Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€50.00
Per saldo:
€-200.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
BartvD
Vandaag
om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk)
door
R v/d Hoven
Vandaag
om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Jeroen Water
Vandaag
om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024
door
bernhard67
Vandaag
om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO
door
tothebeach
Vandaag
om 08:21:31
US diorama in H0
door
Jelmer
Vandaag
om 08:19:18
De Hondsrugbaan
door
mass am see
Vandaag
om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
Vandaag
om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
door
J. Moors
Vandaag
om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag
door
WimM
Vandaag
om 00:42:50
Raadplaatje
door
Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
door
Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën...
door
MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet
door
Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0
door
Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais
door
Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange
door
puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen
door
Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem
door
brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan
door
nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt
door
teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1
door
FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking)
door
Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West
door
741230
27 maart 2024, 18:55:45
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Roco 186 019 met afzonderlijk schakelende sluitverlichting
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Roco 186 019 met afzonderlijk schakelende sluitverlichting (gelezen 2962 keer)
henk
Offline
Berichten: 21631
Roco 186 019 met afzonderlijk schakelende sluitverlichting
«
Gepost op:
18 oktober 2016, 16:29:49 »
Roco was de laatste die kwam met een NS 186 en wel de 186 019. Inmiddels is het model voor €140 te koop. Ik heb al een Brawa, maar voor dat geld kan er nog wel een tweede 186 bij. Het is een fraai model en het rijdt voortreffelijk. Minpunt is wel dat de lok is voorzien van de aloude 8-polige digitale aansluitplug en dus niet zomaar kan beschikken over afzonderlijk schakelbare sluitseinen. Na openen blijkt dat euvel snel te verhelpen.
De ledprintjes zijn aan de kopse kanten van de hoofdprint met een hoop draadjes aangesloten. De rode draad stuurt de sluitseinen aan. De voorschakelweerstanden blijken 1500 ohm te zijn. En dus is het een kwestie van rode draad van de hoofdprint lossolderen en via een 1500 ohm weerstand direct op de groene of paarse draad van de decoder aansluiten. Ik heb een hulpprintje gemaakt.
Ik denk dat het wel mogelijk is om de originele weerstanden te gebruiken. Daarvoor moet je dan twee printbaantjes doorkrassen, zodat de verbindingen tussen de twee voorschakelweerstanden en de aux0 functieuitgangen van de decoder worden verbroken. Daarna kan de groene en de paarse draad direct op een weerstand worden aangesloten.
«
Laatst bewerkt op: 19 oktober 2016, 15:04:34 door henk
»
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Ben
Offline
Berichten: 5760
Re: Roco 186 019 met afzonderlijk schakelende sluitverlichting
«
Reactie #1 Gepost op:
19 oktober 2016, 14:18:16 »
Da's snel gepiept op die manier.
Gr, Ben.
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 21631
Re: Roco 186 019 met afzonderlijk schakelende sluitverlichting
«
Reactie #2 Gepost op:
19 oktober 2016, 21:26:16 »
Dat was snel gebeurd ja.
Nog een tip voor het afnemen van de kap. Eerst de bufferbalken met daarop de roostertjes verwijderen. Anders komt de kap niet gemakkelijk los en als dat wel lukt bestaat de kans dat je die roostertjes beschadigt. Bij mij is het goed gegaan.
Het staat ook wel op de tekening in de gebruiksaanwijzing. Maar ja.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Fritsprt
Offline
Berichten: 2617
Re: Roco 186 019 met afzonderlijk schakelende sluitverlichting
«
Reactie #3 Gepost op:
09 augustus 2022, 20:23:34 »
6 jaar later heb ik mijn eerste Roco 186 gekocht. Ook een 186 019. Omdat ik hem niet open kreeg even op BNLS gezocht en ik stuitte op dit draadje van Henk. Na het verwijderen van de bufferbalken gaat de kap eenvoudig open. Ik wil de print aanpassen zodat de loc geschakelde sluit en frontverlichting heeft en ik wil de schakeling van de schijnwerpers aanpassen. De geschakelde sluitseinen heeft Henk reeds beschreven. Ik gebruik echter de weerstanden op de print. Aan de onderzijde van de print onderbreek ik de printspoortjes die van F0f en F0r (de witte en gele draad van de decoder) naar de rode draadjes lopen. De printspoortjes die naar de zwarte draadjes lopen blijven bestaan, zodat met F0 de frontlichten van cabine 1 en 2 geschakeld kunnen worden. De sluitlichten worden geschakeld met Aux1 (groene draad) en Aux2 (paarse draad).
In de originele uitvoering worden de schijnwerpers door Aux1 geschakeld. Zoals hierboven geschreven heb ik Aux1 echter nodig voor de sluitlichten van cabine 1. Om te begrijpen hoe de schijnwerpers werken heb ik het schema van de Roco basisprint getekend.
Origineel
Om met één Aux uitgang beide schijnwerpers te kunnen schakelen heeft Roco een trucje uitgehaald. Zowel het topsein, de frontlichten als de schijnwerpers worden aangesloten op de functie-uitgang F0f (of F0r). Door nu met een transistor de voedingsspanning (het blauwe draadje) van de schijnwerpers te schakelen gaan de schijnwerpers branden naast de reeds brandende frontlichten.
Aangezien ik nog nooit een 186 heb gezien met brandende frontlichten én brandende schijnwerpers ga ik die schakeling aanpassen zodat óf de frontlichten met topsein branden óf de schijnwerpers met topsein branden. De ESU Lokpilot 5 met 8 polige NEM652 stekker wordt standaard geleverd met 4 extra Aux uitgangen; Aux1 - groen (zit op de stekker), Aux2 - paars, Aux3 - roze, Aux4 - turquoise. Met een klein trucje is dat voldoende voor wat ik wil.
Aangepast
T.o.v. de originele print heb ik de volgende wijzigingen doorgevoerd:
Aan de onderzijde twee printbaantjes onderbroken om de sluitlichten los te koppelen van F0f en F0r.
De verbinding tussen R2, R3 en R4 (en R6, R7 en R8 aan de andere zijde) onderbreek ik ook. Dat doe ik met een klein boortje in de handboor.
Tevens verwijder ik R9, de 100k weerstand die op pennetje 3 van de stekker, Aux1, aangesloten is. Door die te verwijderen is Aux 1 vrij gemaakt en het toeval wil dat er op de print nu twee kleine aansluitpuntjes vlak naast elkaar zitten die doorverbonden moeten worden om Aux1 op het rode sluitlicht aan te sluiten.
De weerstand waar het rode kruis doorheen staat moet er uit en er moet een doorverbinding op de kleine soldeerpuntjes (via's) gemaakt worden. Daarmee is Aux1 aangesloten op het sluitlicht van cabine 1.
In de rode cirkels (links) zijn de verbindingen tussen de weerstanden R2, R3 en R4 verwijderd. Deze worden overbrugd met diodes. Hetzelfde moet op de foto nog aan de zijde van R6, R7 en R8 gebeuren. Deze diode schakeling zorgt er voor dat het toplicht gaat branden als de frontlichten of de schijnwerpers aangestuurd worden. Daarmee is het drie-punts seinbeeld met zowel frontlichten als schijnwerpers mogelijk.
De blauwe draden moeten verplaatst worden naar de + aansluiting. Op de print zitten aan beide zijden reeds extra soldeereilandjes (in de blauwe rechthoek) waar de blauwe draden aangesloten worden.
De paarse, de roze en de turquoise draden van de decoder worden rechtstreeks aan de weerstanden op de print gesoldeerd conform de pijlen op de foto.
Uiteindelijk is dit het eindresultaat. Na het mappen van de functie-uitgangen zijn de frontlichten, sluitlichten en schijnwerpers afzonderlijk schakelbaar zodat deze locomotief straks de ICRm rijtuigen zowel kan trekken als duwen met de verlichting gedoofd aan de zijde van de rijtuigen.
Gelogd
Groet Frits
henk
Offline
Berichten: 21631
Re: Roco 186 019 met afzonderlijk schakelende sluitverlichting
«
Reactie #4 Gepost op:
10 augustus 2022, 09:26:47 »
Altijd leuk als een tip nuttig voor anderen blijkt te zijn.
Het was mij trouwens in het geheel niet opgevallen dat Roco had gezorgd voor schakelbare schijnwerpers via aux1. Nog een gelukkie voor mij dat ik de groene draad heb losgehaald van de stekker.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Roco 186 019 met afzonderlijk schakelende sluitverlichting