Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

25 jaar geleden door Marc tramt
Vandaag om 08:20:49
"Nederlandse" modellen door Besselspoor
Vandaag om 08:14:36
Oude metalen trafo's gebruiken....... door grossraumwagen
Vandaag om 08:13:06
Baan in Los Angeles door Wim Vink
Vandaag om 08:10:56
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 08:05:36
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frank 123
Vandaag om 06:50:08
Pfarrerwinkel bahn door AndrevdG
Vandaag om 05:11:01
Stationsplein Baden Baden door frits959
Vandaag om 03:21:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Aachenau West door MichielB
18 april 2024, 22:22:36
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
18 april 2024, 21:50:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
18 april 2024, 16:03:04
  

Auteur Topic: Herstart: baanplan Welgelegen H0  (gelezen 13289 keer)

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: Herstart: baanplan Welgelegen H0
« Reactie #45 Gepost op: 24 juli 2017, 10:47:42 »
Hallo Johan,

Mooi concept en goed uitgewerkt baanplan, meer heb je feitelijk niet nodig voor een realistisch treinbedrijf!
Je zou misschien nog kunnen overwegen het sporenplan van het station iets eenvoudiger te maken, 1 spoor minder, dan oogt het geheel nog iets gestrekter en het is uiteindelijk maar de vraag of je die 4 sporen wel nodig hebt.

Het concept van alleen digitaal rijden en de rest handbediend bevalt prima hoor, lekker simpel, en rijden met een handregelaar, denk dan aan Lenz, DaisyII of de Z21.

Er zijn ook adressen die kant en klaar te monteren modules voor je kunnen maken, passen heel mooi, netjes afgewerkt en je bent meteen van dat houtwerk af.

Succes met de verdere planning, ben benieuwd!

Groeten, Michiel.
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re: Herstart: baanplan Welgelegen H0
« Reactie #46 Gepost op: 24 juli 2017, 11:48:10 »
Hallo Johan,


Zag dat er in de hoek ruimte gemaakt moet worden om de weg parallel met het spoor te laten lopen. Is het een idee de weg rechtdoor het spoor over te leggen en dan pas parallel verder te gaan. Hoef je schuine hoek in je tafel niet te maken.

Leuk sporenplan verder.


Richard

Johan Keuterink

  • Bouw Welgelegen vordert gestaag!
  • Offline Offline
  • Berichten: 857
  • Tijdperk III
Re: Herstart: baanplan Welgelegen H0
« Reactie #47 Gepost op: 24 juli 2017, 17:05:45 »
Hmm, ik ga toch nog even kijken of ik alle feedback mee kan nemen in een nieuwe uitwerking..

Even kort jullie feedback samenvattend:
De huidige ligging van de sporen -in een boog- is natuurlijker dan bij het eerste plan en moet dus behouden blijven. Het aantal sporen is realistisch, dus daar hoef ik niks aan te doen.
Het station zou beter tot z'n recht komen tegen de achterwand, maar gebouwen of bomen aan de voorzijde geven wel mooie doorkijkjes..

@ Richard
Als het spoor achterlangs zou lopen kan dit stukje wel weg, maar met de loods achterin wordt dat wel wat krap  ::)

@ Michiel
Dat vierde spoor was voor mij ook een twijfelgevalletje.. Maar ik zat telkens maar weer met de bekoling, kon dat niet ergens mooi kwijt, vandaar het vierde spoor.
Ik ga het frame wel zelf maken, laat ik de bouwmarkt op maat maken en dan schroef ik het zelf in elkaar :angel: Voor de besturing gebruik ik nu Z21.
Qua decoders zullen alleen de seinen digitaal aangestuurd moeten worden, maar dit zou ook met schakelaartjes kunnen. Moet ik even tegen die tijd bekijken ;)

@ Eric
Een stationspleintje zou wel heel mooi zijn, zeker als het station aan de voorzijde zou komen! Ik ga nu eerst even kijken of ik het station weer naar achteren kan krijgen, mits het sporenbeeld zo kan blijven. Kom ik op terug..

@ Joran
Oké, begrijp ik. De voorzijde heeft inderdaad meer deuren. Ik ga even kijken of ik het station toch weer naar achteren kan krijgen :P

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5806
Re: Herstart: baanplan Welgelegen H0
« Reactie #48 Gepost op: 24 juli 2017, 17:08:40 »
Of de sporen iets naar achteren
Krijg voor wat meer ruimte

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8412
    • Rangeerbanen
Re: Herstart: baanplan Welgelegen H0
« Reactie #49 Gepost op: 24 juli 2017, 17:24:32 »
Hoi Johan,

Leuk dat je weer bezig bent. En je hebt een fraai ontwerp gemaakt. Bij mij staat een (mock-up van) het stationsgebouw aan de voorkant van het station. Het nadeel is dat je nooit een compleet zicht hebt op de trein. Maar een groot voordeel is, dat je het stationsplein op een makkelijkere manier voor een deel kunt weergeven. De rand aan de voorzijde van de modulebak is voor het oog een natuurlijke grens. Als het gebouw aan de achterzijde van de sporen plaatst kost het je meer moeite om een natuurlijke overgang naar de achtergrond te krijgen. Het was voor mij een reden om het stationsgebouw aan de voorzijde te plaatsen.

Groet,
Michel

Johan Keuterink

  • Bouw Welgelegen vordert gestaag!
  • Offline Offline
  • Berichten: 857
  • Tijdperk III
Re: Herstart: baanplan Welgelegen H0
« Reactie #50 Gepost op: 24 juli 2017, 19:16:33 »
@ Jerry
Dat moet wel kunnen. Kan nog wel iets schuiven ;)

@ Michel
Stoor jij je er niet aan dan.. Dat je de treinen minder goed ziet?
Ik zie inderdaad dat het station bij jou ook aan de voorkant staat, maar ik ben er nog niet echt over uit hoe ik dat zelf zou vinden..
Ben ergens bang dat ik mij eraan ga storen.

Ik ben nog wat aan het puzzelen geweest, maar het is niet gelukt om het passend te krijgen.
Zo'n mooie boog als bij de laatste lukt gewoon niet met het station aan de achterzijde..

Bovendien lukt het ook niet om de bierbrouwerij nu een fatsoenlijke plaats te geven en zijn de perronsporen korter..

Gr,
Johan

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5806
Re: Herstart: baanplan Welgelegen H0
« Reactie #51 Gepost op: 24 juli 2017, 19:38:45 »
En als je het gebouw naar rechts schuift (of links)
Het hoeft niet perse in het midden te staan
Als je naar rechts schuift (naar boven) dan heb je goed zicht op de treinen
je hebt ruimte voor een aan kleding voor het station(perrons)
en de drukke wisselstraat is deels uit zicht/achter het gebouw minder in zicht

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8412
    • Rangeerbanen
Re: Herstart: baanplan Welgelegen H0
« Reactie #52 Gepost op: 24 juli 2017, 20:07:40 »
Hoi Johan,

Ik stoor me er niet aan, ik ben er gewend aan geraakt. Het kan wat lastig zijn met het rangeren, maar in het omgekeerde geval staat er wel een goederenloods of kolenhandel in de weg. Als je goed zicht wil hebben op de treinen in het station, kan je alleen een losweg plannen aan de voorzijde. Of niets :)

Bij mij speelde ook mee dat ik liever een goed station had met enkele speelmogelijkheden (Goederenloods en kolenhandel) dan een station waar ik wel zicht op had, maar maar weinig mee kon. Daarnaast is het ook wel leuk om een treinstel binnen zien komen die gedeeltelijk achter het gebouw stopt.

 
Bovendien lukt het ook niet om de bierbrouwerij nu een fatsoenlijke plaats te geven en zijn de perronsporen korter..
Kwestie van even doorpuzzelen, of toch weer het stationsgebouw naar voren. Of de lokloods van spoor 1 af laten takken, dan kan de boog weer voor de loods langs. Of het tweede spoor laten vervallen.

Hmm. Ik ben er niet erg weg van, het is ook allemaal te recht, maar misschien helpt het jou iets.

Groet,
Michel

Johan Keuterink

  • Bouw Welgelegen vordert gestaag!
  • Offline Offline
  • Berichten: 857
  • Tijdperk III
Re: Herstart: baanplan Welgelegen H0
« Reactie #53 Gepost op: 25 juli 2017, 18:53:31 »
@ Jerry
Dat is ook zo, maar dat kan ik tzt het beste bekijken als de baan er zelf alvast staat. Ik heb ook nog geen rails nu..

@ Michel
Bedankt voor je tekening. Inderdaad heel recht toe recht aan. Wil met die indeling ook bijna niet anders.
Heb net zelf nog weer even wat zitten knooien, maar ik kom er echt nog niet uit ::)
Eerst maar eens de tafel zelf bouwen en er wat rails op gooien.. Dan is het toch makkelijker te bepalen hoe het allemaal moet komen ;)

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Herstart: baanplan Welgelegen H0
« Reactie #54 Gepost op: 25 juli 2017, 19:00:50 »
Dan moet de straatzijde van het station maar verfraaien met een bushalte, brievenbus en telefooncel :)

Met het station aan de voorkant heb je misschien geen vrij zicht op je treinen, maar in die tekening heb je wel vrij zicht als de trein door het land schap rijdt en in de flauwere (dus mooiere  ;D) boog. Met het station aan de achterzijde vervalt dit vrije zicht weer.

Johan Keuterink

  • Bouw Welgelegen vordert gestaag!
  • Offline Offline
  • Berichten: 857
  • Tijdperk III
Re: Herstart: baanplan Welgelegen H0
« Reactie #55 Gepost op: 01 augustus 2017, 19:44:08 »
@ Joran
Dat was ook zeker een optie geweest, maar ik heb opnieuw zitten puzzelen en ben nu tot een ander baanplan gekomen.

Het is iets minder mooi qua sporenverloop (mooie bogen en zo), maar het sporenplan zelf bevalt mij heel goed en ik kan alles kwijt wat ik erop wilde hebben.
Bovendien hou ik ook genoeg rangeermogelijkheden over (y)

Benieuwd wat jullie er van vinden..


Gr,
Johan

HenkN

  • Minder ruimte, kleinere baan: Station Daarhuizen 2.0
  • Offline Offline
  • Berichten: 217
Re: Herstart: baanplan Welgelegen H0
« Reactie #56 Gepost op: 02 augustus 2017, 20:47:58 »
Telkens als ik banen op beurzen zie concludeer ik dat 'het niet groot' hoeft te zijn.
Jouw baanplan is daar een voorbeeld van. Niet al te groot en met veel mogelijkheden. Of zoals je zelf aangeeft, dat je alles wat je wilt er op kwijt kan.
Wanneer begin je met bouwen?
Groet, Henk
Station Daarhuizen 2.0. Pendelbaan Nederlands. Tillig elite en Rocoline, Roco Z21

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Herstart: baanplan Welgelegen H0
« Reactie #57 Gepost op: 03 augustus 2017, 08:19:16 »
Ik vind het een mooi plan. Doet me denken aan station Baarn op de baan van Huib Maaskant. Het doet mij uit twijfelen of ik mijn eigen baanplan voor het station niet een beetje zal aanpassen (y)

Johan Keuterink

  • Bouw Welgelegen vordert gestaag!
  • Offline Offline
  • Berichten: 857
  • Tijdperk III
Re: Herstart: baanplan Welgelegen H0
« Reactie #58 Gepost op: 03 augustus 2017, 10:09:25 »
@ HenkN
Dat is helemaal waar. Ik vind ook dat het niet heel groot hoeft te zijn om iets te maken waar je echt alle kanten mee op kunt. In dit ontwerp is er voldoende ruimte om te rangeren, locs kunnen omlopen bij het tweede spoor en ik kan stoomlocomotieven van kolen voorzien, water, etc. Genoeg mogelijkheden dus ;D

@ Joran
Goed gezien, het is gebaseerd op station Baarn (y) Hier en daar een kleine aanpassing om het op mijn wensen aan te laten sluiten :P

HenkN

  • Minder ruimte, kleinere baan: Station Daarhuizen 2.0
  • Offline Offline
  • Berichten: 217
Re: Herstart: baanplan Welgelegen H0
« Reactie #59 Gepost op: 03 augustus 2017, 15:30:23 »
Geen draaischijf dit keer?
Ga je digitaal rijden en analoog schakelen?
Station Daarhuizen 2.0. Pendelbaan Nederlands. Tillig elite en Rocoline, Roco Z21