Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 21:56:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 21:55:45
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 21:55:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 21:50:34
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 21:36:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 21:24:59
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door Ronald69
Vandaag om 21:23:17
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen door Karben
Vandaag om 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 19:52:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:49:52
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
Vandaag om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
Vandaag om 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door prutser
Vandaag om 18:12:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 18:09:34
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27

Auteur Topic: DR4024 rode led dooft niet  (gelezen 14900 keer)

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: DR4024 rode led dooft niet
« Reactie #60 Gepost op: 05 November 2016, 20:25:35 »
@Mic:

Als je inderdaad een lampje hebt gevonden dat blijft branden op de railspanning van de Z21 (dus die spanning aan kan...), wil je het lampje dan eens aansluiten op de twee schroefjes van de uitgang OUT5? (de DR4102 mag dus even los)

Als je dan vervolgens het wisseladres 7 een aantal malen "rechtdoor"en "afbuigend" schakelt zou het lampje in de ene stand moeten branden en in de andere stand niet moeten branden. In welke wisselstand(en) brandt het lampje (geen enkele/rechtdoor/afbuigend/beide)?

De probleemanalyse gaat nu even stapje voor stapje...  ;)

@Henk:

Waar vind ik dan een aansluitschema van dat polarisatierelais?

Misschien moet je dan even dit draadje vanaf het begin teruglezen, in ieder geval vanaf #9.
Dan kom je vanzelf de schema's tegen.

Officiële Digikeijs handleiding (DR4024) op onderstaande pagina onder "Download attachment".
Aansluitschema DR4102 op bladzijde 36 (laatste blad)

> http://www.digikeijs.nl/dr4024-4-kanaals-servodecoder-met-4-extra-schakeluitgangen.html

Bert
« Laatst bewerkt op: 05 November 2016, 20:46:58 door Bert_Apd. Reden: Henk ook beantwoord... »

spip

• Offline Offline
« Reactie #61 Gepost op: 05 November 2016, 20:43:04 »
Ik neem aan dat ik het lampje dan op 1 railstaaf moet drukken?

Er gaat niets branden. Verkeerd lampje denk ik. Maandag langs de bouwmarkt voor een 20volt lampje.

Gr. Mic.

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #62 Gepost op: 05 November 2016, 20:50:57 »
Ik neem aan dat ik het lampje dan op 1 railstaaf moet drukken?

Nee, het het ene draadje op de ene railstaaf en het andere op de andere railstaaf van een stuk rail waar de trein wel op wil rijden... Net als binnenverlichting van een wagon... Dan moet het lampje gaan branden, zo niet dan is het lampje blijkbaar stuk. Trouwens, zitten er wel twee draadjes aan het lampje??

Maandag langs de bouwmarkt voor een 20volt lampje.

Dan kun je beter even langs een modelspoorzaak gaan om daar een geschikt lampje met draadjes te halen...

Bert
« Laatst bewerkt op: 05 November 2016, 20:53:07 door Bert_Apd »

spip

• Offline Offline
« Reactie #63 Gepost op: 05 November 2016, 20:54:41 »
Euhhhhh, nee. Het is meer een fietslampje. Begrijp een fout lampje. Ik heb nog geen verlichting o :-\

Bestel ik zo'n lampje via een modelspoorwinkel of kan ik dat elders in een winkel kopen?

spip

• Offline Offline
« Reactie #64 Gepost op: 05 November 2016, 20:55:30 »
Ik hoor je bijna zuchten Bert  ::)

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #65 Gepost op: 05 November 2016, 20:59:18 »
Dan heb je heel goede oren, of ik zucht te hard...  ;)

Even een andere vraag. Ik heb in reactie #27 gelezen dat je met je vader samen de baan aan het bouwen bent. Hoe oud ben je (zou gemakkelijker zijn als dat in je profielinfo zou staan) en kan je vader eventueel helpen?

Bert
« Laatst bewerkt op: 05 November 2016, 21:04:05 door Bert_Apd »

spip

• Offline Offline
« Reactie #66 Gepost op: 05 November 2016, 21:03:21 »
Ik ben bijna 49 en mijn vader wordt volgende maand 85......

We puzzelen ons gek maar helaas, voldoende leeftijd maar te weinig kennis!

Ik snor volgende week ergens een goed lampje op en dan volg ik jouw instructies op!!

Gr. Mic.

spip

• Offline Offline
« Reactie #67 Gepost op: 05 November 2016, 21:05:15 »
Enne Bert, bedankt voor het volhouden  (y)

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #68 Gepost op: 05 November 2016, 21:10:20 »
Geen dank! Inderdaad, voldoende leeftijd, maar dat zegt niet alles... Geen probleem!  ;)

Goed, haal dan volgende week even bij een modelspoorzaak een lampje 20V met twee aansluitdraden, gewoon een lampje (géén LED-lampje) dat voor verlichting in huisjes gebruikt kan worden. Daarmee kunnen we dan een aantal eenvoudige testjes uitvoeren.

Dan gaan we nu allemaal weekend vieren!  (y)

Tot volgende week,
Bert

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #69 Gepost op: 06 November 2016, 08:16:16 »
Goedemorgen Mic,

Ik meld me toch nog maar even omdat ik aanneem dat de kaboutertjes vannacht jouw probleem nog niet hebben opgelost...  ;)

We puzzelen ons gek maar helaas, voldoende leeftijd maar te weinig kennis!

Juist vanwege de (nog) wat mindere kennis toch even een vraagje over een situatie waarbij ook kortsluiting optreedt: het "opensnijden" van een gepolariseerd wissel...

In onderstaande foto heb ik wat letters toegevoegd bij het wissel: A, B en C.

Het is toch niet zo dat je bij een afbuigend geschakelde wissel probeert van B naar A te rijden en dat daarbij de door jou gemelde kortsluiting op het puntstuk optreedt?
Of dat je bij een rechtdoor geschakelde wissel probeert van C naar A te rijden, waarbij ook kortsluiting op het puntstuk optreedt?

Die kortsluiting is bij een gepolariseerd puntstuk niet te vermijden, het wissel dient altijd in de juiste stand te liggen: openrijden van een gepolariseerd wissel kan niet.

Bij een rechtdoor geschakelde gepolariseerde wissel kun je alleen van A naar B en van B naar A rijden, in de afbuigende stand alleen van A naar C en van C naar A.

Als dit wel jouw probleem is dan zoeken we samen naar iets wat niet op te lossen is en niet veroorzaakt wordt door fouten in de aansluiting/werking. Vandaar mijn vraag over het "opensnijden".

Ben benieuwd naar je reactie...  ;)

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 06 November 2016, 08:18:29 door Bert_Apd »

spip

• Offline Offline
« Reactie #70 Gepost op: 06 November 2016, 10:48:58 »
Hoi Bert,

Geen kabouter gezien vannacht  :D

Ik rijd steeds van A naar B of C. Als ik bv naar C rijd zet ik de wisselstand op de Z21 op afbuigend. Krijg ik kortsluiting. Zet ik de wisselstand op rechtdoor, krijg ik ook kortsluiting. Als ik naar B rijd, rijd de locomotief gewoon door, ook ongeacht hoe ik de wisselstand op de Z21 zet.

Ik duw de wissel handmatig om omdat de servo nog niet op de baan aangesloten is.

Wanneer ik een spanningsdetector van Tillig op de rails duw, dus 1 op rails rechtdoor en 1 op rails van puntstuk krijg ik Bv rechtdoor wel en afbuigend geen spanning. Draai ik de draden vanuit de interface om dan is het uiteraard omgedraaid.

Gr. Mic.

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #71 Gepost op: 06 November 2016, 11:29:45 »
Oke Mic, duidelijk.

Ik duw de wissel handmatig om omdat de servo nog niet op de baan aangesloten is.

Je hebt toch wel op S1 (ter controle) een servo aangesloten? Anders kun je niet zien of de DR4024 geschakeld wordt...

Maar... je blijkt dus een spanningsdetector te hebben, die zelfs bij DC de polariteit aangeeft (rood/groen)...  (y)

> https://www.tillig.com/Produkte/produktinfo-08419.html

Daarmee kun dan je ook controleren of er op OUT5 spanning komt te staan. Hebben we geen lampje nodig... (y)

Maak de draadjes van OUT5 eens los en steek daar even twee korte draadjes in en waarvan je de andere zijde tegen de twee contactpunten van de spanningsdetector kunt aanhouden.

Schakel nu wissel 07 heen en weer, dan moet de spanningsdetector in de ene stand gaan branden en in de andere stand niet (kleur is niet belangrijk).

In welke standen brandt de spanningsdetector op OUT5 (helemaal niet/rechtdoor/afbuigend/in beide standen)?

Als de spanningsdetector helemaal niet gaat branden, draai hem dan even een halve slag om en probeer het nog een keer.

Ben benieuwd wat je bevindingen zijn...

Let er even op dat wanneer je de draadjes van de DR4102 weer op OUT5 aansluit je wel weer de correcte aansluiting maakt: "plus" op "plus" en "min" op "min". Anders krijgen we mogelijk weer opgeblazen OUT's... ::)

Ik zal proberen regelmatig even te kijken of je al antwoord hebt gegeven, heb vandaag een drukke (bezoek)dag...  :D

Bert
« Laatst bewerkt op: 06 November 2016, 13:03:37 door Bert_Apd. Reden: foutje gecorrigeerd in vraagstelling »

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #72 Gepost op: 06 November 2016, 13:18:19 »
In het kader holy crap, ik ben er ook een dagje niet :o Terugkomen en zien dat er twee extra pagina's aan reacties zijn is altijd een beetje een zucht momentje.  ;D Goed, ik ga er even voor zitten en zal gewoon chronologisch tijdens het lezen reageren. Kan dus zijn dat ik antwoord geef op dingen die de volgende pagina al beantwoord zijn. OF dat het probleem al verholpen is. :angel:

maar is het nou niet handiger om er eerst zeker van te zijn dat de DR4024 inderdaad via CV47 = 1 in de preset 1 stand is gekomen zonder al dat verdere gedoe met servo's, lampjes of ledjes en relais die al of niet hoorbaar tikken op al of niet dezelfde wisseladressen?  :-\
Daar moet ik je gelijk in geven maar ik dacht dat dat eigenlijk was wat jij bedoelde. Ik had gemist dat de DR zo slim is het ledje alleen op gebruikte adressen te doen schakelen. Dit had ik niet verwacht aangezien de DR ongeacht de preset altijd de mogelijkheid heeft iets te verspreiden over de 8 opvolgende adressen.

Maar aan de andere kant, zo lastig is een lampje aansluiten ook niet... Gewoon een lampje voor in een huisje is wat bijna elke modelbouwer wel heeft liggen. En duidelijker kan het niet  ;D

Sommige fabrikanten, zoals Tillig, leveren naast de standaardwissels, tevens wissels waarbij de wisseltongen ook gepolariseerd moeten worden. Deze moeten echt exact op tijd de juiste polariteit krijgen, anders heeft u kortsluiting in de baan zitten.
Dat klopt, maar zolang de aftelling van de tongen doet is gaat dat tijdens het rijden wel goed. Het opstarten is waar het problemen kan geven. Iets waar we in andere zelfbouw draadjes al mee aan het pielen zijn geweest. Hoe de DR dat oplost weet ik alleen niet (meer...). Maar zolang je alleen kortsluiting hebt als je werkelijk met een trein over de wissel gaat vormt dat in ieder geval geen probleem hier.

Ik rijd steeds van A naar B of C. Als ik bv naar C rijd zet ik de wisselstand op de Z21 op afbuigend. Krijg ik kortsluiting. Zet ik de wisselstand op rechtdoor, krijg ik ook kortsluiting.
Even voor ons beeld, "krijg ik kortsluiting" bedoel je mee dat je sluiting hebt op het moment dat je de wissel berijdt?

[edit]Onderstaande is iet meer zo nodig omdat ik nu pas de (heel erg beknopte) handleiding zag. Zit inderdaad twee kleuren ledje in, op digitaal zal het dus idd oranje achtig zijn. Sluit je hem op de DR aan maakt het niet uit hoe, dit maakt alleen uit voor de kleur licht. Maar waar het hier om gaat is dat het licht aan en uit gaat zodra je schakelt  ;D
[Deze tekst staat er dus alleen ter verdere uitleg nog]
En die spanningsdetector, welke kleur licht deze op?

Waarom vraag ik dat? Nouwja, omdat hij ook bedoelt is om de polariteit te zien. Dus ik ben beniewd of hij bijvoorbeeld groen doet als de polariteit klopt met de markering en rood als dat niet zo is. Of dat hij in het laatste geval uit blijft. Maar dan heb je geen verschil tussen "geen spanning" en "polariteit anders dan aangegeven". En digitaal heeft geen polariteit. Dus als hij idd een rood/groen lampje (of twee kleuren) heeft zal hij digitaal een mengvorm laten zien. In het geval van rood/groen zal dat oranje zijn. Klopt dat?

Heeft hij geen licht als je hem andersom op de spanning aan sluit moet je even opletten dat je de + van de tester en de + van de decoder aan elkaar doet (en zelfde voor de -). Doet hij wel twee kleuren (en dat verwacht ik) maakt het niets uit maar zal je al naar gelang hoe je het aan sluit rood of groen licht zin zodra de uitgang aan staat en geen licht als deze uit staat.
[/edit]

Nog kleine aanvulling op de laatste post van Bert, zorg dat je wel even een servo aan de decoder hebt. (Dus op S1 als je de tester op OUT5 hebt.) Deze moet ook gewoon schakelen. Dit vertelt (bevestigd) namelijk twee dingen. De decoder heeft power en je schakelt het juiste adres. Sluit weer een mogelijke fout uit. Klinkt allemaal zo vanzelf sprekend maar hoe vaak wel niet geldt "the devil is in the details"  ::)

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

spip

• Offline Offline
« Reactie #73 Gepost op: 08 November 2016, 00:22:45 »
Poeh wat veel reactie!

Ik ben zelf zondag en maandag weggeweest vandaar de late reactie. Morgenavond zal ik e.e.a. uitproberen en verslag doen.

Alvast uit het blote hoofd: De servo is inderdaad (de gehele tijd al) op s1 aangesloten (werkt top) en de interface op out 1.

De spanningsdecoder (inderdaad de link van Bert) geeft groen, rood of een mix zeg oranje zoals Timo noemt. Een kant op rails en de andere op puntstuk dan geeft deze bij bv rechtdoor een kleur en afbuigend niets.

Morgen op de out aansluiten.

Bedankt weer heren en welterusten  ;)

Gr. Mic.

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #74 Gepost op: 08 November 2016, 11:29:06 »
Hallo Mic,

Alvast uit het blote hoofd: De servo is inderdaad (de gehele tijd al) op s1 aangesloten (werkt top) en de interface op out 1.

Servo op S1 klopt en het DR4102 interface moet op de eerste OUT zitten, dat is OUT5, maar dat bedoelde je denk ik ook...  ;)

De spanningsdecoder (inderdaad de link van Bert) geeft groen, rood of een mix zeg oranje zoals Timo noemt.

Wanneer je de spanningsdetector correct op de OUT5 aansluit (dus plus op plus en min op min) dan zal deze, afhankelijk van de geschakelde wisselstand GROEN moeten oplichten. Zijn plus en min verwisseld dan licht de spanningsdetector ROOD op.

Dus mijn vraag is: Bij welke wisselstanden (op de Z21) licht de op OUT5 aangesloten spanningsdetector met welke kleur op (geen enkele/rechtdoor/afbuigend/beide)?

Denk je nog wel even aan het volgende?

Let er even op dat wanneer je de draadjes van de DR4102 weer op OUT5 aansluit je wel weer de correcte aansluiting maakt: "plus" op "plus" en "min" op "min". Anders krijgen we mogelijk weer opgeblazen OUT's... ::)

Voor alle zekerheid...  ;)

Groet,
Bert