Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 00:31:22
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
04 August 2025, 23:16:43
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
04 August 2025, 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
04 August 2025, 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
04 August 2025, 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
04 August 2025, 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 August 2025, 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
04 August 2025, 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
04 August 2025, 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
04 August 2025, 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
04 August 2025, 16:12:46
  

Auteur Topic: Tunnel seinen NL  (gelezen 8340 keer)

mark7758

  • Offline Offline
  • Berichten: 495
    • Rogeville.be
Re: Tunnel seinen NL
« Reactie #15 Gepost op: 14 October 2016, 07:15:47 »
Mooi gedaan. Alleen ik zou de oude koperen bellen vervangen door de nieuwe electronische bellen. :)
vr gr. Mark7758

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1904
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Tunnel seinen NL
« Reactie #16 Gepost op: 14 October 2016, 10:25:01 »
Inderdaad een mooi ontwerp.  (y)

Alleen ik zou de oude koperen bellen vervangen door de nieuwe electronische bellen. :)

Dat is natuurlijk afhankelijk van het tijdperk waarin je in Train Simulator "fictief" rondrijdt. In het begin werden ze uitgerust met koperen bellen, de elektronische bellen zijn veel later gekomen en daarna zijn de oude bellen ook niet meteen allemaal vervangen.

Er is een groot verschil tussen de WIBR en de WIT. De eerste kun je alleen maar zien knipperen als de paal tussen de trein en jezelf in staat. De WIT kun je echter ook zien knipperen als je zelf tussen de trein en de paal staat. Dat maakt de WIT in mijn ogen een onding. De WIBR vertoont meer overeenkomst met een WUBO.

De WUBO knippert horizontaal, de WIBR knippert verticaal. Volgens de spaarzame plaatjes zou de WIT ook verticaal knipperen, vandaar mijn gemelde overeenkomst met de WIBR. Verder zou het model van de achtergrondplaat van de WIBR (zie reactie # 9) volgens het eerder genoemde "Seinenboek NS Reizigers" overeenkomen met het model van de WIT. (Zie sein 722/723 op pagina 50)

Er bestaan overigens ook nog WIBR herhalingsseinen.
Dit zijn twee lampen die rondom stralen (lampmodel vergelijkbaar met de WIDO) en die onder elkaar geplaatst zijn aan een ronde paal, bovenaan al of niet voorzien van (elektronische) bellen. Ze zijn er in zowel hoge als lage uitvoering. Ook is er een hoge en lage uitvoering zonder lampen met alleen (elektronische) bellen.

Het WIBR herhalingssein kun je dus - net zoals door Peter aangegeven bij de WIT - ook zien knipperen "als je zelf tussen de trein en de paal staat".
Wordt dit type herhalingssein soms ook toegepast in tunnels als (de tot nu toe nog niet getoonde) WIT?

Welke machinist of baanwerker weet hier meer van?

Wie plaatst hier als eerste een foto van de WIT (WaarschuwingsInstallatie in Tunnels) ?

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 14 October 2016, 14:15:07 door Bert_Apd. Reden: kleine aanvullingen »

Conner

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
Re: Tunnel seinen NL
« Reactie #17 Gepost op: 14 October 2016, 17:25:07 »
Mijn model WiBR getoond is hoe hij nu nog bij de Vlakebrug in Zeeland staat. Ik ben ook benieuwd wie er plaatjes heeft van de tunnelseinen. Ik wacht in spanning af. Wie o wie kan helpen ;)
 

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1904
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Tunnel seinen NL
« Reactie #18 Gepost op: 14 October 2016, 18:29:16 »
Hoi Conner,

Ik heb deze tekening kunnen bemachtigen van de WIT zoals die in de tunnel wordt toegepast (aan de wand gemonteerd). Deze is dus vergelijkbaar met de WIBR herhalingsseinen...





Er moet echter ook nog een WIT model zijn die (buiten?) aan de ingang van de tunnel staat.
Volgens mij is daarvan de uitvoering gelijk aan die van de WIBR...

Wie helpt verder?

Groeten,
Bert

Conner

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
Re: Tunnel seinen NL
« Reactie #19 Gepost op: 14 October 2016, 21:23:26 »
Kijk daar word ik weer blij van.  (y)

Ben nog steeds op zoek naar de andere tunnelseinen, zoals het aysein en het aycfbsein voor in de tunnel, laatste als deze bestaat natuurlijk. We zoeken verder !

sebasss

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: Tunnel seinen NL
« Reactie #20 Gepost op: 15 October 2016, 19:39:47 »
WIT knippert inderdaad net als WIBR verticaal. Ik heb er wel duidelijke foto's van, maar die kan ik hier niet plaatsen.
Van 'WIBR-herhalingsseinen' heb ik nog nooit gehoord. Waar kun je die vinden?
Ingang van een tunnel tref je gewoon WIT.

Ingang Schipholtunnel:

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1904
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Tunnel seinen NL
« Reactie #21 Gepost op: 15 October 2016, 19:59:00 »
Hallo sebasss,

Mooie foto, geeft een duidelijk beeld!  (y)

Van 'WIBR-herhalingsseinen' heb ik nog nooit gehoord. Waar kun je die vinden?

Ik heb (officiële) tekeningen gezien met de letterlijke omschrijving "herhalingsseinen wibr", dus zullen ze ook bestaan.
Vermoedelijk worden die zonodig toegepast als "tussenseinen" bij (hele?) lange bruggen, zodat wanneer je je eenmaal op de brug bevindt ook gewaarschuwd wordt voor een alsnog naderende trein.

Meer informatie heb ik ook niet...

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 15 October 2016, 20:06:19 door Bert_Apd »

sebasss

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: Tunnel seinen NL
« Reactie #22 Gepost op: 15 October 2016, 20:41:14 »
Oke, Bert. Wij leren in ieder geval niets (meer) over 'WIBR-herhalingsseinen'.
Staat er misschien op die tekeningen welk baanvak het is? Dan kan ik er wat research naar doen, en eventueel navraag. :)

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1904
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Tunnel seinen NL
« Reactie #23 Gepost op: 15 October 2016, 20:49:49 »
Als je iemand kent die toegang heeft tot de archieven van ProRail kun je verwijzen naar tekening 112422 blad 01 versie F...  ;)

Zaandam-Zuid

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Re: Tunnel seinen NL
« Reactie #24 Gepost op: 16 October 2016, 00:31:44 »
Ik heb even gezocht in de ProRail-voorschriften en inderdaad: het WIBR-herhalingssein bestaat. "Bij lange bruggen kan midden op de brug per spoor een sein zijn geplaatst dat dezelfde beelden toont, maar dat van beide zijden (gerekend in de langsrichting van de brug) kan worden waargenomen. Indien van een meersporig baanvak de sporen over afzonderlijke, naast elkaar gelegen bruggen lopen, worden deze bruggen beschouwd als één brug."

Meteen ook even een plaatje van de WIBR opgezocht:


Van het WIBR-herhalingssein en de X/G-seinen heb ik geen afbeeldingen kunnen vinden.

Groeten,
Peter

sebasss

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: Tunnel seinen NL
« Reactie #25 Gepost op: 16 October 2016, 10:09:49 »
Aha, Peter. Dat wordt ons (MCN) dan gewoon aangeleerd als 'WIBR', maar de officiële benaming is dus 'WIBR-herhalingssein'.
Ik zal eens opletten of ik er binnenkort één tegenkom en de foto('s) hier delen.

Conner

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
Re: Tunnel seinen NL
« Reactie #26 Gepost op: 16 October 2016, 11:18:22 »
Wow wat een info weer, ben er erg blij mee allemaal. Hoop dat ook iemand nog info heeft van andere tunnelseinen, want daar blijft de info summier over.  ;)

Ik heb dit jaar persoonlijk nog even naar de vlakebrug gereden op mijn motor om details foto's te maken van een Wibr sein. Zoals is te zien op het vogende plaatje.  :D

 8) Conner.