Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Efteling spoorweg gaat elektrisch door Pauldg
Vandaag om 10:53:40
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:53:09
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:31:47
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 10:28:02
ABLOAD gaat stoppen door Bor de Wolf
Vandaag om 10:25:16
Treinreizen met m'n vader door Keska
Vandaag om 10:16:51
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 09:59:28
NS 8400 van Werps door FritsT
Vandaag om 09:58:13
US figuren in 1:48 tijdsperiode 1930-1950 door Ronald Halma
Vandaag om 09:43:35
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door RK
Vandaag om 09:38:48
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Simplex
Vandaag om 09:06:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:24:01
Decals Star TE-5933 door spoorijzer
Vandaag om 08:08:42
Een kantoorbaan in schaal N door spoorijzer
Vandaag om 08:01:56
weerstandje en relais door Hans van Kampen
Vandaag om 00:37:21
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
Vandaag om 00:13:44
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 00:00:12
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
22 april 2024, 23:12:32
Bauarbeiten im gange door gdh
22 april 2024, 22:55:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
22 april 2024, 22:47:51
Tuinspoor en zo door RK
22 april 2024, 22:12:11
Haandrecht materieel door MathynK
22 april 2024, 22:00:31
Sankt Georgen. door AndrevdG
22 april 2024, 21:32:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
22 april 2024, 21:29:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
22 april 2024, 21:27:48
Piko Br 78 door Ronald Halma
22 april 2024, 20:55:34
Efteling stoomtrein finito door Gert Arkema
22 april 2024, 20:01:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
22 april 2024, 19:26:28
Bisonkit verdunner door Tom Z.
22 april 2024, 17:25:30
5 mei 100 jaar mC 9002 door Seinhuis
22 april 2024, 17:16:29
  

Auteur Topic: Starten met modelbaan met NS-modeltreinen  (gelezen 5474 keer)

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: Starten met modelbaan met NS-modeltreinen
« Reactie #15 Gepost op: 24 oktober 2016, 18:28:08 »
Hoi  ;D

Even wat info: digitaal betekent niet 'alles is geautomatiseerd en ingewikkeld'. Het betekent alleen dat je meer mogelijkheden hebt. Je kan je trein nog gewoon met een draaiknop besturen, Alleen kan de dan ook de verlichting met knopjes aan en uit zetten en eventueel geluid laten horen. Welke 2 jarige vind lichtjes en geluidjes nou niet leuk? (y).

Nadeel is eigenlijk alleen de prijs: elke lok is dan ongeveer 20 tot 30 euro duurder, en in geval van geluid mogelijk wel 80 tot 100 euro duurder. Verder is het net zo makkelijk te bedoenen als analoog/ouderwetsch met een 'trafo'. Gewoon 2 draadjes aan het spoor die naar de centrale gaan ipv een 'trafo'. Je kan het natuurlijk zo ingewikkeld maken als je zelf wilt met wissels bedienen en seinen en bezetmelders et cetera, maar dit geldt voor zowel analoog als digitaal!

Ik zou dus echt wel een startset kopen met digitaal. Roco multimaus bevalt prima en is goed uit te breiden, of de nieuwere sets met z21 met multimaus. z21 met router is dan weer bedoeld voor bediening met een tablet of smartphone. Maar 2 jarigen kunnen ook al prima op plaatjes drukken :)

Zo'n analoge beginset is net zo makkelijk mee te rijden als een digitale set. Het wordt pas ingewikkelder als je met meerdere treinen wilt gaan rijden, en dat kan met analoog nou niet erg makkelijk en met digitaal weer wel :)

Succes en veel plezier!

Mvg,

Robert.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: Starten met modelbaan met NS-modeltreinen
« Reactie #16 Gepost op: 24 oktober 2016, 23:24:00 »
Ha Ramses,

Ik zou voor je verder gaat even goed nadenken wat je precies zoekt in deze hobby, want verschillende keuzes geven verschillende mogelijkheden. Om wat opties te noemen:

ben je geboeid door de treinen (locomotieven, treinstellen) zelf?  goederentreinen? passagierstreinen? hedendaagse? historische?
of vooral door de electronica eromheen (besturing, seinen, wissels, de 'logistiek' van de bediening)?
of door een landschap waar een trein doorheen rijdt (en zo ja wat voor landschap? Bergen? Polders? Stad? Industrie?)
of door de mogelijkheden van het spelen en rangeren met treinen?
of door de geschiedenis van een bepaald station of spoorlijn (bv. je eigen omgeving, een vakantieherinnering, een bepaald historisch thema)?
of door het bouwen van dingen --huizen, de treinen zelf, de houten (onder)bouw van een treinbaan?
of door het toepassen van technieken (solderen, schilderen, snijden, zagen, airbrush, electronica, plotten, computer, Arduino, etc etc etc etc )?

- wellicht heb je al kennis op een bepaald gebied (zie vorige regel), die je graag zou toepassen?

- hoeveel tijd heb je er (bv. per week) voor? --belangrijk om te bepalen hoeveel hooi je op  je vork moet nemen, bij teveel komt er nooit iets af en is de lol er snel af;

en hoeveel budget heb je? Bekijk eens wat prijzen op internet en kijk dan in je beurs

Als het je om een wijds landschap met een trein erin gaat, kijk dan eens naar schaal N (1:160) dat geeft meer mogelijkheden in de ruimte dan H0 (1:87) en er zijn ook erg mooie modellen voor te koop, ook veel NS tegenwoordig.

Als het je vooral gaat om de bouwen van modellen van de treinen zelf, en minder het rijden/besturen/rangeren, is het de vraag of het zin heeft in digitaal te investeren. Wellicht is analoog dan genoeg.
En kijk dan ook naar schaal 0 (1:45); dat geeft je nog mooiere modellen dan in H0, maar maakt een grote baan weer moeilijk.

Zijn exacte schaalverhoudingen en filigrane modellen belangrijk, dan wil je waarschijnlijk op afzienbare termijn mooiere rails dan de Piko rails en zou ik me daar meteen op richten, dat scheelt geld en ombouwen.

Wil je een trein laten rondrijden of wil je vooral rangeren? dat maakt veel uit voor het baanplan dat je bouwt.

En dit zijn maar een paar voorbeeldvragen die je kunt stellen. Maar wat ik bedoel is: bepaal voor je zelf wat precieser waar je echt blij van wordt en zoek daar de optie bij die de meeste mogelijkheden geeft. De tip om komend weekend rond te kijken op Eurospoor in Utrecht is voor dit doel een hele goede!
« Laatst bewerkt op: 25 oktober 2016, 09:28:36 door janw »

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2395
Re: Starten met modelbaan met NS-modeltreinen
« Reactie #17 Gepost op: 25 oktober 2016, 05:28:16 »
Hoi Ramses,

Ik las net de opmerking dat je met een startset kiest voor een bepaald soort rails en dat je dat dan uit moet breiden. Maar meestal is de rails in een startset een ovaaltje met een inhaalspoor of één wissel en een opstelspoor. Dus ik vind niet dat je hier aan vastzit. Je kunt altijd deze rails apart leggen als testspoortje of verkopen en de echte baan met andere rails bouwen. Ik ben ook begonnen met een Roco startset met Rocoline met zachte onderbedding ( niet meer nieuw te koop ) , maar mijn baan bouw ik met Rocoline zonder bedding en de bedding maak ik zelf onder de baan.

Wil je uiteindelijk samen met de kleine een mooie baan gaan bouwen in de toekomst dan zou ik ook voor Rocoline zonder bedding kiezen. Bij Geoline zitten de wisseldecoders onder de rails en in geval van storing heb je een probleem. Ook vind ik de rails met aangegoten onderbedding  Fleischmann profirail en Roco Geoline ) niet natuurgetrouw en kost dit ook meer dan Rocoline zonder onderbedding. Je kunt de rails altijd op een onderplaat lijmen en lekker gaan rijden en inbedden met echt grind kan altijd nog. Vergelijk eerst goed in een winkel de prijzen van de verschillende railsoorten en de mogelijkheden voor het plaatsen van de wisselaandrijvingen ( onder het grindbed, naast de wissel of onzichtbaar onder de baan. Er is ook nog Peco rail ( dus niet Piko ), maar dit is weer minder geschikt voor een beginner.

Ook zal de kleine door fases gaan dat treintje rijden ( kijken ) helemaal leuk is, daarna weer minder en dan weer meer of juist helemaal niet meer. Dat is nu nog niet te zeggen. Dus hou rekening met de mogelijkheid dat je een baan gaat bouwen met mooie ns treinen ( ik vind ns in h0 zelf ook het leukst om te verzamelen rijden) maar het kan altijd zijn dat jouw kind vroeger of later de interesse verliest en jij dan voor jezelf een baan bouwt die meer op de werkelijkheid is gebaseerd dan alleen om samen met de kleine te spelen.

Ik heb de keuze gemaakt voor NS, h0, digitaal gelijkstroom op Rocoline, maar ook ik ga weer naar Eurospoor dit jaar, want het is altijd leuk om verschillende banen te zien met verschillende spoorwijdtes,  landen en thema's. En ook als je geen beginner meer bent kun je hier altijd weer inspiratie vinden voor je eigen baan thuis.

Alvast veel plezier in de hobby. Voor tips over daadwerkelijk bouwen van een baan kun je hier altijd terecht. Genoeg mensen die mee willen denken en hun ervaringen met je willen delen.

Met vriendelijke groet, Ruud B.
« Laatst bewerkt op: 25 oktober 2016, 05:51:44 door Forever Rocofan »
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

ramses

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re: Starten met modelbaan met NS-modeltreinen
« Reactie #18 Gepost op: 25 oktober 2016, 21:19:41 »
Oke allereerst iedereen bedankt voor de adviezen.
Ik heb alle aangegeven links doorgenomen en van alles gelezen
Op internet. En besloten digitaal te beginnen met een multimaus
en de roco z21 via de tablet.

Ik ga mijn spoor combineren met winterlandschap en kermis
Atracties van faller.

Weet iemand alleen waar ik een digitale startset kan kopen
Van een trein van de ns geel met blauw. (Dubbeldekkers zoals ik ze
In het echt ook zie)? Want weet niet goed hoe te zoeken. ) liefst met een hoge bedding.

Alvast bedankt.

Gr ramses

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Starten met modelbaan met NS-modeltreinen
« Reactie #19 Gepost op: 25 oktober 2016, 22:45:11 »
Als je voor de z21 met tablet-besturing kiest, lees dan ook deze twee draadjes eens goed door:

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70968.0.html
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70971.0.html

Staan boordevol tips  :)

De startsets van Roco hebben Geoline rails = hoge rails met bedding. Let op welke startset je koopt:
startset met de z21 = dit is de witte versie die in startsets wordt/werd verkocht incl. router voor de wlan (draadloze verbinding met bv. smartphone)
startset met de z21start = dit is de witte versie die momenteel in startsets wordt verkocht, zonder router (deze moet je er los bij kopen als wlan package) maar wel met een Multimaus

Ik weet alleen niet of er ook een startset is met een geel-blauwe NS-trein, wel met een bruine NS 2200 + 3 kalkwagons
http://mchminiatuurnieuws.punt.nl/content/2013/07/Roco-NS-startset-met-z21-en-NS-2200


Edit: en zeker weer deze tip: ga naar Eurospoor of een andere beurs (bijvoorbeeld Houten), daar hebben ze bergen startsets en wellicht ook losse z21'en te koop  :)  En denk goed na voordat je beslist. Beter goed nagedacht dan straks iets gekocht wat het toch net niet is.

Edit 2: ik weet niet waar je woont maar elke treinenzaak heeft diverse startsets te koop.
« Laatst bewerkt op: 25 oktober 2016, 22:48:35 door Rondje_HO »

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1196
Re: Starten met modelbaan met NS-modeltreinen
« Reactie #20 Gepost op: 25 oktober 2016, 22:50:18 »
Hallo,

Ik vraag me af of er op dit moment ook dergelijke startsets in de handel zijn.
Kijk op internet de diverse catalogi na en dan kun je kontakt opnemen met een winkel om er 1 aan te schaffen.
dan kun je ook bij de winkelier info krijgen over hoe een en ander werkt.

Wil je perse een bepaalde trein dan kun je ook alles los kopen.
Is wel een factor duurder dan in een startset.
Soms wil men  ook wel een startset verkopen en dan gelijk de trein inruilen.
En koop je los je eigen trein.
Naar een echte treinenwinkel gaan is dan wel een aanrader.

succes jandcargo

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2395
Re: Starten met modelbaan met NS-modeltreinen
« Reactie #21 Gepost op: 26 oktober 2016, 06:12:14 »
Hallo Ramses,

De dubbeldekkers zijn er niet in een startset, maar wel gemaakt door Lima, Marklin en Artitec. De dubbeldekkers van Artitec beginnen wel op te raken. Dus hiervoor kun je op Eurospoor kijken.

Gelijk nog even iets om op te letten bij het aanschaffen van treinen; de lengteschaal. Vooral oudere treinen hebben vaak een lengteschaal van 1:100. De hoogte en breedte zijn dan 1:87, maar in de lengte zijn dan passagiers rijtuigen 264 mm. in plaats van 303 mm. Handig om te weten, anders kom je er thuis achter dat niet alles bij elkaar past.

De dubbeldekkers van Artitec zijn 1:87 in lengte. Van Lima 1:100 en Marklin er tussen in.

De nieuwere rijtuigen van Roco zijn 1:87, maar in startsets worden vaak 1:100 rijtuigen gedaan. De Roco plan D rijtuigen zijn korter dan 303 mm. maar deze zijn in het echt ook geen 26.4 meter.

In het begin moet je misschien een meetlintje meenemen, maar later zie je waarschijnlijk het verschil zonder te hoeven meten.

Ook opletten dat er gelijkstroom wielen onder de treinen die je los koopt zitten. Door wisselstroomrijders worden de asjes wel eens vervangen voor het railprofiel van Marklin en soms worden de treinen al zo verkocht. Op verpakkingen van treinen met verlichting of motor staat vaak aangegeven of het gelijk- of wisselstroom is. DC  is gelijkstroom ( = teken ) en AC is wisselstroom (  ~ teken ) een ezelsbruggetje is dat AC ( dus wisselstroom )  de A van mArklin heeft en voor de gelijkstroomrijders de D van DC met de D van " Deze moet ik hebben "

Veel informatie, maar wel waar je op moet letten als beginner. Schrijf het desnoods op een briefje dat je meeneemt naar Eurospoor of de winkel.

Met vriendelijke groet Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.