Doel:€250.00
Donaties:€147.00

Per saldo:€-103.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 10-06-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

brug over troebelt water door basjuh1981
Vandaag om 19:35:56
Pfarrerwinkel bahn door basjuh1981
Vandaag om 19:33:49
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door basjuh1981
Vandaag om 19:27:32
extra voeding ja of nee? door Bert55
Vandaag om 19:24:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Simplex
Vandaag om 19:21:27
stl file voor brug hoofd door jerrytrein
Vandaag om 19:20:52
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
Vandaag om 18:53:45
BNLS Module “Wijhe” door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:39:42
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Jip
Vandaag om 18:31:47
Wordt Eurospoor ooit nog georganiseerd? door Sven
Vandaag om 18:28:41
Rijnstraat door gdh
Vandaag om 18:14:36
Commer bestelwagens in 1:87 verkrijgbaar? door MOVisser
Vandaag om 18:10:27
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 17:15:48
N baan 2x100x50 door hvdkooij
Vandaag om 17:04:33
22 juni modelspoorbeurs Houten door 4020 281-4
Vandaag om 17:00:29
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door ingenium
Vandaag om 16:55:19
M rail - kortsluiting door Ronald Halma
Vandaag om 16:48:58
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 16:38:16
Eerst eten (station in Oosterhout) door Mar-Cas
Vandaag om 16:35:40
Roco WR4üe-28 met computernummers en DB-keks door Wies
Vandaag om 16:25:38
binnenlandse samenstelling voor een Plan D RD in de jaren 70 door spoorijzer
Vandaag om 15:58:12
Thornton USA 2024 door Hendrik Jan
Vandaag om 15:51:56
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Tom Z.
Vandaag om 15:10:11
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door Bert55
Vandaag om 15:00:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:48:20
19 Toen door Jelmer
Vandaag om 14:40:22
Onderstation Vlissingen door Simplex
Vandaag om 14:33:01
Interieurfoto’s NS stalen DIV met zijgang door Edsko Hekman
Vandaag om 14:29:12
Model Loco Br 55 1086 DRG. door puntenglijder
Vandaag om 14:07:24
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 13:47:42
  

Auteur Topic: Nieuwe opzet, input gevraagd  (gelezen 2008 keer)

marioglas

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Nieuwe opzet, input gevraagd
« Gepost op: 17 February 2022, 07:03:38 »
Ik ben nog steeds bezig om een geschikt baanplan te vinden en/of te maken.
Ik heb besloten het iets kleiner te gaan maken en bij mijn zoektocht kwam ik dit baanplan tegen:




Dit plan is ontworpen voor Marklin C gleis maar ik ga Tillig of Peco gebruiken. Afmetingen zijn 330 x 250 en 120 diep. Ik kan aan alle kanten bij de tafel komen indien nodig.

Mijn vraag is of dit een redelijk leuk geschikt baanplan is met voldoende rijmogelijkheden. En zo niet, wat er beter aan verandert kan worden.
Ik ben nog een beginner, heb wat geexperimenteerd met digitaal met een testbaan met een DR5000. Dat is allemaal goed gegaan en nu wil ik een leuke baan gaan maken.
Echter vindt ik het moeilijk om een baanplan te maken of aan te passen zonder 'domme' fouten te maken vandaar mijn vraag.
Ik moet dit baanplan nog omzetten natuurlijk naar de rail die ik wil gaan aanschaffen en misschien dat iemand daar nog tips in heeft voor dit plan.

Hopelijk zijn er forumgebruikers die me op weg kunnen helpen, en eventuele hulp bij het omzetten zou ook fijn zijn, ben er nog niet heel bedreven in.

Gr. Mario

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10579
Re: Nieuwe opzet, input gevraagd
« Reactie #1 Gepost op: 17 February 2022, 07:18:08 »
Of iets een ‘leuk geschikt baanplan’ is hangt 100% af van je eigen wensen en eisen. Wat vind je leuk qua treinen, landschap en tijdperk? Een rustig zijlijntje met 10 treinen per dag en een verdwaalde goederentrein, een drukke hoofdlijn of veel rangeren? Stoomlocs of moderne Vectrons, enz..
Ik zie hier een typische Märklin spaghettibaan met veel sporen en (te) veel wissels, want ja, er moet wel omzet gemaakt worden  8) en verder weinig realisme. 
Maar ik denk ook dat er legio modelspoorders zijn die dit helemaal het einde vinden vanwege de vele sporen, wissels en dus mogelijkheden.
Kortom, welke eisen stel je aan een baan en heb je daar al over nagedacht?
No dress rehearsel, this is our life.

marioglas

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re: Nieuwe opzet, input gevraagd
« Reactie #2 Gepost op: 17 February 2022, 07:27:36 »
Ik heb nog geen specifieke wensen/eisen. Ik ga alleen niet echt hele moderne spul rijden en ook geen NS spul.
Op zich hou ik zelf wel van veel rij mogelijkheden (dus meer sporen) maar er moet ook plek zijn voor leuke scenery.
Het is ook een typische Marklin layout en dat vindt ik dus lastig om dat om te zetten. Het gaat er mij ook niet om dat het exact hetzelfde is maar dit beviel me gewoon in de basis.
En je moet ergens beginnen he, en voor een starter is dat soms best lastig.

Maar uiteindelijk komen we we er wel. Nog veel te leren.

Gr. Mario

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3795
  • de hondsrug baan
Re: Nieuwe opzet, input gevraagd
« Reactie #3 Gepost op: 17 February 2022, 08:17:48 »
Hallo Mario,

  Heb even naar onze eigen baan gekeken want qua afmeting komen jou maten sterk overeen met die van ons, 3,30Mx 1,25M met zijpoten van 1,50M (dus 2,75 )x 1,25M en aan de andere kant een 0,85M x 1,50 m.
 
 Ook ik vond het vrij lastig , maar kan mijn baan in 3 secties indelen de hoofdbaan met 2 sporen, opstelsporen op niveau 2 en een pendelbaan.
 Mark schreef dat in het Marklin plan (te) veel wissels zitten , dat dacht ik ook maar we hebben zelf ook 15 wissels in de baan, en vind dat er wel wat meer mogen zijn maar het geeft qua rangeren een extra uitdaging.

 Maar de treinen lekker laten rijden op de hoofdbaan en de pendel rangeerbaan bedienen met een multimaus , we hebben geen vast tijdperk of land , we rijden NS en DB en wat met Tsjechisch treinen.

Gaat er om waar je het meeste plezier aan beleefd , het rondjes rijden op de hoofdbaan ben ik snel op uitgekeken , maar het rangeren van boven naar beneden en met een andere trein terug ben je snel een uur verder .

Onze baan heet de hondsrugbaan  en heb daar vele foto's van misschien heb je er wat aan om het te vergelijken kijk maar.

mvgr Evert en Bas

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: Nieuwe opzet, input gevraagd
« Reactie #4 Gepost op: 17 February 2022, 09:48:56 »
Prima plan, maar ook weer niet.

Wie de "Paradestrecke" gebruikt komt altijd of in het station of in het schaduwstation uit. Ik zou ook de mogelijkheid willen hebben om onder de baan te blijven. Kan je boven 'spelen' en onder iets laten rijden.
Vanuit het grote station naar links heb je weinig opties. Lus in binnendoor of buitenom met passeermogelijkheid. Je zou daar een trein langer willen laten verdwijnen, dus eigen schaduwstation of verbinden met het grotere schaduwstation.

In het algemeen wordt hier onder tafel met ruimte gesmeten (veel te weinig mogelijkheden) en boven de tafel met materiaal.
Met name de lus links gaat misschien gauw vervelen.
Of het station voldoende mogelijkheden biedt? Wel als je de hoofdsporen gebruikt om te rangeren.

Groet, Sicco Jan

VvKan

  • Gast
Re: Nieuwe opzet, input gevraagd
« Reactie #5 Gepost op: 17 February 2022, 10:48:05 »
Als je het plan "openvouwt", dan zie je dat het eigenlijk een hondenbot is, met overloopwissels links en rechts van het station, en nog een zijlijn naar het kopstationnetje. Leuk en met wat keerlusmodules goed te organiseren.
Opmerkingen:
- Rechts van het schaduwstation zitten 2 overloopwissels van het ene naar het andere spoor (vanaf de oranje parade baan). Nergens voor nodig, dus weglaten.  Die zitten er om de kopsporen in het schaduwstation te bedienen, maar die zou ik sowieso weglaten.  Tenzij je dat persé wil en niet over "verkeerd" spoor wil terugrijden
- De zijlijn loopt aan de binnenkant van de hoofdbaan.  Deze zou ik juist naar de buitenkant leggen, dus helemaal naar de rechterkant.
- Gezien vorige opmerking en de onnodige overvloed van de wissels in het station, zowel rechts als links, de hele opzet van het station herzien en beperken tot de noodzakelijke basisfuncties.
- Je kunt mogelijk ook nog een extra spoortje leggen, waardoor ook een "rondje" ontstaat, dus het doorbreken van het hondenbot.  Vanaf links dat passeerspoor links door laten lopen naar helemaal achter en dan achterlangs door laten lopen naar de voorste baan van het paradespoor.
- Ik zie niet direct mogelijkheden om beneden te blijven, daarvoor zou een totaal ander plan nodig zijn (en mogelijk meer ruimte).

Veel succes met de verdere planning.

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: Nieuwe opzet, input gevraagd
« Reactie #6 Gepost op: 17 February 2022, 11:18:39 »
Hi Mario,

Bijgaand een paar -hele ruwe- schetsen wat ik met mijn opmerkingen bedoelde.
De lus 1 (links) leent zich volgens mij goed voor een extra lus met schaduwstation. Ik zou daar ook een (paar) kopsporen inplannen zodat je kunt pendelen.
De boog 2 is ondergronds en maakt een cirkeltje van de paradebaan. Daar zijn vast mooiere opties voor, als je vanuit het schaduwstation (zie ook 3) de treinen kunt laten afwisselen. Vraagt wel andere maatregelen (wissels) onder de baan.
Schaduwstation 3 is overdreven klein. De schets is niet meer dan "groter". Ook hier een paar kopsporen, zodat je ook ergens heen kunt pendelen. Let wel: het schaduwstation zoals het er nu ligt loopt nog steeds altijd via de paradebaan.










Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4108
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Nieuwe opzet, input gevraagd
« Reactie #7 Gepost op: 17 February 2022, 11:34:52 »
Klein cosmetisch detail: inritten aan beide einden van station zijn nu nagenoeg hetzelfde.. Mocht je hier net als ik slecht van kunnen slapen  :D zou je er dit van kunnen maken:


De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1200
Re: Nieuwe opzet, input gevraagd
« Reactie #8 Gepost op: 17 February 2022, 16:24:05 »
Hallo,
Een baanplan wat er ĺeuk uit ziet. Alleen bij het hoofdstation ligt een overvloed aan wissels en kruisingen.in de werkelijkheid is echt niet elk spoor bereikbaar uit elke richting.  Geef elk spoor een taak en functie. Hieruit volgt vanzelf de echt nodige wissels. Dat doen ze ook zo in de ecchie en is ook beter voor je portemonnee

Succes jandcargo

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1416
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Nieuwe opzet, input gevraagd
« Reactie #9 Gepost op: 17 February 2022, 20:58:55 »
Zet het plan eerst even om naar het spoor dat je wil gebruiken. De geometrie van elk merk is toch altijd weer een beetje anders.

succes
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7494
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Nieuwe opzet, input gevraagd
« Reactie #10 Gepost op: 25 February 2022, 17:31:33 »
Ik ben het met Frans eens. Het plan lijkt visueel met de kortst mogelijke Märklinwissels gepland te zijn, met andere merken heb je vaak net wat meer ruimte nodig.

In ieder geval leuk dat je het sporenplan hier plaatst, kunnen we allemaal weer eens lekker over zo'n sporenplan nadenken. En jij kan er hopelijk nuttige tips uit destilleren!

Wat brainstorm-opmerkingen van mijn kant:

- Met het uitgebreide schaduwstation erbij lijkt het me allemaal redelijk complex: meerdere niveau's, veel wissels, veel sporen. Dat moet ook allemaal aangelegd en bedraad en aangestuurd worden. Is dat te doen? Of is iets eenvoudigers handiger?

- "Heeft het sporenplan voldoende mogelijkheden?" Ja, zat. Lekker rondrijden, rangeren, zijlijntje, kopmaken, enz.

- Dat kopstation, da's misschien wel een aardig punt om te vragen of je dat leuk vindt. Sullig treintje met lok die elke keer om moet lopen? Eén goederentreintje per dag? Is dat iets waar je gelukkig van wordt? (Ik wel :) ) Dan misschien wat meer die kant uit kijken en wat minder richting het dubbelspoor dat ook in het ontwerp zit. En idem omgekeerd.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)