Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
Vandaag
om 21:56:39
booster vraag
door
Martin Domburg
Vandaag
om 21:55:08
Zelf gebogen brug maken
door
Hasenwald
Vandaag
om 21:46:13
Sfeer op je modelbaan
door
meino
Vandaag
om 21:44:03
Raadplaatje
door
GerardvV
Vandaag
om 21:37:11
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 21:29:00
Interieur ideeën voor gebouwen
door
Martin Domburg
Vandaag
om 21:27:39
Trix BR94 ontspoort
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 21:26:08
DDAR op basis van een Artitec DDM
door
Daan de leeuw
Vandaag
om 20:45:26
Wat was jullie allereerste loc?
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 20:45:22
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren
door
Slotticar
Vandaag
om 20:21:27
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 20:14:32
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE
door
Rob Bennis
Vandaag
om 20:08:37
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Huup
Vandaag
om 19:53:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Vroeger
Vandaag
om 18:29:04
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ?
door
Ben
Vandaag
om 18:06:27
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit?
door
AlbertG
Vandaag
om 17:51:42
NS 8800 in spoor 0
door
BartvD
Vandaag
om 17:44:39
Programmeren cv
door
Martin Domburg
Vandaag
om 17:39:44
De Projecten van RetroJack
door
Wim Vink
Vandaag
om 17:30:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
Vandaag
om 16:27:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 15:59:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 15:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten
door
Biesje
Vandaag
om 15:44:26
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
martijnhaman
Vandaag
om 14:19:41
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
Ronald69
Vandaag
om 14:11:18
Site Uhlenbrock
door
VAM65
Vandaag
om 13:58:47
Tams app
door
reinderlf
Vandaag
om 12:55:06
Aachenau West
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:28:06
Module vliegveld Jan van Mourik
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:26:44
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
SS veewagens
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: SS veewagens (gelezen 2477 keer)
guest7823
Gast
SS veewagens
«
Gepost op:
05 November 2016, 14:06:22 »
Tijdens Eurospoor heeft Kniesoor met iemand staan praten (je kletst wat af op z'n beurs
) over SS veewagentjes. Helaas is me de naam van die persoon en de context ontschoten.
Kern van dat verhaal was de plaatsing van de sluitbordhouders. Deze stonden op het model naar achter toe (naar het wagen midden dus) "omdat dit ook zo was in het SS jubileumboek". Inmiddels heb ik het SS jubileumboek even uit de kast getrokken ...... en ik kan in dat boek geen referentie vinden voor naar binnenstaande sluitseinbordhouders. Dit met een uitzondering: bij een (conducteurs)wagen waarbij er aan beide zijde een trap naar het dak is met daarop loopplanken. Bij deze wagen staan de sluitseinhangers naar binnen. Alle overige foto's tonen volgens mij de sluitseinhouders op de standaard wijze, nl. naar buiten. Wat je wel ziet op de foto met de veewagens (genomen bij Kniesoor om de hoek, nl Delftse Poort) zijn de beugels voor de tenderbel draad.
Mocht de betreffende bouwert zich aangesproken voelen ....... laten we de gezellige discussie die we daar hadden hier, ter lering en de vermaak van een ieder, voortzetten.
Gelogd
janw
Offline
Berichten: 2210
Bruggen-IG:
Re: SS veewagens
«
Reactie #1 Gepost op:
05 November 2016, 15:03:35 »
Ha Paul,
ja, dat was ik. Bij Ronald Halma's Amerikaanse rivierkruising.
Zoals ik zei was de Staatsspoor veewagen in het museum mijn uitgangspunt; zie onderstaande foto met de houder naar 'achter' gedraaid. Hoe origineel die zijn weet ik natuurlijk niet, maar je kunt ze in elk geval niet anders monteren dan zo. En om er maar meteen vanuit te gaan dat een museumexemplaar *niet* klopt vind ik ook weer zo wat. Misschien is de verklaring dat de latten in de zijwand als een soort ladder zijn te gebruiken en dit dan dus juist handig is.
Uitgaande van dat exemplaar heb ik (en daar had je gelijk) bij de gesloten wagen niet aandachtig genoeg naar de foto in het Staatsspoor gedenkboek van 1913 gekeken; daar lijk je bij twee houders het blokje aan de binnenkant te zien, en bij twee aan de buitenkant --dat moet natuurlijk door het perspectief komen, en dat betekent dat ze niet 'voor' of 'achter' het paaltje zitten maar naar buiten. Ik moet nog even zien of ik het op mijn model ook wil gaan aanpassen --misschien als ik alsnog besluit om toch functionele houders te maken.
En dat leidt dan weer naar mijn vraag: weet iemand hoe de sluitseinen bij de Staatsspoor eruit zagen? Wat zat er eigenlijk in die houders? Laantaarns bij avond? En zo ja, in welke kleur? En overdag? Hoe werd het einde van een trein gemarkeerd in de jaren 1860-1870?
Gelogd
guest7823
Gast
Re: SS veewagens
«
Reactie #2 Gepost op:
05 November 2016, 15:43:08 »
Kijk, zo vinden we elkaar weer terug Jan
Citaat van: janw op 05 November 2016, 15:03:35
En om er maar meteen vanuit te gaan dat een museumexemplaar *niet* klopt vind ik ook weer zo wat.
Hier zwijgt de sprekert stil
Om vervolgens blijmoedig voort te tobben .........
Het plaatje wat ik dacht dat je bedoelde .....
Die ophangijzers die je kan zien staan naar buiten
De enige die ik kan vinden met de ijzers naar binnen, en dit is vermoedelijk omdat het dak hierbij bewust toegankelijk is
Met aan beide zijden trappen, maar de ijzers desalniettemin "standaard"
Kniesoor zegt: ze staan allemaal naar buiten .....
Maar ....... minstens even interesant: de enige met noodkettingen i.p.v. de meer "moderne" noodkoppeling
Trappetjes ..... en naar buiten
Citaat van: janw op 05 November 2016, 15:03:35
En om er maar meteen vanuit te gaan dat een museumexemplaar *niet* klopt vind ik ook weer zo wat.
Dus ook na dit betoog zwijgt de sprekert stil
Gelogd
janw
Offline
Berichten: 2210
Bruggen-IG:
Re: SS veewagens
«
Reactie #3 Gepost op:
05 November 2016, 17:47:38 »
Ha Paul,
even ter 'disambiguation': ik gebruikte 'buiten' ter onderscheiding van zowel 'voor' als 'achter': dus voor de positie in de rijrichting gezien 'naast' het paaltje , niet ervoor of erachter. Ik vermoed dat jij met 'binnen' doelt op wat ik 'achter' noemde (dus gezien in de rijrichting als het betreffende wageneind voorop zou lopen). Dan kan ik van de foto van de gesloten wagen niet anders concluderen dan dat de houder naar 'buiten' zit, niet 'voor' of 'achter' het paaltje.
Overigens komt naar 'achter' weldegelijk meer voor, zie bv. de Vianda-wagen hieronder (weliswaar HSM):
dus de conclusie dat de museum-veewagen wel fout moet zijn lijkt me op basis van deze informatie wat voorbarig...
Gelogd
Thom
Offline
Berichten: 4059
Re: SS veewagens
«
Reactie #4 Gepost op:
06 November 2016, 13:49:14 »
Nou durf ik wel te zeggen dat er in het verleden best wel eens een foutje werd gemaakt met dat soort restauraties, of het juist een bewuste keuze om iets anders te gebruiken dan origineel omdat iets niet voorhanden was, of juist iets voorhanden was wat eigenlijk net niet helemaal klopte maar tochwel aardig voldeed.
Gelogd
guest7823
Gast
Re: SS veewagens
«
Reactie #5 Gepost op:
06 November 2016, 15:00:25 »
Ik heb zelf ook aangetoond dat "naar binnen" ook voorkwam, echter mijn indruk is dat dit uitzonderingen waren.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
SS veewagens