan
Re: Een beetje Zutphenachtig H0
« Reactie #25 Gepost op: 09 januari 2017, 11:42:51 »
Hallo Martin,

Het conceptontwerp nadert het eindontwerp.... (y)

Ik mis in het schaduwstation zuid/west de keerlus. Waarom dit schaduwstation zo ingewikkeld en niet gelijk aan het schaduw station noord/oost? Ben benieuwd naar je reden.

met groet, Jan
Vanaf 2015 bouwend aan een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4501
Re: Een beetje Zutphenachtig H0
« Reactie #26 Gepost op: 09 januari 2017, 11:44:24 »


Is deze ruimte niet beter te benutten? Het lijkt namelijk alsof je door de kopsporen van links naar rechts (of andersom) te leggen, meer treinen kwijt kan. Ik zou de aansluiting ook linksonder of -boven of rechtsboven in de ronde maken. Nu sluit je aan/tak je af als je de lus uitkomt, maar daardoor liggen de kopsporen al vrij ver in het midden van de tafel.
« Laatst bewerkt op: 09 januari 2017, 11:46:40 door Daan! »

mvdbrand

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re: Een beetje Zutphenachtig H0
« Reactie #27 Gepost op: 09 januari 2017, 14:43:07 »
Hallo Martin,

Het conceptontwerp nadert het eindontwerp.... (y)

Ik mis in het schaduwstation zuid/west de keerlus. Waarom dit schaduwstation zo ingewikkeld en niet gelijk aan het schaduw station noord/oost? Ben benieuwd naar je reden.

met groet, Jan

De kleinere schaduw stations hebben inderdaad geen keerlus, deze zijn bedoeld voor de treinstellen van spoor 1 & 2. Het schaduwstation "zuid/west" is wat ingewikkelder omdat er minder ruimte beschikbaar is. Ik merkte dat de bochten anders te krap worden.

Is deze ruimte niet beter te benutten? Het lijkt namelijk alsof je door de kopsporen van links naar rechts (of andersom) te leggen, meer treinen kwijt kan. Ik zou de aansluiting ook linksonder of -boven of rechtsboven in de ronde maken. Nu sluit je aan/tak je af als je de lus uitkomt, maar daardoor liggen de kopsporen al vrij ver in het midden van de tafel.

De aansluiting moet zo liggen omdat de treinstellenen van spoor 1 & 2 die aan de oostkant het station verlaten hier kop zullen maken. Als de aansluiting andersom ligt dan kunnen de treinstellen niet meer inrijden. Ik kan de sporen inderdaad nog iets verlengen door de hoek aan te passen. Als ik de aansluiting dichter op de spiraal wil dan moet de wissel in de bocht komen te liggen. Ik zal vanavond eens kijken of dit mogelijk is. Goede tips!

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4501
Re: Een beetje Zutphenachtig H0
« Reactie #28 Gepost op: 09 januari 2017, 15:53:10 »
En als je de treinen iets verder door laat rijden naar links, de bocht laat maken die er al ligt en dan een het kopschaduwstation in laat rijden?

mvdbrand

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re: Een beetje Zutphenachtig H0
« Reactie #29 Gepost op: 24 januari 2017, 16:34:39 »
Inmiddels heb ik alle niet zichtbare sporen omgezet naar piko A-gleis:

Bovenste laag:


Middelste laag:


Onderste laag:


Ik ben begonnen met de onderste laag. De linkermodule staat nog te hoog, dus daar moet nog een stukje van de pootjes af. Ervoor komt nog een module.


Hier staan de klimspiralen uit een oude baan nog, deze ga ik niet meer gebruiken. Op deze plek komt ook nog een nieuwe module.


Hiermee wil ik o.a. gaan rijden:




Hopelijk in het weekend verder met de laatste twee modules