BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Trams en smalspoor => Topic gestart door: Waelsteder op 25 oktober 2016, 00:00:44

Titel: Koningswaal augustus 1933 in schaal Sm (1:64 meterspoor)
Bericht door: Waelsteder op 25 oktober 2016, 00:00:44
Op 15 en 16 oktober heeft het Stoomtramteam van de MSC Maas en Waal uit Boven Leeuwen deelgenomen aan de minibaantjeswedstrijd van het Modelspoor Magazine in Leuven.
Eén van de wedstrijdvoorwaarden was, dat er over de bouw en het eindresultaat van het minibaantje vooraf niets gepubliceerd mocht worden.
Maar dat is nu voorbij, dus daar gaan we......


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/De_presentatie_.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/De_presentatie_.jpg)


Wat er aan vooraf ging

In 2003 is bij de MSC Maas en Waal in Boven Leeuwen het plan opgevat om de Stoomtram Maas en Waal in model na te bouwen.
De eerste jaren zijn gebruikt om research te doen; er zijn veel foto’s en tekeningen uit de diverse archieven tevoorschijn gehaald.
Er is inmiddels een PowerPoint presentatie van een klein half uur beschikbaar van de tramlijn van Nijmegen – Druten – Wamel in oude foto’ s, die tijdens optredens in het Land van Maas en Waal altijd veel bekijks trekt en waarvoor nog steeds nieuwe (oude) foto’s worden ontdekt.

In 2008 is met het bouwen van modules, materieel en gebouwen begonnen.
Om praktische redenen is gekozen voor de schaal Sm (1:64 meterspoor), want alle scenery en materieel moest toch zelf worden gebouwd en dan maakt de schaal niet uit.
Bij schaal S konden bovendien h0 rails en aandrijvingen worden gebruikt, want kaapspoor (1067 mm) is in schaal S 16,6 mm.
Een laatste argument was dat grotere schalen het publiek vaak meer aanspreken, maar met schaal S blijft de benodigde ruimte nog net binnen de perken.

In 2010 tijdens TRAM(me)LAND (het 25 jarige jubileum van de MSC Maas en Waal) was er al iets te zien van de voortgang.

In 2013 zijn de oude modules half afgewerkt aan de kant gegaan, omdat het gebruikte railmateriaal van Tillig niet beviel en ook de depotsporen eigenlijk te sterk ingekort waren.
Sinds die nieuwe start werd er langzaam doorgebouwd door twee (later drie) leden, het zogenaamde Stoomtramteam, omdat de meeste andere leden van de MSC een voorkeur hebben voor lange treinen, die door tunnels rijden….

In 2015 was er voor het Stoomtramteam dringend behoefte aan een kortlopend projectje, om op korte termijn eindelijk eens een rijdende stoomtram in een authentieke omgeving te zien rijden.
En toen kwam het Modelspoor Magazine met de minibaantjes wedstrijd voor de 8e Modelspoor Expo op 15 – 16 oktober 2016 in Leuven (B).

De rest is geschiedenis…….


Koningswaal augustus 1933, het thema

Het fictieve dorpje Koningswaal ligt in het land van Maas en Waal aan de stoomtramlijn Nijmegen – Druten – Wamel van de Stoomtram Maas & Waal.
De stoomtramlijn, met een spoorbreedte van 1067 mm, leidde vanaf 1902 een marginaal bestaan in deze vrij arme streek en zou in februari 1934 worden opgeheven, maar dat wist nog niemand in augustus 1933.

De tramlijn komt vanaf het zogenaamde veldspoor (op een eigen baan door het veld) Koningswaal binnen, tussen de slagerij Van Os en het huis van notaris Van Westrhenen door.
Direct na het oversteken van de Koningstraat ligt de tramhalte, een beetje aan de rand van het dorp, met een klein stationsgebouwtje annex chefswoning.
Tussen dit gebouw en het halteperron ligt een zijspoor naar de laad- en losplaats iets verderop.

Het is hartje zomer; de meeste dorpelingen werken op het land, want de oogst moet worden binnengehaald. Het is daarom erg rustig in het dorp en ook de stoomtram heeft weinig klandizie, maar dat had deze eigenlijk altijd al…..


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/De_Koningstraat.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/De_Koningstraat.jpg)

We kijken vanaf het los- en laadperron de Koningstraat in. De trottoirs aan beide zijden zijn gemaakt van ca 30.000 Juweela steentjes, vooraf gelegd op losse latjes ter grootte van de stoep.
Onze werkwijze: zet om iedere 10 mm een lijntje dwars op de lat, zodat de zaak haaks blijft. Snijd een voorraadje halve steentjes voor het verband. Smeer ca 5 mm van de lat in met een dun streepje houtlijm en strijk dit uit. Prik de halve en hele steentjes aan met een scalpel, leg ze op hun plaats in de houtlijm en denk hierbij aan het verband. Heel rustgevend, maar laat de alcohol maar staan.....



De uitvoering

De gebouwen, gebouwd door Bas Vrij, zijn ‘geleend’ van het stoomtramproject, evenals het materieel, dat gebouwd is door Rob Boeser.
Bas is een kartonbouwer, maar heeft twee gebouwen voor Koningswaal opnieuw in styreen gebouwd. Dit is hem zo goed bevallen, dat hij waarschijnlijk ook andere gebouwen voor de grote stoomtrammodules opnieuw zal bouwen.

Door de toegestane zichtbare ruimte van 7500 cm2 van het minibaantje en de maximale buitenmaten van 2,5 * 1,5 meter, moest er, mede door de gekozen schaal, voor een simpel ontwerp gekozen worden: een krap ovaaltje met een wisselspoor in het schaduwstation, waar de trams elkaar aflossen in tegengestelde richting. Het pendeltrammetje rijdt op een eigen spoor, heeft geen verbinding met de rest en verschijnt wanneer de andere trams bezig zijn te wisselen. Dit houdt de tijd, dat er geen beweging te zien is, beperkt tot een seconde of drie, maar zelfs dat is naar eigen waarneming al teveel voor het doorsnee publiek........


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/De_achterzijde_.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/De_achterzijde_.jpg)

Het schaduwstation met de beide diensttrams en helemaal rechts de pendel naar het los- en laadperron.


De trams worden digitaal bestuurd met behulp een ROCO Multimaus door het programma Koploper; de terugmelding gebeurt door magneetsensoren in de baan via een S88-n terugmeldmodule en een XpressNetLi module, beide van Rosoft, voor de verbinding met de laptop.
Voor de twee motorische wissels van Tillig, de terugmelding en de drie dimbare LED strips voor de verlichting is er een gestabiliseerde 12V= beschikbaar.

Het geheel is zeer snel door twee personen op te zetten en in bedrijf te stellen bij beurzen en tentoonstellingen…. (tot zover de reclameboodschappen).


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Het_power_pack.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Het_power_pack.jpg)

Het power pack voor Koningswaal.


Het stoomtrammaterieel


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Backertje_2_met_remleidingen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Backertje_2_met_remleidingen.jpg)

Backer&Rueb lok M&W 2 is alweer acht jaren oud, maar heeft dit jaar een facelift gekregen. De naam- en fabrieksschildjes zijn gemaakt door Sven van de Tramfabriek


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Backertje_5_met_Pennock_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Backertje_5_met_Pennock_7.jpg)

Backertje M&W 5 is dit jaar gebouwd. De foto blijkt achteraf niet helemaal scherp, omdat de lok net vertrok bij het nemen van de foto.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Falcon_NMT4_met_lok_NTM5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Falcon_NMT4_met_lok_NTM5.jpg)

De Nijmeegsche Tramweg Maatschappij (NTM) was nauw verbonden met de Stoomtram M&W. Toen de NTM het veld moest ruimen voor de Gemeente Tram Nijmegen, heeft de M&W de stoomtramlijn naar Neerbosch nog zes jaren geëxploiteerd voor rekening van de NTM. Toen ook deze lijn verbouwd werd tot GTN lijn 3, heeft de M&W het overgebleven materieel overgenomen en onder de NTM nummers in dienst gesteld met de toevoeging 'NTM'
Hier zien we de Hanomag lok NTM 5 met het open Falcon rijtuig NTM 4; een Engels rijtuig dat door de NTM niet stijf genoeg werd bevonden en op typische wijze werd versterkt, zodat het rijtuig niet helemaal open meer is.



De gebouwen


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/De_smederij.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/De_smederij.jpg)

De smederij is een free lance model, maar had zo maar in het Land van Maas en Waal kunnen staan. De travalje is geïnspireerd op het origineel in het Openluchtmuseum.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Slagerij_Van_Os.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Slagerij_Van_Os.jpg)

Slagerij Van Os stond in Druten, maar is helaas gesloopt. De slager zat links, rechts was een kapper gevestigd en aan de achterzijde zat de Drutense redactie van het dagblad De Gelderlander.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/De_villa_van_de_notaris.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/De_villa_van_de_notaris.jpg)

In werkelijkheid is dit het postkantoor van Druten, inmiddels een monument, maar in Koningswaal woont hier notaris Van Westrhenen.


Enkele sfeerfoto's


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Backertje_5_aan_halte.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Backertje_5_aan_halte.jpg)

Backertje M&W 5 staat gereed voor vertrek naar Nijmegen (schoorsteen achter) met Pennock rijtuig 7. Voor de nummerschildjes op dit (en andere rijtuigen) moet de directie van de Stoomtram Maas en Waal nog weer eens te biecht bij de Tramfabriek....


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Backertje_2_aan_loswal_hoog_standpunt.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Backertje_2_aan_loswal_hoog_standpunt.jpg)

Backertje M&W 2 is aangekomen op de los- en laadplaats met goederenwagen CHG 2


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hanomag_NTM_5_met_Falcon_4_en_G_3__.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hanomag_NTM_5_met_Falcon_4_en_G_3__.jpg)

Hanomag lok NTM 5 met Falcon rijtuig NTM 4 en goederenwagen G 3 aan het tramstationnetje op weg naar Druten en Wamel.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kolenbak_GH_1_aan_losplaats.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kolenbak_GH_1_aan_losplaats.jpg)

Hoge Bakwagen GH 1 met kolen voor het tramdepot in Druten. Wegens een defect is de wagen even in Koningswaal achtergelaten.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Backertje_2_aan_losplaats.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Backertje_2_aan_losplaats.jpg)

En tot slot nog een blik op Backertje M&W 2 met de CHG 2, gezien door de ogen van de zuster van de vrouw van de burgemeester in Koningswaal...


Tot zover een impressie van het minibaantje 'Koningswaal augustus 1933', dat, naar goed gebruik, natuurlijk nog niet helemaal klaar was voor de tentoonstelling.......

Wordt (dus misschien) vervolgd.
Groeten, Rob.









Titel: Re: Koningswaal augustus 1933 in schaal Sm (1:64 meterspoor)
Bericht door: Edsko Hekman op 25 oktober 2016, 00:08:04
Niet af? Ik vindt het schitterend!  (y) Puik stukje werk moet ik eerlijk zeggen.
Titel: Re: Koningswaal augustus 1933 in schaal Sm (1:64 meterspoor)
Bericht door: Tom Z. op 25 oktober 2016, 09:09:17
Beste Koningswalers,

Mooie baan, mooi verslag. En een mooie observatie: op een tentoonstelling moet er constant iets rijden.
Maar goed, ze betalen er ook voor en je kan de kinderen al helemaal niks kwalijk nemen....'

In de hoop op een vervolg op deze post, met hartelijke groet, Tom Z.
Titel: Re: Koningswaal augustus 1933 in schaal Sm (1:64 meterspoor)
Bericht door: Marc tramt op 25 oktober 2016, 17:45:11
Prachtig! Waar mag ik deze baan binnenkort bewonderen?
Titel: Re: Koningswaal augustus 1933 in schaal Sm (1:64 meterspoor)
Bericht door: Ronald Halma op 25 oktober 2016, 18:25:14
Rob, je hebt Pb.
Titel: Re: Koningswaal augustus 1933 in schaal Sm (1:64 meterspoor)
Bericht door: Tulpendaal op 26 oktober 2016, 20:51:18
Rob,
bedankt voor de toelichting.
Zeker een baan die ik graag eens life wil zien (y) (y)
Gr. Joke
Titel: Re: Koningswaal augustus 1933 in schaal Sm (1:64 meterspoor)
Bericht door: Jeroen1975 op 26 oktober 2016, 21:33:58
Leuk verhaal en foto's!

Merci

Groeten Jeroen.

Verstuurd vanaf mijn S57 met Tapatalk

Titel: Re: Koningswaal augustus 1933 in schaal Sm (1:64 meterspoor)
Bericht door: Sven op 26 oktober 2016, 22:18:21
Prachtig! Waar mag ik deze baan binnenkort bewonderen?
Rob, je hebt Pb.
Dat lijkt me duidelijk, Marc.  8)

Puik stukje werk, heren. Het zal niemand verbazen dat ik zulke stoomtrammetjes wel graag zie.  ;D
Titel: Re: Koningswaal augustus 1933 in schaal Sm (1:64 meterspoor)
Bericht door: Ronald Halma op 27 oktober 2016, 08:49:37
Bijna, je mag niet meer raden ;)
Titel: Re: Koningswaal augustus 1933 in schaal Sm (1:64 meterspoor)
Bericht door: Henk Hooijmans op 27 oktober 2016, 11:28:12
Prachtig. vooral die gebouwen. Waar is dit in het echt te aanschouwen??
Titel: Re: Koningswaal augustus 1933 in schaal Sm (1:64 meterspoor)
Bericht door: Waelsteder op 27 oktober 2016, 14:53:50
Prachtig! Waar mag ik deze baan binnenkort bewonderen?
Zeker een baan die ik graag eens life wil zien (y) (y)

Zonder mee te gaan in mogelijke speculaties ( ;D ;D ;D), in ieder geval tijdens 'Volgende halte: Openluchtmuseum!' editie 2017.


Prachtig. vooral die gebouwen. Waar is dit in het echt te aanschouwen??

Buiten de smederij, dat een freelance model is, staan alle gebouwen in het echt in Druten:
- de notarisvilla is in het echt het oude postkantoor aan de Kattenburg,
- de slagerij Van Os stond daar tegenover, maar is helaas gesloopt,
- de chefswoning staat aan de Stationsstraat, samen met de rijtuigloods en de werkplaats, als enige overblijfselen van het stoomtramdepot.
Meer info op de website van de MSC Maas en Waal; de link staat onderaan dit bericht.

Groeten, Rob.
Titel: Re: Koningswaal augustus 1933 in schaal Sm (1:64 meterspoor)
Bericht door: Marc tramt op 27 oktober 2016, 15:43:22
in ieder geval tijdens 'Volgende halte: Openluchtmuseum!' editie 2017.
Ah, dat gaat ook weer door?  ;D
Titel: Re: Koningswaal augustus 1933 in schaal Sm (1:64 meterspoor)
Bericht door: martijn v m op 27 oktober 2016, 16:43:55
Trambaantje dan wel af?

Leuk Rob.

Weer is wat anders dan H0 of 0.

verstuurd vanaf mijn S6 EDGE

Titel: Re: Koningswaal augustus 1933 in schaal Sm (1:64 meterspoor)
Bericht door: Waelsteder op 27 oktober 2016, 16:44:21
Ah, dat gaat ook weer door?  ;D


Heb jij de Rosestraat van de RTM al zover klaar tegen die tijd?  8)

Groeten, Rob.
Titel: Re: Koningswaal augustus 1933 in schaal Sm (1:64 meterspoor)
Bericht door: Basmans op 27 oktober 2016, 17:06:05
Goedemiddag .
Ik zal mij eerst even voorstellen mijn naam is Bas maar Rob heeft het altijd over Basmans vandaar en ben de bouwer van de gebouwen op deze baan .
Ooit gestimuleerd door de bouw van gebouwen door Thom Raven in karton nu inderdaad bezig met bouwen in styreen .
Het enige gebouw op dit diorama in karton is slagerij van Os maar daar er is een 2.0 versie van styreen in de maak .
Ik hoop in de toekomst met jullie forum leden nader kennis te maken .
Groet Bas
Titel: Re: Koningswaal augustus 1933 in schaal Sm (1:64 meterspoor)
Bericht door: Marc tramt op 27 oktober 2016, 17:10:44
Volgens mij ken je er al een hoop, zeker die hier in het tramhoekje rondhangen.  8)
Titel: Re: Koningswaal augustus 1933 in schaal Sm (1:64 meterspoor)
Bericht door: smalspoorcompagnie op 27 oktober 2016, 20:10:42
Héél fraai Rob!

Guillaume
Titel: Re: Koningswaal augustus 1933 in schaal Sm (1:64 meterspoor)
Bericht door: De Burgemeester van Hespedam op 27 oktober 2016, 22:27:36
Heel mooi Rob!

Niek
Titel: Re: Koningswaal augustus 1933 in schaal Sm (1:64 meterspoor)
Bericht door: Tramkees op 28 oktober 2016, 02:37:37
ENORM mooi Bas !

Kees
Titel: Re: Koningswaal augustus 1933 in schaal Sm (1:64 meterspoor)
Bericht door: Sven op 28 oktober 2016, 11:39:22
Zonder mee te gaan in mogelijke speculaties ( ;D ;D ;D), in ieder geval tijdens 'Volgende halte: Openluchtmuseum!' editie 2017.
Martijn krijgt het nog druk.  ;D
Titel: Re: Koningswaal augustus 1933 in schaal Sm (1:64 meterspoor)
Bericht door: martijn v m op 28 oktober 2016, 16:36:55
Haha. Als Rob voor een goede poetswagen zorgt en bij Waelstede een goede poetstram heeft zal ik er over na denken.

Maar denk dat ik ergens anders druk ben dan.

Greetz.

verstuurd vanaf mijn S6 EDGE

Titel: Re: Koningswaal augustus 1933 in schaal Sm (1:64 meterspoor)
Bericht door: Waelsteder op 28 oktober 2016, 18:02:52
Martijn,

Ter geruststelling:
Koningswaal is een clubproject van de Modelspoorclub Maas en Waal, dat door Bas en mijzelf gebouwd is, maar waar hier en daar ook andere clubleden aan bij gedragen hebben.
Wanneer Koningswaal op stap gaat, wordt dat bemand door de bouwers, bijgestaan door andere clubleden.
By the way: de Koningswaalse tram heeft in Leuven gewoon z'n baantjes getrokken; 's morgens de baan poetsen en aan het einde van de middag nog een keer.  8)

Even off topic, maar ook ter geruststelling: het poetstramstel voor Waelstede staat al in de steigers.....

Groeten, Rob.
Titel: Re: Koningswaal augustus 1933 in schaal Sm (1:64 meterspoor)
Bericht door: martijn v m op 28 oktober 2016, 18:54:28
Mooi. Dat van deze baan dacht ik al wel.

Mooi dat die ook al bij de Waelsteder machinefabriek staat.



verstuurd vanaf mijn S6 EDGE

Titel: Re: Koningswaal augustus 1933 in schaal Sm (1:64 meterspoor)
Bericht door: Maartenw op 28 oktober 2016, 19:23:15
Mooi baantje  (y) (y)

In 2013 zijn de oude modules half afgewerkt aan de kant gegaan, omdat het gebruikte railmateriaal van Tillig niet beviel en ook de depotsporen eigenlijk te sterk ingekort waren.

Waarom beviel het railmateriaal van Tillig niet?

Gr. Maarten
Titel: Re: Koningswaal augustus 1933 in schaal Sm (1:64 meterspoor)
Bericht door: Basmans op 29 oktober 2016, 00:22:01
Het railmateriaal van Tillig is erg mooi maar lastig te solderen .
Met het solderen van de bedrading smolten op een bepaald moment de bielzen weg .
Tillig heeft nu speciale aansluit klemmetjes die onder de rails bevestigd worden en dan gaat het prima
Titel: Re: Koningswaal augustus 1933 in schaal Sm (1:64 meterspoor)
Bericht door: Basmans op 21 november 2016, 19:25:14
Nu we toch begonnen zijn met dit draadje zal ik wat recente bouwverslagen geven '
Zoals Rob al zij ben ik van bouwen in karton nu overgestapt op het bouwen met styreen .
Slagerij van Os was op Koningswaal het laatste gebouw van karton wat op de foto goed zichtbaar is 
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01415_Kopie_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01415_Kopie_2.jpg)
De eerste aanzet in styreen is nu gedaan en is 1 mm styreen met daarop muurplaat van slaters geplakt
url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01416_Kopie_1.jpg](https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01416_Kopie_1.jpg)[/url]
De rollagen boven de ramen zijn al aangebracht en de ramen zijn op de zogenaamde koppenmaat uitgesneden .
Nu ben ik bezig met het maken van de kozijnen en ramen met evergreen strip
Als de kozijnen en ramen gereed zijn zal ik mijn verslag vervolgen
Titel: Re: Koningswaal augustus 1933 in schaal Sm (1:64 meterspoor)
Bericht door: Tom Z. op 21 november 2016, 23:46:01
Hoi Bas,

Bedoel je dat je de ramen hebt uitgesneden aan de hand van de koppen van de stenen in je rollaag ??

Met vriendelijke groet, Tom Zoutendijk
Titel: Re: Koningswaal augustus 1933 in schaal Sm (1:64 meterspoor)
Bericht door: Basmans op 22 november 2016, 17:01:29
Hallo Tom .

Bijna goed !!
De koppenmaat zijn het aantal koppen in de laag , dit houd in dat je altijd uitkomt in een laag hele stenen (strekken) met een driekwart steen een zogenaamde drieklezoor .
In de werkelijkheid is dit met echt metselwerk ook zo
En ik weet dat ik een pietlut ben met dit soort detail maar ik vind dat we de werkelijkheid zo nauwkeurig mogelijk moeten benaderen .

Groet Bas
Titel: Re: Koningswaal augustus 1933 in schaal Sm (1:64 meterspoor)
Bericht door: Marc tramt op 22 november 2016, 17:12:38
De koppenmaat is de breedte van een kop + een voeg. De breedte van kozijnopeningen en metselwerk werd (en vaak ook wordt) daar op gebaseerd want dat scheelt hakwerk voor de metselaar. Het in Nederland veel gebruikte waalformaat komt dan op een maat van 110mm. Een opening voor een deur komt dan op 1000mm (9 koppenmaten + 1 voeg) en daar past dan weer een kozijn met een deur van 930mm in.

De lagenmaat is de hoogte (dikte) van een steen + een voeg. Voor waalformaat wordt veelal gerekend met 16 lagen per meter, wat neerkomt op een lagenmaat van 62,5mm
Titel: Re: Koningswaal augustus 1933 in schaal Sm (1:64 meterspoor)
Bericht door: Basmans op 22 november 2016, 22:47:18
Hallo Marc .
Zeer goed verwoord !!
Klopt als een zwerende vinger .

Hij is fijn  !!
Titel: Re: Koningswaal augustus 1933 in schaal Sm (1:64 meterspoor)
Bericht door: Waelsteder op 22 november 2016, 22:58:40
Jij legt me dit allemaal nog wel een keer uit op dicteersnelheid, hè Bas....?  8)

 ;D

Groeten, Rob.
Titel: Re: Koningswaal augustus 1933 in schaal Sm (1:64 meterspoor)
Bericht door: Waelsteder op 16 februari 2017, 22:22:12
Omdat 'Koningswaal augustus 1933' over een maandje te zien zal zijn tijdens een Modeltrein Expo (;D ;D), schop ik dit draadje maar eens naar boven....  8)

Aan nieuws valt er te melden dat de 4-assige hekkenwagen H 1 gereed is gekomen. Deze wagen zal meerijden in de pendeltram naar het laad- en losperron.
De wagen is al eens voorgesteld in een ander trammendraadje over eigen bouwsels http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,49115.msg3221710966.html#msg3221710966 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,49115.msg3221710966.html#msg3221710966), maar nu dus ook in het eigen draadje.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BNLS_-_H1_in_Koningswaal_20161222_P1020029_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BNLS_-_H1_in_Koningswaal_20161222_P1020029_2.jpg)

De 4-assige hekkenwagens H 1-3 hadden rongen, maar konden ook worden voorzien van losse schotten (als bakwagen), of losse hekken. De deuren van de hekkenwagens deden dienst als loopplank bij veeverladingen


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BNLS_-_NTM_5_Koningstraat_20170211_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BNLS_-_NTM_5_Koningstraat_20170211_1.jpg)

Hanomag (ex) NTM 5 steekt de Koningstraat over op weg van Nijmegen naar Druten.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BNLS_-_NTM5_bereikt_de_halte_20170211_P1020047_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BNLS_-_NTM5_bereikt_de_halte_20170211_P1020047_1.jpg)

De tram is aan de andere zijde aangekomen en heeft de halte Koningswaal bijna bereikt.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BNLS_-_NTM5_en_NTM4_aan_de_halte_20170211_P1020048_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BNLS_-_NTM5_en_NTM4_aan_de_halte_20170211_P1020048_1.jpg)

De tram met Hanomag NTM 5 en open Falcon rijtuig NTM 4 aan de halte. In de diensttrams werden meestal ook goederenwagens meegenomen en daarom loopt hoge bakwagen GH 1 met kolen voor het depot Druten ook mee.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BNLS_-_H1_in_Koningswaal_20161222_P1020033_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BNLS_-_H1_in_Koningswaal_20161222_P1020033_2.jpg)

En tot slot een sfeerplaatje van hekkenwagen H1 in de diensttram aan de halte.


In de komende week wordt Koningswaal nog eens flink onderhanden genomen voor de finishing touch, die nog steeds gedaan moet worden....
Beetje laat ja, maar ach.... onder druk wordt alles vloeibaar...  8)

Tot ziens in..eh.... het midden van het land  ;D.

Groeten, Rob en Bas.


Titel: Re: Koningswaal augustus 1933 in schaal Sm (1:64 meterspoor)
Bericht door: Jeroen1975 op 03 maart 2017, 19:53:32
Heel mooi gemaakt heren!

Komt deze ook mee na het openluchtmuseum?

Groeten Jeroen.
Titel: Re: Koningswaal augustus 1933 in schaal Sm (1:64 meterspoor)
Bericht door: Waelsteder op 13 december 2017, 17:40:26
Altijd al willen weten hoe dat nou zit met 'Koningswaal 1933' ?

- Waarom Koningswaal niet in één dag gebouwd is?
- Waarom het pad van modelbouwers niet altijd over rozen gaat ?
- Wat dit twee forse kerels met die grote handen nu allemaal weer hebben zitten prutsen ?

Wil je dat écht allemaal weten ?

Dan spoorslags naar de BRUNA voor het decembernummer van Rail Magazine ....
en lees het allemaal op pagina 94 tot en met 101 ( 8)) .

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BNLS_-_Koningswaal_in_Rail_Magazine_dec2017_P1030019.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BNLS_-_Koningswaal_in_Rail_Magazine_dec2017_P1030019.jpg)


Veel leesplezier,
met de groeten van Bas (Basmans) en Rob (Waelsteder).
Titel: Re: Koningswaal augustus 1933 in schaal Sm (1:64 meterspoor)
Bericht door: Ronald Halma op 13 december 2017, 17:57:48
 (y)
Titel: Re: Koningswaal augustus 1933 in schaal Sm (1:64 meterspoor)
Bericht door: Marc tramt op 13 december 2017, 19:45:13
Inderdaad!  (y)
Leuk geschreven, ik meen daar de hand van Rob in te lezen.
Titel: Re: Koningswaal augustus 1933 in schaal Sm (1:64 meterspoor)
Bericht door: Hendrik Jan op 13 december 2017, 20:10:54
Duizend bommen en granaten!
Vannacht in mijn slaapzak voor de kiosk.
Terecht gepubliceerd, mannen.

groeten
Hendrik Jan
Titel: Re: Koningswaal augustus 1933 in schaal Sm (1:64 meterspoor)
Bericht door: Tulpendaal op 13 december 2017, 20:42:12
Gefeliciteerd snel online kopen.  (y)
Titel: Re: Koningswaal augustus 1933 in schaal Sm (1:64 meterspoor)
Bericht door: Scratchbuilt op 13 december 2017, 21:04:24
Ik laat hem opsturen. Net besteld. Ik wil iets nieuws. Heb gedacht aan terugkeer naar HO. Stoomtrammetje. Maar twijfel. Gaat Koningswaal mij overhalen om het in 1:64 te doen?
Titel: Re: Koningswaal augustus 1933 in schaal Sm (1:64 meterspoor)
Bericht door: Waelsteder op 13 december 2017, 22:10:03
 (y) (y)

De reden dat voor schaal Sm gekozen is, staat ook in het artikel vermeld.
Dus geen spoiler hier.... 8)

Marc (Marc tramt) zou oorspronkelijk het project RTM Rosestraat ook in schaal Sm bouwen, maar ja, toen liep hij wat heren tegen het lijf, die vonden dat het schaal 0m moest worden.....
....  en nu heeft hij een ruimte probleem.... hihi

Groeten, Rob.
Titel: Re: Koningswaal augustus 1933 in schaal Sm (1:64 meterspoor)
Bericht door: Sven op 14 december 2017, 14:49:15
Ik ben met mijn stoomtrams ook in 1:64 begonnen. Maar nadat er veel vraag was of ik het ook in 1:87 kon maken, ben ik maar helemaal afgestapt van het Sm idee.

Gefeliciteerd met de plaatsing in RM.
Titel: Re: Koningswaal augustus 1933 in schaal Sm (1:64 meterspoor)
Bericht door: Gerard van de Weijer op 14 december 2017, 15:02:33
(y) (y)

De reden dat voor schaal Sm gekozen is, staat ook in het artikel vermeld.
Dus geen spoiler hier.... 8)

Marc (Marc tramt) zou oorspronkelijk het project RTM Rosestraat ook in schaal Sm bouwen, maar ja, toen liep hij wat heren tegen het lijf, die vonden dat het schaal 0m moest worden.....
....  en nu heeft hij een ruimte probleem.... hihi

Groeten, Rob.


Jongens geweldige keuze,
is een goed alternatief voor H0 en O, en je kunt betrouwbare onderstellen gebruiken.


Pluim met veer en griffel

Gerard van de Weijer


P.S. prettige feestdagen
Titel: Re: Koningswaal augustus 1933 in schaal Sm (1:64 meterspoor)
Bericht door: Scratchbuilt op 17 december 2017, 15:38:41
Kijk, dat je Pink Floyd uit de geluidsmodule kan laten komen dat snap ik nog.
Maar resten van een Romeinse nederzetting uit de derde eeuw onder een module.........wow! ;D

Afijn, maar eens even kijken naar die magneetkoppelingen.  ;)

Albert
Titel: Re: Koningswaal augustus 1933 in schaal Sm (1:64 meterspoor)
Bericht door: Marc tramt op 17 december 2017, 18:09:14
Marc (Marc tramt) zou oorspronkelijk het project RTM Rosestraat ook in schaal Sm bouwen, maar ja, toen liep hij wat heren tegen het lijf, die vonden dat het schaal 0m moest worden.....
....  en nu heeft hij een ruimte probleem.... hihi
Ik voel mij hier toch enigszins in de verdediging gedwongen.  ;D

Om te beginnen woon ik buitengewoon ruim.   :angel:
Daarnaast is (wordt) de Rosestraat een combinatie van smal- en normaalspoor. Om naast het smalspoor materieel óók nog  ormaalspoormaterieel in S te gaan bouwen was voor mij een stap te ver. Verkrijgbaarheid van akseswaares en materieel in 0 in nou eenmaal groter dan in S.
Duss... Dat is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
Titel: Re: Koningswaal augustus 1933 in schaal Sm (1:64 meterspoor)
Bericht door: Ronald Halma op 17 december 2017, 21:19:37

Duss... Dat is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.

Yes judge  ;D