Doel:€250.00
Donaties:€205.00

Per saldo:€-45.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 22-11-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ESU ECoS en Märklin CS (60215), hulp gevraagd. door franky
Vandaag om 10:50:57
Ermehuizen anno 1974 door Jeroen Water
Vandaag om 10:42:43
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Marc tramt
Vandaag om 10:39:59
Engelse stoomlok - aandrijving door zuylen
Vandaag om 10:20:35
4088rb + z21 help door PrinzEugen
Vandaag om 10:07:52
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Erjen89
Vandaag om 10:03:44
Rommelig Roco NS 600 spuitwerk door Met een sik
Vandaag om 10:03:01
Rechtstreeks uit de modelbouw werkplaats door Mcn1986
Vandaag om 09:59:15
Projekt 083-338 door Ric
Vandaag om 09:50:32
De tandwielen van mijn oude Roco Sik hebben het begeven... door Noordernet
Vandaag om 09:46:53
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door 1795
Vandaag om 09:46:21
Uit en Thuis, de bouw door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:41:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Sean
Vandaag om 09:40:10
Serre bergbaan, knutselproject van mijn zoon Jamie en mij door a.moonen
Vandaag om 09:35:00
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 08:48:33
Haarsem aan Zee H0 door Ronald Hofmeester
Vandaag om 08:11:32
Raadplaatje door mdjr78
Vandaag om 07:59:49
EifelBurgenBahn door Chris80
21 november 2018, 23:28:51
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
21 november 2018, 23:00:49
MB-module: "L'Esimé" door Hendrik Jan
21 november 2018, 22:26:11
Ik bouw nu echt een wedstrijd A3! door Ronald Halma
21 november 2018, 22:17:44
Stroomloos maken stuk spoor bij DCC? door Pauw Gauwes
21 november 2018, 22:16:10
Dafri modulebakken. door martijn v m
21 november 2018, 22:12:01
  

Auteur Topic: Koningswaal augustus 1933 in schaal Sm (1:64 meterspoor)  (gelezen 7206 keer)

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 523
    • Gemeente Tram Waelstede
Koningswaal augustus 1933 in schaal Sm (1:64 meterspoor)
« Gepost op: 25 oktober 2016, 00:00:44 »
Op 15 en 16 oktober heeft het Stoomtramteam van de MSC Maas en Waal uit Boven Leeuwen deelgenomen aan de minibaantjeswedstrijd van het Modelspoor Magazine in Leuven.
Eén van de wedstrijdvoorwaarden was, dat er over de bouw en het eindresultaat van het minibaantje vooraf niets gepubliceerd mocht worden.
Maar dat is nu voorbij, dus daar gaan we......





Wat er aan vooraf ging

In 2003 is bij de MSC Maas en Waal in Boven Leeuwen het plan opgevat om de Stoomtram Maas en Waal in model na te bouwen.
De eerste jaren zijn gebruikt om research te doen; er zijn veel foto’s en tekeningen uit de diverse archieven tevoorschijn gehaald.
Er is inmiddels een PowerPoint presentatie van een klein half uur beschikbaar van de tramlijn van Nijmegen – Druten – Wamel in oude foto’ s, die tijdens optredens in het Land van Maas en Waal altijd veel bekijks trekt en waarvoor nog steeds nieuwe (oude) foto’s worden ontdekt.

In 2008 is met het bouwen van modules, materieel en gebouwen begonnen.
Om praktische redenen is gekozen voor de schaal Sm (1:64 meterspoor), want alle scenery en materieel moest toch zelf worden gebouwd en dan maakt de schaal niet uit.
Bij schaal S konden bovendien h0 rails en aandrijvingen worden gebruikt, want kaapspoor (1067 mm) is in schaal S 16,6 mm.
Een laatste argument was dat grotere schalen het publiek vaak meer aanspreken, maar met schaal S blijft de benodigde ruimte nog net binnen de perken.

In 2010 tijdens TRAM(me)LAND (het 25 jarige jubileum van de MSC Maas en Waal) was er al iets te zien van de voortgang.

In 2013 zijn de oude modules half afgewerkt aan de kant gegaan, omdat het gebruikte railmateriaal van Tillig niet beviel en ook de depotsporen eigenlijk te sterk ingekort waren.
Sinds die nieuwe start werd er langzaam doorgebouwd door twee (later drie) leden, het zogenaamde Stoomtramteam, omdat de meeste andere leden van de MSC een voorkeur hebben voor lange treinen, die door tunnels rijden….

In 2015 was er voor het Stoomtramteam dringend behoefte aan een kortlopend projectje, om op korte termijn eindelijk eens een rijdende stoomtram in een authentieke omgeving te zien rijden.
En toen kwam het Modelspoor Magazine met de minibaantjes wedstrijd voor de 8e Modelspoor Expo op 15 – 16 oktober 2016 in Leuven (B).

De rest is geschiedenis…….


Koningswaal augustus 1933, het thema

Het fictieve dorpje Koningswaal ligt in het land van Maas en Waal aan de stoomtramlijn Nijmegen – Druten – Wamel van de Stoomtram Maas & Waal.
De stoomtramlijn, met een spoorbreedte van 1067 mm, leidde vanaf 1902 een marginaal bestaan in deze vrij arme streek en zou in februari 1934 worden opgeheven, maar dat wist nog niemand in augustus 1933.

De tramlijn komt vanaf het zogenaamde veldspoor (op een eigen baan door het veld) Koningswaal binnen, tussen de slagerij Van Os en het huis van notaris Van Westrhenen door.
Direct na het oversteken van de Koningstraat ligt de tramhalte, een beetje aan de rand van het dorp, met een klein stationsgebouwtje annex chefswoning.
Tussen dit gebouw en het halteperron ligt een zijspoor naar de laad- en losplaats iets verderop.

Het is hartje zomer; de meeste dorpelingen werken op het land, want de oogst moet worden binnengehaald. Het is daarom erg rustig in het dorp en ook de stoomtram heeft weinig klandizie, maar dat had deze eigenlijk altijd al…..




We kijken vanaf het los- en laadperron de Koningstraat in. De trottoirs aan beide zijden zijn gemaakt van ca 30.000 Juweela steentjes, vooraf gelegd op losse latjes ter grootte van de stoep.
Onze werkwijze: zet om iedere 10 mm een lijntje dwars op de lat, zodat de zaak haaks blijft. Snijd een voorraadje halve steentjes voor het verband. Smeer ca 5 mm van de lat in met een dun streepje houtlijm en strijk dit uit. Prik de halve en hele steentjes aan met een scalpel, leg ze op hun plaats in de houtlijm en denk hierbij aan het verband. Heel rustgevend, maar laat de alcohol maar staan.....



De uitvoering

De gebouwen, gebouwd door Bas Vrij, zijn ‘geleend’ van het stoomtramproject, evenals het materieel, dat gebouwd is door Rob Boeser.
Bas is een kartonbouwer, maar heeft twee gebouwen voor Koningswaal opnieuw in styreen gebouwd. Dit is hem zo goed bevallen, dat hij waarschijnlijk ook andere gebouwen voor de grote stoomtrammodules opnieuw zal bouwen.

Door de toegestane zichtbare ruimte van 7500 cm2 van het minibaantje en de maximale buitenmaten van 2,5 * 1,5 meter, moest er, mede door de gekozen schaal, voor een simpel ontwerp gekozen worden: een krap ovaaltje met een wisselspoor in het schaduwstation, waar de trams elkaar aflossen in tegengestelde richting. Het pendeltrammetje rijdt op een eigen spoor, heeft geen verbinding met de rest en verschijnt wanneer de andere trams bezig zijn te wisselen. Dit houdt de tijd, dat er geen beweging te zien is, beperkt tot een seconde of drie, maar zelfs dat is naar eigen waarneming al teveel voor het doorsnee publiek........




Het schaduwstation met de beide diensttrams en helemaal rechts de pendel naar het los- en laadperron.


De trams worden digitaal bestuurd met behulp een ROCO Multimaus door het programma Koploper; de terugmelding gebeurt door magneetsensoren in de baan via een S88-n terugmeldmodule en een XpressNetLi module, beide van Rosoft, voor de verbinding met de laptop.
Voor de twee motorische wissels van Tillig, de terugmelding en de drie dimbare LED strips voor de verlichting is er een gestabiliseerde 12V= beschikbaar.

Het geheel is zeer snel door twee personen op te zetten en in bedrijf te stellen bij beurzen en tentoonstellingen…. (tot zover de reclameboodschappen).




Het power pack voor Koningswaal.


Het stoomtrammaterieel




Backer&Rueb lok M&W 2 is alweer acht jaren oud, maar heeft dit jaar een facelift gekregen. De naam- en fabrieksschildjes zijn gemaakt door Sven van de Tramfabriek




Backertje M&W 5 is dit jaar gebouwd. De foto blijkt achteraf niet helemaal scherp, omdat de lok net vertrok bij het nemen van de foto.




De Nijmeegsche Tramweg Maatschappij (NTM) was nauw verbonden met de Stoomtram M&W. Toen de NTM het veld moest ruimen voor de Gemeente Tram Nijmegen, heeft de M&W de stoomtramlijn naar Neerbosch nog zes jaren geëxploiteerd voor rekening van de NTM. Toen ook deze lijn verbouwd werd tot GTN lijn 3, heeft de M&W het overgebleven materieel overgenomen en onder de NTM nummers in dienst gesteld met de toevoeging 'NTM'
Hier zien we de Hanomag lok NTM 5 met het open Falcon rijtuig NTM 4; een Engels rijtuig dat door de NTM niet stijf genoeg werd bevonden en op typische wijze werd versterkt, zodat het rijtuig niet helemaal open meer is.



De gebouwen




De smederij is een free lance model, maar had zo maar in het Land van Maas en Waal kunnen staan. De travalje is geïnspireerd op het origineel in het Openluchtmuseum.




Slagerij Van Os stond in Druten, maar is helaas gesloopt. De slager zat links, rechts was een kapper gevestigd en aan de achterzijde zat de Drutense redactie van het dagblad De Gelderlander.




In werkelijkheid is dit het postkantoor van Druten, inmiddels een monument, maar in Koningswaal woont hier notaris Van Westrhenen.


Enkele sfeerfoto's




Backertje M&W 5 staat gereed voor vertrek naar Nijmegen (schoorsteen achter) met Pennock rijtuig 7. Voor de nummerschildjes op dit (en andere rijtuigen) moet de directie van de Stoomtram Maas en Waal nog weer eens te biecht bij de Tramfabriek....




Backertje M&W 2 is aangekomen op de los- en laadplaats met goederenwagen CHG 2




Hanomag lok NTM 5 met Falcon rijtuig NTM 4 en goederenwagen G 3 aan het tramstationnetje op weg naar Druten en Wamel.




Hoge Bakwagen GH 1 met kolen voor het tramdepot in Druten. Wegens een defect is de wagen even in Koningswaal achtergelaten.




En tot slot nog een blik op Backertje M&W 2 met de CHG 2, gezien door de ogen van de zuster van de vrouw van de burgemeester in Koningswaal...


Tot zover een impressie van het minibaantje 'Koningswaal augustus 1933', dat, naar goed gebruik, natuurlijk nog niet helemaal klaar was voor de tentoonstelling.......

Wordt (dus misschien) vervolgd.
Groeten, Rob.









'Je komt nooit onder de tram, zolang je buiten de rails blijft....'

Bouwt aan HOm trambaan, zelfbouw railinfra, voeding via bovenleiding, Digikeijs DR5000, Koploper, XpressNetLi.
Bouwt bij http://www.mscmaasenwaal.nl aan de Stoomtram M&W in Sm (1:64).

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 6142
  • Nieuw huis... eerst klussen. De baan komt later.
Re: Koningswaal augustus 1933 in schaal Sm (1:64 meterspoor)
« Reactie #1 Gepost op: 25 oktober 2016, 00:08:04 »
Niet af? Ik vindt het schitterend!  (y) Puik stukje werk moet ik eerlijk zeggen.

Tom Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Koningswaal augustus 1933 in schaal Sm (1:64 meterspoor)
« Reactie #2 Gepost op: 25 oktober 2016, 09:09:17 »
Beste Koningswalers,

Mooie baan, mooi verslag. En een mooie observatie: op een tentoonstelling moet er constant iets rijden.
Maar goed, ze betalen er ook voor en je kan de kinderen al helemaal niks kwalijk nemen....'

In de hoop op een vervolg op deze post, met hartelijke groet, Tom Z.

Marc tramt

  • Online Online
  • Berichten: 8200
Re: Koningswaal augustus 1933 in schaal Sm (1:64 meterspoor)
« Reactie #3 Gepost op: 25 oktober 2016, 17:45:11 »
Prachtig! Waar mag ik deze baan binnenkort bewonderen?
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Open bouwdag 26 januari 2019

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 9793
  • Live you life as you please!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Koningswaal augustus 1933 in schaal Sm (1:64 meterspoor)
« Reactie #4 Gepost op: 25 oktober 2016, 18:25:14 »
Rob, je hebt Pb.

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 2257
  • Westlandbaan
Re: Koningswaal augustus 1933 in schaal Sm (1:64 meterspoor)
« Reactie #5 Gepost op: 26 oktober 2016, 20:51:18 »
Rob,
bedankt voor de toelichting.
Zeker een baan die ik graag eens life wil zien (y) (y)
Gr. Joke

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1486
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: Koningswaal augustus 1933 in schaal Sm (1:64 meterspoor)
« Reactie #6 Gepost op: 26 oktober 2016, 21:33:58 »
Leuk verhaal en foto's!

Merci

Groeten Jeroen.

Verstuurd vanaf mijn S57 met Tapatalk

www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

Sven

  • Online Online
  • Berichten: 5354
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Koningswaal augustus 1933 in schaal Sm (1:64 meterspoor)
« Reactie #7 Gepost op: 26 oktober 2016, 22:18:21 »
Prachtig! Waar mag ik deze baan binnenkort bewonderen?
Rob, je hebt Pb.
Dat lijkt me duidelijk, Marc.  8)

Puik stukje werk, heren. Het zal niemand verbazen dat ik zulke stoomtrammetjes wel graag zie.  ;D
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 9793
  • Live you life as you please!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Koningswaal augustus 1933 in schaal Sm (1:64 meterspoor)
« Reactie #8 Gepost op: 27 oktober 2016, 08:49:37 »
Bijna, je mag niet meer raden ;)

Henk Hooijmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 469
  • We can work it out
Re: Koningswaal augustus 1933 in schaal Sm (1:64 meterspoor)
« Reactie #9 Gepost op: 27 oktober 2016, 11:28:12 »
Prachtig. vooral die gebouwen. Waar is dit in het echt te aanschouwen??

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 523
    • Gemeente Tram Waelstede
Re: Koningswaal augustus 1933 in schaal Sm (1:64 meterspoor)
« Reactie #10 Gepost op: 27 oktober 2016, 14:53:50 »
Prachtig! Waar mag ik deze baan binnenkort bewonderen?
Zeker een baan die ik graag eens life wil zien (y) (y)

Zonder mee te gaan in mogelijke speculaties ( ;D ;D ;D), in ieder geval tijdens 'Volgende halte: Openluchtmuseum!' editie 2017.


Prachtig. vooral die gebouwen. Waar is dit in het echt te aanschouwen??

Buiten de smederij, dat een freelance model is, staan alle gebouwen in het echt in Druten:
- de notarisvilla is in het echt het oude postkantoor aan de Kattenburg,
- de slagerij Van Os stond daar tegenover, maar is helaas gesloopt,
- de chefswoning staat aan de Stationsstraat, samen met de rijtuigloods en de werkplaats, als enige overblijfselen van het stoomtramdepot.
Meer info op de website van de MSC Maas en Waal; de link staat onderaan dit bericht.

Groeten, Rob.
'Je komt nooit onder de tram, zolang je buiten de rails blijft....'

Bouwt aan HOm trambaan, zelfbouw railinfra, voeding via bovenleiding, Digikeijs DR5000, Koploper, XpressNetLi.
Bouwt bij http://www.mscmaasenwaal.nl aan de Stoomtram M&W in Sm (1:64).

Marc tramt

  • Online Online
  • Berichten: 8200
Re: Koningswaal augustus 1933 in schaal Sm (1:64 meterspoor)
« Reactie #11 Gepost op: 27 oktober 2016, 15:43:22 »
in ieder geval tijdens 'Volgende halte: Openluchtmuseum!' editie 2017.
Ah, dat gaat ook weer door?  ;D
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Open bouwdag 26 januari 2019

martijn v m

  • Henk de Rode Rattenslang
  • Offline Offline
  • Berichten: 4011
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Koningswaal augustus 1933 in schaal Sm (1:64 meterspoor)
« Reactie #12 Gepost op: 27 oktober 2016, 16:43:55 »
Trambaantje dan wel af?

Leuk Rob.

Weer is wat anders dan H0 of 0.

verstuurd vanaf mijn S6 EDGE

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 523
    • Gemeente Tram Waelstede
Re: Koningswaal augustus 1933 in schaal Sm (1:64 meterspoor)
« Reactie #13 Gepost op: 27 oktober 2016, 16:44:21 »
Ah, dat gaat ook weer door?  ;D


Heb jij de Rosestraat van de RTM al zover klaar tegen die tijd?  8)

Groeten, Rob.
'Je komt nooit onder de tram, zolang je buiten de rails blijft....'

Bouwt aan HOm trambaan, zelfbouw railinfra, voeding via bovenleiding, Digikeijs DR5000, Koploper, XpressNetLi.
Bouwt bij http://www.mscmaasenwaal.nl aan de Stoomtram M&W in Sm (1:64).

Basmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 168
Re: Koningswaal augustus 1933 in schaal Sm (1:64 meterspoor)
« Reactie #14 Gepost op: 27 oktober 2016, 17:06:05 »
Goedemiddag .
Ik zal mij eerst even voorstellen mijn naam is Bas maar Rob heeft het altijd over Basmans vandaar en ben de bouwer van de gebouwen op deze baan .
Ooit gestimuleerd door de bouw van gebouwen door Thom Raven in karton nu inderdaad bezig met bouwen in styreen .
Het enige gebouw op dit diorama in karton is slagerij van Os maar daar er is een 2.0 versie van styreen in de maak .
Ik hoop in de toekomst met jullie forum leden nader kennis te maken .
Groet Bas