Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

19 Toen door Kaptein Koek
Vandaag om 21:22:02
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 21:14:47
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:12:37
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 21:12:19
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 21:04:39
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door borotof
Vandaag om 20:56:45
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
Vandaag om 20:44:57
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
Vandaag om 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
Vandaag om 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
Vandaag om 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
Vandaag om 19:13:00
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 19:04:43
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
Vandaag om 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
Vandaag om 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
Vandaag om 17:01:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 16:48:09
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
Vandaag om 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 15:22:42
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 15:16:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 15:09:25
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 14:46:09
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Arjan6511
Vandaag om 12:36:11
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
  

Auteur Topic: Combe Halt, Brits smalspoor  (gelezen 68610 keer)

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2075
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Combe Halt, Brits smalspoor
« Reactie #240 Gepost op: 28 september 2018, 14:58:48 »
Ik kreeg gister bericht dat de Heljan Manning Wardle “Yeo” zoals het er nu naar uitziet in november geleverd gaat worden.


Bron: Hattons

Deze zal morgen en overmorgen  dus helaas niet te zien zijn op de Smalspoormodelbouwdagen. Ik ga vanavond de boel inpakken, tot van het weekend.

Groeten,
Gerard

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15428
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Combe Halt, Brits smalspoor
« Reactie #241 Gepost op: 28 september 2018, 15:23:32 »
Veel plezier, Gerard!

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7185
Re: Combe Halt, Brits smalspoor
« Reactie #242 Gepost op: 28 september 2018, 16:39:49 »
Kom je zondag even lastig vallen.
Mvh Steef

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2075
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Combe Halt, Brits smalspoor
« Reactie #243 Gepost op: 28 september 2018, 19:49:12 »
Ronald, dat gaat wel lukken. Het is altijd een gezellige beurs. Jammer dat je er niet bij kan zijn.
Steef, dat is goed, gezellig. Zie je zondag.

Groeten,
Gerard

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2075
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Combe Halt, Brits smalspoor
« Reactie #244 Gepost op: 02 oktober 2018, 06:24:12 »
Even een terugblik op de smalspoormodelbouwdagen. Combe Halt heeft twee dagen beurs goed doorstaan. Best veel complimenten gehad over de rust die het landschap uitstraalt. Dat is natuurlijk hartstikke leuk om te horen. Ook het huis trok de nodige aandacht, ook vanwege het feit dat het van karton is. De lokjes deden het prima. Peggy blijkt prachtig te rijden, ook de lokjes met Minitrains aandrijving deden het probleemloos. Alleen de Bagnall P51 had er wat moeite mee. Daar zal toch echt wat gewicht in moeten om wat meer contactzekerheid te krijgen.
Hoewel de bakken met de bogen en het schaduwstation vrij snel in elkaar zijn gezet, heb ik geen technische problemen daarmee gehad. De oude Tillig wisselmotortjes kraakten vervaarlijk, maar bleven trouw dienst doen. Ik ga wel eens nadenken over een derde spoor in het schaduwstation om wat meer afwisseling in het treinverkeer te krijgen. En misschien ook eens nadenken over het automatiseren ervan. Voor een technisch volstrekt niet onderlegd persoon als ik best een uitdaging. Een andere optie die ik nog ga doordenken is in plaats van een rondlopend baantje, twee kleine fiddle yards te maken zodat er wat sneller weer wat te zien is. Maar dat vraagt altijd twee man/vrouw personeel. Ik moet maar eens gaan kijken of ik, met Combe Halt vaker de boer op kan.

Groeten,
Gerard
« Laatst bewerkt op: 02 oktober 2018, 12:55:07 door GD. Reden: onderlegd moet met d, en niet met t »

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Combe Halt, Brits smalspoor
« Reactie #245 Gepost op: 02 oktober 2018, 10:54:08 »
Een andere optie die ik nog ga doordenken is in plaats van een rondlopend baantje, twee kleine fiddle yards te maken zodat er wat sneller weer wat te zien is. Maar dat vraagt altijd twee man/vrouw personeel. Ik moet maar eens gaan kijken of ik, met Combe Halt vaker de boer op kan.
Ook dat kan geautomatiseerd draaien. Kijk naar de digitale pendelbaan van Karst.
Citaat
Voor een technisch volstrekt niet onderlegt persoon als ik best een uitdaging.
Geldt voor mij het zelfde. Snap er ook geen snars van ;)
Groeten Joop, machinist Lls

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7847
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Combe Halt, Brits smalspoor
« Reactie #246 Gepost op: 03 oktober 2018, 10:44:22 »
Ik mistte mijn stoeltje! Maar ik heb welgeteld 15 seconden naar je baan hebben kunnen kijken, ik kon nauwelijks bij mijn stand weg komen. Dat is overigens meer tijd dan bij sommige andere banen die ik heb gezien. Gelukkig was je nog even bij mij op bezoek, dus we hebben nog een leuk inspirerend babbeltje kunnen hebben. De verlichting van je baan was uitmuntend. Het zag er inderdaad rustgevend uit.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: Combe Halt, Brits smalspoor
« Reactie #247 Gepost op: 03 oktober 2018, 10:52:58 »
zodat er wat sneller weer wat te zien is

Hear Hear, het zelfde probleem heb ik ook met mijn eigen baantje, er rijdt soms even niks omdat de
trein dan onderweg is buiten beeld naar het schaduwstation er daarna weer een andere trein moet
vertrekken, ik zie het maar als een moment rust op het station, helaas voor die gene die daar geen
boodschap aan heeft  ;D

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Combe Halt, Brits smalspoor
« Reactie #248 Gepost op: 03 oktober 2018, 11:09:07 »
Robbert Jan schrijft:
Citaat
ik zie het maar als een moment rust op het station

Moment van rust...
In het tijdperk waar dit soort spoorbedrijfjes zich manifesteerden was de frequentie soms een trein/tram per twee uur.
Als men zich op schaal daar rekening mee zou houden is er helemaal weinig te zien.

Ik overzie weleens op mijn werk vanaf het trappenhuis het spoortraject Rotterdam CS- Delfshavensche Schiebrug, incl. HSL aftakking, etc.
Soms bekruipt mij dan het gevoel dat er een storing is.
Maar nee, eindelijk komt er dan in de verte een trein in beeld.
Tja, in werkelijkheid rijden de treinen ook niet af en aan!

Bij een klassieke modelbaan heeft men een als een vogel zicht op het geheel en is er altijd wel een trein te volgen.

Elk nadeel heeft zijn voordeel of zo iets.

Ronald
Groet,
      Ronald

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2075
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Combe Halt, Brits smalspoor
« Reactie #249 Gepost op: 03 oktober 2018, 11:58:43 »
Sven, dank voor de complimenten. Ronald en Robbert Jan, ik heb het thuis van tevoren uitgemeten. Er zat iets in de orde van 30 seconden tussen twee treinen. Misschien een paar seconden meer. Het viel me op dat er bezoekers zijn die een blik werpen, niets zien rijden en dan doorlopen. Nu zal ik niet iedereen lang aan mijn baantje kunnen houden, en ik lig daar ook niet echt wakker van, maar iets meer beweging kan misschien geen kwaad. Ik wil ook niet mensen het gevoel geven dat er niks te zien is.
Overigens, bij een spoorlijntje als dit reden er misschien maar een stuk of 5 treinparen per dag. Ik ga eens kijken of ik een oude dienstregeling kan vinden. Die prik ik er dan naast, dan weten ze wanneer ze even langs moeten komen om een trein te zien. De rest van de dag kan ik dan zelf rondkijken 8) :P

Groeten,
Gerard

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
Re: Combe Halt, Brits smalspoor
« Reactie #250 Gepost op: 03 oktober 2018, 14:36:22 »
Hoi Gerard,

Misschien ben ik dan een beetje vreemd maar ik vond je baan het mooiste zonder rijdend materieel (ik ben zaterdag wezen kijken). De volstrekte rust die het uitstraalde vond ik geweldig, niets overladen en prachtig van kleur. Het allermooiste vond ik de heuvel achter het spoor, de onregelmatige natuurlijke glooiing er in zat. Zeer inspirerend!

Groet, Gert-Jan

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2075
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Combe Halt, Brits smalspoor
« Reactie #251 Gepost op: 03 oktober 2018, 17:30:05 »
Dank voor de lovende woorden, Gert Jan. Het was mij om die rust te doen, en er waren meer mensen over te spreken. Het is dus geenszins vreemd. Ik zag echter ook dat er een aantal mensen na één blik doorliepen. Maar zij komen ook om iets te zien. Ik vind het dus best wel lastig om een balans te vinden hoe lang het kan duren voor er weer iets rijdt. De opmerking over een dienstregeling was even een melig kantoormoment..

Groeten,
Gerard

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10571
Re: Combe Halt, Brits smalspoor
« Reactie #252 Gepost op: 03 oktober 2018, 18:36:05 »
Zou wel op en top Brits zijn. Rijden volgens de echte dienstregeling en dan op een beursdag gewoon maar 5 treinen voorbij laten komen. ;D
Ik behoorde overigens onbedoeld tot de langslopers. Twee keer was het vrij druk in die hoek en ben ik verder gelopen. Daarna ben ik in de buurt van Sven gestrand en ben ik domweg vergeten terug te gaan... :-[
No dress rehearsel, this is our life.

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2075
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Combe Halt, Brits smalspoor
« Reactie #253 Gepost op: 03 oktober 2018, 21:47:21 »
Ik ben maar eens even op zoek gegaan. In het boekje "The Lynton and Barnstaple Railway 1895 - 1935" van L.T. Catchpole, voor het eerst uitgegeven in 1936, staat de eerste timetable van 1898. 5 treinenparen inderdaad. Vertrektijden uit Barnstaple: 06.35 uur (07.30 op zondag), 08.46, 11.30, 15.45, 17.25. Vertrektijden vanuit Lynton: 06.14 (05.38 op zondag), 09.10, 13.50, 15.25, 17.45. Reistijd ongeveer 1 uur en 3 kwartier voor een afstand van iets meer dan 19 mijl, zo'n 35km. Treinkruisingen voor 4 treinenparen om en om in Bratton of Blackmoor, een treinenpaar had de hele lijn zo te zien voor zichzelf. Een timetable uit 1910 suggereert dat er op sommige dagen (markt?) een extra treinenpaar reed, maar ik heb de indruk dat het hoofdzakelijk bij die 5 treinenparen per dag bleef. Ik heb geen indicatie dat er aparte goederentreinen reden, veel foto's laten mixed trains zien en de ruim 100 minuten voor een enkele reis was volgens Catchpole ook echt nodig met het rangeerwerk op de stations.

Nu moet mijn baantje een museumlijn voorstellen. Bij de huidige L&B museumlijn rijden ze tussen 10.30 uur en ongeveer 17.00 uur, zeven slagen. De lijn is nu ongeveer en mijl lang en er is uiteraard geen goederenvervoer.

Groeten,
Gerard
« Laatst bewerkt op: 04 oktober 2018, 07:13:51 door GD »

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7847
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Combe Halt, Brits smalspoor
« Reactie #254 Gepost op: 04 oktober 2018, 21:34:11 »
Daarna ben ik in de buurt van Sven gestrand en ben ik domweg vergeten terug te gaan... :-[.
Nederlandse stoomtrams zijn ook veel leuker dan die maffe Britse zooi.  8)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.