Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door R1954
Vandaag om 21:02:22
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 20:56:10
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 20:52:47
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:23:21
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 20:13:37
Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor door Deetrein
Vandaag om 20:13:18
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
Vandaag om 20:01:27
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Quinzeedied
Vandaag om 19:57:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
Vandaag om 19:23:53
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 19:19:30
ESU locprogrammer door saskia
Vandaag om 19:17:34
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Albert de Heer
Vandaag om 19:15:54
Nightjet rijtuigen Zuri-Amsterdam door Servé
Vandaag om 19:06:52
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 18:26:21
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 18:15:02
Au bord de la Cèze door 741230
Vandaag om 18:07:29
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 17:32:00
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:33:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 16:31:31
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 16:20:02
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 16:17:39
Frans loodsje et cetera door Hans GJ
Vandaag om 16:15:37
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:57:16
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 15:29:00
Baanplan Belkamp H0 door jdk
Vandaag om 14:15:36
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:03:13
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 12:58:24
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 12:41:19
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect? door bellejt
Vandaag om 12:09:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door SvenW
Vandaag om 11:45:51
  

Auteur Topic: Combe Halt, Brits smalspoor  (gelezen 75567 keer)

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2171
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Combe Halt, Brits smalspoor
« Reactie #240 Gepost op: 28 September 2018, 14:58:48 »
Ik kreeg gister bericht dat de Heljan Manning Wardle “Yeo” zoals het er nu naar uitziet in november geleverd gaat worden.


Bron: Hattons

Deze zal morgen en overmorgen  dus helaas niet te zien zijn op de Smalspoormodelbouwdagen. Ik ga vanavond de boel inpakken, tot van het weekend.

Groeten,
Gerard

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Berichten: 18345
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Combe Halt, Brits smalspoor
« Reactie #241 Gepost op: 28 September 2018, 15:23:32 »
Veel plezier, Gerard!
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7296
Re: Combe Halt, Brits smalspoor
« Reactie #242 Gepost op: 28 September 2018, 16:39:49 »
Kom je zondag even lastig vallen.
Mvh Steef

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2171
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Combe Halt, Brits smalspoor
« Reactie #243 Gepost op: 28 September 2018, 19:49:12 »
Ronald, dat gaat wel lukken. Het is altijd een gezellige beurs. Jammer dat je er niet bij kan zijn.
Steef, dat is goed, gezellig. Zie je zondag.

Groeten,
Gerard

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2171
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Combe Halt, Brits smalspoor
« Reactie #244 Gepost op: 02 October 2018, 06:24:12 »
Even een terugblik op de smalspoormodelbouwdagen. Combe Halt heeft twee dagen beurs goed doorstaan. Best veel complimenten gehad over de rust die het landschap uitstraalt. Dat is natuurlijk hartstikke leuk om te horen. Ook het huis trok de nodige aandacht, ook vanwege het feit dat het van karton is. De lokjes deden het prima. Peggy blijkt prachtig te rijden, ook de lokjes met Minitrains aandrijving deden het probleemloos. Alleen de Bagnall P51 had er wat moeite mee. Daar zal toch echt wat gewicht in moeten om wat meer contactzekerheid te krijgen.
Hoewel de bakken met de bogen en het schaduwstation vrij snel in elkaar zijn gezet, heb ik geen technische problemen daarmee gehad. De oude Tillig wisselmotortjes kraakten vervaarlijk, maar bleven trouw dienst doen. Ik ga wel eens nadenken over een derde spoor in het schaduwstation om wat meer afwisseling in het treinverkeer te krijgen. En misschien ook eens nadenken over het automatiseren ervan. Voor een technisch volstrekt niet onderlegd persoon als ik best een uitdaging. Een andere optie die ik nog ga doordenken is in plaats van een rondlopend baantje, twee kleine fiddle yards te maken zodat er wat sneller weer wat te zien is. Maar dat vraagt altijd twee man/vrouw personeel. Ik moet maar eens gaan kijken of ik, met Combe Halt vaker de boer op kan.

Groeten,
Gerard
« Laatst bewerkt op: 02 October 2018, 12:55:07 door GD. Reden: onderlegd moet met d, en niet met t »

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: Combe Halt, Brits smalspoor
« Reactie #245 Gepost op: 02 October 2018, 10:54:08 »
Een andere optie die ik nog ga doordenken is in plaats van een rondlopend baantje, twee kleine fiddle yards te maken zodat er wat sneller weer wat te zien is. Maar dat vraagt altijd twee man/vrouw personeel. Ik moet maar eens gaan kijken of ik, met Combe Halt vaker de boer op kan.
Ook dat kan geautomatiseerd draaien. Kijk naar de digitale pendelbaan van Karst.
Citaat
Voor een technisch volstrekt niet onderlegt persoon als ik best een uitdaging.
Geldt voor mij het zelfde. Snap er ook geen snars van ;)
Groeten Joop, machinist Lls

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8369
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Combe Halt, Brits smalspoor
« Reactie #246 Gepost op: 03 October 2018, 10:44:22 »
Ik mistte mijn stoeltje! Maar ik heb welgeteld 15 seconden naar je baan hebben kunnen kijken, ik kon nauwelijks bij mijn stand weg komen. Dat is overigens meer tijd dan bij sommige andere banen die ik heb gezien. Gelukkig was je nog even bij mij op bezoek, dus we hebben nog een leuk inspirerend babbeltje kunnen hebben. De verlichting van je baan was uitmuntend. Het zag er inderdaad rustgevend uit.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3537
  • Mcn NSR Groningen.
Re: Combe Halt, Brits smalspoor
« Reactie #247 Gepost op: 03 October 2018, 10:52:58 »
zodat er wat sneller weer wat te zien is

Hear Hear, het zelfde probleem heb ik ook met mijn eigen baantje, er rijdt soms even niks omdat de
trein dan onderweg is buiten beeld naar het schaduwstation er daarna weer een andere trein moet
vertrekken, ik zie het maar als een moment rust op het station, helaas voor die gene die daar geen
boodschap aan heeft  ;D

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Combe Halt, Brits smalspoor
« Reactie #248 Gepost op: 03 October 2018, 11:09:07 »
Robbert Jan schrijft:
Citaat
ik zie het maar als een moment rust op het station

Moment van rust...
In het tijdperk waar dit soort spoorbedrijfjes zich manifesteerden was de frequentie soms een trein/tram per twee uur.
Als men zich op schaal daar rekening mee zou houden is er helemaal weinig te zien.

Ik overzie weleens op mijn werk vanaf het trappenhuis het spoortraject Rotterdam CS- Delfshavensche Schiebrug, incl. HSL aftakking, etc.
Soms bekruipt mij dan het gevoel dat er een storing is.
Maar nee, eindelijk komt er dan in de verte een trein in beeld.
Tja, in werkelijkheid rijden de treinen ook niet af en aan!

Bij een klassieke modelbaan heeft men een als een vogel zicht op het geheel en is er altijd wel een trein te volgen.

Elk nadeel heeft zijn voordeel of zo iets.

Ronald
Groet,
      Ronald

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2171
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Combe Halt, Brits smalspoor
« Reactie #249 Gepost op: 03 October 2018, 11:58:43 »
Sven, dank voor de complimenten. Ronald en Robbert Jan, ik heb het thuis van tevoren uitgemeten. Er zat iets in de orde van 30 seconden tussen twee treinen. Misschien een paar seconden meer. Het viel me op dat er bezoekers zijn die een blik werpen, niets zien rijden en dan doorlopen. Nu zal ik niet iedereen lang aan mijn baantje kunnen houden, en ik lig daar ook niet echt wakker van, maar iets meer beweging kan misschien geen kwaad. Ik wil ook niet mensen het gevoel geven dat er niks te zien is.
Overigens, bij een spoorlijntje als dit reden er misschien maar een stuk of 5 treinparen per dag. Ik ga eens kijken of ik een oude dienstregeling kan vinden. Die prik ik er dan naast, dan weten ze wanneer ze even langs moeten komen om een trein te zien. De rest van de dag kan ik dan zelf rondkijken 8) :P

Groeten,
Gerard

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re: Combe Halt, Brits smalspoor
« Reactie #250 Gepost op: 03 October 2018, 14:36:22 »
Hoi Gerard,

Misschien ben ik dan een beetje vreemd maar ik vond je baan het mooiste zonder rijdend materieel (ik ben zaterdag wezen kijken). De volstrekte rust die het uitstraalde vond ik geweldig, niets overladen en prachtig van kleur. Het allermooiste vond ik de heuvel achter het spoor, de onregelmatige natuurlijke glooiing er in zat. Zeer inspirerend!

Groet, Gert-Jan

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2171
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Combe Halt, Brits smalspoor
« Reactie #251 Gepost op: 03 October 2018, 17:30:05 »
Dank voor de lovende woorden, Gert Jan. Het was mij om die rust te doen, en er waren meer mensen over te spreken. Het is dus geenszins vreemd. Ik zag echter ook dat er een aantal mensen na één blik doorliepen. Maar zij komen ook om iets te zien. Ik vind het dus best wel lastig om een balans te vinden hoe lang het kan duren voor er weer iets rijdt. De opmerking over een dienstregeling was even een melig kantoormoment..

Groeten,
Gerard

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10763
Re: Combe Halt, Brits smalspoor
« Reactie #252 Gepost op: 03 October 2018, 18:36:05 »
Zou wel op en top Brits zijn. Rijden volgens de echte dienstregeling en dan op een beursdag gewoon maar 5 treinen voorbij laten komen. ;D
Ik behoorde overigens onbedoeld tot de langslopers. Twee keer was het vrij druk in die hoek en ben ik verder gelopen. Daarna ben ik in de buurt van Sven gestrand en ben ik domweg vergeten terug te gaan... :-[
No dress rehearsel, this is our life.

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2171
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Combe Halt, Brits smalspoor
« Reactie #253 Gepost op: 03 October 2018, 21:47:21 »
Ik ben maar eens even op zoek gegaan. In het boekje "The Lynton and Barnstaple Railway 1895 - 1935" van L.T. Catchpole, voor het eerst uitgegeven in 1936, staat de eerste timetable van 1898. 5 treinenparen inderdaad. Vertrektijden uit Barnstaple: 06.35 uur (07.30 op zondag), 08.46, 11.30, 15.45, 17.25. Vertrektijden vanuit Lynton: 06.14 (05.38 op zondag), 09.10, 13.50, 15.25, 17.45. Reistijd ongeveer 1 uur en 3 kwartier voor een afstand van iets meer dan 19 mijl, zo'n 35km. Treinkruisingen voor 4 treinenparen om en om in Bratton of Blackmoor, een treinenpaar had de hele lijn zo te zien voor zichzelf. Een timetable uit 1910 suggereert dat er op sommige dagen (markt?) een extra treinenpaar reed, maar ik heb de indruk dat het hoofdzakelijk bij die 5 treinenparen per dag bleef. Ik heb geen indicatie dat er aparte goederentreinen reden, veel foto's laten mixed trains zien en de ruim 100 minuten voor een enkele reis was volgens Catchpole ook echt nodig met het rangeerwerk op de stations.

Nu moet mijn baantje een museumlijn voorstellen. Bij de huidige L&B museumlijn rijden ze tussen 10.30 uur en ongeveer 17.00 uur, zeven slagen. De lijn is nu ongeveer en mijl lang en er is uiteraard geen goederenvervoer.

Groeten,
Gerard
« Laatst bewerkt op: 04 October 2018, 07:13:51 door GD »

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8369
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Combe Halt, Brits smalspoor
« Reactie #254 Gepost op: 04 October 2018, 21:34:11 »
Daarna ben ik in de buurt van Sven gestrand en ben ik domweg vergeten terug te gaan... :-[.
Nederlandse stoomtrams zijn ook veel leuker dan die maffe Britse zooi.  8)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.