Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Combe Halt, Brits smalspoor  (gelezen 68252 keer)

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2068
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Combe Halt, Brits smalspoor
« Reactie #240 Gepost op: 28 september 2018, 14:58:48 »
Ik kreeg gister bericht dat de Heljan Manning Wardle “Yeo” zoals het er nu naar uitziet in november geleverd gaat worden.


Bron: Hattons

Deze zal morgen en overmorgen  dus helaas niet te zien zijn op de Smalspoormodelbouwdagen. Ik ga vanavond de boel inpakken, tot van het weekend.

Groeten,
Gerard

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Combe Halt, Brits smalspoor
« Reactie #241 Gepost op: 28 september 2018, 15:23:32 »
Veel plezier, Gerard!

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7176
Re: Combe Halt, Brits smalspoor
« Reactie #242 Gepost op: 28 september 2018, 16:39:49 »
Kom je zondag even lastig vallen.
Mvh Steef

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2068
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Combe Halt, Brits smalspoor
« Reactie #243 Gepost op: 28 september 2018, 19:49:12 »
Ronald, dat gaat wel lukken. Het is altijd een gezellige beurs. Jammer dat je er niet bij kan zijn.
Steef, dat is goed, gezellig. Zie je zondag.

Groeten,
Gerard

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2068
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Combe Halt, Brits smalspoor
« Reactie #244 Gepost op: 02 oktober 2018, 06:24:12 »
Even een terugblik op de smalspoormodelbouwdagen. Combe Halt heeft twee dagen beurs goed doorstaan. Best veel complimenten gehad over de rust die het landschap uitstraalt. Dat is natuurlijk hartstikke leuk om te horen. Ook het huis trok de nodige aandacht, ook vanwege het feit dat het van karton is. De lokjes deden het prima. Peggy blijkt prachtig te rijden, ook de lokjes met Minitrains aandrijving deden het probleemloos. Alleen de Bagnall P51 had er wat moeite mee. Daar zal toch echt wat gewicht in moeten om wat meer contactzekerheid te krijgen.
Hoewel de bakken met de bogen en het schaduwstation vrij snel in elkaar zijn gezet, heb ik geen technische problemen daarmee gehad. De oude Tillig wisselmotortjes kraakten vervaarlijk, maar bleven trouw dienst doen. Ik ga wel eens nadenken over een derde spoor in het schaduwstation om wat meer afwisseling in het treinverkeer te krijgen. En misschien ook eens nadenken over het automatiseren ervan. Voor een technisch volstrekt niet onderlegd persoon als ik best een uitdaging. Een andere optie die ik nog ga doordenken is in plaats van een rondlopend baantje, twee kleine fiddle yards te maken zodat er wat sneller weer wat te zien is. Maar dat vraagt altijd twee man/vrouw personeel. Ik moet maar eens gaan kijken of ik, met Combe Halt vaker de boer op kan.

Groeten,
Gerard
« Laatst bewerkt op: 02 oktober 2018, 12:55:07 door GD. Reden: onderlegd moet met d, en niet met t »

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Combe Halt, Brits smalspoor
« Reactie #245 Gepost op: 02 oktober 2018, 10:54:08 »
Een andere optie die ik nog ga doordenken is in plaats van een rondlopend baantje, twee kleine fiddle yards te maken zodat er wat sneller weer wat te zien is. Maar dat vraagt altijd twee man/vrouw personeel. Ik moet maar eens gaan kijken of ik, met Combe Halt vaker de boer op kan.
Ook dat kan geautomatiseerd draaien. Kijk naar de digitale pendelbaan van Karst.
Citaat
Voor een technisch volstrekt niet onderlegt persoon als ik best een uitdaging.
Geldt voor mij het zelfde. Snap er ook geen snars van ;)
Groeten Joop, machinist Lls

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Combe Halt, Brits smalspoor
« Reactie #246 Gepost op: 03 oktober 2018, 10:44:22 »
Ik mistte mijn stoeltje! Maar ik heb welgeteld 15 seconden naar je baan hebben kunnen kijken, ik kon nauwelijks bij mijn stand weg komen. Dat is overigens meer tijd dan bij sommige andere banen die ik heb gezien. Gelukkig was je nog even bij mij op bezoek, dus we hebben nog een leuk inspirerend babbeltje kunnen hebben. De verlichting van je baan was uitmuntend. Het zag er inderdaad rustgevend uit.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: Combe Halt, Brits smalspoor
« Reactie #247 Gepost op: 03 oktober 2018, 10:52:58 »
zodat er wat sneller weer wat te zien is

Hear Hear, het zelfde probleem heb ik ook met mijn eigen baantje, er rijdt soms even niks omdat de
trein dan onderweg is buiten beeld naar het schaduwstation er daarna weer een andere trein moet
vertrekken, ik zie het maar als een moment rust op het station, helaas voor die gene die daar geen
boodschap aan heeft  ;D

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Combe Halt, Brits smalspoor
« Reactie #248 Gepost op: 03 oktober 2018, 11:09:07 »
Robbert Jan schrijft:
Citaat
ik zie het maar als een moment rust op het station

Moment van rust...
In het tijdperk waar dit soort spoorbedrijfjes zich manifesteerden was de frequentie soms een trein/tram per twee uur.
Als men zich op schaal daar rekening mee zou houden is er helemaal weinig te zien.

Ik overzie weleens op mijn werk vanaf het trappenhuis het spoortraject Rotterdam CS- Delfshavensche Schiebrug, incl. HSL aftakking, etc.
Soms bekruipt mij dan het gevoel dat er een storing is.
Maar nee, eindelijk komt er dan in de verte een trein in beeld.
Tja, in werkelijkheid rijden de treinen ook niet af en aan!

Bij een klassieke modelbaan heeft men een als een vogel zicht op het geheel en is er altijd wel een trein te volgen.

Elk nadeel heeft zijn voordeel of zo iets.

Ronald
Groet,
      Ronald

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2068
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Combe Halt, Brits smalspoor
« Reactie #249 Gepost op: 03 oktober 2018, 11:58:43 »
Sven, dank voor de complimenten. Ronald en Robbert Jan, ik heb het thuis van tevoren uitgemeten. Er zat iets in de orde van 30 seconden tussen twee treinen. Misschien een paar seconden meer. Het viel me op dat er bezoekers zijn die een blik werpen, niets zien rijden en dan doorlopen. Nu zal ik niet iedereen lang aan mijn baantje kunnen houden, en ik lig daar ook niet echt wakker van, maar iets meer beweging kan misschien geen kwaad. Ik wil ook niet mensen het gevoel geven dat er niks te zien is.
Overigens, bij een spoorlijntje als dit reden er misschien maar een stuk of 5 treinparen per dag. Ik ga eens kijken of ik een oude dienstregeling kan vinden. Die prik ik er dan naast, dan weten ze wanneer ze even langs moeten komen om een trein te zien. De rest van de dag kan ik dan zelf rondkijken 8) :P

Groeten,
Gerard

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1637
Re: Combe Halt, Brits smalspoor
« Reactie #250 Gepost op: 03 oktober 2018, 14:36:22 »
Hoi Gerard,

Misschien ben ik dan een beetje vreemd maar ik vond je baan het mooiste zonder rijdend materieel (ik ben zaterdag wezen kijken). De volstrekte rust die het uitstraalde vond ik geweldig, niets overladen en prachtig van kleur. Het allermooiste vond ik de heuvel achter het spoor, de onregelmatige natuurlijke glooiing er in zat. Zeer inspirerend!

Groet, Gert-Jan

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2068
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Combe Halt, Brits smalspoor
« Reactie #251 Gepost op: 03 oktober 2018, 17:30:05 »
Dank voor de lovende woorden, Gert Jan. Het was mij om die rust te doen, en er waren meer mensen over te spreken. Het is dus geenszins vreemd. Ik zag echter ook dat er een aantal mensen na één blik doorliepen. Maar zij komen ook om iets te zien. Ik vind het dus best wel lastig om een balans te vinden hoe lang het kan duren voor er weer iets rijdt. De opmerking over een dienstregeling was even een melig kantoormoment..

Groeten,
Gerard

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10555
Re: Combe Halt, Brits smalspoor
« Reactie #252 Gepost op: 03 oktober 2018, 18:36:05 »
Zou wel op en top Brits zijn. Rijden volgens de echte dienstregeling en dan op een beursdag gewoon maar 5 treinen voorbij laten komen. ;D
Ik behoorde overigens onbedoeld tot de langslopers. Twee keer was het vrij druk in die hoek en ben ik verder gelopen. Daarna ben ik in de buurt van Sven gestrand en ben ik domweg vergeten terug te gaan... :-[
No dress rehearsel, this is our life.

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2068
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Combe Halt, Brits smalspoor
« Reactie #253 Gepost op: 03 oktober 2018, 21:47:21 »
Ik ben maar eens even op zoek gegaan. In het boekje "The Lynton and Barnstaple Railway 1895 - 1935" van L.T. Catchpole, voor het eerst uitgegeven in 1936, staat de eerste timetable van 1898. 5 treinenparen inderdaad. Vertrektijden uit Barnstaple: 06.35 uur (07.30 op zondag), 08.46, 11.30, 15.45, 17.25. Vertrektijden vanuit Lynton: 06.14 (05.38 op zondag), 09.10, 13.50, 15.25, 17.45. Reistijd ongeveer 1 uur en 3 kwartier voor een afstand van iets meer dan 19 mijl, zo'n 35km. Treinkruisingen voor 4 treinenparen om en om in Bratton of Blackmoor, een treinenpaar had de hele lijn zo te zien voor zichzelf. Een timetable uit 1910 suggereert dat er op sommige dagen (markt?) een extra treinenpaar reed, maar ik heb de indruk dat het hoofdzakelijk bij die 5 treinenparen per dag bleef. Ik heb geen indicatie dat er aparte goederentreinen reden, veel foto's laten mixed trains zien en de ruim 100 minuten voor een enkele reis was volgens Catchpole ook echt nodig met het rangeerwerk op de stations.

Nu moet mijn baantje een museumlijn voorstellen. Bij de huidige L&B museumlijn rijden ze tussen 10.30 uur en ongeveer 17.00 uur, zeven slagen. De lijn is nu ongeveer en mijl lang en er is uiteraard geen goederenvervoer.

Groeten,
Gerard
« Laatst bewerkt op: 04 oktober 2018, 07:13:51 door GD »

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Combe Halt, Brits smalspoor
« Reactie #254 Gepost op: 04 oktober 2018, 21:34:11 »
Daarna ben ik in de buurt van Sven gestrand en ben ik domweg vergeten terug te gaan... :-[.
Nederlandse stoomtrams zijn ook veel leuker dan die maffe Britse zooi.  8)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.