Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 21:46:09
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
Vandaag om 21:43:59
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 21:37:27
Göhrener Viaduct door Duikeend
Vandaag om 21:30:13
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:12:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12

Auteur Topic: ‘Grote zorgen’ over gebrekkige wissels  (gelezen 1697 keer)

Peter Korsten

• Offline Offline
‘Grote zorgen’ over gebrekkige wissels
« Gepost op: 18 November 2007, 02:33:53 »
Citaat
Een belangrijk deel van de wissels in het spoornet voldoet niet aan de minimale veiligheidseisen. Van de 6.000 wissels liggen 1.800 onder de veiligheidswaarden die spoorbeheerder Prorail zelf heeft opgesteld.

Bron: NRC Handelsblad (volledige artikel)

Toch een vrij opmerkelijk bericht.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

MRP_Peter

• Gast
Re: ‘Grote zorgen’ over gebrekkige wissels
« Reactie #1 Gepost op: 18 November 2007, 04:31:56 »
Schiet lekker op dan  ;)
In Engeland hadden ze dit fenomeen ook, maar dan met het gehele spoorwegnet waar zo'n 35 jaar niks aan gedaan was.
Nou ja, Prorail weet nu in ieder geval wel wat ze de komende jaren te doen hebben...
Nu maar afwachten of de veiligheid gewaarborgd blijft....

Met vriendelijke groet,

Peter.

Jan van den Berg

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 18 November 2007, 10:44:34 »
Verbaast mij niks. Sinds de privatisering is het hard achteruit gegaan met het Nederlandse spoorweg net.
J.v.d.Berg

Lars Smelter

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 18 November 2007, 13:13:37 »
Dat krijg je als in de jaren 90 niets aan onderhoud is gedaan, nu moet al dat allerstallig onderhoud gedaan worden. En dan zeurt de politiek ook nog eens als er daardoor een trein uitvalt  ;D
Nederlands, 2004 - 2008
Raadplaat: 12x

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #4 Gepost op: 18 November 2007, 14:46:52 »
Sinds de privatisering is het hard achteruit gegaan met het Nederlandse spoorweg net.
Waarbij je moet bedenken dat Prorail nog steeds een overheidsbedrijf is. Bij de privatisering vond de overheid dat het beter was om het net in eigen hand te houden. Wel, de gevolgen zijn zichtbaar, en onderschrijven weer eens mijn mening dat de overheid het slechtst functionerende bedrijf van Nederland is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Moddemeijer

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 20 November 2007, 19:51:12 »
Afgeven op de overheid is gemakkelijk. De nederlandse overheid hoort binnen europa tot de beter functionerende overheden. Daarnaast is de nederlandse overheid een kraamkamer voor beursgenoteerde ondernemingen.
ING (postbank,gemeentegiro amsterdam), DSM (staatsmijnen), Hoogovens (ook gefuseerd), KPN(PTT), TNT Post(PTT). Met overheidsbedrijven is niet mis. Was het elekticiteitsnetwerk maar nog geheel in overheidshanden. Bij monopolistische netwerken zoals spoor, gas, elektriciteit en telefoon zie ik liever een overheid die het beheer uitvoert dan een particulier. Kijk een naar het west-duitse elektriciteitsnetwerk met RWE. Winst gaat voor duurzaamheid en betrouwbaarheid.

Anoniem

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 20 November 2007, 20:28:31 »
De nederlandse overheid hoort binnen europa tot de beter functionerende overheden.

Kun je dat onderbouwen? Want het is op zich wel een interessante stelling, maar zonder argumentatie is het net zo makkelijk om dit te beweren dan om op de overheid af te geven ;).

Bij monopolistische netwerken zoals spoor, gas, elektriciteit en telefoon zie ik liever een overheid die het beheer uitvoert dan een particulier.

Dat valt te betwisten, een overheidsmonopolie zal vaak stukken minder efficiënt werken en dus geld verspillen dan een privaat monopolie. Wel ben ik met je eens dat een privaat monopolie vele malen lastiger is te controleren, met name waar het de focus op kwaliteit en betrouwbaarheid betreft. Dat is inderdaad een probleem waarover men (vóór privatisering) goed over na moet denken. En dat lukt niet altijd...

Overigens is vrijwel elke Westerse overheid een kraamkamer voor beursgenoteerde ondernemingen: privatisering behelst vaak grote bedrijven met een grote financieringsbehoefte, dan biedt alleen de openbare kapitaalmarkt soelaas.

Terzijde: ING is maar gedeeltelijk ontstaan uit overheidsdiensten en voor een deel ook uit private verzekeraars, de rest van de voorbeelden is beter gekozen ;).

Moddemeijer

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 21 November 2007, 00:49:57 »
De stelling: De nederlandse overheid hoort binnen europa tot de beter functionerende overheden.
De vraag: is dat aan te tonen.

Bij het vestigingsklimaat voor bedrijven in nederland wordt steevast de overheid en de stabiliteit van de belastinginning als pluspunt genoemd. De overheid is in belangrijke mate geautomatiseerd. Praat eens op vakantie met de burgers van andere landen. De inning van belasting en het aanvragen van allerlei documenten gaat op een wijze zoals in nederland rond 20 jaar geleden. De omvang van het nederlandse overheidsapparaat is ook relatief bescheiden. In ieder geval als ik iets lees over de vergelijking van overheden, dan zit nederland aan de bovenkant.

Natuurlijk, het kan beter. Maar zo slecht doen we het niet. Ook op spoorweggebied doen we het niet slecht. In zwitserland rijden de treinen beter op tijd, maar de vervoersinspanning is niet te vergelijken met de nederlandse situatie. In duitsland en in belgie is het spoorwegbedrijf ronduit verouderd en verwaarloosd. In frankrijk rijden er nauwelijks nog treinen. De laatste maal dat ik op Gare du Nord was, vertrok daar nauwelijks iets meer. Een uur lang midden op de dag geen vertrekkende trein meer! Dit afgezien van de Banlieu.

Esperopt

• Offline Offline
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
« Reactie #8 Gepost op: 21 November 2007, 01:29:23 »
Mmm, even weer over de wissels. Uit het artikel op nu.nl begrijp ik dat wissels aan 4 voorwaarden dienen te voldoen, de wissels die dit niet doen zijn iet per sé onveilig. Ook wordt duidelijk aangegeven dat in 2008 deze problemen opgelost zullen zijn. Valt mi wel een beetje mee.