Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
Prestige Models : ervaringen door EddyK
Vandaag om 13:08:53
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door jerrytrein
Vandaag om 12:58:53
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
Vandaag om 12:55:31
Vreemd probleem door RobVille
Vandaag om 12:51:25
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Dick55
Vandaag om 11:57:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:14
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
Vandaag om 11:13:47
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door bellejt
Vandaag om 10:52:45
Terugverende koppeling door ex-DR V100
Vandaag om 10:27:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
  

Auteur Topic: Baanplan (keerlus ja of nee)?  (gelezen 5169 keer)

Harold34

  • Offline Offline
  • Berichten: 420
Baanplan (keerlus ja of nee)?
« Gepost op: 03 October 2016, 16:01:05 »
Bij onderstaand ontwerp wordt gemeld dat er een keerlus inzit. Ik zie hem niet. Jullie wel?


santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Baanplan (keerlus ja of nee)?
« Reactie #1 Gepost op: 03 October 2016, 16:09:49 »
Ja, dit is zeker een keerlus.

Begin midden-onder en rijdt naar rechts. Volg het buitenspoor en ga dan in het midden door het rondgaand spoor. Dan kom je aan de linkerkant op het binnenspoor en vervolg naar de overloopwissel aan de onderkant. Daar kun je weer naar het buitenspoor en sta je in omgekeerde rijrichting.

Een andere beschrijving kun je voor het middeldeel opzetten.

Sander

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re: Baanplan (keerlus ja of nee)?
« Reactie #2 Gepost op: 03 October 2016, 16:12:55 »
hier zit hij dus: (beetje slordig getekend, maar de bedoeling is duidelijk)
« Laatst bewerkt op: 03 October 2016, 17:12:13 door 44. Reden: afmetingen plaatje aangepast »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Harold34

  • Offline Offline
  • Berichten: 420
Re: Baanplan (keerlus ja of nee)?
« Reactie #3 Gepost op: 03 October 2016, 16:18:47 »
het spijt me maar ik zie het nog niet.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re: Baanplan (keerlus ja of nee)?
« Reactie #4 Gepost op: 03 October 2016, 16:26:43 »
Het is toch overduidelijk.
Test: vertrek ergens, volg met je trein een route die 1 keer door het rood gemarkeerde spoor loopt en ga dan weer naar de plek waar je vertrokken bent. Je trein staan dan met zijn neus de andere kant op, en dat is een indicatie dat je door den keerlus bent gereden.
Zelfde verhaal als Sander, maar in iets andere bewoordingen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Baanplan (keerlus ja of nee)?
« Reactie #5 Gepost op: 03 October 2016, 16:39:52 »


Aan de linkerzijde hebben beide sporen dezelfde polariteit (rood boven, groen onder), als gevolg van de rest van je baanplan. Voor de duidelijkheid heb ik een stukje rood, en een stukje groen gemaakt. Volg je nu een "rood" spoor door de lus naar de andere kant, dan moet je weer op rood uitkomen. Maar dat gebeurt niet, je komt op groen uit. Kortsluiting dus. Dat is de keerlus.
« Laatst bewerkt op: 03 October 2016, 16:41:29 door Dirk J »

Harold34

  • Offline Offline
  • Berichten: 420
Re: Baanplan (keerlus ja of nee)?
« Reactie #6 Gepost op: 03 October 2016, 16:52:56 »
Ik dacht dat een van de kenmerken van een keerlus is dat je achterstevoren op hetzelfde spoor terecht komt.  Dit zal dan net een uitzondering zijn.
 
« Laatst bewerkt op: 03 October 2016, 17:00:41 door Harold34 »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re: Baanplan (keerlus ja of nee)?
« Reactie #7 Gepost op: 03 October 2016, 17:02:29 »
Dat is toch precies wat we beschrijven? Je vertrekt ergens, b.v. op 1 van de kopsporen, rijdt door de lus en gaat dan terug naar waar je begonnen bent. En dan sta je achterstevoren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1194
Re: Baanplan (keerlus ja of nee)?
« Reactie #8 Gepost op: 03 October 2016, 17:28:19 »
2 keer lussen zelfs.

linksonder beginnen, naar rechts rijden en de tweede overloop is ook een keerlus.


teken het plan maar recht, dus op een "boekenplank"

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re: Baanplan (keerlus ja of nee)?
« Reactie #9 Gepost op: 03 October 2016, 17:34:48 »
Mark, niet ingewikkelder maken dan nodig is.Er zit maar 1 lus in. Dat lusprobleem kan je ongedaan maken door 3 overlopen uit het plan te verwijderen, maar ik denk niet dat dat de bedoeling is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Baanplan (keerlus ja of nee)?
« Reactie #10 Gepost op: 03 October 2016, 17:42:43 »
Ja, zo dan:



Geldt ook voor het andere kopspoor.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Baanplan (keerlus ja of nee)?
« Reactie #11 Gepost op: 03 October 2016, 17:47:08 »
Een heel terechte opmerking van Klaas, alles draait om die ene lus.

Maar wat is je probleem met de keerlus? Je kunt een keerlus elektronisch heel goed oplossen en dan kun je dit baanplan gewoon handhaven. Het is zeker niet zo dat een lus verboden is, je moet alleen wel je maatregelen treffen om kortsluiting te voorkomen.

Als je denkt dat dit baanplan goed is, ga dan beslist door.

Sander
« Laatst bewerkt op: 03 October 2016, 17:50:16 door santerdam »

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Baanplan (keerlus ja of nee)?
« Reactie #12 Gepost op: 03 October 2016, 17:48:41 »
@72sonett , Ja - die had ik al beschreven.

Sander

Harold34

  • Offline Offline
  • Berichten: 420
Re: Baanplan (keerlus ja of nee)?
« Reactie #13 Gepost op: 03 October 2016, 18:13:03 »
bedankt voor de toelichting. Ik ben een zo goed als beginnende modelspoorder en zoek een baanplan in N zonder keerlus.

En ik zat zo eens wat baanplannen te bekijken. Maar ik kon hier niet zo snel een keerlus uit halen.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: Baanplan (keerlus ja of nee)?
« Reactie #14 Gepost op: 03 October 2016, 20:25:25 »
Ik ben een zo goed als beginnende modelspoorder en zoek een baanplan in N zonder keerlus.
Dan blijft de keus tussen een standaard ovaal of een punt naar punt baanplan.

Maar zoals anderen ook al schrijven. Plaats een keerlusmodule in het door Klaas aangegeven deel en je probleem is opgelost.
Gr.
Eric