Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
B2
Vandaag
om 13:59:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
BartvD
Vandaag
om 13:57:38
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 13:52:36
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Bertholdowitsch
Vandaag
om 13:52:35
Raadplaatje
door
chrvdv37402
Vandaag
om 13:43:17
De wijntrein
door
spoorijzer
Vandaag
om 13:39:01
4 oktober modelspoorbeurs Houten
door
Silvolde
Vandaag
om 13:22:47
Led verlichting knippert
door
Hasenwald
Vandaag
om 13:16:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
grossraumwagen
Vandaag
om 13:13:41
Pfarrerwinkel bahn
door
basjuh1981
Vandaag
om 13:06:09
't Boemeltje
door
RobVille
Vandaag
om 12:11:13
Roco wagon openen
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 10:46:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 10:02:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Falkenberg
Vandaag
om 09:44:21
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen!
door
Sascha [St. 3rail]
Vandaag
om 09:06:48
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
spoorijzer
Vandaag
om 07:54:42
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:55
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald
door
Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:09
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
02 October 2025, 22:46:17
Märklin 2025
door
Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:50:44
Mooi weer om buiten te spelen
door
Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:45:27
NS 3502 van zwart naar groen
door
orientexpress
02 October 2025, 20:59:27
NS-1000 in spoor-1
door
FritsT
02 October 2025, 20:43:15
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor?
door
Peter Kleton
02 October 2025, 19:35:43
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
door
puntenglijder
02 October 2025, 19:21:06
MB-module: "Charleroi Route de Mons"
door
Marc tramt
02 October 2025, 18:23:08
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
NS264
02 October 2025, 16:30:06
Mijnbouw Indonesië
door
NS264
02 October 2025, 16:28:06
Een nieuw begin
door
dreezy
02 October 2025, 15:51:21
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
02 October 2025, 12:33:15
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
SS veewagens
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: SS veewagens (gelezen 2519 keer)
guest7823
Gast
SS veewagens
«
Gepost op:
05 November 2016, 14:06:22 »
Tijdens Eurospoor heeft Kniesoor met iemand staan praten (je kletst wat af op z'n beurs
) over SS veewagentjes. Helaas is me de naam van die persoon en de context ontschoten.
Kern van dat verhaal was de plaatsing van de sluitbordhouders. Deze stonden op het model naar achter toe (naar het wagen midden dus) "omdat dit ook zo was in het SS jubileumboek". Inmiddels heb ik het SS jubileumboek even uit de kast getrokken ...... en ik kan in dat boek geen referentie vinden voor naar binnenstaande sluitseinbordhouders. Dit met een uitzondering: bij een (conducteurs)wagen waarbij er aan beide zijde een trap naar het dak is met daarop loopplanken. Bij deze wagen staan de sluitseinhangers naar binnen. Alle overige foto's tonen volgens mij de sluitseinhouders op de standaard wijze, nl. naar buiten. Wat je wel ziet op de foto met de veewagens (genomen bij Kniesoor om de hoek, nl Delftse Poort) zijn de beugels voor de tenderbel draad.
Mocht de betreffende bouwert zich aangesproken voelen ....... laten we de gezellige discussie die we daar hadden hier, ter lering en de vermaak van een ieder, voortzetten.
Gelogd
janw
Offline
Berichten: 2220
Bruggen-IG:
Re: SS veewagens
«
Reactie #1 Gepost op:
05 November 2016, 15:03:35 »
Ha Paul,
ja, dat was ik. Bij Ronald Halma's Amerikaanse rivierkruising.
Zoals ik zei was de Staatsspoor veewagen in het museum mijn uitgangspunt; zie onderstaande foto met de houder naar 'achter' gedraaid. Hoe origineel die zijn weet ik natuurlijk niet, maar je kunt ze in elk geval niet anders monteren dan zo. En om er maar meteen vanuit te gaan dat een museumexemplaar *niet* klopt vind ik ook weer zo wat. Misschien is de verklaring dat de latten in de zijwand als een soort ladder zijn te gebruiken en dit dan dus juist handig is.
Uitgaande van dat exemplaar heb ik (en daar had je gelijk) bij de gesloten wagen niet aandachtig genoeg naar de foto in het Staatsspoor gedenkboek van 1913 gekeken; daar lijk je bij twee houders het blokje aan de binnenkant te zien, en bij twee aan de buitenkant --dat moet natuurlijk door het perspectief komen, en dat betekent dat ze niet 'voor' of 'achter' het paaltje zitten maar naar buiten. Ik moet nog even zien of ik het op mijn model ook wil gaan aanpassen --misschien als ik alsnog besluit om toch functionele houders te maken.
En dat leidt dan weer naar mijn vraag: weet iemand hoe de sluitseinen bij de Staatsspoor eruit zagen? Wat zat er eigenlijk in die houders? Laantaarns bij avond? En zo ja, in welke kleur? En overdag? Hoe werd het einde van een trein gemarkeerd in de jaren 1860-1870?
Gelogd
guest7823
Gast
Re: SS veewagens
«
Reactie #2 Gepost op:
05 November 2016, 15:43:08 »
Kijk, zo vinden we elkaar weer terug Jan
Citaat van: janw op 05 November 2016, 15:03:35
En om er maar meteen vanuit te gaan dat een museumexemplaar *niet* klopt vind ik ook weer zo wat.
Hier zwijgt de sprekert stil
Om vervolgens blijmoedig voort te tobben .........
Het plaatje wat ik dacht dat je bedoelde .....
Die ophangijzers die je kan zien staan naar buiten
De enige die ik kan vinden met de ijzers naar binnen, en dit is vermoedelijk omdat het dak hierbij bewust toegankelijk is
Met aan beide zijden trappen, maar de ijzers desalniettemin "standaard"
Kniesoor zegt: ze staan allemaal naar buiten .....
Maar ....... minstens even interesant: de enige met noodkettingen i.p.v. de meer "moderne" noodkoppeling
Trappetjes ..... en naar buiten
Citaat van: janw op 05 November 2016, 15:03:35
En om er maar meteen vanuit te gaan dat een museumexemplaar *niet* klopt vind ik ook weer zo wat.
Dus ook na dit betoog zwijgt de sprekert stil
Gelogd
janw
Offline
Berichten: 2220
Bruggen-IG:
Re: SS veewagens
«
Reactie #3 Gepost op:
05 November 2016, 17:47:38 »
Ha Paul,
even ter 'disambiguation': ik gebruikte 'buiten' ter onderscheiding van zowel 'voor' als 'achter': dus voor de positie in de rijrichting gezien 'naast' het paaltje , niet ervoor of erachter. Ik vermoed dat jij met 'binnen' doelt op wat ik 'achter' noemde (dus gezien in de rijrichting als het betreffende wageneind voorop zou lopen). Dan kan ik van de foto van de gesloten wagen niet anders concluderen dan dat de houder naar 'buiten' zit, niet 'voor' of 'achter' het paaltje.
Overigens komt naar 'achter' weldegelijk meer voor, zie bv. de Vianda-wagen hieronder (weliswaar HSM):
dus de conclusie dat de museum-veewagen wel fout moet zijn lijkt me op basis van deze informatie wat voorbarig...
Gelogd
Thom
Offline
Berichten: 4068
Re: SS veewagens
«
Reactie #4 Gepost op:
06 November 2016, 13:49:14 »
Nou durf ik wel te zeggen dat er in het verleden best wel eens een foutje werd gemaakt met dat soort restauraties, of het juist een bewuste keuze om iets anders te gebruiken dan origineel omdat iets niet voorhanden was, of juist iets voorhanden was wat eigenlijk net niet helemaal klopte maar tochwel aardig voldeed.
Gelogd
guest7823
Gast
Re: SS veewagens
«
Reactie #5 Gepost op:
06 November 2016, 15:00:25 »
Ik heb zelf ook aangetoond dat "naar binnen" ook voorkwam, echter mijn indruk is dat dit uitzonderingen waren.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
SS veewagens