Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 22:46:17
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 22:37:59
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Rob Ellerman
Vandaag om 22:33:27
Roco wagon openen door Modellbahnwagen
Vandaag om 22:18:57
Märklin 2025 door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:50:44
Mooi weer om buiten te spelen door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:45:27
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 21:44:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 21:34:36
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door basjuh1981
Vandaag om 21:32:03
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 21:31:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 21:27:07
NS 3502 van zwart naar groen door orientexpress
Vandaag om 20:59:27
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 20:43:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
Vandaag om 19:43:13
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Peter Kleton
Vandaag om 19:35:43
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 19:33:55
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
Vandaag om 19:21:06
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 18:23:08
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 17:32:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 16:30:06
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 16:28:06
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:51:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:21:44
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:33:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 12:15:48
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:03:31
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Henk Veenstra
Vandaag om 10:36:45
rode multimaus defect door Sikko
Vandaag om 10:13:20
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 09:43:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 08:46:12
  

Auteur Topic: Vonkblussing bij reedcontact  (gelezen 5848 keer)

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1455
Re: Vonkblussing bij reedcontact
« Reactie #15 Gepost op: 17 October 2016, 10:27:08 »
Als je gelijkricht met een diodebrug zonder condensator, gaat de spanning niet omhoog. Integendeel, hij gaat zelfs ruim een volt omlaag. Maar dat mag voor de aandrijvingen geen enkel probleem zijn.

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
  • Oude meuk in h0
Re: Vonkblussing bij reedcontact
« Reactie #16 Gepost op: 20 October 2016, 16:40:00 »
Dankzij de kennis en materiële ondersteuning van een forumlid is de eerste vonkblusser gerealiseerd.
In de testopstelling werkt de schakeling precies zoals gewenst.

Hieronder wat foto's

De proefopstelling


De bovenzijde


De onderzijde


Het schakelschema


Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Vonkblussing bij reedcontact
« Reactie #17 Gepost op: 21 October 2016, 11:06:38 »
Dat is een heftige condensator hiervoor  ;D


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
  • Oude meuk in h0
Re: Vonkblussing bij reedcontact
« Reactie #18 Gepost op: 21 October 2016, 11:22:57 »

Volgens de BNLS-encyclopedie wordt 0,1 μF, 400V aangeraden en de schakeling zit toch verborgen onder de plaat. Je ziet er dus niets van.
« Laatst bewerkt op: 21 October 2016, 13:36:01 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd, tekst staat 1 bericht hierboven ook.... »

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
  • Oude meuk in h0
Re: Vonkblussing bij reedcontact
« Reactie #19 Gepost op: 22 October 2016, 17:49:45 »
De reedcontacten (met vonkblussers) zijn aangesloten op de wissels.
Klik hier voor een filmpje van het museumlijntje en de automatische (analoge) bediening van de wissel.