Google+
Doel:€250.00
Donaties:€95.20

Per saldo:€-154.80

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-02-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

RAIL 2018 Houten, voor&nabespreking door Sven
Vandaag om 08:58:08
Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje) door Wijktrein
Vandaag om 08:46:43
BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop door MDK193
Vandaag om 08:09:30
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door henk
Vandaag om 07:57:48
Raadplaatje door kŲnings
Vandaag om 07:12:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Frontier
Vandaag om 04:41:32
Nieuws over oud spul in Colombia door fc_del_nordeste
Vandaag om 01:50:17
Ombouw ketelwagen melktransport uit startset naar KNZ natronloog wagen door Rockerbox2
Vandaag om 00:25:10
ICE3 NS (BR406) pimpen door Maarten.T
Vandaag om 00:18:50
Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving door Mark been
18 februari 2018, 23:46:55
BNLS-Module: "L'Esimť" door Chris80
18 februari 2018, 23:30:27
BNLS-Module: "Saalbach-Hinterglemm" [÷BB] door Chris80
18 februari 2018, 23:18:29
BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by door Paul Bender
18 februari 2018, 22:51:59
's-Heer Heinkenspolder door Reinier Z.
18 februari 2018, 22:46:10
Nieuwe baan, nieuwe schaal van N naar H0e door EricZmS
18 februari 2018, 22:41:37
De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2 door Waelsteder
18 februari 2018, 22:33:07
BMB-Module: "Blackwater Goods Yard" door St00mboy
18 februari 2018, 22:28:16
Vroeger (oude dia's uit Noord-Nederland en Oost-Nederland, 1985-1990) door jandcargo
18 februari 2018, 22:26:42
El carrilet door 72sonett
18 februari 2018, 22:02:14
BrŲckenbahn door Frank 123
18 februari 2018, 21:54:02
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
18 februari 2018, 21:23:57
Roco 2017 door Bartje81
18 februari 2018, 21:23:37
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door 44
18 februari 2018, 21:17:17
Mass am See door Martin Hornis
18 februari 2018, 21:13:27
CIWL Cote d Azur door sncf231e
18 februari 2018, 20:54:39
Stoomtram Backer & Rueb in 1:87 door Scratchbuilt
18 februari 2018, 20:50:42
Probleem met decoder programmeren door VAM65
18 februari 2018, 20:36:48
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
18 februari 2018, 20:34:58
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
18 februari 2018, 20:23:37
Langdorf (h0 : 340 x 100) door wimk
18 februari 2018, 20:10:07

Poll

Zou je (ver)nieuw(d)e modellen van de Sik en de 2200 kopen?

Nee
23 (16.9%)
Alleen een Sik
17 (12.5%)
Alleen een 2200
14 (10.3%)
Beide modellen
82 (60.3%)

Totaal aantal stemmen: 136

Poll gesloten: 24 november 2016, 10:18:18

  

Auteur Topic: Vernieuwde modellen NS Sik en NS 2200  (gelezen 13024 keer)

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 2407
Re: Vernieuwde modellen NS Sik en NS 2200
« Reactie #30 Gepost op: 06 november 2016, 11:07:36 »
Ik denk dat de huidige 2200 ook redelijk versleten mallen heeft, of ze worden tegenwoordig slordig gemonteerd. Het is me al vaker opgevallen dat de actuele modellen vaak kieren hebben tussen de kap en het chassis, vooral onder de neus. Ik heb twee bruine 2200-en gehad van heel verschillende leeftijden, waarbij het oude exemplaar aanzienlijk strakker in elkaar zat dan de nieuwe. (Die 'nieuwe' was toen het exemplaar zonder demper). Afgelopen week zag ik in de winkel weer een bruine staan van de nieuwste lichting, maar ook weer met zo'n kier. Die hoef ik, ondanks de vrij lage prijs, toch niet te hebben.

http://www.roco.cc/responsebinary.asp?id=561804913213245
« Laatst bewerkt op: 06 november 2016, 11:12:14 door Reinier Z. »
Reinier

Sicco Dierdorp

  • Offline Offline
  • Berichten: 2165
    • Flickr
Re: Vernieuwde modellen NS Sik en NS 2200
« Reactie #31 Gepost op: 06 november 2016, 11:09:19 »
De bevestiging van de hekjes op het chassis mag ook wel worden aangepast. Maar goed, we vragen al jaren om een nieuwe kap en er gebeurt niks. Wat mij betreft stapt Piko in.

Of een ander, hoewel die kans wat is afgenomen  :police:

Misschien dat het nog komt, niet alles hoeft binnen vijf jaar gerealiseerd te zijn. We moeten wat te wensen overhouden. Maar wat Piko tegenwoordig aan kwaliteit levert in de 150-175 euro range is hoopvol.

Zelf vermoed ik dat Roco momenteel even een beetje pas op de plaats maakt met Nederlandse modellen. Immers het maken van nieuwe varianten van b.v. de Plan V, de 1100 met botsneus of de 2400 ligt na de stormachtige start ook al even stil. En dat terwijl er nog wel wat te bedenken is op dat gebied. Om nog maar te zwijgen van al die fraaie schilderingen op de 1600-en tegenwoordig. Genoeg te wensen dus.
NMBS regio Centre - Borinage periode 1979-1983 * diesel * staal/cokes/erts/kolen

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 16891
Re: Vernieuwde modellen NS Sik en NS 2200
« Reactie #32 Gepost op: 06 november 2016, 11:37:53 »
Of een ander, hoewel die kans wat is afgenomen  :police:

Misschien dat het nog komt, niet alles hoeft binnen vijf jaar gerealiseerd te zijn. We moeten wat te wensen overhouden. Maar wat Piko tegenwoordig aan kwaliteit levert in de 150-175 euro range is hoopvol.


Tussen nu en vijf jaar zou al mooi zijn.

Volgens mij lepelde jij dat rijtje tekortkomingen van de Rocokap 15 jaar geleden ook al op.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Sicco Dierdorp

  • Offline Offline
  • Berichten: 2165
    • Flickr
Re: Vernieuwde modellen NS Sik en NS 2200
« Reactie #33 Gepost op: 06 november 2016, 12:18:05 »
Dat zal een ander zijn geweest  :)
NMBS regio Centre - Borinage periode 1979-1983 * diesel * staal/cokes/erts/kolen

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2004
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: Vernieuwde modellen NS Sik en NS 2200
« Reactie #34 Gepost op: 07 november 2016, 19:41:15 »
 ;D
Grtz!
Tedo

NS1220

  • Offline Offline
  • Berichten: 178
Re: Vernieuwde modellen NS Sik en NS 2200
« Reactie #35 Gepost op: 29 augustus 2017, 00:17:16 »
Dit topic is kennelijk stilgevallen met de komst van de Piko NS 2200 (mooi geworden).
Maar de NS Sik moet ook nog...
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
Ik wil nog wel een keer iets in LGBschaal of 1:32 doen.

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 1824
    • industriŽle scenery
Re: Vernieuwde modellen NS Sik en NS 2200
« Reactie #36 Gepost op: 29 augustus 2017, 13:59:36 »
Maar de NS Sik moet ook nog...

Inderdaad.

Maar met het uitbrengen van het "oude"  model heeft Roco zich toch wel mooi verdienstelijk gemaakt.
Zelfde als bv. Lima met de Hondekop en de 1200, met al hun tekortkomingen.

In die tijd was iedereen er dolblij mee.
Tegenwoordig zijn we gewoon pestverwend, door wat er technisch allemaal mogelijk is geworden... ;) ;) ;)
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 1133
    • Biesje.nl
Re: Vernieuwde modellen NS Sik en NS 2200
« Reactie #37 Gepost op: 29 augustus 2017, 17:07:11 »
Als ik zie in wat voor kleine dingetjes fabrikanten als Brawa en Bemo een aandrijving weten te frutten, dan moet een sik toch ook mogelijk zijn? Het hoeft geen super model te zijn van elventachtig honderd euro, we willen er alleen maar juiste verhoudingen, gecompenseerde assen, vliegwiel, vrijstaande cabine/huif, digitaal met geluid en dynamische dieselrook en 1:87 rangeer persoon welke echt op en af springt en wagens af en aan koppelt...

Maar nu wat serieuzer: het concept van de oude Sik kan grotendeels bewaard blijven: een klont zamac met een dakje er op. De Roco sik zoals we die nu kennen heeft deze vorm gekregen omdat Roco de aandrijving van een ander locje gebruikte. Als ze dit nu andersom doen: eerst de kap in de juiste verhoudingen en dan een aandrijving er in drukken, zal het al beter gaan. Vrijstaande cabine/huif is leuk, maar ik ben al blij als er een kier tussen zit en je per ongeluk de aandrijving door die kier zou kunnen zien. Dit maakt het iets goedkoper denk ik.

Of is het toch goedkoper om een chassis met aandrijving te maken (zoiets als de aandrijving die de nieuwere sikjes hebben met iets meer body voor gewicht) met een kunststof kapje? Dit is wellicht leuker om verschillende uitvoeringen te maken met lamellen of rolgordijn etcetera. Want wie koopt er nou maar ťťn sikje? :)

Mvg,

Robert

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 1824
    • industriŽle scenery
Re: Vernieuwde modellen NS Sik en NS 2200
« Reactie #38 Gepost op: 29 augustus 2017, 18:28:24 »
Want wie koopt er nou maar ťťn sikje?

Nee.
Maar ik heb er al 4 (2 van mijzelf, en 2 uit een erfenis).
1 ervan moet nog een kraantje krijgen, en 1 de Strukton kleuren.
Dan is het wel een beetje genoeg.

Maar als Piko nou eens een fraai gedetailleerde versie uitbrengt onder de 100 Euro...


Zo ook de 2200.
Ik heb er al 5...


Conclusie:
Ik heb een luxe-probleem.  ;)
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

NS1220

  • Offline Offline
  • Berichten: 178
Re: Vernieuwde modellen NS Sik en NS 2200
« Reactie #39 Gepost op: 29 augustus 2017, 19:39:10 »
@MarcNL
Mee eens dat Roco nog steeds alle lof verdient voor hun NL modellen. De 2200 was niet slecht. Ook de Sikjes blijven leuk. Ik heb het nieuwe model, nieuw gekocht en een occasion van de oude versie. Die blijven gewoon in dienst.
De Lima 1220 was heel goed voor die tijd; volgens mij was die van Fleischmann te groot want 1:85 ipv 1:87 en met die van Mšrklin was ook iets (verhoudingen?).

Ik ben geen "Nietenzšhler" maar wil een paar modellen zo goed als de nieuwe Piko 2200  :)

Biesje:
Citaat
Of is het toch goedkoper om een chassis met aandrijving te maken (zoiets als de aandrijving die de nieuwere sikjes hebben met iets meer body voor gewicht) met een kunststof kapje?

Dat is ook mijn idee: kunststof is OK en vaak fijner gedetailleerd dan zamac. Dan is hij maar wat lichter; hoeft geen meter wagons achter. Zo'n kier is mooi maar als de verhoudingen goed zijn is er ook al veel gewonnen. Als Piko de KŲ1 kan maken dan lukt de Sik zeker!
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
Ik wil nog wel een keer iets in LGBschaal of 1:32 doen.

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 1824
    • industriŽle scenery
Re: Vernieuwde modellen NS Sik en NS 2200
« Reactie #40 Gepost op: 29 augustus 2017, 20:45:17 »
Van de Lima 1220 heb ik maar liefst 9 stuks in huis.
4 hebben de kleuren die bij de NS hebben gereden.
De andere 5 wachten nog op ombouw naar ACTS, etc., waaraan ik komende winter ga beginnen.

Ik heb zelfs vergevorderde plannen om een Amerikaanse New Haven versie te realiseren die min of meer als voorbeeld voor de NS loc heeft gediend.
Fleischmann had die kleurstelling ook ooit.
Maar de echte Amerikaanse loc was wel wat langer, had uiteraard geen buffers, rechte zijkanten, andere roosters, draaistellen, etc.etc.
Ben nog steeds bezig om er zoveel mogelijk details van te vinden voordat ik ga ombouwen. Decals zijn gelukkig in de USA wel te bestellen.

Leuk om te doen met modellen die je in Houten voor 15 euro koopt...

Verder heb ik ook een Flm 1200, enkele jaren geleden van Wim Mesu overgenomen.
« Laatst bewerkt op: 29 augustus 2017, 20:49:31 door MarcNL »
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

NS1220

  • Offline Offline
  • Berichten: 178
Re: Vernieuwde modellen NS Sik en NS 2200
« Reactie #41 Gepost op: 29 augustus 2017, 21:03:47 »
De Lima 1220 was mijn eerste loc, mijn gebruikersnaam is een eerbetoon er aan  :)

Citaat
...vergevorderde plannen om een Amerikaanse New Haven versie...
Zoals op deze site?:

http://www.northeast.railfan.net/electric11.html
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
Ik wil nog wel een keer iets in LGBschaal of 1:32 doen.

NS1220

  • Offline Offline
  • Berichten: 178
Re: Vernieuwde modellen NS Sik en NS 2200
« Reactie #42 Gepost op: 29 augustus 2017, 21:32:44 »
De sounddecoder voor de 2200 is besteld maar het kan nog even duren voor mijn winkel hem weer binnen heeft. De locs zelf vlogen ook al de winkels uit deze zomer.
Ik verwacht voor een eventuele nieuwe Sik minstens zo'n succes.
Voor december wordt 'em niet meer maar als ze dit oppakken (ik denk daarbij weer aan Piko) moet het op de NŁrnberger Spielwarenmesse kunnen.
« Laatst bewerkt op: 29 augustus 2017, 21:45:49 door NS1220 »
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
Ik wil nog wel een keer iets in LGBschaal of 1:32 doen.

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 1824
    • industriŽle scenery
Re: Vernieuwde modellen NS Sik en NS 2200
« Reactie #43 Gepost op: 29 augustus 2017, 22:40:18 »
Zoals op deze site?

Ja.
De EP-5 heeft best veel weg van onze 1200.

Flm had die ooit, als overgespoten 1200 model.
Dus met bufferbalk etc.
Wordt in de VS nu een fortuin voor betaald; ik kwam prijzen tegen tot wel 600 dollar.

Door een Lima model flink om te katten en iets te verlengen is er met enige fantasie wel een New Haven EP-5 van te maken.
De NH kleurstelling wit/zwart/oranje vind ik wel mooi. En op een ex-NS 1200 is tegenwoordig geen enkel kleurstelling meer "gek".
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Bert van Gelder

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2963
Re: Vernieuwde modellen NS Sik en NS 2200
« Reactie #44 Gepost op: 29 augustus 2017, 22:43:23 »
Hoi,

Mag dit in een ander draadje alstublieft. Het gaat nu wel ver van de oorspronkelijke titel vandaan...

Gr, Bert
Team moderatoren