Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vreemd probleem door Ruud Teunissen
Vandaag om 17:27:05
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door j.ossebaar
Vandaag om 17:00:14
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:56:48
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door Rob Ellerman
Vandaag om 16:22:52
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 16:00:15
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04

Auteur Topic: Kopstation met draaischijf 'Den Bies'  (gelezen 4096 keer)

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
Kopstation met draaischijf 'Den Bies'
« Gepost op: 17 September 2016, 02:51:27 »
Dag allen,

Heb een rottige periode achter de rug dus om te vergeten duik ik de hobby in. Ik heb genoeg te verbouwen aan treinstellen (Koplopers en Sprinters en zo, sorry) maar het is eigenlijk ook wel leuk als ze ergens kunnen rijden.

Lang geleden, toen ik nog Lima NS 1600en had (kan je nagaan), gingen we op visite in Zandvoort. Met de trein. Ben vergeten waarom precies want pa had een auto en was niet bang om deze te gebruiken. Het was een intercity (ICR) met een schuddende 1100 ervoor. Eenmaal op Zandvoort werd de 1100 afgekoppeld en werd er een 1600 voor gerangeerd en aangekoppeld. Dit idee word nu de basis van Den Bies (Biesbos klinkt te cliché en Biesdam of Biesveen eigenlijk ook) Den Bies dus, en dit wordt een baan in een alternatief universum zo rond periode 4. Dus NS voordat het geprivatiseerd was. Economische crisis monsters bestaan niet en er is bakken met geld over om treinen te conserveren en zelfs rijvaardig te houden. Zelfs de NS 1010 mag rijden omdat de constructie gewijzigd is zodat het ding geen rails meer 'eet'. Dus wil ik er ook graag een emplacement bij hebben waar ik wat museum en goederentreinen op kan stellen. Het station zelf wil ik Lelylaan/Sloterdijk achtig maken. Eventueel met een ouder stationsgebouwtje ernaast voor de museumlijn.

Enfin: dan ga je kliederen met Anyrail en dan kwak je een hele berg rails neer inclusief draaischijf voor museumlijn en goederen emplacement:

Nu is natuurlijk mijn vraag: is dit nog een beetje realistisch? Hoe ziet een kopstation met draaischijf en goederenemplacement er echt uit? Of is het realistischer om de sporen parallel aan de perronsporen te zetten en de schijf aan het eindpunt? Voordeel is dan dat je de aansluitende sporen van de draaischijf haaks op de rijrichting kan zetten voor een L vorm. Ook wil ik graag van zoveel wissels af maar toch wat spoor hebben om materieel te stallen. Wat er aan de andere kant gaat komen is nog onduidelijk. Het station zal de meste lengte al in beslag nemen. De vrije baan word een polderlandschap met graancircels en UFO en een periscoop in de sloot van een verdwaalde onderzeeër (realisme is leuk maar het kan nóg leukerder :P ) De kamer is ongeveer 5 meter lang en 3 meter breed. Het is de bedoeling dat ik het op modules ga prakken. De hart op hart rails afstand van Rocoline vind ik veel te groot. Ik wil dit op de vrije maan op 4.5 cm hebben en eventueel op het emplacement 5 cm. Dit lijkt me realistischer.Dan moet ik de afbuigende sporen van de wissels dus inkorten. Ik zit niet vast aan Rocoline overigens, maar daar eb ik nu eenmaal al het één en ander van. Tillig vind ik heel erg mooi met die doorgetrokken wisseltongen.

Één peron spoor is waar getrokken treinen binnen komen. Er komt een zelfgemaakte ontkoppel rail (gewoon een stukje ballast of wat anders wat omhoog flept) waar de lok dus steeds goed boven moet stil staan. Ik wilde eerst alle loks uit gaan rusten met digitale koppelingen maar bedacht me dat de trein toch maar op een bepaald spoor binnen komt. Dus nergens voor nodig. De stammen met rijtuigen krijgen een decoder voor de hele stam met stroomvoerende koppelingen en een eigen adres apart van de loks. Dus als de trein de andere kant op moet dan even 'Plan E' of 'ICR' selecteren en de rijrichting omfleppen voor de sluitseinen. De stam word dus een vaste eenheid met alleen sluitseinen op de eindes. Ik ga stammen maken van Plan E met reclame banen en ICR voor de reguliere treinen, maar er komen ook stammen van museummaterieel.

Het andere spoor is voor stoptreinen (Plan V en Sprinters, DDM) die gewoon de andere kant op kunnen rijden zonder rangeerbewegingen. Een Koploper zal gewoon het intercitystoelendansmetloks spoor gebruiken. Dit lijkt me het meest logisch. Eventuele museum ritten met een NS 3737 wil ik ook gaan doen maar dan zit ik met de lok aan de verkeerde kant van de stam rijtuigen.

Oh, baan wordt digitaal met blauwe Lokmaus Pro (en een rode roco en grijze fleischmann slave maus). Niet computergestuurd. Wissels worden wat mij betreft met trekstangetjes omgezet, of anders met een servo en analoog. Ik heb geen idee waar ik seinen zou moeten plaatsen en welke precies, maar zou mooi zijn als deze luisteren naar de wisselstanden.

Scenery gaat super low budget worden. Simpele vormen die eventueel wel geweatherd gaan worden en later opgewaardeerd kunnen worden met details. Kijken hoever ik kom met een stationsoverkapping van saté prikkers en/of lollystokjes  :-X

Met vriendelijke groeten,

Robert

Dutch

• Offline Offline
Re: Kopstation met draaischijf 'Den Bies'
« Reactie #1 Gepost op: 17 September 2016, 09:06:58 »
Hoi Robert,

Het klinkt alsof je de nadruk van je baan legt op het sporenplan. Dat mag immers wat kosten, en de scenery is super low budget. Dan kan je misschien met het sporenplan wat meer uitpakken. In een kamer van 5x3 kan je misschien voor een L-vormige baan gaan, met op de korte arm van de L een helix of keerlus. Op het moment laat je alleen het station zien, en ik vraag me af hoe lang het leuk is om naar een station zonder scenery te kijken, met weinig treinbewegingen.

Hoe lang zijn jouw treinen? Als de maximale lengte die je wilt rijden een meter is, dan staat het station erg leeg als het perrons heeft van 2 a 3 meter.
Mvg, Bjorn.

Herwim Frank

• Offline Offline
  • De Franklin Rail Compagnie
« Reactie #2 Gepost op: 17 September 2016, 09:50:57 »
Hallo Robert

Een leuk plan en zeker om door je hobby je leven weer op te pakken en dragelijker te maken.
Hier weet ik alles van ben er nog dagelijks mee bezig.
Ik ben het eens met de reactie van Dutch, als je toch de ruimte hebt is een L opstelling wel een idee.
Niet te groot en ook met scannery veel mee te doen.
Scannery moet niet het onder geschoven kindje worden want scannery maakt en breekt je voorstelling.
Ik stuur je hierbij een paar foto's van mijn opzet, niet te groot en toch veel mogelijkheden.]

Het stads plan wordt anders dan wat je hier ziet, komt meer industrie bij en anders opgesteld met
allemaal zelf gemaakte huizen etc van karton, evergreen etc.

Ik heb wel geen station of opstel sporen maar dat zou je op het rechter deel goed kunnen maken.
De haven vervalt dan misschien.
Hoewel denk aan het centraal station in Amsterdam aan het ij.

Zo dat zijn wat voorbeelden.
Mocht je meer willen weten kan je me alles vragen of bellen stuur voor het telefoon nr.maar een PB tje
gr, en succes
Herwim

« Laatst bewerkt op: 17 September 2016, 09:54:13 door Herwim Frank »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #3 Gepost op: 17 September 2016, 10:50:50 »
Welcome back  (y)

Wat handig is,als je 1st kan laten zien wat je oppervlakte word die je met modules kan volmikken,dan wordt het heel veel makkelijker om je is te voorzien van wat tips en hints.
Je wilt een gewoon station,goederen emplacement en een museum stuk met aansluiting op de hoofdbaan als ik het goed begrijp.
Dan is de voorstelling zoals je m nu hebt redelijk ongewoon en raar te noemen,goederen en (als die draaischijf met spoortjes je museum spul is) museum spul op en bij mekaar gepropt.
Normaal gesproken zijn die 2 dingen gescheiden,als er immers goederen treinen rangeren dan komt een museum lok never meer op de hoofdbaan vanwege die rangerende goederentreinen.
(bezet baanvak vanaf de draaischijf tot aan de aansluiting vrije baan)
Laad en los mogelijk heden voor goederen mis ik hier ook,beetje kijkend naar de werkelijkheid komt een trein binnen op je emplacement,wordt uit elkaar gehaald en de stukken goederentrein worden naar de juiste laad en los plekken gebracht,dit brengt actie op de baan.
Een L vorm en een speelser/uitgebreider plan doet je meer lol beleven aan een nieuwe baan,dan wat er nu op je tekentafel ligt,vind ik tenminste  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #4 Gepost op: 17 September 2016, 13:37:27 »
Dank allen voor de reacties.

het goederen gedeelte moet je niet al te serieus nemen. Ik dacht meer aan een klein industrie terreintje waar het vroeger wat drukker was en nu in gebruik is als museum. Nadruk ligt dus op normaal reizigers bedrijf en museum met hier en daar een 6400/2200/2400 met een paar wagens. Geen superlange containertreinen of zo. Gewoon een paar gesloten bruine wagens met NS vignet en een paar grindwagens en EAonesoosenossen of whatever Die licht blauwe bakwagens :P .

Nadruk ligt ook op het station, het vrije baangedeelte is ondergeschikt. Er moeten minimaal 6 bakken met een lok aan het perron kunnen staan dus er blijft niet veel ruimte over. Ik ben nog aan het nadenken om de kamer ernaast er bij te betrekken zodat er meer lengte ontstaat. Al was het maar een gat voor een tunnel zodat er in de andere kamer een schaduwstation komt met een keerlus, of ook een lokwissel. Nog leuker: dan vertrekt de ICR stam bv met een 1600 en komt retour met een 1500 en dan weer een wissel met een 1100 en dan weer retour met een 1200 of 1300 of zo.

Een L baan wil ik vermijden ivm krappe boogstralen maar als ik de draaischijf nu eens op het einde van de perronsporen zet ipv aan de zijtak, dan kan het 'museum' gedeelte (de loods en wat sporen) in een L komen daar de draaischif natuurlijk gewoon 90 graden kan draaien. Opstelsporen voor wat goederenmaterieel kan dan parallel aan de stationssporen komen. Ik ga proberen om dit te tekenen in Anyrail. De tekening die ik gemaakt had was uit 2011! Ik loop er al een poos mee.

Low budget scenery wil niet zeggen dat ik niks neer ga zetten natuurlijk. Alleen dat ik geen bouwpakketten daarvoor ga kopen van honderden euro's. BV het stationsgebouw word gewoon een doos van styreen met de typische buizenframe overkappingen van saté prikkers. Dit kan verder aangekleed worden met details en LED verlichting maar ik ga zo min mogelijk kant en klare dingen kopen. Ik heb gewoon niet meer geld dan ik uit kan geven en ik geef liever meer uit aan rollend (reizigers)materieel. Stukje bij beetje kan de scenery natuurlijk steeds verder gedetailleerd worden.

Affijn, ik ga kijken of Anyrail het nog doet na 5 jaar en of ik nog weet hoe het werkt.

Mvg,

Robert.

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #5 Gepost op: 17 September 2016, 14:32:30 »
Zoiets dus: moest een beetje smokkelen door de limiet van 50 stuks rail.

onderste sporen zijn opstelsporen voor museum en de bovenste van deze sporen kan aan hetzelfde perron liggen als het stoptrein perron zodat de museumlijn een eigen perron heeft. Draaischif even provisorisch weergegeven met wat flexrails er aan maar dat worden 1 of 2 sporen met een loods en een paar sporen langs de loods waar dan eventueel weer een andere module aangehaakt kan worden om een L baan te maken. Maar geen doorgaand spoor denk ik.

Joran

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1981)
« Reactie #6 Gepost op: 17 September 2016, 15:06:13 »
Je zou ook de goederen sporen evenwijdig aan het perron kunnen doen met een overloop wissel. Eventueel een laad en los perron erbij. De draaischijf zou je dan bij de wisselstraten kunnen maken. Lijkt mij een meer logische opzet.

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #7 Gepost op: 17 September 2016, 15:28:54 »
Hoi Joran :)

Ik vind ze op het laatste voorbeeld best wel evenwijdig. Wat bedoel je precies?

Mvg,

Robert

Joran

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1981)
« Reactie #8 Gepost op: 17 September 2016, 19:41:58 »
De laatste tekening zeker. Maar dacht meer aan dar ze doorlopen gelijk aan de bovenste sporen?

En met iets minder sporen houd je dan ook nog wat ruimte over voor landschap, een laadperron een vervallen loods of zoiets.

Arbhin

• Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
« Reactie #9 Gepost op: 28 September 2016, 14:31:38 »
Hier mijn stuivertje:

Je ziet bij de nederlandse (oude) stations veelvuldig dat de draaischijf op de kop wordt neergelegd. Dat zou betekenen dat je rangeer gedeelte zou moeten draaien, of dat je een extra spoor voor de draaischijf zou moeten neerleggen.
Kijk op Sporenplan.nl voor wat voorbeelden van oude stations in Nederland.
Delfshaven is een mooi voorbeeld waarbij de draaischijf aan het eind van het station ligt, Winterswijk GOLS is een mooi voorbeeld waar de draaischijf aan het begin ligt (geen kop-station).
Ik ken je dilemma, ik ben zelf ook aan het plannen voor een spoorplan.
Hoewel mijn tijdsbepaling nog wat drastischer wordt dan die van Den Bies hoor ik graag meer over jou layout en hoe je het gaat aanpakken.

Groet,
Arbhin
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #10 Gepost op: 28 September 2016, 15:10:17 »
Hoi Arbhin.

In het laatste plan ligt de schijf toch aan de kop? Of snap ik iets niet? Ik zit wel met het feit dat met de schijf het feitelijk onlogisch is dat ik heen en weer rangeer met de eloks, ze zouden ook op de schijf kunnen draaien en omlopen, ware het niet dat de schijf straks geen bovenleiding heeft. Ik denk dat ik alleen het onderste perron en spoor van het rangeerterrein ga verbinden met de draaischijf. Dan is het onderste perron de plek waar museumtreinen aankomen en de stoomlok eventueel om kan lopen en draaien. Eventueel kan ik een 3e perron aanleggen special voor de museumlijn zodat het normale treinverkeer niet verstoord wordt.

Het principe van intercity komt aan, andere lok erachter koppelen en eerste lok afkoppelen werkt prima op mijn testbaantje. Moet straks zelf een ontkoppelrail maken met mechanische hefboom die flink kracht kan zetten. De elektrische ontkoppelrail redt het niet met de Roco kortkoppelingen. Deze ontkoppelen te stroef. Ook aankoppelen gaat alleen goed met een behoorlijke vaart als de wagen of rijtuig niet tegengehouden wordt. De lok duwt de wagen of rijtuig of zelfs een stammetje gewoon voort als er langzaam gekoppeld wordt. Bij de intercity staat de aankomende lok er nog voor dus dit is niet zo'n punt. Maar mijn vers gedigitaliseerde sik kan niet even een wagentje makkelijk aankoppelen tenzij ik de wagen met de hand tegenhoud. Ik kan natuurlijk de loks uitrusten met de universeelkoppeling maar nu veel loks een kortkoppel mechanisme hebben is dat weer zonde daar dat geen kortkoppeling is.

Ik zit ook nog te denken over een systeem om de sluitseinen van een stam automatisch over te schakelen als er een andere lok aan de andere kan gezet wordt. Maar het eenvoudigst is dit met de hand te doen met een decoder. De stam een apart adres geven en rijrichting wisselen. Dit betekent stroomvoerende koppelingen die binnenverlichting en sluitseinen kunnen schakelen, dus minimaal 4 of 5 polig. En natuurlijk kortgekoppeld! Die Krois koppelingen zijn op basis van de universeelkoppeling dus waarschijnlijk niet kortgekoppeld ben ik bang :(

Drama en ellende, waarom verzamel ik niet gewoon suikerzakjes als hobby? :P

Bedankt voor de €0.05  (y)

Mvg,

Robert

Arbhin

• Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
« Reactie #11 Gepost op: 28 September 2016, 15:43:08 »
Je hebt gelijk bij het tweede layout, die was in het scrollen aan mij voorbij gegaan.
Ben je bekend met Rail3D, Robert? Een gratis programma waar je je ideeen kunt uitwerken, zonder beperkingen.
Alleen heeft het geen fabrikanten setjes, zoals de meeste andere programma's die wel hebben en een goed functionerend seinen systeem.

En als je werkt met flex-rails kun je nog een flinke tijd smokkelen bij Anyrail.

Je kunt (net als bij NS gebeurt) een stootblok op het geëlectrificeerde deel zetten om de e-locs te weerhouden toch naar de draaischijf te rijden.
Hierdoor worden die sporen eind-sporen.

Ik hoop dat je er wat mee kunt en ik ben benieuwd hoe het gaat worden!

Groet,
Arbhin
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506