Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

PB Models, ICR-rijtuigen door Hans Kl
Vandaag om 13:21:36
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 13:20:33
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:20:07
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 13:19:33
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
Vandaag om 13:16:35
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 13:08:17
Project seaside Germany door Scratchbuilt
Vandaag om 13:04:53
Kato ETA 515 door Luud H
Vandaag om 13:04:07
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Menno 1846
Vandaag om 12:56:06
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 12:50:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:41:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 11:59:12
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 11:57:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 11:52:49
Op Zuid (NL H0) door NS264
Vandaag om 11:49:53
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:40:04
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:02:16
Nieuwe generatie spoorseinen NL door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:55:40
De projecten van Ruben (NL H0) door Martijn193
Vandaag om 10:48:25
Vervangen wissels flm profi door Luc2000
Vandaag om 10:01:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:47:25
Een leuke vrachtwagen door barry1972
Vandaag om 01:25:16
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
10 October 2025, 23:20:05
Tickets Modelspoordagen 2026 door Seinhuis
10 October 2025, 22:34:58
11 en 12 oktober SSN stoomtreindagen door Seinhuis
10 October 2025, 22:19:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
10 October 2025, 22:04:12
Wat herkent AI van onze hobby? door hervé
10 October 2025, 21:42:28
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
10 October 2025, 21:27:01
Project X...... door Ivo tB
10 October 2025, 21:21:35
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
10 October 2025, 20:32:34

Auteur Topic: Spanning op het spoor.  (gelezen 5738 keer)

ronald56

• Gast
Re: Spanning op het spoor.
« Reactie #15 Gepost op: 18 November 2007, 20:31:36 »
Dan neem ik toch aan dat hij om de bomen heen is gegaan terwijl die nog helemaal dicht waren. Als ze opengingen en er kwam toch nog een trein, dan moet de beveiliging kapot zijn geweest.

De bomen gingen net open - en enkele seconden later weer dicht .

Er staat niet voor niks "Wacht tot het rode licht gedoofd is , er kan nog een trein komen"    -  dubbelspoor uiteraard -

Peter van der Leek

• Administrator
  • Offline Offline
    • Somda
« Reactie #16 Gepost op: 18 November 2007, 20:53:15 »
Dit gaat allang niet meer over Spanning Op Het Spoor, aub terug naar het onderwerp!
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

elt-178.516

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 18 November 2007, 20:59:21 »
Citaat
Bij mijn dochter op school ZAT ook een jongen op school die dat elke dag deed , Totdat er vanaf de andere kant ook een trein kwam !!!!!

Citaat

Tussen het moment dat ze opnieuw gaan dalen en dat de trein over de overweg rijdt zit minimaal 17 seconden. Voor een gezond persoon is dat voldoende om van de overweg af te komen.
Het spijt me, maar die jongen is gewoon onder een gesloten spoorboom door gekropen toen de 1e trein voorbij reed, en gegrepen door de tegengestelde trein. Tragisch, maar zijn eigen schuld en heel wat anders dan waarvoor in het programma Spanning op het Spoor beboet werd.

Verder vind ik het programma meer ProRail propaganda en beschuldigend vingertje naar die stoute burgers dan dat het een waarheidsgetrouw beeld van het spoor laat zien. Maar ja, ook voor dit programma geldt:
Wie betaalt, bepaald!
Lediggang is maar schijngenot. Arbeid regeert over leven en aanwas

arjen

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 18 November 2007, 21:03:02 »
Dit gaat allang niet meer over Spanning Op Het Spoor, aub terug naar het onderwerp!

Nee Peter, dit gaat er wel degelijk over. 'Spanning op het Spoor'  liet onder meer zien hoe ProRail-medewerkers vlak voorbij een overweg gaan staan en fietsers verbaliseren die iets te snel doorrijden als de bomen opengaan. Halverwege het uitschrijven van de bon dendert de volgende trein langs en dan zeggen de heren iets van 'zie je wel hoe gevaarlijk je bezig was?' De vraag is dus hoe terecht dat is.

Dan klopt het nog niet. Op het moment dat de bomen open gaan, hoort er geen trein in de buurt te zijn. Op het moment dat de bomen dicht gaan hoort iemand, die zich op dat moment op de overweg bevindt, nog ruim voldoende tijd te hebben om weg te komen. Als twee kruisende treinen zo dicht bij elkaar zitten dat iemand die vlak achter de ene trein oversteekt, het risico loopt om door de andere te worden geraakt, dan horen de bomen in de tussentijd helemaal niet open te gaan.
Het kan dus niet anders of dit is niet het hele verhaal.

Arjen.

Lars Smelter

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 18 November 2007, 21:08:36 »
Ze hadden ook eerst een waarschuwing uit kunnen delen alvorens tot bekeuren overgaan. Maar die borden staan er niet voor niets natuurlijk. Je moet gewoon niet zo dom zijn om er onderdoor/langs te gaan.

Verder vind ik het wel een leuk programma, wat laat zien wat er allemaal komt kijken bij onderhoudswerkzaamheden. Alleen veel te kort en is het daardoor nog wat oppervlakkig. Voor de neutrale kijker een prima programma denk ik
Nederlands, 2004 - 2008
Raadplaat: 12x

spoorzolder

• Offline Offline
    • http://www.spoorzolder.nl
« Reactie #20 Gepost op: 18 November 2007, 21:13:03 »
de 2e uitzending
2e keer uitlopen van de werkzaamheden
en 2e keer kabel kapot
( nee dit was geen herhaling )
ben benieuwt volgende week
gr.jan
kijk eens op http://spoorzolder.nl/baanplan-page.html en volg de bouw van mijn baan

Lars Smelter

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 18 November 2007, 21:14:48 »
de 2e uitzending
2e keer uitlopen van de werkzaamheden

Het is heel moeilijk om een planning te halen. Daarom bouwen ze ook altijd een buffer in  ;)

En de eerste trein reed weer op tijd, daar gaat het om!  ;D
Nederlands, 2004 - 2008
Raadplaat: 12x

Anoniem

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 18 November 2007, 21:17:00 »
Tussen het moment dat ze opnieuw gaan dalen en dat de trein over de overweg rijdt zit minimaal 17 seconden. Voor een gezond persoon is dat voldoende om van de overweg af te komen.
Het spijt me, maar die jongen is gewoon onder een gesloten spoorboom door gekropen toen de 1e trein voorbij reed, en gegrepen door de tegengestelde trein. Tragisch, maar zijn eigen schuld

Of gestruikeld, dat kan een gezond persoon ook overkomen... Je trekt erg snel een conclusie.

elt-178.516

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 18 November 2007, 22:05:19 »
Citaat
Of gestruikeld, dat kan een gezond persoon ook overkomen... Je trekt erg snel een conclusie.
Uiteraard kan iemand struikelen. Maar ik ga uit van de meest logische verklaring. En dat is, hoe hard ook voor de nabestaanden, dat bijna alle aanrijdingen plaatsvinden door zelfdoding of roekeloos gedrag.

De normale procedure bij een AHOB is heel simpel.
Zodra er een trein aankomt krijg je 5 seconden lang waarschuwingssignalen (bel en knipperlicht. Je mag dan dus al niet meer oversteken! Deze 5 seconden zijn bedoeld voor wie zich reeds op de overweg bevindt, of niet meer tijdig kan stoppen voor de overweg.
Daarna volgen 12 seconden waarin de bomen zich sluiten.
Tot slot volgt een veiligheidsmarge van ten minste 5 seconden totdat de trein de overweg oprijdt. In totaal minimaal 22 seconden tussen volledig geopend en een aanrijding. Voldoende tijd, behalve inderdaad als je struikelt na overmatig gebruik van franse wijnen.

Als iemand wordt beboet omdat hij oversteekt terwijl de lichten al knipperen vindt ik dat terecht. Als iemand een boete krijgt omdat hij oversteekt nog voordat de bomen omhoog gaan, dan ben ik het daar ook mee eens. Maar als ik het goed zag werden hier mensen beboet die 1 of 2 seconden te vroeg overstaken. Technisch gezien is de boete terecht, maar of dit het beeld dat kijkers van ProRail hebben positief beinvloed, acht ik te betwijfelen.

Ik ben na deze aflevering van Spanning op het spoor in ieder geval niet positiever gaan denken over ProRail.
Lediggang is maar schijngenot. Arbeid regeert over leven en aanwas

ronald56

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 18 November 2007, 22:16:37 »
omdat ik zelf ook altijd te snel wegfiets als de bomen opengaan ;D :-[

Wesley

Hoe het precies gebeurt is , maakt niet uit  , het was bedoeld als waarschuwing

einde verhaal

Ronald

MichelNL

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 18 November 2007, 22:22:22 »
Uiteraard kan iemand struikelen. Maar ik ga uit van de meest logische verklaring. En dat is, hoe hard ook voor de nabestaanden, dat bijna alle aanrijdingen plaatsvinden door zelfdoding of roekeloos gedrag.

De normale procedure bij een AHOB is heel simpel.
Zodra er een trein aankomt krijg je 5 seconden lang waarschuwingssignalen (bel en knipperlicht. Je mag dan dus al niet meer oversteken! Deze 5 seconden zijn bedoeld voor wie zich reeds op de overweg bevindt, of niet meer tijdig kan stoppen voor de overweg.
Daarna volgen 12 seconden waarin de bomen zich sluiten.
Tot slot volgt een veiligheidsmarge van ten minste 5 seconden totdat de trein de overweg oprijdt. In totaal minimaal 22 seconden tussen volledig geopend en een aanrijding. Voldoende tijd, behalve inderdaad als je struikelt na overmatig gebruik van franse wijnen.

Als iemand wordt beboet omdat hij oversteekt terwijl de lichten al knipperen vindt ik dat terecht. Als iemand een boete krijgt omdat hij oversteekt nog voordat de bomen omhoog gaan, dan ben ik het daar ook mee eens. Maar als ik het goed zag werden hier mensen beboet die 1 of 2 seconden te vroeg overstaken. Technisch gezien is de boete terecht, maar of dit het beeld dat kijkers van ProRail hebben positief beinvloed, acht ik te betwijfelen.

Ik ben na deze aflevering van Spanning op het spoor in ieder geval niet positiever gaan denken over ProRail.
Ik ben helaas pas begonnen met kijken op het einde van het boete verhaal. Kregen de mensen ook daadwerkelijk boetes? Of waarschuwingen?

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #26 Gepost op: 19 November 2007, 00:04:41 »
Ze kregen boetes. Waarom zouden ze waarschuwingen moeten krijgen? Ze reden door rood licht, en iedereen kan weten dat dat niet mag. De rode lichten bij een overweg hebben precies dezelfde rechtskracht als rood licht bij een gewone verkeersregelinstallatie.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

arjen

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 19 November 2007, 07:09:10 »
Een ander punt: laat ik nu altijd hebben gedacht dat het uitdelen van boetes op de openbare weg een zaak was van de politie. Ik word wel heel benieuwd hoe ver de bevoegdheid van die ProRail-mensen gaat. Dat ze op eigen terrein (=OP de overweg) iets te vertellen hebben is nog een beetje te begrijpen (al heb je daar eigenlijk spoorwegpolitie voor), maar hebben ze wel het recht om een eindje VOORBIJ die overweg mensen aan te houden en te beboeten? En zo ja, op welke afstand van die overweg? Lijkt me een leuke vraag voor de Hoge Raad.

Arjen (die aan ziet komen dat straks ook de plantsoenendienst opsporingsbevoegdheid krijgt en mensen mag arresteren die over hun gras lopen)

henk

• Online Online
« Reactie #28 Gepost op: 19 November 2007, 09:08:03 »
ProRail heeft een paar dozijn mensen in dienst die een paar jaar geleden speciale opsporingsbevoegdheid hebben gekregen. Dat was bedoeld om vandalisme tegen te gaan, zoals het gooien van stenen naar treinen of het leggen van obstakels op de rails.
Maar ja, geef mensen een gewichtige bevoegdheid en ze gaan hem gebruiken, ook als dat niet zo zinvol is.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Anoniem

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: 19 November 2007, 12:52:19 »
Lijkt me een leuke vraag voor de Hoge Raad.

De Hoge Raad gaat daar niet over, je moet bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (ABRvS, of kortweg: de Afdeling) zijn. Maar goed, dat doet er niet zoveel toe ;). Men kan wel een  uitspraak voorspellen: richtpunten kunnen zijn dat de overweg nog zichtbaar is, dat de betrokkene korte tijd geleden de overweg gepasseerd moet zijn, enzovoort, waarbij het geen eenduidige optelsom is, maar de specifieke omstandigheden van het geval ook meewegen. Ik neem overigens aan dat het een WAHV-boete is (zoals alle verkeersboetes), bij een 'echte' bestuurlijke boete heb je een heel ander playing field met heel andere bevoegdheidseisen.