Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door tijgernootje
Vandaag om 13:54:48
Artitec vierdeurs stalen D door spoorzeven
Vandaag om 13:52:51
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:47:32
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 13:44:44
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:39:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Montanbahn
Vandaag om 13:21:26
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:13:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:03:33
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 13:02:43
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50) door AlbertG
Vandaag om 12:58:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:48:14
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 12:30:03
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Montanbahn
Vandaag om 12:12:43
US diorama in H0 door Bertje B
Vandaag om 11:40:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 11:39:28
LOC nummer wijzigen op een E-loc door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:25:04
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:17
Zolderbaan 2025 door Ronald Halma
Vandaag om 10:57:51
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:52:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:48:38
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:44:44
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:29:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:18:07
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 09:58:02
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:07:57
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 07:23:10
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 07:09:48
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Ronald Halma
12 August 2025, 22:59:17
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
12 August 2025, 22:54:18

Auteur Topic: Vraagje over LED's  (gelezen 2152 keer)

Piet K

• Offline Offline
Vraagje over LED's
« Gepost op: 15 October 2016, 13:56:42 »
Hierbij een vervolg vraag, die betrekking heeft op een overweg AKI.
Zoals ik al in het vorige topic geschreven heb, heb ik een tweetal AKI's  merk onbekend Henckens of NZH, maar zien er erg professioneel uit geheel messing en goed op schaal. ( heb ze ooit eens overgenomen, zonder doos of instructie).
Zoals eerder gemeld werkt de schakeling en aansturing nu prima en ook werkt de aansturing via koploper nu goed, behalve dat een van de dubbele sporen als verkkerd spoor gebruikt kan worden en dit wil nog niet erg lukken via koploper, maar dit is een ander onderwerp, die ik ook wel ergens anders zal moeten vragen.
Goed de AKI masten hebben elk 4 rode led lampjes en 2 witte led lampjes, dat wil zeggen dat er bij iedere cyclus wit of rood er altijd 4 ledjes branden. Nu zit er aan iedere paal een weerstad  aan de gemeenschappelijke plus van  2 kilo ohm rood-zwart-rood-zilver   wat mij op zich erg veel lijkt, maar met een losse trafo branden de lampjes goed.
nu worden de lampjes aangestuurd via de knipperautomaat van Busch 5974 die op beide uitgangen per uitgang ook een weerstand van 470 ohm heeft. Omdat ik werkelijk echt geen kaas heb gegeten van LED lampjes en weerstanden en dat ik alleen weet door schade en schande dat deze een flits geven als je ze op 12 volt aansluit, heb ik de AKI masten incl de zware weerstand aan gesloten op de knipperauto maat met ook weerstanden, omdat ik geen enkel risico op doorbranden wil hebben.
Nu brand alles wel, maar volgens mij erg zacht, ziet de lampjes haast niet bij normaal licht en na een tijdje knipperen, gaat of een van de sets  witte lampjes of een van de sets rode lampjes uit.
Heb toen toch maar het risico genomen en heb een van de zware weerstanden van de aki zelf weggehaald en toen brande de lampjes beduidend feller, maar toen ging er ook na een tijdje een setje minder fel branden, dus alles meteen weer uitgezet en de weerstand er weer tussen gezet, met als gevolg dat de hele cyclus na een tijdje weer het zelfde werd.
Dus nu de vraag,hoe kan ik de ledjes iets feller laten branden zonder doorbranden en hoe kan ik voorkomen dat er steeds een set uitvalt na een tijdje?
Misschien een heel verhaal, maar liever iets teveel geschreven dan te weinig.
Hopelijk kan iemand mij in niet al te moeilijke en technische bewoordingen hiermee iets wijzer maken.

Groet
Piet

henk

• Offline Offline
Re: Vraagje over LED's
« Reactie #1 Gepost op: 15 October 2016, 15:00:36 »
De Buschschakeling heeft ingebouwde voorschakelweerstanden en is bedoeld om er direct leds op aan te kunnen sluiten. Nu is die weerstand niet erg hoog. De leds gaan niet kapot, maar branden wel fel. De weerstand die bij de aki is meegleverd moet je bij de ingebouwde weerstand optellen. Dan branden de leds kennelijk weer erg zwak. In plaats van de meegeleverde weerstand kan je een wat lagere weerstand proberen. 1000 ohm of zo. Kijk gewoon wat de gewenste lichtopbrengst oplevert.

En probeer eens of het probleem van het uitvallen weg is als je één aki aansluit.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #2 Gepost op: 15 October 2016, 15:33:52 »
Het probleem van uitvallen kan veroorzaakt worden doordat er een vrij grote stroom gaat lopen als je de weerstanden van de AKI masten weghaalt. De transistors kunnen dan oververhit raken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Piet K

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 15 October 2016, 15:49:08 »
Zal eens in de onderdelen doos zoeken of ik nog wat lichtere weerstanden heb liggen 1 kOhm of 1.5 Kohm. en dit eens proberen.
Het testen meet een aki lukt niet, want dan knippert het systeem niet meer, dit werkt alleen maar als er 2 aki zijn aangesloten. Daarom moest ik bij het witte licht ook 2 extra leds contra plaatsen, anders knipperde het geheel niet meer.

Piet K

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 15 October 2016, 15:50:18 »
Dit zou inderdaad een verklaring kunnen zijn, gaan de transistors dan ook defect, of werken ze gewoon weer na afkoeling?

henk

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 15 October 2016, 15:55:17 »
Kan je uitleggen of tekenen hoe je de aki hebt aangesloten Piet? Ik zou zo gauw niet weten waarom één aki niet zou werken.

Piet K

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 15 October 2016, 23:15:49 »
Ik zal morgen een aansluitschema tekenen.
Heb vanavond diverse verschillende weerstanden geprobeerd, maar na ongeveer een minuut gaan van een paal. de lampjes steeds zwakker branden, ttot je ze helemaal niet meer ziet.
Heb ook geprobeerd om deze aki paal een lichtere weerstand 750 ohm tegen 1 k0hm op de ander akipaal, maar dit had nauwelijks effect.
Op het laatst toch maar eens geprobeerd zonder al de extra weerstanden, dus alleen op de weerstanden die al in de schakeling zitten, toen branden alle lichten redelijk fel, maar na ongeveer 5 minuten begonnen de lampjes tijden het knipperen te trillen een soort pulsjes te geven. toen heb ik de boel maar afgeschakeld. Morgen weer een dag.
Misschien zit het probleem toch in de transistors, omdat steed na een minuutje of langer of korter een van de lampen dooft.
Laatste optie is nog de ledjes te veranderen die ik aan de automaat heb gehangen als contra voor de witte lichten ( zonder deze ledjes knippert de installatie niet. wellicht zij deze te zwaar of trekken te veel vermogen?
Gr, Piet

henk

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 16 October 2016, 12:57:45 »
Wees maar voorzichtig met het aansluiten zonder extra weerstand. Bij 12 volt en 470 ohm functioneert een standaardled rond de maximale stroom die de led kan verdragen. Ik zou in ieder geval altijd nog een keer 470 ohm tussenschakelen.

Bij vier leds tegelijk gaat die transistor richting de maximale stroom van ik meen 100 mA. Als de transistor overbelast raakt is dat overigens goed te controleren. Hij wordt heet.

Ben benieuwd naar het aansluitschema. Hoe zijn de leds in de aki eigenlijk geschakeld?

Piet K

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 20 October 2016, 14:11:23 »
Het heeft even geduurd, maar hier een los schetsje van de aansluiting, ben absoluut geen elektrotechnicus, dus weet niet of alles correct getekend en benaamd is, maar hopelijk zegt het iets.
Hoe de leds in de AKI zitten is niet geheel duidelijk te zien maar , het lijkt  hierop:
De mast is de plus, hierop zitten alle ledjes met de plus zijde aangesloten ( hier zat ook eerst de 2kohm weerstand.
Dan zitten er per paar 3 aparte groepjes led, dus 2 rood  rechts 2 rood links en 2 witte, deze 3 groepjes hebben elk hun eigen kabel, dus 2 voor rood en 1 voor wit.

Bert Sprinter

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 20 October 2016, 16:12:53 »
Het heeft even geduurd, maar hier een los schetsje van de aansluiting, ben absoluut geen elektrotechnicus, dus weet niet of alles correct getekend en benaamd is, maar hopelijk zegt het iets.

Wel een heel los schetsje want ik zie helemaal niets?

Mvg. Bert.