Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door MichielB
Vandaag om 22:06:54
booster vraag door Patrick Smout
Vandaag om 22:05:38
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 22:02:43
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 22:02:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Gino
Vandaag om 22:02:38
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
Vandaag om 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
Vandaag om 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:22:09
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 20:25:46
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
Vandaag om 19:58:23
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 19:23:29
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
Vandaag om 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
Vandaag om 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
Vandaag om 18:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 18:04:05
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
Vandaag om 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:40:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:38:41
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
Vandaag om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:30:02
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:47:32

Auteur Topic: Starten met modelbaan met NS-modeltreinen  (gelezen 5839 keer)

ramses

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Starten met modelbaan met NS-modeltreinen
« Gepost op: 23 October 2016, 18:16:44 »
Goeiedag

Ik ben nieuw hier op het forum want ik wil gaan starten met modeltreinen. En dan het liefst de modellen van de NS.
Nu weet ik er eigenlijk niks van af. Maar ik wil het enigIns simpel houden qua bediening omdat mijn zoontje van 2 treinen geweldig vind  en zo nu en dan ook wel eens op een knopje wil drukken. Prijs maakt me niks uit. Maar zou aan jullie willen vragen wat is nou het handigst om mee te beginnen? Merk? Spoorsoort? E.d ?

Alvast bedankt. Gr ramses
« Laatst bewerkt op: 24 October 2016, 01:16:55 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

Chris2412

• Offline Offline
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re: ns treinen starten
« Reactie #1 Gepost op: 23 October 2016, 19:14:38 »
Dag ramses,

Als eerste welkom op dit forum en welkom in de wereld van de modeltreintjes.

Wat ik opmerkingen uit je eerste reactie is dat je analoog gaat rijden.

Piko lijkt me een goede start omdat de rails goed is en qua kosten voor uitbreiding  niet gigantisch duur is.
Tevens zijn bij piko leuke NS startset te koop bijvoorbeeld BR189 van Schenker met containerwagens of de ICE NS uitvoering.

Schakelen van railsecties op station kan eenvoudig met een schakelaartje.
Ook ik ben zo begonnen.

Mochten er nog meer vragen zijn stel ze gerust.
Medemensen alhier zullen ook nog wel wat idee plaatsen.

Groeten en succes

Chris

De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

vleesman

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 23 October 2016, 19:37:49 »
Beste Ramses,

Ik weet niet waar je woont maar als er een modelspoorwinkel in de buurt is (zie het linkje in het algemene menu) zal het zeker de moeite zijn om je daar eens te laten voorlichten. Vaak is een startset het voordeligst - je kiest dan wel voor een bepaald type rails en het makkelijkste is om daar aan vast te houden. Een waterscheiding is die tussen gelijkstroom (de meeste merken) en wisselstroom (Marklin). Bij gelijkstroom kun je verschillende merken rollend materieel door elkaar gebruiken (bijv een roco lokomotief op een fleischmann start set). Fleischmann profi is rails met een aangebakken bedding dat is misschien makkelijk en wat steviger met de kleintjes (alhoewel voor 2 jaar natuurlijk brio of duplo de meer geschikte keuze is)

suc6
Met vriendelijke  groet Jean-Paul
Loconet IB II - 2rail - koploper

Rondje_HO

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 23 October 2016, 22:12:37 »
En natuurlijk, als je volgend weekend tijd hebt:  http://www.eurospoor.nl/    (y)

ramses

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Re: ns modeltreinen starten
« Reactie #4 Gepost op: 23 October 2016, 22:59:41 »
Hmm oke. Nu heb je helemaal gelijk vleesman over de 2 jaar beter aan de duplo haha.okee dan ga ik binnenkort eens naar zo'n winkel. Weet iemand waar ik die ice ns uitvoering van piko kan kopen? En wat zijn de verschillen qua spoor? Ik heb nu dus besloten dat het gelijkstroom word aangezien je dan dus niet aan marklin vast zit

Met een sik

• NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • mekkerend het leven door
« Reactie #5 Gepost op: 23 October 2016, 23:06:56 »
Dag Ramses,

wellicht kun je starten met Lego/Duplo voor een 2-jarige zie  Topic: Dat zijn de betere Lego treinen..  (gelezen 17713 keer)

Waarom? Omdat wij vandaag met onze kleindochter naar Lego-world zijn geweest, hier thuis heeft zij een Duplo trein waar ze leuk mee kan spelen, wat je echter ziet is dat Lego/Duplo uitnodigt tot zelf bouwen en ja als je door deze site heen loopt dan zie je dat er veel zelfwerkzaamheid aan te pas komt. Door te leren bouwen met Lego stimuleer je dat zelf bouwen dat ze later in deze hobby hard nodig hebben. En bij het topic dat ik hier voor noem kun je mooie modellen zien. Oh ja, bij Duplo moet het kind op de knop van de locomotief drukken en bij Lego heb je de mogelijkheid van bedienen met behulp van een trafo.

Het is maar een mening gebaseerd op een beperkte waarneming
Groet,

Gerard

ramses

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 23 October 2016, 23:07:33 »
Dag ramses,

Als eerste welkom op dit forum en welkom in de wereld van de modeltreintjes.

Wat ik opmerkingen uit je eerste reactie is dat je analoog gaat rijden.

Piko lijkt me een goede start omdat de rails goed is en qua kosten voor uitbreiding  niet gigantisch duur is.
Tevens zijn bij piko leuke NS startset te koop bijvoorbeeld BR189 van Schenker met containerwagens of de ICE NS uitvoering.

Schakelen van railsecties op station kan eenvoudig met een schakelaartje.
Ook ik ben zo begonnen.

Mochten er nog meer vragen zijn stel ze gerust.
Medemensen alhier zullen ook nog wel wat idee plaatsen.

Groeten en succes

Chris

Beste,

Bedankt voor de tips. Alleen ik wou wel heel graag treinen zoals we ze elke dag buiten ook zien van ns. Die mooie gele met dat blauw haha. Waar zou ik hiervan een set kunnen halen? Die ice ns uitvoering is meer hogesnelheidstrein.

ramses

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 23 October 2016, 23:08:58 »
Dag Ramses,

wellicht kun je starten met Lego/Duplo voor een 2-jarige zie  Topic: Dat zijn de betere Lego treinen..  (gelezen 17713 keer)

Waarom? Omdat wij vandaag met onze kleindochter naar Lego-world zijn geweest, hier thuis heeft zij een Duplo trein waar ze leuk mee kan spelen, wat je echter ziet is dat Lego/Duplo uitnodigt tot zelf bouwen en ja als je door deze site heen loopt dan zie je dat er veel zelfwerkzaamheid aan te pas komt. Door te leren bouwen met Lego stimuleer je dat zelf bouwen dat ze later in deze hobby hard nodig hebben. En bij het topic dat ik hier voor noem kun je mooie modellen zien. Oh ja, bij Duplo moet het kind op de knop van de locomotief drukken en bij Lego heb je de mogelijkheid van bedienen met behulp van een trafo.

Het is maar een mening gebaseerd op een beperkte waarneming

Nee het is niet voor de kleine maar voor mezelf. Alleen als er ergens een knopje aan zit dat hij de treinen kan laten rijden is het ook net zo leuk toch. Ipv alles geautomatiseerd over een spoor laten knallen en alleen maar vanaf een afstandje toekijken;)

Rondje_HO

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 23 October 2016, 23:12:31 »
Artikel over verschillende rails:

http://modelspoorbaan.blogspot.nl/p/rails.html

Zelf gebruikt ik Fleischmann profirails omdat deze niet zo hoog is maar al wel een ballastbed heeft (het grind zit er al aan vast). Zie mijn baan voor meer: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70445.0.html

Die Pikoset is niet overal meer verkrijgbaar maar:

http://www.wentinkhobby.nl/start-set-ice-3-ns-v

Deze en andere Piko sets:

http://www.anw-modeltreinen.nl/pk_nl-startsets.htm

Edit: en anders in een beetje grote treinenzaak kijken, daar hebben ze verschillende startsets staan  :)

DJV

• Offline Offline
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
« Reactie #9 Gepost op: 23 October 2016, 23:15:57 »
De treinen in de startset van Piko zijn niet helemaal conform de werkelijkheid.
Maar zeker een mooie set om mee te beginnen en zeker voor een goeie prijs.

Ik zou zeggen begin daar mee. Uitbreiden kun je altijd.
En snuffel eens rond hier op het forum info genoeg  ;)
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #10 Gepost op: 24 October 2016, 11:26:38 »
Nee het is niet voor de kleine maar voor mezelf. Alleen als er ergens een knopje aan zit dat hij de treinen kan laten rijden is het ook net zo leuk toch. Ipv alles geautomatiseerd over een spoor laten knallen en alleen maar vanaf een afstandje toekijken;)

Dat is zeker leuk :) Voor de kleine kan je nog altijd deze oplossing overwegen: Project N & N Baan. Het is helemaal afhankelijk van het kind. Ik heb één neefje dat heel graag en leuk speelt. De anderen zijn wat wilder. Met een brio of duplo trein kan je het zo zien :)

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

ramses

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 24 October 2016, 16:21:07 »
Artikel over verschillende rails:

http://modelspoorbaan.blogspot.nl/p/rails.html

Zelf gebruikt ik Fleischmann profirails omdat deze niet zo hoog is maar al wel een ballastbed heeft (het grind zit er al aan vast). Zie mijn baan voor meer: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70445.0.html

Die Pikoset is niet overal meer verkrijgbaar maar:

http://www.wentinkhobby.nl/start-set-ice-3-ns-v

Deze en andere Piko sets:

http://www.anw-modeltreinen.nl/pk_nl-startsets.htm

Edit: en anders in een beetje grote treinenzaak kijken, daar hebben ze verschillende startsets staan  :)

Martijn bedankt voor je bericht. Op je link heb ik deze startset uitgekozen
 : http://www.anw-modeltreinen.nl/piko/productinfo/pi_pk96975.htm

Maar ik zie er niet bijstaan iets van transformator ofzo. Hoe rijd de trein dan?

Heb je deze uitvoering ook van fleischmann? 
En ik wil juist wat hogere rails.kun je ook varieren met rails en materieel van verschillende merken? En waar moet ik dan op letten?

Alvast bedankt.

Rondje_HO

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 24 October 2016, 16:48:24 »

Maar ik zie er niet bijstaan iets van transformator ofzo. Hoe rijd de trein dan?

Zit erbij:  1x Analoge rijregelaar
               1x Adapter 230V

En ik wil juist wat hogere rails.kun je ook varieren met rails en materieel van verschillende merken? En waar moet ik dan op letten?

Met bijvoorbeeld Roco Geoline heb je natuurlijk een hoogteverschil, zie http://modelspoorbaan.blogspot.nl/p/rails.html Voor andere rails zou je het even moeten proberen, ik weet niet wat precies waar op past.
« Laatst bewerkt op: 24 October 2016, 16:51:23 door Rondje_HO »

72sonett

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
    • El Carrilet
Re: Starten met modelbaan met NS-modeltreinen
« Reactie #13 Gepost op: 24 October 2016, 18:05:58 »
Een modeltrein is geen speelgoed voor een 2-jarige, wel voor big boys/girls. Voor een 2-jarige zou ik beginnen met Brio, Duplo of Lego, dat kan tegen een stootje.

Je hoeft geen nieuw materieel te kopen, ook gebruikt is vaak nog als nieuw. Als de hobby toch niet van de grond komt, kun je alles weer voor dezelfde prijs verkopen. Op dit forum wordt genoeg 2ehands aangeboden, ook op Marktplaats en op beurzen is vanalles te vinden. Sommige treinenwinkels hebben ook wel een 'occasion' hoekje.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #14 Gepost op: 24 October 2016, 18:06:35 »

Met een bedding dus. Als je 2rail gaat rijden, dus met piko, fleischmann, roco, lima, enzovoort, dan kan je gewoon door elkaar heen gaan rijden. Ik heb ook een 10-tal verschillende merken op de baan staan.  Geen probleem. Enige waar je voor moet oppassen is of je digitaal rijdt of niet. Een analoge lok kan niet op een digitale baan. Een digitale lok meestal wel op een analoge baan. Al zou ik nu tegenwoordig niet meer analoog beginnen maar meteen gewoon digitaal met een simpele digitale controller / centrale zoals de multimaus.

Kom anders van het weekend naar Eurospoor in utrecht. Daar vind je veel handelaren, kan je bij de stand van Beneluxspoor.net langs komen voor informatie en uitleg. Je kan daar genoeg vragen stellen.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!