Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 07:35:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 05:40:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 00:15:11
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bahn-AG
21 July 2025, 23:59:53
Sfeer op je modelbaan door René 4312
21 July 2025, 23:25:13
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
21 July 2025, 23:03:58
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
21 July 2025, 21:59:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
21 July 2025, 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
21 July 2025, 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
21 July 2025, 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
21 July 2025, 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
21 July 2025, 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
21 July 2025, 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
21 July 2025, 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
21 July 2025, 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
21 July 2025, 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
21 July 2025, 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
21 July 2025, 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
21 July 2025, 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
21 July 2025, 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
21 July 2025, 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
21 July 2025, 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
21 July 2025, 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
21 July 2025, 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
21 July 2025, 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
21 July 2025, 15:38:11

Auteur Topic: DCC Servo aansturen met on/on schakelaar  (gelezen 5041 keer)

vanDyk

• Offline Offline
DCC Servo aansturen met on/on schakelaar
« Gepost op: 30 August 2016, 11:36:56 »
Hoi,

Na een paar dagen flink gezocht te hebben en het niet gevonden te hebben, stel ik mijn vraag hier.

Wat ik zoek is misschien moeilijk te begrijpen, maar ik doe mijn best om het zo simpel mogelijk te maken.

Zelf vind ik het erg prettig om via on/on schakelaars op een tableau wissels te schakelen. De wissels gaan via een servo aangestuurd worden, die zelf weer op een DCC servo decoder zit (Voorbeeld DR4024).
Nu heb je schakeldecoders (Voorbeeld DR4018) die zichzelf kunnen instellen op 16x schakelaar schakelcontacten (on/off)(CV47=1).
Is het mogelijk om met als voorbeeld genoemde decoders het te bewerkstelligen dat bij een on/on of on/off schakelaar op het "on" contact de wisselservo afbuigend ingesteld wordt en op het "off" contact de wissel recht staat?
En hoe wordt dat met voorbeeld genoemde decoders ingesteld? Dienen ze beide hetzelfde adres te hebben om dit te bewerkstelligen?

Mochten er nog vragen zijn, dan zie ik deze graag verschijnen.

vanDyk.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: DCC Servo aansturen met on/on schakelaar
« Reactie #1 Gepost op: 30 August 2016, 12:35:06 »
Het korte en lange antwoord op deze vraag is Nee, niet met de genoemde decoders.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Cees Baarda

• Offline Offline
  • hcc!m-IG
    • hcc!m
« Reactie #2 Gepost op: 30 August 2016, 12:36:03 »
Dag "vanDijk",

Een servodecoder gebruik je als je de bediening van de wissels met een DCC-centrale of via zo'n centrale met de computer wilt doen.
De DR4018 is op een andere manier ook een bestuurde uitgang. Daarmee wordt je vraag beantwoord met "Nee".

Ik vermoed dat je je baan zelf met de hand wilt besturen en ook je locomotieven zelf zult bedienen. Je hebt dan meer aan een andere oplossing; een servosteller, die reageert op de stand van je schakelaar(s). Daar is hier al eens over geschreven. Helaas weet ik niet meer bij welk onderwerp. Er is ook iemand geweest, die servo's voor wissels bediende met een testschakeling die je o.a. bij Conrad kunt vinden. Je zou eens kunnen zoeken met de term "servobesturing".

Wil je op termijn aan de computerbesturing, dan zijn decoders wel nodig en heb je bij een vorm van handbediening iets nodig om de stand van je schakelaars uit te laten lezen door de computer, die dan de bijbehorende wissels omzet. Die computer kan ook een centrale zijn, die terugmeldingen kan vertalen in acties naar de baan.

Misschien kun je je vraag verduidelijken door te vertellen op welke manier je loc's bestuurd worden (analoog - digitaal) en hoe je je baan wilt gaan gebruiken (geautomatiseerd of juist niet). Sommige forumleden zouden ook naar je baanplan kunnen vragen en dingen als welke schaal en welke hardware je al hebt.

Ter info:
In mijn eigen draadje Rangeerpuzzel (Inglenook) met Arduino besturing heb ik er ook iets aan gedaan. Echter, daar vertel ik meer over mijn vorderingen aan het baantje en de daarvoor voor mij benodigde schakelingen. Die laat ik daar zien als mogelijke oplossingen in een bepaalde een situatie. Mijn bedoeling met dit baantje is juist niet te automatiseren. Misschien beantwoord ik op die plek wel de vraag, die je wilde stellen.
Zeker gezien de gebruikte elektronica kan dit voor een niet-elektronicus lastig over komen.

groet Cees
Webmaster hcc!m - Microcontrollers (Atmel) : Arduino
Bezig met het maken van een apart ijkspoor t.b.v. Koploper of iTrain.

vanDyk

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 30 August 2016, 12:55:38 »
Beste Cees,

Het is jammer om te lezen dat het dus niet op de manier kan zoals ik in eerste instantie gedacht had. Er bestaat dan dus ook geen decoder die dat op eerder genoemde manier wel kan bewerkstelligen (Even buiten de verder genoemde manieren)?

Je vermoeden is correct. Alles handgestuurd zonder tussen komst van een computer, ook niet in de toekomst.

Om mijn vraag te verduidelijken:
Ik wil in module vorm gaan bouwen zodat me vrouw niet een kamer hoeft op te geven en ik toch de hobby kan uitvoeren. De locs gaan digitaal aangestuurd worden, in eerste instantie met de IB1, later met de IB2+Daisy2. Zoals bovenstaand al aangegeven wil ik geen automatisering. Wil graag de lol erin houden om alles enigszins zelf te regelen. Schaal is H0 tp3 Bundesbahn. Wissels zullen met puntstukpolarisatie zijn. Ik weet dat standaard de DR4024 dit niet heeft en met een extra module dit op te lossen is, maar voor het gemak had ik even de DR4024 gebruikt in de uitleg. Hiervoor heb ik al wel een vervanging gevonden die wel puntstukpolarisatie standaard erin heeft zitten.

De reden waarom ik mijn vraag heb gesteld is al misschien een beetje duidelijk geworden door de module vorm. Deze bevind zich in 2 lagen. En om enigszins de kilo's uit te sparen bij het verplaatsen leek mij alles aansturen met decoders een "lichtere" weg dan alles met bedrading te moeten aansluiten. Tevens zal er bij een bak-overgang ook minder bedrading aan te pas komen.

Het allerbelangrijkste is voor mij dat het een betaalbare vorm van bediening is, zonder dat of m'n portemonnee of m'n rug teveel raakt.

vanDyk.

Ps. Altijd leuk om te zien dat mensen de "y" als "ij" schrijven in vanDyk. Mij maakt het niet overigens niet uit hoe het geschreven wordt.

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #4 Gepost op: 30 August 2016, 13:05:20 »
Hoi,

Inderdaad, de DR40xx decoders worden *altijd* via tussenkomst van een DCC Centrale aangestuurd. Het aansturen gebeurt normaal gesproken via een handcontroller of via een PC sturing ( al dan niet via een Tablet )

De mogelijkheid om e.e.a. via on-on schakelaars te doen kan in zo'n geval eigenlijk alleen maar als er een extra 'kastje' gebruikt wordt, waarop je die schakelaars aansluit en dat dan voor jouw de wisselcommando's naar de centrale stuurt. Die centrale geeft dan de DR40xx decoders weer de opdracht om b.v. wissels om te zetten.

Sinds de firmware versie 1.2.3 kan de Digikeijs DR5000 Centrale dit voor je regelen, door het aansluiten van een DR4088-GND terugmelder aan de ext88 bus. Op deze terugmelder kun je dan jouw schakelaars aansluiten. De ingangen van 1 DR4088-GND kunnen in 4 modes geschakeld worden:
1) 2x Drukknop (krom en recht) --> max 8 wissels
2) 1x Drukknop, toggle (om en om krom en recht) --> max 16 wissels
3) 1x on-off (on = krom, off is recht) --> max 16 wissels
4) 1x Drukknop (voor ontkoppelrails oid) --> max 16 elementen

Je kunt maximaal 8 stuks DR4088 op deze manier aansluiten dus in het maximale geval, 16 x 16 = 256 wissels bedienen.

Grtzz & suc6,

Karst

P.S. Ik lees net dat je een IB1 hebt, dan kun je bovenstaande bij benadering ook doen met een IB-switch, alleen daar kun je geen externe schakelaars op aansluiten.

[Aanvulling]
Met de Uhlenbrock 63 330 kun je volgens de handleiding ook zoiets als boven uitgelegd realiseren.
[/Aanvulling]
« Laatst bewerkt op: 30 August 2016, 13:18:12 door Karst Drenth »

rjr

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 30 August 2016, 13:17:17 »
Je kunt ook gaan werken met een esu servo decoder:
http://www.esu.eu/en/products/switchpilot/switchpilot-servo-v20/

Die kan servo's via de digitale centrale omzetten, maar heeft als extra dat je er ook schakelaars op aan kunt sluiten om die servo's te schakelen.

Moet je helaas wel andere servo decoders hebben. En deze lijkt dan weer niet de puntstuk polarisatie te hebben.
Al kun je daar ook oplossingen van vinden online waarbij de servo dat van je overneemt.

Groelco,
Roelco

Frans Peeters

• Offline Offline
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
« Reactie #6 Gepost op: 30 August 2016, 13:25:43 »
...
Moet je helaas wel andere servo decoders hebben. En deze lijkt dan weer niet de puntstuk polarisatie te hebben.
Al kun je daar ook oplossingen van vinden online waarbij de servo dat van je overneemt...

Wat op zich een stuk veiliger is omdat je geen wijziging krijgt in de polarisatie als je wissel niet omstaat.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 30 August 2016, 13:31:12 »
Als je niet met de computer wilt rijden zou ik decoders vergeten, in ieder geval de klassieke kant en klare decoders. Van de grote merken is de ESU SwitchPilot de enige die ik weet die je ook direct met knopjes kunt aansturen. En om het helemaal te doen met een normale decoder en aan de andere kant input wordt al snel een kostbare zaak...

Mogelijke directe opties zijn:
1) Via de genoemde servo tester. Eigenlijk een 555 waar je met een schakelaar schakelt tussen twee puls waardes. Met wat kunst en vliegwerk kan dat ook met langzaam omlopen. Sommige hebben het ook wel gebruikt met twee van die testers voor alle servo's en schakelen tussen die twee. Nadeel is dat je dan geen individuele afstelling hebt per wissel.

2) Via een extra stukje hardware op basis van een microcontroller. Kan en klaar is hier alleen niet echt iets voor te krijgen (afgezien van de veeeeel te dure ESU SwitchPilot). Ik ben daarom ooit begonnen met de adServo hiervoor. Nu staat het een beetje op een lager pitje maar de analoge aansturing (zoals jij wilt) werkt volledig :) Het zijn kleine, goedkope, makkelijk te solderen printjes waar je de servo's zo op print. Enige nadeel, ik voorzie standaard niet van polarisatie. Zelf wilde ik dat met microschakelaars doen. Met een kleine software aanpassing zou het ook mogelijk zijn met de adServo maar dan moet je het even laten weten. Tegenwoordig heb je ook nog de MARDEC, ook op basis van een Arduino. Deze kan wel standaard om met puntstukken maar is in mijn ogen minder plug en play omdat je de servo's er niet op prikt maar moet schroeven (kabel doorknippen) en dat je ze MOET afregelen met een computer. Maar goed, meerdere wegen leiden naar Rome wat dat betreft. Het is dus echt persoonlijke voorkeur wat dat betreft :)

Nog kleine toevoeging, decoders die de polarisatie doen met één relais per wissel gaan de fout in als deze naast het hartstuk ook de wisseltongen van spanning voorzien. Dit is het geval bij de DR4024, MARDEC en adServo (als ik puntstuk uitgangen maak). Dit omdat bij het opstarten nog onbekend is in welke stand de wissel staat en het polarisatie relais verkeerd kan staan waardoor de tongen sluiting maken. Doe je het met microschakelaars heb je daar nooit last van.

Overigens denk ik dat het gewicht van bekabeling best nog wel mee valt. Het verbaast je toch altijd weer hoeveel je nodig hebt als je het wel digitaal aanstuurt.

Zoals bovenstaand al aangegeven wil ik geen automatisering. Wil graag de lol erin houden om alles enigszins zelf te regelen.
Dat is een grote misvatting. Met de computer rijden is iets anders dan automatisch rijden. Het is prima mogelijk om volledig met de hand te rijden waarbij de computer alleen voor de beveiliging zorgt. Dus je behoed van domme fouten en netjes de seinen correct zet enz. Maar dan zelf geen treinen aan stuurt. Dus het is een misvatting dat het de lol er uit zou halen als je een computer zou toevoegen.  ;)

Timo
« Laatst bewerkt op: 30 August 2016, 13:33:17 door Timo »
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

vanDyk

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 30 August 2016, 15:02:11 »
Okay, wat stapjes verder met alle informatie. Mijn gevoel van het laten wegvallen van de schakelaars begint steeds meer vorm aan te nemen. Maar toch heb ik nog een vraag over een andere mogelijkheid tot terugmelding op een tableau.

Stel, ik gebruik de DR4024 voor het aansturen van de servo's (puntstukpolarisatie even weggelaten, daar het niet belangrijk is voor de vraag), kan bijvoorbeeld een DR4018 een terugkoppeling geven op een tableau over de stand van de wissel d.m.v een led-schakeling? Of begrijp ik dat nu helemaal verkeerd?

De led-schakeling die ik mij nog dacht te herinneren was als volgt:
Beide leds krijgen spanning, maar voor elke led zit een andere weerstandswaarde. Nu was het dat als bij led1 een extra component zat die ook van spanning voorzien werd, dat daardoor led2 uit was, en als dat extra component bij led1 geen spanning meer kreeg, dat led2 automatisch ging branden en led1 uit ging.
Iemand een idee welke schakeling ik bedoel?

vanDyk.

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #9 Gepost op: 30 August 2016, 15:44:43 »
Citaat van: vanDyk
Stel, ik gebruik de DR4024 voor het aansturen van de servo's (puntstukpolarisatie even weggelaten, daar het niet belangrijk is voor de vraag), kan bijvoorbeeld een DR4018 een terugkoppeling geven op een tableau over de stand van de wissel d.m.v een led-schakeling? Of begrijp ik dat nu helemaal verkeerd?

Ja, dat kan. Als je de DR4018 laat luisteren naar dezelfde DCC adressen als de Servo decoders. De DR4018 zal dan simultaan met de wissels meegaan.

Afhangkelijk van wat je wilt bereiken, kun je kiezen voor 1 led per wissel, of twee. Als je twee leds gebruikt (groen/rood b.v.) kun je 1 DR4018 in totaal 8 wissels laten 'volgen'. Voor de preset van de DR4018 moet je dan de 8 x 'sein' instelling hebben.

Grtzz,

Karst

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 30 August 2016, 15:47:59 »
Tuimelschakelaars om servo's voor wisselaandrijving te bedienen kan eenvoudig en voordelig.

Bijvoorbeeld met servotesters die voor minder dan drie euro per stuk bij aliexpress te vinden zijn. De draaipotmeter die er standaard opzit kun je vervangen door twee serie geschakelde instelpotmeters, elk met de halve waarde van de oorspronkelijke potmeter. Met de instelpots kun je de beide eindposities van de servo instellen.
Met een tuimelschakelaar (on-on) kun je kiezen tussen de loper van de ene instelpot, en de loper van de andere instelpot. Daarmee kies je dan dus ook voor de ene eindpositie, of de andere eindpositie.

Van deze schakeling gebruik je er een per individuele servo.

Wil je ook nog een LED indicatie, dan gebruik je een dubbelpolige tuimelschakelaar. De ene pool voor de servo, de andere pool voor de LED indicatie.

Maar: daar komt geen DCC aan te pas. Je koopt dus ook geen (relatief dure) DCC servo decoder. Of wat voor decoder dan ook.  Voor handmatig rijden is het prima. Wil je ooit de servo's via een centrale gaan bedienen, dan heb je hier echter niets aan.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 30 August 2016, 16:38:09 »
Het laten vallen van schakelaars op een tableau zou ik juist niet doen. Er gaat niets boven handig geplaatste schakelaars als je handmatig wissels wilt omzetten.

Maar of je alles via de volledig digitale manier moet willen doen is de vraag. Misschien lever je iets in op bekabeling tussen de bakken maar met alle toevoegen is het niet kabel arm ofzo. En al helemaal niet goedkoop, zeker niet als je voor commerciële oplossingen gaat.

Om hoeveel wissels en modules gaat het eigenlijk? En zijn de kosten een punt van belang?

Karst gaf al aan hoe je het kunt doen om de juiste stand aan te geven. Maar het is geen goedkope oplossing als je dus voor iedere wissel twee decoders nodig hebt. Een andere optie zou zijn om dezelfde uitgang die het relais voor het puntstuk om zet ook door te lussen naar je tableau. Maarja, dat heb je weer extra kabels...

@Dirk, het kan nog goedkoper en makkelijker, en dat is door gebruik te maken van een microcontroller oplossing. Alleen lijkt de focus hier erg te liggen op het digitaal aansturen deel.

Mijn vuistregel blijft dan ook nog steeds, zolang je niet met de computer wilt rijden (of een slimme centrale) is het digitaal schakelen van wissels overbodig. Toegegeven, met huidige (zelfbouw) oplossingen kan het misschien beide maar de digitale manier is dan alleen een extra. De handmatige methode blijft zonder computer makkelijker.

Timo

PS @vanDyk, heb je ook een meer gebruikelijke naam of noemen je vrienden je echt zo?  ;D
« Laatst bewerkt op: 30 August 2016, 16:43:46 door Timo »

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 30 August 2016, 16:39:43 »
Of eens op bangood kijken
heb daar servo'sgezien ,waar de decoder al inzit
Zomaar een idee

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 30 August 2016, 16:44:40 »
@jerrytrein, heb je daar ook een link naar? Die ben ik in ieder geval nog nooit tegen gekomen.

Timo

TinTin

• Offline Offline
    • Swiss-N-Trak
« Reactie #14 Gepost op: 30 August 2016, 16:49:33 »
een "dure" oplossing is om te kiezen voor de digitale Cobalt wisselmotoren, hierbij heb je een wisselmotor (zo noemen ze het zelf maar volgens mij zit er gewoon een servo in) met geïntegreerde dcc decoder, hartstuk schakeling en aansluitingen voor een gewonde schakelaar

wellicht is dit wat.

gr. Erwin
« Laatst bewerkt op: 31 August 2016, 00:10:54 door Gerard Rozeveld »