Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Bob11
Vandaag
om 17:54:17
Aachenau West
door
wob
Vandaag
om 17:43:56
digitaal veranderd in 15 jaar
door
-Anton-
Vandaag
om 17:01:53
Rocky Rail 6400
door
gtw6016
Vandaag
om 17:00:48
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
R1954
Vandaag
om 16:32:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
Vandaag
om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Railpassie
Vandaag
om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 16:14:37
Piko 2025
door
spoorijzer
Vandaag
om 16:04:09
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia
door
hervé
Vandaag
om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Vroeger
Vandaag
om 14:48:54
Raadplaatje
door
Bob11
Vandaag
om 14:29:45
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 13:51:12
Sikje 225
door
Eric B
Vandaag
om 13:49:47
Lima plan E bankjes
door
grossraumwagen
Vandaag
om 13:46:28
Locatie van foto gezocht
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 12:51:41
Railpro 607
door
henk
Vandaag
om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
puntenglijder
Vandaag
om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Erwin 054
Vandaag
om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's"
door
MOVisser
Vandaag
om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS
door
shay59
Vandaag
om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
Hans Reints
Vandaag
om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
Vandaag
om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Jeroen Water
Vandaag
om 11:16:52
Lima IRM pimpen
door
Railpassie
Vandaag
om 11:13:09
Station Roodeschool
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen
door
puntenglijder
Vandaag
om 08:33:53
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Roco 186 019 met afzonderlijk schakelende sluitverlichting
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Roco 186 019 met afzonderlijk schakelende sluitverlichting (gelezen 3244 keer)
henk
Offline
Berichten: 22502
Roco 186 019 met afzonderlijk schakelende sluitverlichting
«
Gepost op:
18 October 2016, 16:29:49 »
Roco was de laatste die kwam met een NS 186 en wel de 186 019. Inmiddels is het model voor €140 te koop. Ik heb al een Brawa, maar voor dat geld kan er nog wel een tweede 186 bij. Het is een fraai model en het rijdt voortreffelijk. Minpunt is wel dat de lok is voorzien van de aloude 8-polige digitale aansluitplug en dus niet zomaar kan beschikken over afzonderlijk schakelbare sluitseinen. Na openen blijkt dat euvel snel te verhelpen.
De ledprintjes zijn aan de kopse kanten van de hoofdprint met een hoop draadjes aangesloten. De rode draad stuurt de sluitseinen aan. De voorschakelweerstanden blijken 1500 ohm te zijn. En dus is het een kwestie van rode draad van de hoofdprint lossolderen en via een 1500 ohm weerstand direct op de groene of paarse draad van de decoder aansluiten. Ik heb een hulpprintje gemaakt.
Ik denk dat het wel mogelijk is om de originele weerstanden te gebruiken. Daarvoor moet je dan twee printbaantjes doorkrassen, zodat de verbindingen tussen de twee voorschakelweerstanden en de aux0 functieuitgangen van de decoder worden verbroken. Daarna kan de groene en de paarse draad direct op een weerstand worden aangesloten.
«
Laatst bewerkt op: 19 October 2016, 15:04:34 door henk
»
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Ben
Online
Berichten: 6684
Re: Roco 186 019 met afzonderlijk schakelende sluitverlichting
«
Reactie #1 Gepost op:
19 October 2016, 14:18:16 »
Da's snel gepiept op die manier.
Gr, Ben.
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 22502
Re: Roco 186 019 met afzonderlijk schakelende sluitverlichting
«
Reactie #2 Gepost op:
19 October 2016, 21:26:16 »
Dat was snel gebeurd ja.
Nog een tip voor het afnemen van de kap. Eerst de bufferbalken met daarop de roostertjes verwijderen. Anders komt de kap niet gemakkelijk los en als dat wel lukt bestaat de kans dat je die roostertjes beschadigt. Bij mij is het goed gegaan.
Het staat ook wel op de tekening in de gebruiksaanwijzing. Maar ja.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Fritsprt
Offline
Berichten: 2615
Re: Roco 186 019 met afzonderlijk schakelende sluitverlichting
«
Reactie #3 Gepost op:
09 August 2022, 20:23:34 »
6 jaar later heb ik mijn eerste Roco 186 gekocht. Ook een 186 019. Omdat ik hem niet open kreeg even op BNLS gezocht en ik stuitte op dit draadje van Henk. Na het verwijderen van de bufferbalken gaat de kap eenvoudig open. Ik wil de print aanpassen zodat de loc geschakelde sluit en frontverlichting heeft en ik wil de schakeling van de schijnwerpers aanpassen. De geschakelde sluitseinen heeft Henk reeds beschreven. Ik gebruik echter de weerstanden op de print. Aan de onderzijde van de print onderbreek ik de printspoortjes die van F0f en F0r (de witte en gele draad van de decoder) naar de rode draadjes lopen. De printspoortjes die naar de zwarte draadjes lopen blijven bestaan, zodat met F0 de frontlichten van cabine 1 en 2 geschakeld kunnen worden. De sluitlichten worden geschakeld met Aux1 (groene draad) en Aux2 (paarse draad).
In de originele uitvoering worden de schijnwerpers door Aux1 geschakeld. Zoals hierboven geschreven heb ik Aux1 echter nodig voor de sluitlichten van cabine 1. Om te begrijpen hoe de schijnwerpers werken heb ik het schema van de Roco basisprint getekend.
Origineel
Om met één Aux uitgang beide schijnwerpers te kunnen schakelen heeft Roco een trucje uitgehaald. Zowel het topsein, de frontlichten als de schijnwerpers worden aangesloten op de functie-uitgang F0f (of F0r). Door nu met een transistor de voedingsspanning (het blauwe draadje) van de schijnwerpers te schakelen gaan de schijnwerpers branden naast de reeds brandende frontlichten.
Aangezien ik nog nooit een 186 heb gezien met brandende frontlichten én brandende schijnwerpers ga ik die schakeling aanpassen zodat óf de frontlichten met topsein branden óf de schijnwerpers met topsein branden. De ESU Lokpilot 5 met 8 polige NEM652 stekker wordt standaard geleverd met 4 extra Aux uitgangen; Aux1 - groen (zit op de stekker), Aux2 - paars, Aux3 - roze, Aux4 - turquoise. Met een klein trucje is dat voldoende voor wat ik wil.
Aangepast
T.o.v. de originele print heb ik de volgende wijzigingen doorgevoerd:
Aan de onderzijde twee printbaantjes onderbroken om de sluitlichten los te koppelen van F0f en F0r.
De verbinding tussen R2, R3 en R4 (en R6, R7 en R8 aan de andere zijde) onderbreek ik ook. Dat doe ik met een klein boortje in de handboor.
Tevens verwijder ik R9, de 100k weerstand die op pennetje 3 van de stekker, Aux1, aangesloten is. Door die te verwijderen is Aux 1 vrij gemaakt en het toeval wil dat er op de print nu twee kleine aansluitpuntjes vlak naast elkaar zitten die doorverbonden moeten worden om Aux1 op het rode sluitlicht aan te sluiten.
De weerstand waar het rode kruis doorheen staat moet er uit en er moet een doorverbinding op de kleine soldeerpuntjes (via's) gemaakt worden. Daarmee is Aux1 aangesloten op het sluitlicht van cabine 1.
In de rode cirkels (links) zijn de verbindingen tussen de weerstanden R2, R3 en R4 verwijderd. Deze worden overbrugd met diodes. Hetzelfde moet op de foto nog aan de zijde van R6, R7 en R8 gebeuren. Deze diode schakeling zorgt er voor dat het toplicht gaat branden als de frontlichten of de schijnwerpers aangestuurd worden. Daarmee is het drie-punts seinbeeld met zowel frontlichten als schijnwerpers mogelijk.
De blauwe draden moeten verplaatst worden naar de + aansluiting. Op de print zitten aan beide zijden reeds extra soldeereilandjes (in de blauwe rechthoek) waar de blauwe draden aangesloten worden.
De paarse, de roze en de turquoise draden van de decoder worden rechtstreeks aan de weerstanden op de print gesoldeerd conform de pijlen op de foto.
Uiteindelijk is dit het eindresultaat. Na het mappen van de functie-uitgangen zijn de frontlichten, sluitlichten en schijnwerpers afzonderlijk schakelbaar zodat deze locomotief straks de ICRm rijtuigen zowel kan trekken als duwen met de verlichting gedoofd aan de zijde van de rijtuigen.
Gelogd
Groet Frits
henk
Offline
Berichten: 22502
Re: Roco 186 019 met afzonderlijk schakelende sluitverlichting
«
Reactie #4 Gepost op:
10 August 2022, 09:26:47 »
Altijd leuk als een tip nuttig voor anderen blijkt te zijn.
Het was mij trouwens in het geheel niet opgevallen dat Roco had gezorgd voor schakelbare schijnwerpers via aux1. Nog een gelukkie voor mij dat ik de groene draad heb losgehaald van de stekker.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Roco 186 019 met afzonderlijk schakelende sluitverlichting