Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Probleem met inloggen door Gerrit H
Vandaag om 16:38:23
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:37:41
3D print wagons: de benodigde onderdelen door Edwin2121992
Vandaag om 16:30:50
Treinbaan (winterlandschap) in winkeletalage door R1954
Vandaag om 16:29:30
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door R1954
Vandaag om 16:12:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Hatsune Miku
Vandaag om 15:46:12
TEE RGP 1 Jouef versus REE Modeles door MathynK
Vandaag om 15:24:56
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
Vandaag om 15:20:15
Minibaan Visserskaai H0 door Frits C
Vandaag om 15:08:47
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 15:06:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 15:03:07
Revier Rheinbrenner (H0) door Jelmer
Vandaag om 14:32:35
Bevestigen Digikeijs DR7111 lichtsein door BertOK
Vandaag om 14:23:09
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:59:06
De spoorhaven van Zuidbarge. door BramFokke
Vandaag om 13:40:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 13:32:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:52:02
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
Vandaag om 12:51:24
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
Vandaag om 12:45:01
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door bask185
Vandaag om 11:27:19
Koemo ballastlijm; welk alternatief? door Ronald69
Vandaag om 11:22:16
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
Vandaag om 11:18:35
Modellbau Lingen 2026 door Ronald69
Vandaag om 11:14:54
Goede wensen voor 2026 door AdLoc
Vandaag om 11:01:02
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 10:45:36
Toon hier je (model)TRAM foto's. door System-M
Vandaag om 10:45:07
Beginnersvraag Märklin Delta "Circus Mondolino" door henk
Vandaag om 10:19:09
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:09:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:55:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:40:29
  

Auteur Topic: Roco Plan T, Te weinig vermogen voor hellingen?  (gelezen 6480 keer)

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2296
    • Biesje.nl
Re: Meer vermogen voor plan T Roco
« Reactie #15 Gepost op: 03 October 2016, 13:14:59 »
Floris heeft wel een punt, had ik nog niet aan gedacht. loszittende cardans die op de as slippen. Het klinkt aannemelijker dan een defecte motor die het alleen goed doet op een vlak stuk.

Wielen met asb wisselen heeft inderdaad geen zin als de wielen stilstaan. Dat heeft alleen nut als de wielen wel draaien maar slippen.

Ben nu wel heel nieuwsgierig wat het uiteindelijk is :)

Succes!

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6397
  • ***
Re: Meer vermogen voor plan T Roco
« Reactie #16 Gepost op: 03 October 2016, 13:32:31 »
Die cardanschaaltjes op de motor of draaistel as willen inderdaad wel eens scheuren en daardoor gaan slippen ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Pieter Smit

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: Meer vermogen voor plan T Roco
« Reactie #17 Gepost op: 04 October 2016, 09:00:09 »
Opnieuw dank voor alle reacties, in het bijzonder Robert voor zijn aanbod. ( Robert, ik puzzel nog even verder, zodra de 'uitdaging' omslaat in een probleem meld ik wellicht).
Ik zal gewoon eens een motor uit een andere Roco loc wisselen.
NB misschien was ik mijn probleemmelding onvoldoende duidelijk: de motor bromt langdurig (10 sec) totdat de optrekspanning in de module voldoende is gestegen. Daarna volgt langzaam rijden. T.o.v.  andere treinen blijft de snelheid ook op vlakke baandelen achter.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22756
Re: Meer vermogen voor plan T Roco
« Reactie #18 Gepost op: 04 October 2016, 09:10:37 »
Dat laatste is normaal. Het is de reden dat het niet meevalt plan v en plan t van Roco samen te laten rijden. Bij gebruik van dezelfde decoder vergt het nog een hoop finetunen om dat een beetje normaal te laten verlopen. Opmerkelijk omdat de aangedreven bak echt identiek is. Bij twee gelijke loks plaats ik twee gelijke decoders en die programmeer ik samen. Rijden maar. Maar de indentieke aandrijving heeft hier duidelijk meer moeite met de plan t dan met de plan v.

Verder nogmaals. Motor wisselen kan alleen helpen als de motor defect is. Zo niet, dan zit het probleem ergens in de overbrenging en deels is dat inherent aan de Roco plan t.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5859
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Meer vermogen voor plan T Roco
« Reactie #19 Gepost op: 04 October 2016, 10:43:13 »
Als Lelystad te ver weg is mag er bij mij ook getest worden.
Ten westen van de stad Utrecht.
Zelf heb ik wel zo'n treinstel en kunnen we vergelijken.
Ik hoor het wel.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9895
    • belse roestkraam
Re: Meer vermogen voor plan T Roco
« Reactie #20 Gepost op: 04 October 2016, 20:25:08 »
Henk, even een gekke vraag, al eens motoren van plan T en plan V verwisseld, gewoon om eea uit te sluiten? of kun je zelfs de aangedreven bak wisselen (dus de plan T-bakken aan de plan V-aangedreven bak hangen)?

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22756
Re: Meer vermogen voor plan T Roco
« Reactie #21 Gepost op: 04 October 2016, 21:09:59 »
De aangedreven bakken kan je gewoon wisselen Floris. Dus misschien probeer ik het nog eens.

Maar ik heb de decoders in eerste instantie ingeregeld met alleen de gemotoriseerde bakken gekoppeld. Dat ging op de gewone manier. Het werd pas gezeur toen ik daarna de stellen compleet maakte.
Wel alles zonder asb natuurlijk, dat scheelt ook. Maar er is echt wel een verschilletje.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9895
    • belse roestkraam
Re: Meer vermogen voor plan T Roco
« Reactie #22 Gepost op: 04 October 2016, 22:33:13 »
Ja dat geloof ik zonder meer, ben benieuwd waar het m in zit.

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
Re: Meer vermogen voor plan T Roco
« Reactie #23 Gepost op: 05 October 2016, 04:35:27 »
Is het wellicht een idee om het treinstel eens analoog zonder decoder te testen? Daarmee weet je of het probleem door de motor met overbrenging veroorzaakt wordt.

Gr, Silvolde

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1055
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: Meer vermogen voor plan T Roco
« Reactie #24 Gepost op: 05 October 2016, 10:44:12 »
@Henk,

Afstellen van een plan V/T viel bij mij best mee. In de plan T zaten geen extreme afwijkingen:
https://www.youtube.com/watch?v=9-7nrr2kTR4


Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re: Meer vermogen voor plan T Roco
« Reactie #25 Gepost op: 05 October 2016, 11:23:44 »
Heb je de motorbak al eens gewoon op zijn dak neergelegd,en met een paar draden op de wielen de zaak laten draaien?
Wat doet de motor dan als hij helemaal onbelast kan draaien?
 Komt hij  dan op toeren?
(Liefst zonder decoder ,dus analoog getest? )
Wat gebeurt er als je met je vinger op de wielen drukt om de motor te belasten ?
 Hiermee kan je dan controleren of de cardan koppeling niet slipt.
 Sukses , ;)
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re: Meer vermogen voor plan T Roco
« Reactie #26 Gepost op: 07 October 2016, 21:26:32 »
Hoe gaat het er mee?
Nog wat geprobeerd?
 Ik ben benieud,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Pieter Smit

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: Roco Plan T, Te weinig vermogen voor hellingen?
« Reactie #27 Gepost op: 17 March 2018, 14:21:44 »
Soms duurt het even......
Dit geldt zowel voor de oplossing als deze reactie:
Alweer een half jaar geleden durfde ik het aan om de stroomvoorziening vanaf de assen rechtstreeks aan te sluiten op de motor. Het resultaat was geweldig. Het stel rijdt nu zoals alle ander roco ( en gelijkwaardige) modellen; zowel op het vakke deel als op hellingen.
Misschien was ik er nog niet eerder duidelijk in, maar ik rijd inderdaad analoog met beveiliging ( en optrekken/afremmen) van systeem Lauer.
Allen nogmaals dank voor bereidwillige hulp.
Pieter Smit