Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:45:36
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 11:45:29
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 11:34:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:31:30
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door AdLoc
Vandaag om 11:28:42
Station Roodeschool door Huup
Vandaag om 11:13:55
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 11:11:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 10:40:39
Modelspoorbeurs MSC Spijkspoor 11 oktober 2025 door MOVisser
Vandaag om 09:57:16
Tankinstallaties voor dieseltreinen door roco
Vandaag om 09:04:32
info gezocht over ETS aandrijfunits door Riest AG
Vandaag om 08:55:12
Show je werkplek door Ronald Halma
Vandaag om 07:04:49
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 06:56:58
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door jeremy23
07 October 2025, 22:39:36
Fleischmann rijtuig 5896 door grossraumwagen
07 October 2025, 22:25:06
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
07 October 2025, 22:21:51
Doornvliet door raymond erdtsieck
07 October 2025, 21:43:55
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door BrightonBelle
07 October 2025, 21:33:43
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door Dick55
07 October 2025, 21:19:00
Pfarrerwinkel bahn door Paul1969
07 October 2025, 20:56:45
Märklin 2025 door barry1972
07 October 2025, 20:24:34
extra terugmeld module viessmann 5217 door Kolho005
07 October 2025, 20:09:10
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door Rob Ellerman
07 October 2025, 19:36:28
C12c rijtuig door Eelco Storm
07 October 2025, 19:35:38
Roco wagon openen door Herb73
07 October 2025, 19:33:02
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
07 October 2025, 19:19:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
07 October 2025, 19:09:01
waterwagens door j.ossebaar
07 October 2025, 18:34:55
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door Klaas Zondervan
07 October 2025, 17:10:31
't Boemeltje door RobVille
07 October 2025, 16:23:34

Auteur Topic: Digitaal rijden  (gelezen 9205 keer)

GertMeering

• Offline Offline
Re: Digitaal rijden
« Reactie #30 Gepost op: 30 October 2016, 14:14:25 »
De knop is doorgehakt , een z21 besteld + wat digikeijs 4018 .
Moet nog wel een terugmeld module bestellen , dan uitpluizen wat ik nog meer nodig ben.
Ook moet ik kijken hoe ik het bloksysteem op mijn baan moet doen.

Bedankt voor alle informatie iedereen.

GertMeering

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 31 October 2016, 18:49:59 »
Omdat ik nog nooit met een bloksysteem gewerkt heb is het wel even uitpluizen hoe dat gedaan moet worden.
Dus maar diverse sites bekeken en gelezen en volgens mij heb ik het redelijk goed.

Is er iemand die er even naar kan kijken en eventueel willen aanpassen dan wel een reactie willen geven of dit klopt.
Ik heb alleen met 1 sein ''de laatste'' van de enkelsporig perron waar ik niet precies weet hoe ik dat doe , omdat er 2 seinen staan op 1 stuk spoor.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 31 October 2016, 21:43:26 »
Maar hieruit maak ik op dat je toch met de computer wilt gaan rijden? Want de z21 doet zelf niets met bezetmeldingen of aan blokbeveiliging.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

GertMeering

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 31 October 2016, 22:01:52 »
Okay dat wist ik niet , maar je kan wel digikeijs decoders erop aansluiten .. dus ging ik er vanuit dat je dan ook wel een bloksysteem kon maken. ???

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 31 October 2016, 22:15:07 »
Nee, wisseldecoders zijn maar domme dingen en doen wat ze gezegd wordt. Zelfde eigenlijk voor de z21 (en de meeste centrales overigens), die zetten alleen maar om wat ze vertelt wordt te doen. Zij het door jou (met een handregelaar, app of wat dan ook) of door een computer. Het heeft geen weet van de baan. Dat is waar de meeste mensen een computer erbij halen.

Wil je meer aan de analoge blokgestuurde kant blijven kan dat ook (maar dan alleen digitaal rijden). Maar dan heb je eigenlijk weer niets aan wisseldecoders omdat ze die weer niet aan kunnen spreken.

Vandaar mijn vraag meerdere keren, wat verwacht jij van het digitale systeem? Jij hebt nu dus dingen aangenomen ::) De z21 is namelijk niet veel anders dan een MultiMaus met als toevoeging draadloos bedienen via een app (en dat hij standaard komt met een booster die wel uit kan lezen). Verder is hij net zo "dom".  ;)

Timo

GertMeering

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 31 October 2016, 22:36:12 »
Ja , dat krijg je dus als je van niets weet .. en ik dacht dat het wel makkelijk zou zijn voor een kleine pendelbaan die ik aan het maken ben.
Eerst maar eens kijken dan of ik wel een bloksysteem nodig ben , wat ik wel graag zou willen of verwacht is dat de treinen op seinen rijden , groen rijden en rood dus stoppen.
Of dat te bewerkstelligen is met de z21 is dan weer de vraag.

Zoals ik al eerder zei , ik hoef voor mijn pendelbaantje geen complete Pc aangestuurde modelbaan te maken.
Niet te moeilijk , dat ik de treinen zelf moet gaan besturen is geen probleem , wissels ook niet.
Maar mocht een wissel of sein onveilig / rood staan , moet de trein niet kunnen rijden.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 31 October 2016, 22:59:01 »
Maar wat moet het sein aansturen?

Paar opties
1) Simpelweg jij
2) Wissel wat fout staat
3) Bezet blok ervoor
4) Ingestelde rijweg

Nu zijn deze situaties allemaal prima op te lossen met een computer maar niet met alleen een standaard centrale en wat wisseldecoders en terugmelders. Er zijn wel wat meer complexe onderdelen op de markt waarmee dit kan (complexere Loconet onderdelen of Lissy bijvoorbeeld) maar niet met domme componenten. Iets moet het slim maken en als mensen met wisseldecoders en terugmelders aan de slag gaan is dat vaak een computer. Dus zonder computer hoef je aan terugmelders eigenlijk niet te denken (tenzij jij deze info wilt gebruiken).

En zelfs de toevoeging van de z21 is dus nog aan jou. ::) Enige waar het is verschilt is dat je een app hebt (met eventueel een digitaal tablau) en je dus standaard wel decoders kunt uitlezen. Buiten dat is het gelijk aan een multimaus.

Maar voorgaande kan je ook gewoon analoog oplossen. (Zij het wel dat het in toenemende mate complexer wordt.) En met iets als het ABC systeem kan je zelfs optrekken, afremmen en verlichting in de trein houden. Dus simpel gezegd gewoon de spanning naar de rails onderbreken als het sein rood is. (y)

Vandaar dat eigenlijk altijd zeg dat wisseldecoders pas nuttig zijn als je met een computer gaat rijden. Ja, je kan alles digitaal gaan schakelen (en dat maakt het correct en mooi met een fade aansturen van seinbeelden of servo's wel makkelijker met kant en klare onderdelen) maar op een MultiMaus ben je dan wel nummers aan het onthouden. De z21 heeft als voordeel dat je een digitaal tableau kunt maken maar meer is dat ook niet. (Vind zelf een tableau met echte knoppen toch prettiger.) Maar dan is reageren op de trein (dus voorbeeld 3 en 4 of 1+2 gecombineerd) wel weer lastiger zonder slimmigheid (bv computer). ::)

Dus wil je het gewoon echt simpel houden zou ik het gewoon bij digitaal rijden houden en de wissels en seinen gewoon analoog met de hand regelen.

Timo

GertMeering

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 01 November 2016, 04:39:17 »
Dan moet ik dat laatste maar eens overwegen ... Timo bedankt voor je reactie.

henk

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 01 November 2016, 07:17:30 »
De z21 is namelijk niet veel anders dan een MultiMaus met als toevoeging draadloos bedienen via een app (en dat hij standaard komt met een booster die wel uit kan lezen). Verder is hij net zo "dom".  ;)

De meegeleverde intelligentie komt van de app. We hebben al eerder geconstateerd dat de z21 app in ieder geval wisselstraatbesturing heeft en dat is ook een vorm van automatisering. Voor zo'n pendelbaantje best handig. Staan de seinen in ieder geval altijd goed. Seindecoders zijn er al en die decoders voor die zes wissels gaan Gert ook de kop niet kosten.

Gert heeft de blokken goed ingetekend. Ik zou alleen van de slinger rechts tot aan het blok van het stationnetje één groot blok maken. Dus de rode sectie naar beneden verplaatsen. De gele secties hoeven overigens niet per se te worden gedetecteerd. Als je deze baan gaat bouwen, zou ik de nodige elektrische scheidingen voor automatisch rijden al aanbrengen, ook als je ze nog niet gaan gebruiken. Achteraf zijn ze een stuk lastiger te maken.
Ik meen overigens bij een demonstratie te hebben gezien dat de app ook pendelbaanbesturing aan boord heeft. Op de stand van Roco/Fleischmann op Ontraxs stond in ieder geval een eenvoudig pendelbaantje van het type dat Gert wil bouwen. Dan heb je wel terugmelders nodig, maar dat kan altijd nog.
« Laatst bewerkt op: 01 November 2016, 08:49:36 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 01 November 2016, 10:54:16 »
De meegeleverde intelligentie komt van de app. We hebben al eerder geconstateerd dat de z21 app in ieder geval wisselstraatbesturing heeft en dat is ook een vorm van automatisering.
Dat is waar. Om het nu automatisering te noemen vind ik misschien wat ver gaan maar het is wel wat intelligentie. Maar analoog ook zo gedaan...

Staan de seinen in ieder geval altijd goed.
Mm, misschien goed volgens de wissels maar er is geen reactie op de treinen, je moet dus gewoon zelf de boel juist zetten. Kan prima zijn maar is afhankelijk van wat je wilt.

Seindecoders zijn er al
Mm, als het de seinaansturing van NSparts betreft zou ik dat geen decoder durven noemen. Het is precies wat het zegt, seinaansturing.

Overigens ben je er dan nog niet wat een rood sein heeft nu ook geen invloed op de treinen. Dat zal je dan op de analoge manier moeten toevoegen (onderbroken rail met relais ). Maar hoe dat makkelijk is met de NSparts seinaansturing ??? Misschien een relais (en transistor) aan de vertreksein aansluiting?

Timo

henk

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 01 November 2016, 11:15:32 »
Wisselstraatbesturing is analoog niet zo gedaan, maar juist nog een heel gedoe. Leuk voor iemand die van puzzelen met een diodematrix houdt, maar dan biedt een virtueel tableau met de bijbehorende intelligentie echt meerwaarde. Je legt de verbanden tussen de af te leggen route en de besturing van wissels en seinen dan vast in software in plaats van in hardware. Conflicten lost de software op.

Bij digitaal rijden moet je het idee van de seinen beïnvloeden de treinen eigenlijk loslaten. Door relais en seinen bediende remmodules en zo hebben vooral nut als je een bestaande analoge baan alsnog digitaal wilt automatiseren. Maar wie van scratch zo'n pendelbaantje begint, kan de seinen beter als volgend beschouwen.

Gert kan de treinen digitaal bedienen en de wissels en seinen met de hand. Nu Gert de z21 heeft aangeschaft kan hij ook kiezen voor digitale wisselstraatbesturing (decoders nodig) of zelfs automatische pendelbaanbesturing (ook terugmelders nodig) via de app. In ieder geval zou ik de baan al bij voorbaat voorbereiden op automatisch pendelbedrijf. Kost niks extra en scheelt mogelijk gedoe achteraf.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 01 November 2016, 11:44:23 »
Bij digitaal rijden moet je het idee van de seinen beïnvloeden de treinen eigenlijk loslaten. Door relais en seinen bediende remmodules en zo hebben vooral nut als je een bestaande analoge baan alsnog digitaal wilt automatiseren. Maar wie van scratch zo'n pendelbaantje begint, kan de seinen beter als volgend beschouwen.
Absoluut niet. Dat is leuk op een geautomatiseerde baan of als je geen vorm va beveiliging verwacht. Maar Gert gaf aan dat hij wilde dat een loc stopt voor rood. Dan zal je dus iets van beïnvloeding moeten hebben. Van de z21 komt het niet... Dus dat het alleen nuttig is om naderhand een analoge baan digitaal te maken is onzin. Het is nuttig als je een vorm van beveiliging wilt maar geen digitale intelligentie hebt/wilt.

of zelfs automatische pendelbaanbesturing (ook terugmelders nodig) via de app
Huh, dat onderdeel heb ik gemist in de z21 app... Layout: check, wisselstraten: check, automatische pendelbaan  ??? Dat hebben ze goed weggestopt dan ;D Kan je aangeven waar dat zit Henk?

Timo

henk

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 01 November 2016, 13:42:19 »
Niet in verdiept. Ik weet wel dat Roco met een digitale pendelbaan rondreist waaraan ik niks anders kan ontdekken dan de z21 en de app. Maar misschien werken ze wel met stopsecties en remmodules.  ;D

Absoluut niet. Dat is leuk op een geautomatiseerde baan of als je geen vorm va beveiliging verwacht. Maar Gert gaf aan dat hij wilde dat een loc stopt voor rood.

En ik denk dat Gert langs analoge lijnen dacht en nog niet door had dat digitaal handiger oplossingen kent.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 01 November 2016, 13:45:30 »
 ;D ;D ;D Ik heb het proberen te vinden maar zo ver ik weet kan de z21 dat niet zonder extra intelligentie.

En ik denk dat Gert langs analoge lijnen dacht en nog niet door had dat digitaal handiger oplossingen kent.
Wat niet zo erg is als je geen digitale algemene intelligentie wilt toevoegen maar wel basis beveiliging ;D

Timo

GertMeering

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 01 November 2016, 15:12:26 »
Zoals ik daarom ook dacht , je kan een digikeijs schakeldecoder aansluiten op je z21 .. je kan er dus wissels mee omzetten.De app ziet je modelbaan en je kan dus via die manier je wissels omzetten.
Als ik het goed heb , kun je ook op die zelfde decoder(4018)ook  Nederlandse seinen aansluiten.
Zou hij die dan niet zien ? , Het zelfde geldt voor bezetmelders en / of terugmelders ?

NS parts decoders gaan als volgt ( zie plaatje )
post a picture
Op zich een heel mooi systeem alleen stopt de trein dus niet voor rood , maar dat is mijn beleving.
Of ik doe toch iets verkeerd of ik mis nog iets.

Anders zou ik alleen de wissels kunnen bedienen met de Digikeijs/z21  en de seinen dus op de decoder van NSParts.
Mooiste is dezelfde decoders voor de seinen en wissels...

« Laatst bewerkt op: 01 November 2016, 15:15:02 door GertMeering »