Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Welke Vallejo kleur? door aad52
Vandaag om 15:14:56
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 15:01:17
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:58:23
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Albulabahn in H0m  (gelezen 40403 keer)

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 771
  • Gotthardbahn
Re: Albulabahn in H0m
« Reactie #120 Gepost op: 10 maart 2022, 09:59:05 »
Hallo Michiel,

Ben je nog mooie nieuwe dingen aan het bouwen?

Met vriendelijke groet,
Dennis

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: Albulabahn in H0m
« Reactie #121 Gepost op: 11 maart 2022, 21:19:09 »
@dennis1984: Inderdaad alweer een hele tijd dat ik in dit draadje heb gepost: de meeste tijd is de afgelopen periode gestoken in Messingbouw projecten.
Dat is hier gedocumenteerd:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=100851.msg3222282481#new

Daarnaast wordt er sinds december gebouwd aan een nog braakliggend deel van de baan, een moduul van 180x50cm. Het is dat je er nu naar vraagt, want dit staat al even in de steigers en ben er nog niet toe gekomen om er wat van te laten zien.



Het heeft lang geduurd voordat ik de knoop heb doorgehakt wat betreft het motief van de module:
Uiteindelijk is gekozen voor het Stulsertobelviadukt, qua ligging past het precies op deze plaats binnen mijn model-layout en alhoewel het een nogal extreme ligging heeft (je kunt er eigenlijk niet bijkomen zonder halsbrekende klimtoeren) is het een mooie, aan beide zijden begrensd stukje RhB met een grote bekendheid. Een hele uitdaging om het te bouwen vanwege de grote brug en extreme diepte. Ook met een zgn. "hängende Schlucht" opbouw is de werkelijke kloofdiepte bij lange na niet in model te verwezenlijken, maar ik heb geprobeerd het wezenlijke in model te reproduceren.
Inmiddels zijn de brugdelen in delen met gips opgebouwd, steentjes geritst en daarna profilering van de afzonderlijke steentjes met een kunstharsfiller. De bovenleidingsmasten zijn naar voorbeeld samengesteld en op maat gesoldeerd, evenals de tunnelportalen.
Het landschap is onder het rail/brugniveau met kartonstroken en gipsbinden gesloten het bovenste deel opgebouwd met XPS platen.
Daaroverheen moet nog een enorme hoeveelheid rotsoppervlak gemodelleerd worden en flink wat hoge lariksen. Dat duurt dus nog wel even.....

Hieronder alvast een indruk van de huidige stand van zaken:



Om een idee te geven van het Stulsertobelviadukt in werkelijkheid: hier wat foto's gemaakt door een waaghals die daar fantastische plaatjes geschoten heeft, waar ik dankbaar gebruik van heb gemaakt:

https://www.modell-bahn.ch/forum/index.php?thread/2228-stulsertobelviadukt/


Wordt vervolgd,

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Albulabahn in H0m
« Reactie #122 Gepost op: 14 maart 2022, 09:18:02 »
Ha Michiel,

Leuk om je activiteiten rond het Stulsertobel viaduct te zien. Strak gebouwd en de sfeer komt zeker goed over. Prachtige masten ook weer. Wat een werk moet dat steentjesritsen geweest zijn; bezigheidstherapie van hoog niveau. (Heb je trouwens ook de andere kant van het viaduct gedaan?)
Ik vroeg me af wat 'kunstharsfiller' precies is en hoe je dat opbrengt. Gedraagt dat spul zich anders dan gips met verf of pigmenten als je het geheel gaat inkleuren? (Ikzelf gebruik hiervoor alabastine voor de stenen en wat extra verdunde alabastine voor het profileren.)
Zeker benieuwd naar het vervolg...

Groet!  Frans

Groet!  Frans

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 771
  • Gotthardbahn
Re: Albulabahn in H0m
« Reactie #123 Gepost op: 15 maart 2022, 23:51:27 »
Dank voor de update Michiel, lekker gipsen binnenkort dus (y)!

Met vriendelijke groet,
Dennis

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: Albulabahn in H0m
« Reactie #124 Gepost op: 16 maart 2022, 15:25:08 »
@Nullem: Dank je, Frans! De achterzijde  van de bruggen heb ik wel van gipslaag voorzien, maar niet geritst: dat zie je niet. Inderdaad vele dagen, verdeeld over een maand mee bezig geweest.
Die kunststoffiller is juist handig omdat ie heel snel droogt: met een mini spuitje kleine dotjes op elke steen en dan met een droge doek lichtjes aandrukken. Met een beetje handigheid krijg je zo een mooi “bruchstein” effekt. Gaatvrelatief best snel. De naden tussen de brugdelen moet ik nog aanhelen, maar dan kunnen ze er niet meer uit. Eerst het grove rotswerk achter de bruggen en dan wordt het bouwwerk afgewerkt en gekleurd.
Die uitneembaarheid is ook de reden dat ik de masten al tot in detail heb voorbereid.
@Dennis1984: Dat met die rotsen is nog wel een dingetje: ik ga voor de grote vlakken achter en onder de brug, eens experimenteren met  hobby klei (Das bv), dat kun je in dunne plakjes uitrollen en op een ruwe natuursteen afdrukken.  Daarna de plakjes op de ondergrond lijmen en aanhelen met een beetje gips. Dan hoef je alleen die stukjes te modelleren.
Ik hoop dat alles daarmee wat lichter en dunner blijft.
Heb dat vroeger wel eens gedaan en leek toen best aardig. Ben benieuwd en laat dat nog wel weer zien als t wat wordt,

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: Albulabahn in H0m
« Reactie #125 Gepost op: 18 maart 2022, 12:07:53 »
Dit is het setje bovenleidingsmasten die ik alvast heb gemaakt voor het Stulsertobel segment:



Het bijzondere hieraan is, behalve de individuele vorm, dat de draadhoogte aangepast is aan de voorbeeldsituatie, hier is dat 52mm hoog vanaf de railstaaf gemeten en derhalve de hoogte waarmee de lok met lage stroomafnemer-stand de tunnel ingaat. De pantograaf wipt dus niet vlak voor de tunnelingang een heel eind naar beneden of een veel te hoog tunnelportaal.

De basis is een kale H-mast van Sommerfeldt met daaraan vast de diverse appendages welke allemaal afzonderlijk met klembeugel-imitaties zoals in werkelijkheid gemonteerd zijn. De vlakke plaatjes zijn Ns strips van resp. 1,5 danwel 1,0x03mm en de draadbeugel is 0,3mm draad
De  Ausleger van 1.0mm Messingbuis resp.0,48mm Gitaarsnaar zijn dmv een kleine boring in de mast bevestigd zodat dit een stevige ophanging vormt voor de rijdraad. Dus niet alleen aangesoldeerd, aangezien dat eigenlijk altijd weer loslaat.
Die Messingbuis   zou qua schaling evtl nog beter zijn in 0.8mm, die ik ook wel had liggen maar dat past dan weer minder bij de reeds gebouwd masten elders op de baan. Zo is er altijd wel wat.
De masten zijn eigenlijk wat aan de dikke kant, maar aangezien ik een gespannen bovenleiding monteer is dat toch wel aan te bevelen heb ik gemerkt. Ook de isolatoren bestaan uit stukjes gitaarsnaar, zodat je rustig aan de masten kan solderen zonder dat je reeds gemonteerde kunststof exemplaren wegsmelten.

Groeten, Michiel
« Laatst bewerkt op: 18 maart 2022, 12:09:24 door mwdb. Reden: correctie schrijffout »
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: Albulabahn in H0m
« Reactie #126 Gepost op: 12 april 2022, 23:31:28 »
En onderstaand weer wat plaatjes van de voortgang van mijn Stulsertobel Viadukt:
Intussen is de XPS en Gipsbindenlaag bedekt met modelgips, deels uit gietvormen en deels vrij gevormd. Hier vanaf het noordelijk tumnnelportaal:



En hier gezien in richting Zuidelijk tunnelportaal:



Het is een echte kloof geworden, in werkelijkheid nog dieper, maar de indruk is in ieder geval duidelijk. Veel stenen en gravel ingebed in de gipsslaag:



De brug is nog steeds uitneembaar, zodat de later slecht bereikbare delen achter de brug eerst afgewerkt kunnen worden, dan pas wordt de brug netjes aangeheeld en ingekleurd:



Wordt vervolgd,


Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
    • Flickr pagina
Re: Albulabahn in H0m
« Reactie #127 Gepost op: 13 april 2022, 06:49:43 »
Ziet er geweldig uit!!  (y)

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3843
Re: Albulabahn in H0m
« Reactie #128 Gepost op: 13 april 2022, 10:38:27 »
Schitterend  (y)
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 771
  • Gotthardbahn
Re: Albulabahn in H0m
« Reactie #129 Gepost op: 25 april 2022, 10:08:08 »
Heel mooi Michiel!

Maar ik ben nu toch wel benieuwd hoe jij die steentjes in die bruggen hebt gemaakt. Aan de structuur te zien heb je dat niet ingekrast, maar ik begrijp nog niet helemaal je methode zoals je hierboven schreef. Kun je stap voor stap laten zien hoe je dat hebt gedaan?

Met vriendelijke groet,
Dennis

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: Albulabahn in H0m
« Reactie #130 Gepost op: 25 april 2022, 13:46:46 »
Zo zo ziet er goed uit!
Groetjes Egidius

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Albulabahn in H0m
« Reactie #131 Gepost op: 25 april 2022, 15:17:16 »
 (y) (y) (y)
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2918
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Albulabahn in H0m
« Reactie #132 Gepost op: 14 januari 2024, 15:17:02 »
Mooie bouwwerken. Ben je nog gevorderd in de afgelopen maanden.
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: Albulabahn in H0m
« Reactie #133 Gepost op: 14 januari 2024, 19:22:36 »
Hallo Dirk-Jan,

Dank je voor de belangstelling en neen, qua baanbouw staat het eigenlijk een beetje still momenteel. Drukte in de beroepssfeer met allerlei aanstaande veranderingen maakten dat ik alleen met wat kleinere, overzichtelijker projekten bezig ben ( messingmodelbouw). Daar komt ook bij dat de baan eigenlijk grotendeels “klaar” is en er dus gewoon plezierig  treinbedrijf mogelijk is. Alleen onderbroken door een soort zwartwit landschap eigenlijk ;D
Ook had ik de laatste tijd weinig tijd en aandacht om hier dingen te posten, moest ik misschien maar eens wat aan doen😎

Hier een plaatje zoals het er nu in Filisur uit ziet



En hier een aantal Messing modellen waar ik de afgelopen tijd intensief mee bezig ben geweest, het zijn oude Ferro-Suisse bouwdozen welke ik goed rijdend probeer te krijgen, alsmede digitaliseren en (fors) te "pimpen".





Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2918
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Albulabahn in H0m
« Reactie #134 Gepost op: 14 januari 2024, 22:45:15 »
 (y) (y)
En het Viaduct?? ;D
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".