Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Welke Vallejo kleur? door Ronald69
Vandaag om 15:20:31
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: El carrilet  (gelezen 26211 keer)

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
El carrilet
« Gepost op: 27 september 2016, 23:28:43 »
Mijn meerjarenplan, inmiddels al 30 jaar...

Getekend met SCARM.



Niet helemaal precies zoals gebouwd, meer een design as you go. Afmeting ca. 3,40 x 2,40 m.










« Laatst bewerkt op: 27 september 2016, 23:40:18 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: El carrilet
« Reactie #1 Gepost op: 28 september 2016, 12:12:14 »
En als ik dit zo zie, ook al 30 jaar plezier van neem ik aan.  ;D
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: El carrilet
« Reactie #2 Gepost op: 29 september 2016, 14:10:38 »
 8) filmpjes;


<a href="https://www.youtube.com/v/JB91Qlc-WU4" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/JB91Qlc-WU4</a>

<a href="https://www.youtube.com/v/0e0jT8e-Tnk" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/0e0jT8e-Tnk</a>
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: El carrilet
« Reactie #3 Gepost op: 03 oktober 2016, 20:08:27 »
De hard- en software;



In de computer zitten twee I/O kaarten met een 8255 PPI volgens een ontwerp van Elektuur (uit 1989). De ene kaart is geconfigureerd voor invoer, de andere voor uitvoer, ieder 3 bytes breed. Aan de invoerkant is daarmee ruimte voor 24 bezetmelders met reedschakelaars, aan de uitvoerkant is ruimte voor 24 relais voor stopsecties en wissels.

Het programma op de computer leest constant de 3 adressen van de 24 bezetmelders. Aan de hand van een melding wordt de status van de blokken bijgewerkt en op het scherm getoond, de stopsecties worden met de relais in/uitgeschakeld en wissels worden omgezet.
Op de baan staat een constante 12 V voor de 'snelle' delen, vóór en na iedere stopsectie zit ca 1 m spoor waar 10 V op staat, zodat de loc daar langzamer rijdt. Ook de stopsecties worden met 10 V geschakeld.

Het programma is geschreven in Pascal met een Lazarus IDE, maatwerk specifiek voor deze baan.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6128
  • ***
Re: El carrilet
« Reactie #4 Gepost op: 03 oktober 2016, 20:10:22 »
 (y) Wijs, nog met de echte oude Faller autowegen (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: El carrilet
« Reactie #5 Gepost op: 22 november 2016, 10:50:38 »
Bij toeval stuit ik op dit draadje, en zie daar zo'n oude faller overweg, met messing middelrail. Goede herinneringen uit m'n jeugd. De autootjes deden het allang niet meer, de trafo had ik in mijn jeugd misbruikt voor electrolyse proefjes, maar die baandelen zouden nog ergens op zolder kunnen slingeren.
Bij gelegenheid maar eens kijken ...

Daarna zie ik een schema uit elektuur (1989). Met plek voor 24 reedcontacten en 24 relais op 24-bit format, en vooral dat laatste verbaasde me. Vandaag de dag zou je dat anders aanpakken, maar voor 1989 is dat buitengewoon efficiënt. Betekent 1 bit (pin?) per apparaat, dus monostabiele relais. Klasse dus. Leuke link naar Lazarus, erbij. Ken ik niet, omdat ik in de C++ wereld leefde, en pascal iets is van lang geleden voor mij (<1987).

Kortom, een leuk draadje, bedankt.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: El carrilet
« Reactie #6 Gepost op: 22 november 2016, 21:55:20 »
Citaat
...... een schema uit elektuur (1989). ... buitengewoon efficiënt..
In 1985/86 deed ik HTS informatica en toen was Pascal de standaard programmeertaal. Ik ben toen ook met Borland's Turbo Pascal begonnen, in DOS uiteraard - Windows ...  ???

Die Elektuur I/O-kaart zit in een ISA connector van een 386 PC. Door de beperkte grafische mogelijkheden van Turbo Pascal onder DOS draait het op een PC met Windows 95 maar wel in een DOS box.  OK voor toen, maar alles bij elkaar nu behoorlijk achterhaalde techniek, noem het maar remmende voorsprong...  ISA connectoren zijn er niet meer, Windows staat niet meer toe dat een programma rechtstreeks I/O adressen leest of schrijft (moet via DLLs of API's) en alleen heel oude versies van Lazarus/FP compileren nog voor W95.

Ik heb er wel eens aan gedacht om opnieuw te beginnen, Lazarus IDE met Free Pascal, Windows XP en 2x een USB I/O kaart met ieder 16 pennen.


Op het WWW zijn wel voorbeelden te vinden hoe deze kaart aan de praat te krijgen is maar dat is allemaal in C/++.  Voor de Arduino ben ik daar wel mee begonnen maar ik vind het een hopeloos cryptische programmeertaal vergeleken met Pascal, zeker als er nog OOP bij komt ook, ik ben meer 'procedureel', de vertaalslag van C naar Pascal is me nu nog te vaag.
Citaat
... Lazarus .... Ken ik niet, omdat ik in de C++ wereld leefde, en pascal iets is van lang geleden voor mij (<1987).
Ik heb 2 van die USB kaarten besteld, worden hopelijk half december geleverd. Misschien pb ik je nog wel met vragen over het vertalen van C naar Pascal...  :)
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: El Carrilet
« Reactie #7 Gepost op: 11 oktober 2017, 23:15:21 »
De afgelopen maanden heb ik o.a. de hard- en software omgebouwd naar gebruik voor Windows XP met 4 USB I/O sticks. Het zou nu ook op latere Windowsversies moeten werken, maar dat moet ik nog uitproberen.




In het midden zit een USB hub met 4 aansluitingen, deze hub zit met een kabeltje aan de computer (laptop).
Aan de hub zitten de 4 USB I/O sticks, 2 voor invoer (onder en boven), 2 voor uitvoer (links en rechts). De invoer komt van bezetmelders (reedschakelaars), die via in de I/O kaart  ingebouwde optrekweerstanden even naar massa schakelen als er een loc met een magneetje er onder een blok inrijdt.
De uitvoer gaat via twee relaiskaarten die de stopsecties en wissels schakelen. De linker kaart heeft 16 relais, de rechter 10 relais + 6 open collector transitorschakelaars.
Een aantal wissels zonder eindafschakeling wil ik nog gaan schakelen met servo's, ook ipv te vertrouwen op afschakeling van wissels die dat wel hebben.


Op de achterkant van het paneel zit de voeding, 12 V en 5 V uit een oude computervoeding, en nog twee voedingen, één om 10 V uit de 12 V te halen voor de afremsecties, en één aparte met meerdere spanningen voor ledverlichting en andere grappen.
Die 10 V wil ik nog vervangen door een instelbare 12 V PWM regeling.




De reedschakelaars zitten aan het begin van ieder blok tussen de rails.

Eenmaal aangevuld met ballast en wat bijgeverfd vallen ze niet meer op.



Het programma op de laptop is herschreven in (Free) Pascal in de Lazarus IDE, bijna 2000 regels code, voor gebruik van de USB sticks ipv die Elektuur I/O kaart. De twee eerder gekochte USB sticks heb ik na veel www-zoeken aan de praat gekregen en vervolgens nog twee bijgekocht.
Bij de USB sticks werd een .DLL meegeleverd en programmavoorbeelden in C++, die heb ik herschreven in Pascal. In het Pascalprogramma kan ik procedures en functies in die .DLL als extern definieren en aanroepen alsof ze een deel van het Pascalprogramma zijn. Zo is iedere individuele pen van de stick als invoer of uitvoer te definieren en je kunt ze uitlezen c.q. een waarde geven.


Geinspireerd door andere zelfbouwtopics op dit forum heb ik me ook nog gewaagd aan deze kruising, bij gebrek aan een bestaand iets met een bocht er in. De rails zijn gesoldeerd op een stukje dubbelzijdig printplaat. Het is nog niet perfect maar de meeste treinen gaan er overheen zonder ontsporen...








« Laatst bewerkt op: 13 oktober 2017, 12:53:24 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: El carrilet
« Reactie #8 Gepost op: 11 oktober 2017, 23:47:14 »
Wat ik in je kruising mis zijn de contrarails om te zorgen dat je wielen niet de verkeerde kant op gaan. :) Verder een interessant project zo, zeker met die zelfbouw elektronica allemaal erbij.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: El Carrilet
« Reactie #9 Gepost op: 11 oktober 2017, 23:51:56 »
Er zitten bielzen tussen als contrarails, is op de foto niet zo goed te zien.

Mijn interesse gaat meer uit naar elektronica en besturing dan naar scenery en tijdperkcorrecte treinstellen, bij mij rijdt vanalles door elkaar...
« Laatst bewerkt op: 13 oktober 2017, 12:53:49 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: El Carrilet
« Reactie #10 Gepost op: 13 oktober 2017, 10:38:35 »
Zo ziet het er uit op het computerscherm:


De 4 opstelsporen rechts zijn er in werkelijkheid nog niet, komt later.
Rode lijn is bezet blok, groen is vrij. De seinen worden aangegeven met een dikke rode of groene stip.
De lijst midden in het scherm geeft de treinen die beschikbaar zijn op de witte sporen aan de linkerkant, dat deel is handbediend. Een geselecteerde trein kan ik het gecontroleerde deel in laten rijden, en er weer uit.

De blauwe stippen zijn bezetmelders (reedschakelaars), door ze op het scherm aan te klikken kan ik een trein simuleren.
« Laatst bewerkt op: 13 oktober 2017, 12:54:26 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: El carrilet
« Reactie #11 Gepost op: 26 november 2017, 23:43:58 »
De meeste elektrische wissels worden rechtstreeks bediend door een relais op de uitvoerkaart waarbij ik vertrouw op de eindafschakeling, maar nog niet alle wissels zijn elektrisch en de klassieke Roco of Fleischmann wisselaandrijvingen zijn me te duur.

Door goedkope servo's en een omgebouwde servotester te gebruiken worden die wissels nu omgezet door een servo:

- goedkope Chinese servotester, ca 1 euro


- potmeter (10k) lossolderen:


- connector en draadbrug er op:


- 2 potmeters (10k) parallel en 2 connectoren op apart stukje gaatjesboard:


- gaatjesboard op testerprintje geprikt


-SG92 servo (ca 1 euro) aangesloten en connector met 3 lange draden naar relais op uitvoerkaart


Het common relaiscontact komt aan het oude lopercontact van de tester. De NC en NO relaiscontacten komen aan de lopers van de 2 potmeters. Met het schakelen van het relais wordt steeds één van de 2 potmeters gekozen. Hiermee zijn de eindstanden van de servo in te stellen.

Zie ook deze pagina in de encyclopedie.

Wisselaandrijving voor ca 2,50 euro, een fractie van de fabrieksaandrijving...
« Laatst bewerkt op: 27 november 2017, 01:23:50 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3291
Re: El carrilet
« Reactie #12 Gepost op: 27 november 2017, 00:53:59 »
Leuke baan met veel zelfbouw. Bijvoorbeeld je wisselaandrijving, dat geeft te denken.
Filmpjes ook leuk, lekker puur techniek el carrilet y el coche.
Mag ook wat muziek eronder, van de animals bijvoorbeeld, of jouw voice-over met uitleg.  (y)




Tschuss Genossen

index van "update: baan in de tropen":
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/pdf-excel-index-6537ff469ede7.pdf

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: El carrilet
« Reactie #13 Gepost op: 27 november 2017, 18:59:58 »
Het 1e schema is het ge-"reverse engineerde" schema van een servotester, rond het IC niet helemaal correct maar het gaat vooral om hoe de potmeter aan het IC zit.
Het 2e schema geeft het principe van 2 potmeters en een schakelaar.
Het 3e schema is zoals ik het gemaakt heb, met een piggy back printplaatje met connectoren en 2 potmeters op de plaats van de ene potmeter.

Een wisseldecoder werkt ook met een relais toch? Dit is dan ook voor een digitale baan te gebruiken.




Die filmpjes heb ik ooit even snel gemaakt met mijn telefoon, met slechte belichting. Teveel moeite om ze mooier te maken met een muziekje er bij...
« Laatst bewerkt op: 27 november 2017, 22:38:38 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: El carrilet
« Reactie #14 Gepost op: 15 januari 2018, 19:49:17 »
Dit weekeind een draadloos camera'tje ingebouwd in een lange "DIGITAL is cool" wagon:





Ontvanger, aangesloten op video ingang van TV:



Beeld op TV:




Nu nog uitzoeken hoe ik er een filmpje van kan maken.

« Laatst bewerkt op: 15 januari 2018, 19:57:47 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH