Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 01:52:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
LS Models 2024 door Albert.H0
Vandaag om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
19 april 2024, 18:55:04
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
19 april 2024, 15:30:48
  

Auteur Topic: Eurospoor 2016  (gelezen 76556 keer)

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1869
  • Roco Fccpps vriend
Re: Eurospoor 2016
« Reactie #255 Gepost op: 31 oktober 2016, 23:01:41 »
Volgens Martin past het in een Beneluxspoorbak. Maar purist als ik ben: daar kan dan geen SNCF lok langsrijden of iets amerikaans.

mvg,
Ivo
De BB 7003 toch wel (getest in NL vóór de 1600 besteld is). En er was er toch nog één?

Daar heb ik nog wel een oplossing voor Ivo.
Licht uit of rolluik dicht bij "foute" lok?  ;)
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 542
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Eurospoor 2016
« Reactie #256 Gepost op: 31 oktober 2016, 23:02:32 »
Deze Engelsman is zeker ook niet welkom?



Heb ook ruim 18+ met Thomas zien spelen.
mvg
Marco

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3505
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Eurospoor 2016
« Reactie #257 Gepost op: 31 oktober 2016, 23:18:20 »
In de zeventiger jaren is er meermaals een Frans rood/creme dieselstel, dat ergens in Frankrijk op locaallijnen thuishoort, door Delft en Rijswijk gekomen.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
129* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4238
    • Modeltrein projecten
Re: Eurospoor 2016
« Reactie #258 Gepost op: 31 oktober 2016, 23:29:13 »
Ga jij maar bouwen Ivo, zorgen wij dit keer voor de treintjes.  8)
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7397
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Eurospoor 2016
« Reactie #259 Gepost op: 01 november 2016, 00:08:19 »
M'n video van eurospoor:



Ik had dit jaar niet veel tijd, ik moest eerder weg, dus ik heb niet zou uitgebreid als anders gefilmd. Zo heb ik bijvoorbeeld de mooie baan "Farkham" overgeslagen omdat ik die al een keer voor de lens gehad had. Ach ja, luxeprobleem :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2075
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Eurospoor 2016
« Reactie #260 Gepost op: 01 november 2016, 06:27:29 »
De TEE Ile de France werd begin jaren zestig met een Frans dieseltreinstel gereden. Op de site van Nico Spilt staat ergens een foto, evenals op Feijenoordse meesters. Kan niet zo snel achterhalen welk type het is.

Gerard

ca.gorter

  • Offline Offline
  • Berichten: 743
    • Modeltrein spoor N
Re: Eurospoor 2016
« Reactie #261 Gepost op: 01 november 2016, 07:44:00 »
Leuke film, zo zie ik toch nog iets va Eurospoor.
Ik kon er niet heen namelijk.
Kees Gorter

nijvedop

  • Offline Offline
  • Berichten: 207
Re: Eurospoor 2016
« Reactie #262 Gepost op: 01 november 2016, 08:19:52 »
Mooie film,Reinhout.
Bedankt,groeten Eddy MSC De Kempen. (y)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7397
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Eurospoor 2016
« Reactie #263 Gepost op: 01 november 2016, 08:32:22 »
Jullie staan er met die baan "Scherpenheuvel" inderdaad prominent in. Die had ik een keer in een tijdschrift gezien en wilde ik graag een keer in het echt zien :) Je zíét gewoon dat het naar een echt voorbeeld is nagebouwd.

Vraagje over de huizen bij de bewegende overwegrolhekken: daar hebben er een paar daken een rare soort kleur rood die niet bij de kleuren v/d rest v/d baan lijken te passen. Ik neem aan dat dat wel degelijk klopt? (Anderhalf jaar geleden reed er op "Rail" op een prachtige Engelse baan een rood treinstel van een kleur die je nog niet in een startset zou durven stoppen... Volledig volgens prototype!)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

nijvedop

  • Offline Offline
  • Berichten: 207
Re: Eurospoor 2016
« Reactie #264 Gepost op: 01 november 2016, 08:52:42 »
Inderdaad,is nagebouwd naar originele foto's en ja die kleur vloekt met het geheel.Verleden maand zijn we gaan exposeren met onze baan in het cc van Scherpenheuvel ,naar aanleiding van hun 10 jarige bestaan. Ze waren verbaasd over de echtheid van de baan en de taferelen.Veel verhalen kwamen boven.
Ook dank aan Leo,dat we de baan mochten presenteren aan het Nederlandse publiek.Veel positieve reacties gekregen.Voor de liefhebbers ,op onze website onder de rubriek mediagallerij staan wat filmpjes over onze baan ,zelfs eentje uit 1947,en 1954.
http://www.mscdekempen.be/foto-s-en-video-s/video-s/category/3-scherpenheuvel-zichem

groeten eddy
« Laatst bewerkt op: 01 november 2016, 09:00:14 door nijvedop »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7397
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Eurospoor 2016
« Reactie #265 Gepost op: 01 november 2016, 09:06:32 »
Die filmpjes uit de jaren 40 en 50 zijn leuk! Geeft ook aan dat jullie de sfeer inderdaad goed getroffen hebben.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Leo_H

  • Offline Offline
  • Berichten: 437
    • Eurospoor
Re: Eurospoor 2016
« Reactie #266 Gepost op: 01 november 2016, 11:31:02 »
Beste mensen,

Zo, Eurospoor 2016 zit er weer op. We zijn “off the hook’’ . Alle opgebouwde spanning van de afgelopen maanden en dagen kunnen we – als organisatie - weer loslaten. Je weet nooit van tevoren hoe het zal verlopen en of er wel voldoende bezoekers en deelnemers zullen zijn. Dit jaar hadden we iets meer dan 15.000 bezoekers, dat zijn er 600 minder dan vorig jaar. Desondanks zijn wij tevreden over het verloop van het evenement.

Modelbanen zijn er voldoende en er is vanuit clubs en particulieren altijd veel enthousiasme om deel te nemen. Het vinden van commerciële betalende deelnemers is een stuk moeilijker geworden in de loop der jaren. Wij blijven het vreemd vinden dat op Piko na de grotere fabrikanten zich afzijdig houden van onze beurs terwijl ze in Duitsland door het hele land aan de “Messen’’ deelnemen. Door hun deelname aan ook Eurospoor zou er zo veel meer mogelijk zijn…. Dan krijg je veel meer slagkracht om de hobby in Nederland naar voren te brengen.

Dat er een groot potentiëel aan jonge geïnteresseerden is dat blijkt wel bij de kinderbanen bij ons en bij de diverse clubs waar ze zelf met de treinen mogen spelen. Eurospoor 2016 is door 1217 kinderen van 3 t/m 11 jaar bezocht en dat is een potentiëel waar je ook na het evenement iets mee zou moeten doen. Maar dat gebeurt niet, want de promotiebudgetten van de fabrikanten zijn kennelijk op? Waarom leren ze niet van bijvoorbeeld van de successtory van Lego? Die timmert geweldig aan de weg, je komt het overal tegen, promotie alom. Vorig jaar waren EUROSPOOR en LEGO tegelijkertijd in de Jaarbeurs. Dat leverde bij een bezoeker het volgende beeld op:

‘Grote stromen ouders met kinderen sloegen rechtsaf richting Legoworld.
Hoe schril kan het contrast zijn. Terug was het contrast nog groter, een eurospoorbezoeker met een paar stukjes rail in een plastic zakje tegenover een enorme doos met Lego die vanuit de andere hal elkaar ontmoetten. Pijnlijk als je ziet hoe dit in de loop der jaren zich heeft ontwikkeld. Moet de liefhebber van modeltreinen niet meer als volwaardig worden aangezien.
Moderne technieken zorgen voor realistische rijgedrag op de baan alleen zal het grote publiek dit ook eens moeten zien. Commercieel zal er dus iets moeten veranderen, geen lego reclame maar reclame van de fabrikanten van modelspoor. Ik heb alleen in spotprenten tijdens de kerst een rondje rond de boom gezien. Laat het de mens weer aanspreken hoe fantastisch rijden met treinen is en blijft’.

Positief aan de modelspoorhobby vinden wij dat er steeds mooiere modelbanen en scenery worden gebouwd. Een genot om naar te kijken. De dioramawedstrijd was een lust voor het oog (dank Jeffrey en modelspoorwijzer). Het enthousiasme van hobbyisten en modelbouwers is top(!), zowel bij de deelnemers als bij de bezoeker! Voor ons is het de energiemotor om zo lang het kan jaarlijks EUROSPOOR te organiseren. Mensen blij maken is een van de leukste dingen die er is. Er is een grote schare binnen- en buitenlandse enthousiastelingen die geen jaar overslaan en reikhalzend naar de volgende editie uitkijken. Daar werken we voor! En in de tussentijd hopen we natuurlijk dat alle belanghebbenden tijdig het licht zullen zien…voordat het op die lokatie echt niet meer mogelijk is.

Wij willen alle medewerkers van de Beneluxspoorstand bedanken die zich hebben ingezet om mee te helpen van Eurospoor2016 een succes te maken. De samenwerking met Beneluxspoor is beter dan ooit, beter georganiseerd en wordt jaarlijks uitgebreider. Wij hopen dat het ook voor Beneluxspoor een succes was en zich weer velen hebben aangemeld.
Speciale vermelding geldt voor Ronald Halma die we hartelijk willen bedanken voor niet alleen zijn bijdrage met Amerikaanse modelbaan en thread daarover, maar ook de bereidheid om vrijdagmorgen al om 07.30 een radioverslaggever van RTV Utrecht te woord te staan. Super!

Het volgende 25e Eurospoor vindt plaats van 3 t/m 5 november 2017. Een weekje later dan gebruikelijk en niet in de herfstvakantie. Wij hebben dan de mogelijkheid om in de Jaarbeurs andere hallen (2, 3 en 4) te krijgen dan de huidige (11 en 12). http://www.eurospoor.nl/media/1295/jb-plattegrond-webiste.pdf De ingang van Eurospoor zou dan kunnen komen bij hal 2 . Dat is ongeveer in het midden van het complex en betekent voor de stationsgangers een heel stuk minder lopen.

Laten we met z’n allen zorgen dat deze hallen propvol komen, zonde om leeg te laten staan. Het is wel 23.000 vierkante meter (bijna 4 voetbalvelden) dus een hele toer, maar wel een unieke kans om modelspoor zo uitgebreid mogelijk te promoten. En ik verzoek iedereen om eens na te denken over een activiteit waarmee we het nieuws kunnen halen. Dat wij dit jaar het 18.00 uur journaal haalden is fantastisch, maar is een uitzondering want het zoveelste Eurospoor evenement is niet echt nieuws. Het was een rustmoment om de televisiekijker even op adem te laten komen tussen alle ellende door. Zonder echt nieuws kom je normaal gesproken niet in het journaal. Om de media te interesseren moet je iets bijzonders hebben.

Stuur me een pm als je een idee hebt voor een cliffhanger (er is trouwens ook een Engelse modelbaan die zo heet) waarmee we wel het nieuws halen. Ook als je een modelbaan of andere expositie hebt waarvan jij vindt dat die door een groot publiek gezien moet worden, dan kan je je alvast aanmelden, je hoeft niet op de inschrijfformulieren te wachten. Zie je in binnen- of buitenland een modelbaan of expositie waarvan jij denkt dat die geschikt is om op Eurospoor tentoon te stellen, horen we dat ook graag.

Het vierentwintigste Eurospoor evenement is voorbij, maar je kunt nog uitgebreid nagenieten bij de vele filmpjes die alweer op YouTube geplaatst zijn. Wij bedanken iedereen die zijn video en foto-opnames opnames voor het grote publiek toegankelijk gemaakt heeft en intussen werken wij natuurlijk aan Eurospoor2017 dat gepland is van 3 t/m 5 november 2017 en wij hopen dat wij allen ook dan weer mogen begroeten in de Jaarbeurs te Utrecht.

Groetjes,

EUROSPOOR
Leo en Chitra
« Laatst bewerkt op: 01 november 2016, 11:41:08 door Leo_H »

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3700
Re: Eurospoor 2016
« Reactie #267 Gepost op: 01 november 2016, 11:50:26 »
Hallo Gerard,
Hier
  http://www.feijenoordsemeesters.nl/TEE-2.htm
 Deze foto's heb ik zelf gemaakt in Rotterdam ,vandaar dat ik wist dat ze er moesten zijn bij de Feyenoordse Meesters.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: Eurospoor 2016
« Reactie #268 Gepost op: 01 november 2016, 12:02:49 »
Ga jij maar bouwen Ivo, zorgen wij dit keer voor de treintjes.  8)
Over materieel maak ik me helemaal geen zorgen. Hoogstens voor de omvang van het opstelterrein. Ik bouw Delft gedateerd 1980 en dat betekent veel verschillende mogelijkheden. treinstellen groen en geel (geen plan U), getrokken treinen met blauw en geel/grijze loks, het nodige dieselgeweld voor goederentreinen en internationale treinen. De oude Benelux trek-duw, Benelux hondekoppen, de Etoile du Nord met een SNCB 1500 en INOX rijtuigen en vast nog wel meer (en een PCC stel voor het stationsplein langs het water). Maar alleen dan geen SNCF materieel. Ook niet de SNCF TEE (die ik ook wel heb staan) of de TEE-RAM.

Nee, zorgen maak ik me nu eerst over de goten van de daken en de omgeving van het station.


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12320
    • sleutelspoor
Re: Eurospoor 2016
« Reactie #269 Gepost op: 01 november 2016, 12:21:11 »

Ook niet de SNCF TEE (die ik ook wel heb staan) of de TEE-RAM.
mvg,
Ivo

Ivo toch, een TEE-RAM? die hebben wij toch nooit gekend? Ik herinner mij wel een NS DE IV in de TEE kleuren :angel:
« Laatst bewerkt op: 01 november 2016, 12:38:14 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.