Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 1136 van AC naar DC door Lobomotion69
Vandaag om 13:13:03
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Overet
Vandaag om 13:11:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 13:01:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 12:54:58
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 12:47:05
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 12:23:22
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 12:21:29
20 jaar BNLS door Edsko Hekman
Vandaag om 12:10:20
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
Vandaag om 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:48:39
Piko NS1100, materieelbespreking door Ben
Vandaag om 11:24:21
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob R.
Vandaag om 11:07:53
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 11:04:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 10:54:53
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 10:38:43
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door Theo Mol
Vandaag om 10:10:52
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 10:06:11
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 09:35:02
Eanos/ Eaos in model door ES44C4
Vandaag om 09:14:49
CIWL type P door willyTEE
Vandaag om 08:20:03
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:13:11
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 08:08:47
Ertstreinen in HO door ES44C4
Vandaag om 08:04:33
Rails roestig verven door Ronald Halma
21 June 2025, 23:21:13
Railcom zender bouwen door bask185
21 June 2025, 22:35:24
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
21 June 2025, 22:05:28
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
21 June 2025, 21:19:32
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
21 June 2025, 19:50:20

Auteur Topic: Tramfabriek: Schermendam  (gelezen 12594 keer)

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Tramfabriek: Schermendam
« Gepost op: 01 November 2016, 23:34:11 »
Degenen die de Tramfabriek volgen op FaceBook hebben al een tijdje wat kunnen zien, temeer omdat het wat sneller posten is op FaceBook zonder uitgebreid op de bouw in te gaan. Maar nu ik de expositie (ExpoNG in Swanley, UK) van afgelopen weekend erop heb zitten, kan ik nu ook hier wat meer plaatsen.

Om mijn producten er mooi uit te laten komen, maar vooral omdat ik ook wel eens weer huisjes wilde bouwen, heb ik een kast gebouwd met diorama en productenvitrines. Ik heb geen werkplaats, maar een kleine huiskamer en nog kleinere tuin, dus het is redelijk behelpen om met hout te zagen en timmeren. Maar ik ben best tevreden over het resultaat van de kast, temeer daar dit niet mijn specialiteit is. Maar als ik een bepaald idee heb, moet het ook zo uitgevoerd worden.

Het idee is dat het vervoerbaar moest zijn, al was vervoeren met de trein de insteek. Daar is ie toch echt te diep voor geworden. De kast voor het diorama is 35 centimeter diep, maar de grap is dat je de vitrines dicht kunt klappen als twee deuren, zodat het een grote kast wordt. Dat werkt prima, maar of het in de trein vervoerbaar is?... Zeker niet met de poten. Het diorama wordt verlicht met stroken LED's, er hangt een JBL speaker tegen het dak met sfeergeluiden. Die geluiden zijn daadwerkelijk opgenomen in Monnickendam, waar de huizen van nagebouwd zijn. Om het kwartier slaat het carillon van de Speeltoren een ander melodietje. De huizen zijn dus accurate replica's van de huizen zoals ze rond 1900 in Monnickendam stonden. De meeste huizen staan er nu nog steeds, waarvan ik de moderne verbouwingen ongedaan gemaakt heb. Het gebouw op de voorgrond bestaat niet meer, maar heb ik van de foto's helemaal nagebouwd. Het heeft ook een interieur en verlichting, maar die is nog niet aangesloten.

De vitrines zijn een project op zich. In elke behuizing schuift een perspex pennen/make-upbakje van Muji, een Japanse keten. Ik weet niet of jullie die in NL en B hebben. Sterk materiaal met een luxe uitstraling, leent zich uitermate goed voor dit doel. Bovenaan elk bakje zit een LED strookje om het gepresenteerde goed uit te lichten. Achter de twee middelste bakjes worden video's afgespeeld, gerelateerd aan het getoonde onderwerp. Dit is in elke display een iPad Mini. Eentje van de 1e generatie, die niet op de hele batterij tot het einde van de dag de video kon afspelen, maar de andere, van de 3e generatie, kon dat wel. De iPads zijn zo weggewerkt dat de kijker alleen maar een video achter elk vakje ziet (twee per display dus in totaal) en alleen maar kan raden hoe het in elkaar zit. Jullie weten het nu. Ik heb er ook over gedacht om een LCD panel achter het diorama te plaatsen, maar dat levert denk ik te veel hinder op met het nemen van foto's, vooral met flits.

Het diorama zelf vind ik behoorlijk saai. De tram rijdt ook niet. Zoals ons aller Rob Boeser recentelijk aanhaalde, een modelbaan is traditioneel niet af als het gepresenteerd wordt. Zo ook deze niet. Ook de achtergrond is tijdelijk, daar moet diepte in komen en zonder hoeken. Door tijdgebrek kon ik ook de geplande boom niet maken. De getoonde boom is gemaakt door 's werelds beste bomenbouwer Jos Geurts aka Grove Den, die mij op zeer korte termijn deze voor mij gemaakt heeft. 's Middags besteld, de volgende dag al gemaakt en verzonden. Nogmaals bedankt, Jos! Deze boom maakte terecht veel indruk bij sommige bezoekers. Eentje was er zelfs lyrisch over en zag de rest van de baan al niet meer. Hij ging zelfs een vriend erbij halen om het te laten zien.

De knoppenbak voor het geheel bevat een acht geluidsmodule van AVT, met tram en omgevingsgeluiden erop. Deze moet in de toekomst verbonden worden met bewegende acties in het diorama. Ik denk er zelfs aan om de tram er mee in beweging te laten zetten. Dit idee van de knoppen heb ik jaren, omdat ik me stoor aan die bordjes waar op staat dat je niets mag aanraken. Begrijpelijk, maar de aanrakers laten zich daardoor niet weerhouden. Maar vooral, het komt afschrikwekkend cq onvriendelijk over. Echter, door de kijker af te leiden naar deze knoppen, lijkt het me een simpel psychologisch rekensommetje dat het zeer onwaarschijnlijk is dat ze iets op de baan gaan aanraken. Afgelopen zaterdag was er in ieder geval niemand die dat deed, maar het moet wel gezegd worden dat het niet een algemeen publiek was.

Het diorama en mijn trams hadden tijdens de expositie niet om aandacht te klagen, maar omdat ik naderhand toch echt een vervelend gevoel er aan over hield (erg saai), wil ik het hele ontwerp toch om gaan gooien. Deze kleine stadjes waren nooit echt druk, dus dat plein intimideert mij als een wit blad voor een artiest. Dus dit zal het eerste en het laatste zijn dat jullie van deze uitvoering zien. Ik heb besloten dat het opnieuw moet en heb al wat geschoven met de huizen en het spoor. Daarover binnenkort meer.

Nu eindelijk, de foto's!

Hier is het op gebaseerd: Noordeinde in Monnickendam

Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

GD

• Offline Offline
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Tramfabriek: Schermendam
« Reactie #1 Gepost op: 02 November 2016, 07:42:31 »
Hoi Sven,
Ondanks dat het diorama volgens jou dan nog niet af is, vind ik dit een super idee. Het is zo te zien op je eerste twee foto's best wel een blikvanger. Hollandser kan haast niet. Ik ben benieuwd hoe het er verder uit komt te zien.

Groeten,
Gerard

ATB

• Offline Offline
  • Modelrailroading is fun
« Reactie #2 Gepost op: 02 November 2016, 08:00:29 »
Sven,

goeie oplossing die lades van Muji. Ik heb ogenblikkelijk even gegoogeld. Je diorama ziet er prachtig uit en vooral op de laatste foto zie je hoeveel detail er in zit.

Groeten
Ted
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Marco EB

• Offline Offline
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
« Reactie #3 Gepost op: 02 November 2016, 08:30:30 »
De uitstraling is sfeervol en de vitrine oplossing is ook mooi.
mvg
Marco

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 02 November 2016, 09:19:29 »
Fraai diorama Sven, en een mooie presentatie op deze manier!  (y)
Wat mij betreft hoeft het diorama niet veel anders. Je noemt het zelf "erg saai" maar "saai"is wat mij betreft een onderschatte kwaliteit.  8)  In het dunbevolkte Nederland van de vroeg 20e eeuw gebeurde er niet zo veel op straat. Veel foto's uit die tijd laten dan ook redelijk verlaten straten zien. Juist voor de fotograaf (een photograeph, wauw!) stroomde het volk toe. Op veel tramlijnen reden soms maar 4-5 tramparen per dag, hoewel dat op een beurs geen aanrader is.  ;D

Marc
No dress rehearsel, this is our life.

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #5 Gepost op: 02 November 2016, 09:29:01 »
Bedankt voor de positieve berichtjes. Marc, dat is inderdaad het probleem, dat er in dit soort straatjes niet veel gebeurde. Wat ik eigenlijk nog een keer wil doen is een fotograaf neerzetten, waarbij de hele straat stil staat voor de foto. Ik vind dit altijd zo fascinerend. De sfeer moet van de details komen, waarbij het nu nog, op een leeg diorama, moeilijk inschatten is hoe dat gaat uitpakken. In het nieuwe ontwerp komt de winkel meer naar voren, waardoor ik bijvoorbeeld een geluidsknopje aan de deur kan koppelen met het geluid van een bel en wellicht de deur open en dicht kan laten gaan.

Goed, de aardbeving heeft plaatsgevonden en ik heb het helemaal omgegooid. Ik noem het "meer drama". Meer aandacht voor de huizen, details en een tram die in een kleine cirkel zijn rondjes kan draaien. Achter kan dan een wissel twee trams afwisselen, maar ik moet een beetje aan de ruimte denken. Ik wil het graag klein houden.

Stainz

• Offline Offline
  • RTM in LGB
« Reactie #6 Gepost op: 02 November 2016, 09:32:51 »
Potjedikkeme, dat is mooi!!!! Welke schaal? Als het in de tekst staat: excuses, ik ben op de foto's afgegaan.
Groeten, Henri

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #7 Gepost op: 02 November 2016, 09:49:05 »
Nooit bij stil gestaan om de schaal te vermelden. Het is 1:87 met het incorrecte H0e spoor voor dit type tram, maar noodzakelijk voor een kleine cirkel en een compacte layout.

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 02 November 2016, 09:54:52 »
Omloop spoortje aan de achterzijde en dan rondjes rijden?
No dress rehearsel, this is our life.

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #9 Gepost op: 02 November 2016, 10:10:10 »
Ja, dat is de bedoeling.

Simon Stenneberg

• Offline Offline
  • Dieselpower rules!
« Reactie #10 Gepost op: 02 November 2016, 10:55:18 »

Hoi Sven,

Ziet er leuk uit. De eerste opzet kwam mij wat symmetrisch over, de tweede met de boog geeft letterlijk en figuurlijk meer diepgang  (y)

Greetz,
Simon
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Falkenberg

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 02 November 2016, 11:01:33 »
Leuke opzet. Qua dynamiek zou wellicht de slinger waar de tram naast de kerk Monnickendam induikt ook mooi op zo'n diorama passen.

Dirkjan

smalspoorcompagnie

• Offline Offline
  • Guillaume Veenhuis
    • Guillaume's Smalspoorcompagnie
« Reactie #12 Gepost op: 02 November 2016, 11:02:17 »
Zoals ik elders al aangaf: erg mooie presentatie; fraai diorama. Je nieuwe idee is nog leuker: als er iets beweegt heb je meer kans dat de mensen de andere details gaan bekijken. Ik ben wel in de war door de vitrinemodellen links en rechts. Is dat nou allemaal Nulspul of lijkt dat alleen maar zo?

Guillaume
Guillaume (Smalspoorcompagnie)

http://smalspoorcompagnie.blogspot.com/

VFR

• Offline Offline
  • Really old handsome bastard
« Reactie #13 Gepost op: 02 November 2016, 11:09:54 »
Prachtig Nederlandsche sfeer zo. Wat vinden die Britten daar van eigenlijk?
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #14 Gepost op: 02 November 2016, 11:16:30 »
Leuke opzet. Qua dynamiek zou wellicht de slinger waar de tram naast de kerk Monnickendam induikt ook mooi op zo'n diorama passen.
Ja, die doorkijk van Middendam leent zich uitermate goed voor een modelbaan. Daar heb ik ook al over nagedacht, maar is meer iets voor een groter geheel. Als ik ooit alle huizen van de straat nagemaakt hebt, kom ik er wel. Heb al de maattekeningen van de Speeltoren.  ;D Ik wilde vooral de Posthoorn (het gebouw met klokgevel) en de loods ernaast nabouwen. Ik kan het niet over mijn hart krijgen het te verplaatsen tot naast de Speeltoren. De Posthoorn krijgt overigens nog wel zijn typische overkapping, maar dat betekent dat het leuke deurportaal (helemaal van papier), weg moet. Dat stond er nog niet in 1900, nu wel.

Ik ben wel in de war door de vitrinemodellen links en rechts. Is dat nou allemaal Nulspul of lijkt dat alleen maar zo?
Dat lijkt maar zo.

Wat vinden die Britten daar van eigenlijk?
Het had wel belangstelling en sommigen stonden er toch best lang te kijken. Ik merkte wel dat als ik er met iemand stond te praten, veel mensen echt mee zaten te luisteren. Het is weer eens wat anders voor ze, denk ik. De trammetjes daar zijn ze wel echt dol op, dat vinden ze mooi.