Doel:€250.00
Donaties:€55.00

Per saldo:€-195.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Falkensteiner bockerl door Krokodil68
Vandaag om 08:44:51
Trix BR 85 door Dave.......
Vandaag om 08:42:27
Een nieuw begin in 0 door arnout
Vandaag om 08:26:55
Fleischmann Plan V motorschild gebruiken voor digitaal door KNed
Vandaag om 08:10:54
LGB-tuinbaan, gezocht: foto's en/of ontwerpen. door Basilicum
Vandaag om 07:50:47
Albulabahn in H0m door Wim1969
Vandaag om 07:34:31
Bouw Bührtal III door Leolin
Vandaag om 07:22:52
Minimale lengte terugmeldsectie door RBlok
Vandaag om 07:14:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Remystoom
Vandaag om 05:49:56
Station Ermelo in model 1:160 door Martin Hornis
Vandaag om 01:18:45
Decoders N-spoor locomotieven gaan steeds kapot. door Menno
Vandaag om 01:09:40
Videostatief treinen filmen door Menno
Vandaag om 01:05:16
Roßnitz door HenkN
Vandaag om 00:02:34
Projekt 083-338 door dimo1_dimo1
21 oktober 2020, 23:50:44
Foto's gezocht van personeelverblijfswagen door Deetrein
21 oktober 2020, 23:39:51
Artitec 2020, nieuws van de fabrikant. door Rondje_HO
21 oktober 2020, 23:33:15
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Dpc Fo
21 oktober 2020, 23:25:33
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Rondje_HO
21 oktober 2020, 23:18:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Bert V
21 oktober 2020, 23:18:15
Raadplaatje door Falkenberg
21 oktober 2020, 23:10:42
Ledlampjes in serieschakeling door Klaas Zondervan
21 oktober 2020, 23:09:21
Station Apeldoorn, op foto's en ansichtkaarten door MathieuN
21 oktober 2020, 22:00:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
21 oktober 2020, 21:52:02
Overstappen op digitaal door Bert V
21 oktober 2020, 21:49:20
Een Rotterdams gebouw door Tulpendaal
21 oktober 2020, 21:21:16
Faller Motor 629 schakelen met Digikeijs DR4018 door Bert_Apd
21 oktober 2020, 21:16:58
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Frycio82
21 oktober 2020, 21:16:19
Buitenlust door Huib
21 oktober 2020, 21:06:55
Postwagen/Dg HSM P445 / NS 2001 in messing. Schaal 0. door FritsT
21 oktober 2020, 20:51:07
Terschellinger Spoor door FritsT
21 oktober 2020, 20:28:42

Poll

Zou je (ver)nieuw(d)e modellen van de Sik en de 2200 kopen?

Nee
23 (16.9%)
Alleen een Sik
17 (12.5%)
Alleen een 2200
14 (10.3%)
Beide modellen
82 (60.3%)

Totaal aantal stemmen: 136

Poll gesloten: 24 november 2016, 10:18:18

  

Auteur Topic: Vernieuwde modellen NS Sik en NS 2200  (gelezen 21163 keer)

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 2971
Re: Vernieuwde modellen NS Sik en NS 2200
« Reactie #30 Gepost op: 06 november 2016, 11:07:36 »
Ik denk dat de huidige 2200 ook redelijk versleten mallen heeft, of ze worden tegenwoordig slordig gemonteerd. Het is me al vaker opgevallen dat de actuele modellen vaak kieren hebben tussen de kap en het chassis, vooral onder de neus. Ik heb twee bruine 2200-en gehad van heel verschillende leeftijden, waarbij het oude exemplaar aanzienlijk strakker in elkaar zat dan de nieuwe. (Die 'nieuwe' was toen het exemplaar zonder demper). Afgelopen week zag ik in de winkel weer een bruine staan van de nieuwste lichting, maar ook weer met zo'n kier. Die hoef ik, ondanks de vrij lage prijs, toch niet te hebben.

http://www.roco.cc/responsebinary.asp?id=561804913213245
« Laatst bewerkt op: 06 november 2016, 11:12:14 door Reinier Z. »
Reinier

Sicco Dierdorp

  • Piko fan!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2678
    • Flickr
Re: Vernieuwde modellen NS Sik en NS 2200
« Reactie #31 Gepost op: 06 november 2016, 11:09:19 »
De bevestiging van de hekjes op het chassis mag ook wel worden aangepast. Maar goed, we vragen al jaren om een nieuwe kap en er gebeurt niks. Wat mij betreft stapt Piko in.

Of een ander, hoewel die kans wat is afgenomen  :police:

Misschien dat het nog komt, niet alles hoeft binnen vijf jaar gerealiseerd te zijn. We moeten wat te wensen overhouden. Maar wat Piko tegenwoordig aan kwaliteit levert in de 150-175 euro range is hoopvol.

Zelf vermoed ik dat Roco momenteel even een beetje pas op de plaats maakt met Nederlandse modellen. Immers het maken van nieuwe varianten van b.v. de Plan V, de 1100 met botsneus of de 2400 ligt na de stormachtige start ook al even stil. En dat terwijl er nog wel wat te bedenken is op dat gebied. Om nog maar te zwijgen van al die fraaie schilderingen op de 1600-en tegenwoordig. Genoeg te wensen dus.
We hebben een leider die niet wil leiden, een volk dat niet wil volgen en we hebben niet echt een plan (Lubach, 2020)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19293
Re: Vernieuwde modellen NS Sik en NS 2200
« Reactie #32 Gepost op: 06 november 2016, 11:37:53 »
Of een ander, hoewel die kans wat is afgenomen  :police:

Misschien dat het nog komt, niet alles hoeft binnen vijf jaar gerealiseerd te zijn. We moeten wat te wensen overhouden. Maar wat Piko tegenwoordig aan kwaliteit levert in de 150-175 euro range is hoopvol.


Tussen nu en vijf jaar zou al mooi zijn.

Volgens mij lepelde jij dat rijtje tekortkomingen van de Rocokap 15 jaar geleden ook al op.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Sicco Dierdorp

  • Piko fan!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2678
    • Flickr
Re: Vernieuwde modellen NS Sik en NS 2200
« Reactie #33 Gepost op: 06 november 2016, 12:18:05 »
Dat zal een ander zijn geweest  :)
We hebben een leider die niet wil leiden, een volk dat niet wil volgen en we hebben niet echt een plan (Lubach, 2020)

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2024
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: Vernieuwde modellen NS Sik en NS 2200
« Reactie #34 Gepost op: 07 november 2016, 19:41:15 »
 ;D
Grtz!
Tedo

NS1220

  • Offline Offline
  • Berichten: 2380
Re: Vernieuwde modellen NS Sik en NS 2200
« Reactie #35 Gepost op: 29 augustus 2017, 00:17:16 »
Dit topic is kennelijk stilgevallen met de komst van de Piko NS 2200 (mooi geworden).
Maar de NS Sik moet ook nog...
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2381
    • foto's op Imgur
Re: Vernieuwde modellen NS Sik en NS 2200
« Reactie #36 Gepost op: 29 augustus 2017, 13:59:36 »
Maar de NS Sik moet ook nog...

Inderdaad.

Maar met het uitbrengen van het "oude"  model heeft Roco zich toch wel mooi verdienstelijk gemaakt.
Zelfde als bv. Lima met de Hondekop en de 1200, met al hun tekortkomingen.

In die tijd was iedereen er dolblij mee.
Tegenwoordig zijn we gewoon pestverwend, door wat er technisch allemaal mogelijk is geworden... ;) ;) ;)
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 1527
    • Biesje.nl
Re: Vernieuwde modellen NS Sik en NS 2200
« Reactie #37 Gepost op: 29 augustus 2017, 17:07:11 »
Als ik zie in wat voor kleine dingetjes fabrikanten als Brawa en Bemo een aandrijving weten te frutten, dan moet een sik toch ook mogelijk zijn? Het hoeft geen super model te zijn van elventachtig honderd euro, we willen er alleen maar juiste verhoudingen, gecompenseerde assen, vliegwiel, vrijstaande cabine/huif, digitaal met geluid en dynamische dieselrook en 1:87 rangeer persoon welke echt op en af springt en wagens af en aan koppelt...

Maar nu wat serieuzer: het concept van de oude Sik kan grotendeels bewaard blijven: een klont zamac met een dakje er op. De Roco sik zoals we die nu kennen heeft deze vorm gekregen omdat Roco de aandrijving van een ander locje gebruikte. Als ze dit nu andersom doen: eerst de kap in de juiste verhoudingen en dan een aandrijving er in drukken, zal het al beter gaan. Vrijstaande cabine/huif is leuk, maar ik ben al blij als er een kier tussen zit en je per ongeluk de aandrijving door die kier zou kunnen zien. Dit maakt het iets goedkoper denk ik.

Of is het toch goedkoper om een chassis met aandrijving te maken (zoiets als de aandrijving die de nieuwere sikjes hebben met iets meer body voor gewicht) met een kunststof kapje? Dit is wellicht leuker om verschillende uitvoeringen te maken met lamellen of rolgordijn etcetera. Want wie koopt er nou maar één sikje? :)

Mvg,

Robert

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2381
    • foto's op Imgur
Re: Vernieuwde modellen NS Sik en NS 2200
« Reactie #38 Gepost op: 29 augustus 2017, 18:28:24 »
Want wie koopt er nou maar één sikje?

Nee.
Maar ik heb er al 4 (2 van mijzelf, en 2 uit een erfenis).
1 ervan moet nog een kraantje krijgen, en 1 de Strukton kleuren.
Dan is het wel een beetje genoeg.

Maar als Piko nou eens een fraai gedetailleerde versie uitbrengt onder de 100 Euro...


Zo ook de 2200.
Ik heb er al 5...


Conclusie:
Ik heb een luxe-probleem.  ;)
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

NS1220

  • Offline Offline
  • Berichten: 2380
Re: Vernieuwde modellen NS Sik en NS 2200
« Reactie #39 Gepost op: 29 augustus 2017, 19:39:10 »
@MarcNL
Mee eens dat Roco nog steeds alle lof verdient voor hun NL modellen. De 2200 was niet slecht. Ook de Sikjes blijven leuk. Ik heb het nieuwe model, nieuw gekocht en een occasion van de oude versie. Die blijven gewoon in dienst.
De Lima 1220 was heel goed voor die tijd; volgens mij was die van Fleischmann te groot want 1:85 ipv 1:87 en met die van Märklin was ook iets (verhoudingen?).

Ik ben geen "Nietenzähler" maar wil een paar modellen zo goed als de nieuwe Piko 2200  :)

Biesje:
Citaat
Of is het toch goedkoper om een chassis met aandrijving te maken (zoiets als de aandrijving die de nieuwere sikjes hebben met iets meer body voor gewicht) met een kunststof kapje?

Dat is ook mijn idee: kunststof is OK en vaak fijner gedetailleerd dan zamac. Dan is hij maar wat lichter; hoeft geen meter wagons achter. Zo'n kier is mooi maar als de verhoudingen goed zijn is er ook al veel gewonnen. Als Piko de Kö1 kan maken dan lukt de Sik zeker!
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2381
    • foto's op Imgur
Re: Vernieuwde modellen NS Sik en NS 2200
« Reactie #40 Gepost op: 29 augustus 2017, 20:45:17 »
Van de Lima 1220 heb ik maar liefst 9 stuks in huis.
4 hebben de kleuren die bij de NS hebben gereden.
De andere 5 wachten nog op ombouw naar ACTS, etc., waaraan ik komende winter ga beginnen.

Ik heb zelfs vergevorderde plannen om een Amerikaanse New Haven versie te realiseren die min of meer als voorbeeld voor de NS loc heeft gediend.
Fleischmann had die kleurstelling ook ooit.
Maar de echte Amerikaanse loc was wel wat langer, had uiteraard geen buffers, rechte zijkanten, andere roosters, draaistellen, etc.etc.
Ben nog steeds bezig om er zoveel mogelijk details van te vinden voordat ik ga ombouwen. Decals zijn gelukkig in de USA wel te bestellen.

Leuk om te doen met modellen die je in Houten voor 15 euro koopt...

Verder heb ik ook een Flm 1200, enkele jaren geleden van Wim Mesu overgenomen.
« Laatst bewerkt op: 29 augustus 2017, 20:49:31 door MarcNL »
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

NS1220

  • Offline Offline
  • Berichten: 2380
Re: Vernieuwde modellen NS Sik en NS 2200
« Reactie #41 Gepost op: 29 augustus 2017, 21:03:47 »
De Lima 1220 was mijn eerste loc, mijn gebruikersnaam is een eerbetoon er aan  :)

Citaat
...vergevorderde plannen om een Amerikaanse New Haven versie...
Zoals op deze site?:

http://www.northeast.railfan.net/electric11.html
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

NS1220

  • Offline Offline
  • Berichten: 2380
Re: Vernieuwde modellen NS Sik en NS 2200
« Reactie #42 Gepost op: 29 augustus 2017, 21:32:44 »
De sounddecoder voor de 2200 is besteld maar het kan nog even duren voor mijn winkel hem weer binnen heeft. De locs zelf vlogen ook al de winkels uit deze zomer.
Ik verwacht voor een eventuele nieuwe Sik minstens zo'n succes.
Voor december wordt 'em niet meer maar als ze dit oppakken (ik denk daarbij weer aan Piko) moet het op de Nürnberger Spielwarenmesse kunnen.
« Laatst bewerkt op: 29 augustus 2017, 21:45:49 door NS1220 »
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2381
    • foto's op Imgur
Re: Vernieuwde modellen NS Sik en NS 2200
« Reactie #43 Gepost op: 29 augustus 2017, 22:40:18 »
Zoals op deze site?

Ja.
De EP-5 heeft best veel weg van onze 1200.

Flm had die ooit, als overgespoten 1200 model.
Dus met bufferbalk etc.
Wordt in de VS nu een fortuin voor betaald; ik kwam prijzen tegen tot wel 600 dollar.

Door een Lima model flink om te katten en iets te verlengen is er met enige fantasie wel een New Haven EP-5 van te maken.
De NH kleurstelling wit/zwart/oranje vind ik wel mooi. En op een ex-NS 1200 is tegenwoordig geen enkel kleurstelling meer "gek".
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Bert van Gelder

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 3887
Re: Vernieuwde modellen NS Sik en NS 2200
« Reactie #44 Gepost op: 29 augustus 2017, 22:43:23 »
Hoi,

Mag dit in een ander draadje alstublieft. Het gaat nu wel ver van de oorspronkelijke titel vandaan...

Gr, Bert
Team moderatoren