Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 20:03:12
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door hervé
Vandaag om 19:26:50
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
Vandaag om 19:18:35
Esu Loksound - NS Wadloper? door Bahn-AG
Vandaag om 19:12:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door robschuurhof
Vandaag om 18:54:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:37:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
Vandaag om 18:17:15
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
Vandaag om 18:12:32
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 16:51:48
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:48:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door defender
Vandaag om 16:00:05
Station Roodeschool door defender
Vandaag om 15:56:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronald69
Vandaag om 15:53:02
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Nullem
Vandaag om 15:03:59
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door R1954
Vandaag om 14:43:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:23:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
Vandaag om 13:24:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:35:17
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:20:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
Vandaag om 11:45:26
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 11:07:48
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:35:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:18:17
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:57:20
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 08:46:26
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 07:32:56
  

Auteur Topic: Oppeln in Spoor 0  (gelezen 11898 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11325
    • nulpunt
Re: Oppeln in Spoor 0
« Reactie #15 Gepost op: 12 December 2007, 23:21:55 »
Model is besteld en per omgaande bevestigd door de ARGE bouwcommissie.
Levertijd:  circa 8 weken.

wordt vervold.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11325
    • nulpunt
Re: Oppeln in Spoor 0
« Reactie #16 Gepost op: 04 March 2008, 20:59:09 »
De doos uit Duitsland is ontvangen.


Het begeleidend schrijvem van Paul Petau.



De bouwbeschrijving bestaat uit vele tekeningen en foto's.
Daarnaast is er een CD bijgevoegd met 134 foto's in kleur die de montage stap voor stap laten zien.


en zo zit alles netjes tegen beschadiging beschermd in de doos.
Let op... ze zijn niet alle drie voor mij alleen!!! (gezamlijke inkoop)


Bouwgroepen zijn keurig in gemerkte zakjes verpakt.


De kap is al in elkaar gezet met een daarvoor gemaakt mal.
Zo zit het dak in ieder geval recht. Een werkje waarvan ik uit ervaring kan zeggen dat dit voor "beginners" vaak onbevredigende resultaten geeft.


In de kap zitten wielen en gietdelen verpakt.


Ook hier weer de keurig verzorgde zakjes.


de inhoud van een van de zakjes.
Opvallend is dat erg kwetsbare onderdelen (briefluikje onderaan de foto) weer apart in een dichtgeplakt papieren hoesje zijn verpakt. Prima.


Een leuk zakje is die met de veerpakketten, MET buigmal.


Een niet alleen is er een buigmal voor de veerpakketten, nee... er zijn er meerdere.


zo moet een kind de was kunnen doen. Het lijkt niet fout te kunnen gaan, dus er is voor gezorgd dat ook beginners  met deze kit goed uit de voeten kunnen.


De gietdelen en gefreesde onderdelen zien er perfect scherp uit.

Mijn oordeel tot nu..... 100.000% in orde.

Jammer voor al diegenen die geen lid zijn van de ARGE en dit model zouden willen gaan bouwen. Het is en blijft een club actie.

Clubactie kleinschalig ? Denk het niet. Met een aantal ARGE leden van circa 1500, kan je niet spreken van een kleinschalige actie. Ook als niet ieder lid dit model zal gaan bouwen. Waarschijnlijk bestellen sommigen ook meerdere exemplaren.
Duidelijk is... kwaliteit doet kopen.
Duur?... voor een dergelijke kit is 375 euro onwaarschijnlijk aantrekkelijk.

Hier gaan de bouwers heel veel plezier aan beleven.

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Oppeln in Spoor 0
« Reactie #17 Gepost op: 04 March 2008, 21:11:08 »
Ik denk dat we hier wel weer wat van te zien krijgen tijdens de bouw. :)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11325
    • nulpunt
Re: Oppeln in Spoor 0
« Reactie #18 Gepost op: 04 March 2008, 21:11:42 »
Wat ik nog vergeet is de uitstekende onderdelenlijst.
Niet alleen een naam van "iets" met het aantal, maar met een foto erbij. Zo kan ook een leek die niet bekend is met de benaming van "duistere" onderdelen er wijs uit worden
Nogmaals.... hulde voor de bedenkers en uitvoering van de kit.

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: Oppeln in Spoor 0
« Reactie #19 Gepost op: 04 March 2008, 22:23:08 »
zet hem op Frits!
wie zijn de andere gelukkige bouwers?
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11325
    • nulpunt
Re: Oppeln in Spoor 0
« Reactie #20 Gepost op: 04 March 2008, 22:39:18 »
Nee... ik ga niks opzetten. Dat doe je soms met overleden dieren. Ik ga lekker rustig bouwen en genieten.

Anderen:
in ieder geval: E.P. te R.  en zover ik kan nagaan is dat niet EP te H.

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: Oppeln in Spoor 0
« Reactie #21 Gepost op: 05 March 2008, 11:44:20 »
ja ja ja ,
 ;D ;D
maar even serieus qua kwaliteit: vergelijkbaar met philotrain of meer MKmodelbouwstudio ?
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11325
    • nulpunt
Re: Oppeln in Spoor 0
« Reactie #22 Gepost op: 05 March 2008, 12:05:37 »
EP,

In mijn beschrijving van de kit geef ik zo nauwkeurig mogelijk weer wat ik zie en ervaar. Vergelijken met een andere producent mag iedereen zelf doen.
Iedere producent heeft zijn eigen werkwijze en daardoor zijn er altijd plussen en minnen t.o.v. elkaar.
Blijft het feit dat ik voor iedere producent waardering heb. Doe het maar eens na.

Als je me vraagt: deze kit of een "Engelse" met veel witmetaal (lekker goedkoop?), dan is mijn keuze snel gemaakt.

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: Oppeln in Spoor 0
« Reactie #23 Gepost op: 05 March 2008, 12:39:45 »
de vraag is beslist niet bedoeld als scherprechter of een reputatie van welke kitleverancier dan ook ter discussie te stellen of te beschadigen , maar om een idee te krijgen van het te verwachten resultaat na netjes solderen .
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

FrankJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 88
Re: Oppeln in Spoor 0
« Reactie #24 Gepost op: 05 March 2008, 12:48:08 »
Het niveau van detaillering van de kits van Petau ligt zeer hoog. Kijk nog maar eens op z'n website, www.mbpetau.de waar inmiddels ook een foto staat van een gespoten Oppeln.

Groeten,
Frank

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11325
    • nulpunt
Re: Oppeln in Spoor 0
« Reactie #25 Gepost op: 05 March 2008, 16:57:40 »
Frank,
Ga jij deze wagen ook bouwen?

En, zijn er misschien nog meer geinteresseerden?

De wagen kost 375,- euro en het lidmaatschap van de ARGE is 50,- euro per jaar. Daar krijg je 5 x per jaar een zeer uitgebreid tijdschrift (Spur 0 lokomotive) voor met alle "weetjes" en vele aan/verkoop advertenties.

Er wordt binnen de club ook gewerkt aan een (club)kit van een ELNA-lokomotief.

En wil je vooralsnog niet bouwen, maar gelijk rijden, kijk dan eens naar het assortiment van Lenz Spur 0.  Locomotieven, wagens en railmateriaal. En natuurlijk allemaal ook digitaal te besturen.
Een prachtige instap in de Spoor 0 wereld.

FrankJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 88
Re: Oppeln in Spoor 0
« Reactie #26 Gepost op: 05 March 2008, 18:46:18 »
Dag Frits,

Ik ga deze wagen niet bouwen. Ik ben nog met allerlei dingen bezig en er ligt hier nog het een en ander te wachten.... Ik ben overigens ook lid van de Arge.
Ik sluit me verder geheel bij jouw pleidooi aan ; Lenz maakt bijzonder mooie en goed betaalbare modellen en vormt daarmee een prima instap in spoor 0.

Groeten,
Frank

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: Oppeln in Spoor 0
« Reactie #27 Gepost op: 05 March 2008, 18:55:42 »
en niet te vergeten de O scale models openwagentjes en  ketelwagentjes.

linkje naar Lenz: http://www.digital-plus.de/spur0/index.php
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1537
    • Raamsdonk spoor 0
Re: Oppeln in Spoor 0
« Reactie #28 Gepost op: 05 March 2008, 19:00:27 »
Citaat
maar even serieus qua kwaliteit: vergelijkbaar met philotrain of meer MKmodelbouwstudio ?

Hoe bedoel je dit???
De insteek van Philotrain (=helaas niet als kit) en MK (alleen als kit) is dus niet hetzelfde. Het uiteindelijke eindresultaat kan goed naast elkaar staan hoor. Het (prijs)verschil zit hoofdzakelijk in het wel of niet (zo veel mogelijk) gebruiken van gietdelen (die veel duurder zijn dan op te vouwen etsdelen).
Maar ik ben dus een van de gelukkige.

E.P. te R.
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11325
    • nulpunt
Re: Oppeln in Spoor 0
« Reactie #29 Gepost op: 05 March 2008, 20:34:12 »
om een indruk van het gietwerk te geven.


De tripleklep.
Aan de maatverdeling kan je zien dat dit onderdeel circa 10 mm groot is.

Zie je hoeveel details er aan zitten?
Zie je ook dat het aangietstuk (uitsteeksel aan onderzijde) op een lokatie zit die goed te bewerken is zonder dat je het onderdeel op details kan beschadigen.