Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

YaMoRC YD8248 Servodecoder door Karst Drenth
Vandaag om 20:48:24
Sfeer op je modelbaan door Ferdinand Bogman
Vandaag om 20:46:07
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 20:45:15
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door puntenglijder
Vandaag om 20:39:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 20:35:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:32:53
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door hmmglaser
Vandaag om 20:30:09
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door kees5
Vandaag om 20:15:56
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 19:49:23
Camp 3 door GD
Vandaag om 19:13:38
Aanpassen baanplan bestaande baan door JoopSpoort
Vandaag om 18:31:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bob11
Vandaag om 18:15:35
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 18:05:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:22:12
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:50:10
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
Vandaag om 16:27:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 15:48:45
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04

Auteur Topic: Zwarte Z21 - Krijg mijn layout niet ingesteld in de app.  (gelezen 1193 keer)

Dennis Beekman

• Gast
Zwarte Z21 - Krijg mijn layout niet ingesteld in de app.
« Gepost op: 15 October 2016, 17:20:23 »
Na een lange tussen periode ben ik dan nu toch weer met modelspoor bezig gegaan, dit maar met schaal n.
Ik heb een mooie baan gemaakt met ontkoppelrails, wissels en block detectie aangestuurd met Digikeys decoders en op dit moment gebruik in Traincontroller Bronze als software, maar op een MAC is dat niet zo handig  ::)

Nu wil ik een Z21 kopen om mijn layout mee te bedienen en zo dus de MAC te omzeilen, maar voor ik hem koop heb ik nog een paar vragen over het gebruik van de App want hier kom ik niet helemaal uit.
Ik kan iedere keer maar een klein stukje van mijn layout in de app programmeren en heb ik dus nu 5 verschillende layouts in de app staan.

Vraag 1:
Kan ik switchen tussen deze layouts tijdens het rijden zonder dat de treinen stil gaan staan ?

Vraag 2:
Waarom worden de databases met treinen en instellingen niet gedeeld tussen deze layouts ?

Vraag 3:
Ik wil dus de Z21 als enige centrale gaan gebruiken en heb nog niets aangekocht, misschien heeft iemand hier een ander idee over hoe ik een Digicentrale Pro van Roco wel vanaf een Mac kan besturen ?
« Laatst bewerkt op: 15 October 2016, 18:49:35 door Dennis Beekman »

jowi

• Offline Offline
Re: Zwarte Z21 - Krijg mijn layout niet ingesteld in de app.
« Reactie #1 Gepost op: 15 October 2016, 17:34:52 »
Zomaar wat andere gedachten: een pakket als iTrain werkt bijv. wel op mac... anders een VM draaien op je mac met daarin Windows (zoals bijv. Parallels, werkt echt uitstekend).

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #2 Gepost op: 15 October 2016, 17:52:24 »
Hallo Dennis,

Je zal dus moeten kijken naar software die rechtstreeks op een mac werkt. Ik ken alleen itrain die dat doet. Mogelijk zijn er meer pakketten die dat kunnen. Dan kan je kijken naar de centrale die daar mee samen werken en eventueel je wensen voor het werken met een slimme telefoon ook nog kan in lossen.

Vraag 1:
Kan ik switchen tussen deze layouts tijdens het rijden zonder dat de treinen stil gaan staan ?

Volgens mij wel. Als ik hem op de tablet laat kan ik links of rechts de treinen hebben en aan de andere kant de layout met wissels. Op de telefoon heb ik het nog niet geprobeerd.

Vraag 2:
Waarom worden de database met treinen en instellingen niet gedeeld tussen deze layouts en kan ik dit ergens toch ergens aanzetten ?

Welke instellingen en layouts bedoel je?

Vraag 3:
Ik wil dus de Z21 als enige centrale gaan gebruiken en heb nog niets aangekocht, misschien heeft iemand hier een ander idee over hoe ik een Digicentrale Pro van Roco wel vanaf een Mac kan besturen ?

Je bedoeld de Multizentrale Pro (met de blauwe multimaus)?  Itrain ondersteund de oude versie met serieelaansluiting:

Citaat
Rocomotion
Rocomotion is eigen protocol van Roco gebaseerd op XpressNet, maar met enkele toevoegingen voor hun eigen terugmelder-modules (10787). Dit interface ondersteunt alleen het oudere apparaat 10785 (met een seriële poort).

En voor de nieuwe USB:

Citaat
De blauwe Roco centrale 10832 met een USB-aansluiting wordt niet ondersteund via USB en Rocomotion. We raden aan om een ‘S88XPressNetLI’ te kopen om dit systeem met iTrain te gebruiken.

Met een witte z21 of een zwarte  Z21 kan je via itrain zonder probleem aansturen (eigen ervaring met de witte z21).  Let op! Niet met de z21start daar moet je eerst een ontgrendelcode voor aanschaffen.

Succes!

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Dennis Beekman

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 15 October 2016, 18:40:00 »
@Jowi Ik heb dus nu Traincontroller Bronze is een VMware virtuele machine draaien maar toch werkt dat niet goed vanwege de 4k beeldscherm resolutie van mijn Mac.
Alles is heeeeeel klein en het is ook nog eens erg traag met opstarten en draaien, niet echt briljant dus.

@Ronald het is inderdaad een Multicentrale Pro 10830 van Roco, maar ik heb er geen muis bij... alleen de centrale en deze is via USB verbonden met de Mac.

Ik kan dus bijvoorbeeld een layout maken van de voorkant van mijn baan en eentje van de achterkant en hier tussen schakelen zonder dat de treinen stil gaan staan of de noodstop erop gaat ?
« Laatst bewerkt op: 15 October 2016, 18:48:04 door Dennis Beekman »

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #4 Gepost op: 15 October 2016, 18:56:35 »
@Ronald het is inderdaad een Multicentrale Pro 10830 van Roco, maar ik heb er geen muis bij... alleen de centrale en deze is via USB verbonden met de Mac.

Hum... Dan werkt Itrain dus niet. Mogelijk werken andere programma's wel maar daar heb ik geen zicht op.

Ik kan dus bijvoorbeeld een layout maken van de voorkant van mijn baan en eentje van de achterkant en hier tussen schakelen zonder dat de treinen stil gaan staan of de noodstop erop gaat ?

Ik zal het nakijken voor je. Ik gebruik de z21-app eigenlijk nooit.... Ik vind hem zelf niet zo fijn werken voor layouts. Maar dat kan ook mijn onhandigheid zijn ;)

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

jowi

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 15 October 2016, 19:06:50 »
@Jowi Ik heb dus nu Traincontroller Bronze is een VMware virtuele machine draaien maar toch werkt dat niet goed vanwege de 4k beeldscherm resolutie van mijn Mac.
Alles is heeeeeel klein en het is ook nog eens erg traag met opstarten en draaien, niet echt briljant dus.
Probeer Parallels Desktop eens:
https://www.parallels.com/eu/landingpage/pd/general/?gclid=Cj0KEQjwp4fABRCer93Klpaki94BEiQAsXJMGslzSbaim26n17zQjK02vk0iRHmhwmlTZpDvITYFrIMaAq0X8P8HAQ

14 dagen proberen: http://trial.parallels.com/?lang=en&terr=us

Ik draai zo windows al jaren op de mac, ik gebruik windows o.a. voor anyrail, maar ook professioneel voor software development tools waar ik windows voor nodig heb (visual studio etc). Het is wel iets trager dan 'echt', maar als je niet beter zou weten merk je het verschil niet. En je kunt gewoon met gestures swipen tussen je mac en windows. Beiden draaien tegelijk en delen schijven, data, hardware etc. Zorg wel voor genoeg geheugen in je mac, 16GB is echt geen luxe. Windows lust wel wat, met minder dan 4GB wil het niet echt lopen.

Resolutie etc is een kwestie van afstellen... ook daar zou ik niet weten wat het probleem van een 4k display zou zijn. Draai windows gewoon fullscreen, moet goed zijn.
« Laatst bewerkt op: 15 October 2016, 19:09:37 door jowi »

Dennis Beekman

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 15 October 2016, 19:09:43 »
Ik kom er net achter dat ik door naar rechts te swipen in de app een 2e of 3e of 4e foto kan toevoegen aan de zelfde layout en dat beantwoord in 1 keer al mijn vragen  (y)
Dat ze dat niet in de handleiding zetten ? ik moest het uit een youtube clip halen waar ik toevallig zag dat hij kon swipen tussen foto's van zijn baan.

Ik denk dat ik nu wel veilig aan een Z21 kan gaan denken zonder enig risico te lopen dat ik hem niet gebruiken kan :-)

Toch bedankt iedereen... ik laat jullie het resultaat hier zien zodra er iets rijd.