Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Raadplaatje
door
HIJ
Vandaag
om 00:14:20
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025
door
Quinzeedied
27 July 2025, 23:38:58
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Ronald Halma
27 July 2025, 23:38:07
Dat overkomt mij niet.
door
Oosterspoor
27 July 2025, 23:18:51
Rheinburg, TP V/VI
door
Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Prutsert
27 July 2025, 23:11:34
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet)
door
AP3737
27 July 2025, 22:58:20
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
27 July 2025, 22:49:23
Piko 1136 van AC naar DC
door
Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0
door
MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
schok bij vertrek
door
saskia
27 July 2025, 22:03:07
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts
door
AP3737
27 July 2025, 21:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Ronald doet de Fork Challenge!
door
MaraNCS
27 July 2025, 20:49:54
US diorama in H0
door
jan47
27 July 2025, 19:45:53
Chinese prut kabel
door
BrightonBelle
27 July 2025, 17:48:10
Aachenau West
door
Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
BrightonBelle
27 July 2025, 17:30:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Ferdinand Bogman
27 July 2025, 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin?
door
Bahn-AG
27 July 2025, 15:17:45
Seuthe gaat stoppen
door
Rob Ellerman
27 July 2025, 14:09:28
Station Roodeschool
door
Torikoos
27 July 2025, 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
door
Jan Bennink
27 July 2025, 13:42:30
Lokpilot 4 defect
door
bellejt
27 July 2025, 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
27 July 2025, 13:02:57
Overstap naar HTM
door
Ronald Halma
27 July 2025, 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw?
door
Karben
27 July 2025, 12:32:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
27 July 2025, 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
thevandijks
27 July 2025, 12:13:11
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Baanplan Türende-Hochwand-Grund Hbf (H0=)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Baanplan Türende-Hochwand-Grund Hbf (H0=) (gelezen 6241 keer)
Bart L.
«
Gepost op:
28 August 2016, 20:35:48 »
Hallo allemaal,
Na ruim een jaar vertraging met de start van de bouw van een vaste baan, gaat het dan toch gebeuren. De maanden oktober-december zijn gereserveerd om de basis voor de baan te gaan bouwen.
Maar de beperkte ruimte vraag de nodige creativiteit, waar ik nu nog mee worstel.
De baan gaat gebouwd worden op onze zolder tegen de kopse gevel. Helaas zit daar een schouw en een radiator, dus daar bouwen we dan maar netjes omheen. In onderstaande schets de beschikbare afmetingen.
De wensen van mij en de kinderen (die zelf ook een deel willen bouwen, en ook vooral willen rijden) zijn hieronder kort samengevat:
- een station (Grund Hbf) (liefst op een dubbelbaans traject) met een klein locdepot (liefst met draaischijf, hoeft geen mega grote te zijn, grote stoomlocs zullen er niet gaan rijden). Op het station zullen diverse personentreinen (meest lokaal, maar treinen van een zware dieselloc met 4/5 wagons moeten kunnen stoppen (bv mijn 4 delige DR doppelstock)
- een paradetraject
- een aftakking naar een zijlijn
- aan deze zijlijn een klein station c.q halteplaats / passeerplaats
- aan de zijlijn een klein kopstation
- een schaduwstation, vooral zodat de kids niet telkens hele treinstellen op de baan hoeven te plaatsen.
Rijden gebeurd digitaal, wissels voorlopig nog analoog dmv rijwegaansturing (door 2 knoppen in te drukken staan alle wissels ertussen in de goeie positie).
Wissels en (flex)rail zijn in ruime mate aanwezig, Fleischmann modelrail voor schaduwstation en railspiraal, roco 2,5mm voor het deel wat in het zicht ligt.
De zijlijn wordt een aftakking die via een railspiraal aan de linkerkant naar boven gaat, en dan langs de muur (Hochwand) en dakbalk naar de andere kant van de zolder rijdt, waar kop gemaakt wordt (station Türende).
Deze zijlijn heb ik nog niet opgenomen in de schets, aangezien dit niet zo spannend is.
Waar worstel ik mee:
- Hoe geef ik het schaduwstation en Grund Hbf (tussen A en A) het beste vorm. Ook het paradetraject wil ik graag hier ergens hebben liggen, en heb ik nu vooraan liggen als verbinding tussen schaduwstation en Grund.
- Waar kom ik in de knoop met keerlussen en hoe dat op te lossen
- Het liefst ga ik dubbelsporig naar Hochwand, maar is het beter om vanaf Grund een keerlus te maken (terug naar Grund) en een enkelsporige aftakking via een spiraal naar boven?
- Hoe zou het kopstationnetje Türende er qua sporenplan het beste uit kunnen zien? de lengte is wat beperkt, +/- 120cm
Alle ideeën en opmerkingen zijn welkom!!
Bart
(hier is het grijze gedeelte het schaduwstation, kijk even niet naar de ligging van de sporen dat is verre van optimaal, en groen is het eerste niveau, waar Grund komt te liggen, blauw naar een keerlus of de railspiraal)
tijgernootje
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re: Baanplan Türende-Hochwand-Grund Hbf (H0=)
«
Reactie #1 Gepost op:
28 August 2016, 22:34:55 »
Wellicht een rare reactie,maar als je vraagt om tips en je rails ligt overal en men moet daar niet naar kijken,hoe kan men dan tips geven
Wat suggestie's van mijn kant:
Teken je baanplan compleet uit,dus oook die niet interessante zijlijn.
Teken de rails op de plaats waar je zelf van denkt dat t zo goed is.
Ow en voor ik t vergeet te vragen,wat is t verschil tussen de volgende stukjes tekst ?
- aan deze zijlijn een klein station c.q halteplaats / passeerplaats
- aan de zijlijn een klein kopstation
Hebben we t hier over 2 zijlijnen,of heb je ondanks een andere omschrijving t over 1 zijlijn ?
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
jandcargo
«
Reactie #2 Gepost op:
28 August 2016, 22:45:53 »
Hallo Bart,
Allereerst mooi dat je weer begint.
Toch wat opmerkingen.
De breedte van de tafel geeft ws toch wat problemen.
Voor een volwassene is 90 cm eigenlijk het maximum wat je kunt reiken.
Met kids is dat weer duidelijk minder.
Is het gehele project niet wat te ambitieus op deze oppervlakte?
het dreigt nu al te ontaarden in een railwoestijn.
Dubbelsporig met zijlijnen op deze breedte van de tafel is wel wat veel van het goede.
Kun je de tafel niet langs een wand plaatsen en dan een U-vorm of langs de wanden of zoiets maken waardoor het wat ruimtelijker wordt.
Of kies voor een enkelsporige hoofdlijn met zijlijn.
Wordt het al snel makkelijker omdat een aantal wisselstraten wegvalt.
succes jandcargo
Bart L.
«
Reactie #3 Gepost op:
28 August 2016, 22:58:00 »
allereerst bedankt voor de reacties.
@ tijgernootje:
Ik was ook even aan het twijfelen hoe ik een en ander het beste kon laten zien en verwoorden.
Onderstaande schematische voorstelling geeft misschien wel duidelijk weer wat ik in feite zoek:
Mijn probleem is ook dat ik vastloop in het compleet uittekenen van het baanplan binnen de beschikbare ruimte.
De zijlijn komt buiten de beschikbare ruimte te liggen op een hoger niveau als een soort boekenplankbaan.
@ jandcargo:
Helaas kan ik aan de zijwanden van de zolder niet veel meer ruimte in beslag nemen, aangezien daar schuifwanden zitten met bergruimte erachter, die ik niet kan opofferen. Ook zit daar het schuine dak al zo laag dat er effectief niet veel ruimte is om nog breder te gaan.
Ik heb bewust gekozen voor de 100 cm diepte, aangezien de tafel op ongeveer 60cm hoogte komt, en ik daar nog wel bij kan (ideaal is anders, maar ik wil genoeg diepte om de bochten niet te krap te hoeven maken). De hoek rechts van de schouw zal waarschijnlijk niet door sporen in gebruik zijn, dus die kan open blijven als extra toegang, evenals de binnenkant van de railspiraal aan de linkerkant.
Mijn vroegere vaste tafel (al weer meer dan 25 jaar geleden
) was nog veel dieper (150cm)en daar moest ik alles van onderuit bereiken....
Bart L.
«
Reactie #4 Gepost op:
28 August 2016, 23:07:41 »
Ik zag trouwens op een duitse site een leuke oplossing om een eindstation op een zijlijn vrij kort te houden. Aan het eind wil ik daar een draaischijfje maken (heb nog een handdraaischijfje van Fl liggen) om zo een aantal wissels te besparen).
Bart L.
«
Reactie #5 Gepost op:
05 September 2016, 23:33:48 »
Na vaak opnieuw beginnen met tekenen en veel kijken naar andere baanplannen heb ik uiteindelijk onderstaande plan geproduceerd.
In het blauw een station in een enkelsporige lijn, met enkele goederensporen (boven), en een klein depot met o.a. een lokloods (rechts) en 2 verzorgingssporen. De lijn links komt via het paradetraject (rood) en een spiraal (links) in het schaduwstation (in wit). Aan de rechterzijde kan het schaduwstation weer verlaten worden en via een spiraal rechts en een verbinding achterlangs (geel) en is daar weer verbonden met het station en komt daar links weer binnen. Aan de linkerkant verlaat een aftakkend spoor (bovenste links) het station. Deze gaat via een spiraal omhoog en wordt de zijlijn die langs de dakbalk naar de andere kant van de zolder loopt en daar eindigt in een kopstation. deze spiraal en zijlijn heb ik nog niet ingetekend.
Het station lijkt me op deze manier goed bruikbaar, ook voor iets langere treinen, ruim 1,40m past er makkelijk op, en de opstelsporen in het schaduwstation halen ook de 1,50m.
Het grijze vak bovenaan laat ik open, zodat de baan van daaruit ook bereikbaar is.
Als iemand me nog goede tips kan geven om verbeteringen aan te brengen dan hoor ik dat uiteraard graag.
rjr
«
Reactie #6 Gepost op:
06 September 2016, 08:58:50 »
Zag bovenaan dat er digitaal gereden wordt, en dat de kinderen ook willen rijden. Dan zou ik denk ik 2 kleine aanpassingen overwegen.
Links kijken of het station daar ook een kopspoor kan krijgen. Je kunt dan pendelen tussen je kopstation en dit station zonder de rest van de baan de gebruiken. Geeft daar een volledig vrij rijgedeelte. Eventueel zouden de losse sporen daar iets naar boven moeten schuiven om iets meer ruimte te maken. Een eventueel stationsgebouw komt hierdoor missschien wel wat in de verdrukking.
Rechts een soort gelijk iets. Ook als je daar vanaf het station naar de lokverzorging/lokloods zou willen.
Als je daar een extra verbinding kunt maken dan kun je daar vanaf het onderste spoor een lok naar de lokverzorging rijden zonder de hoofdbaan te gebruiken.
Kan er 1 iemand rijden tussen station en kopstation.
1 iemand rangeren op het bovenste stationspoor en de goederen deel.
1 iemand een lok wissel doen tussen het onderste stationspoor en de lokverzorging/lokloods.
en kan er ook nog 1 trein over de hoofdbaan zijn rondje rijden. die nergens last van hoeft te hebben.
tekening ter verduidelijking:
Verder ziet het baanplan er heel netjes uit met best al wel wat mogelijkheden om de rijden / rangeren. En ook zeker mogelijkheden voor een mooi landschap er langs.
Groet,
Roelco
Bart L.
«
Reactie #7 Gepost op:
06 September 2016, 11:17:10 »
Bedankt Roelco voor je opmerkingen. Vanaf de zijlijn kan al gependeld worden naar het bovenste stationsspoor, dan blijft de hoofdbaan in principe ook vrij. Dat extra kopspoor gaat teveel ruimte in beslag nemen, en dan blijft er inderdaad weinig over voor een stationsgebouw met goederenloods.
De verbinding rechts heb ik ook overwogen, anders gaan alle bewegingen over de meest rechtse kruiswissel. Ik ga eens proberen of die verbinding haalbaar is.
De railspiralen rechts moet ik ook nog even overnieuw tekenen. Het hoofdspoor moet buitenom lopen, omdat die daalt in de andere richting als de andere sporen.
Rijden over de hoofdbaan kan overigens ook met 2 treinen in tegengestelde richting, het paradebaanvak fungeert dan als passeermogelijkheid.
Ik ga proberen om vanavond het idee van de zijlijn even uit te tekenen.
Bart
Verstuurd vanaf mijn RAINBOW JAM met Tapatalk
e_p
«
Reactie #8 Gepost op:
06 September 2016, 17:07:13 »
leuk plan! wel vind ik vloeiende lijnen van de rode sporen in een eerdere versie mooier/natuurgetrouwer. Wat misschien helpt om een nog beter plan te krijgen is het intekenen van perrons, gebouwen en bergen/ landschap zodat je die ook kunt optimaliseren
groet,
e-p
nu ook een blog!
http://nulspoor.blogspot.com/
Bart L.
«
Reactie #9 Gepost op:
06 September 2016, 17:47:04 »
Helemaal gelijk. Maar ik had ze even zo getekend om meer ruimte voor het station te creëren. Waarschijnlijk kom ik straks ergens op een gulden middenweg uit.
Bart L.
«
Reactie #10 Gepost op:
08 September 2016, 00:01:42 »
Aangepaste versie met de railspiralen kloppend en netjes, railafstanden bij het station geschikt gemaakt voor perrons en de lokloods.
en hier de versie waar een deel van de bovenliggende zijlijn op staat, die dus als een soort boekenplankbaan verder gaat.
Bart L.
«
Reactie #11 Gepost op:
12 September 2016, 21:42:59 »
Na even wat tijd te hebben gespendeerd aan andere zaken en het digitaliseren en aanpassen van de verlichting van enkele loks, ben ik weer even verder gegaan met schetsen in scarm.
Bahnhof Türende, eindstation van het zijlijntje:
Tussen de bovenste 2 sporen komt een perron. Het onderste spoor is bedoeld als omloopspoor voor de loks.
NS264
Het leven op de weg.
«
Reactie #12 Gepost op:
13 September 2016, 14:16:13 »
Hoi,
Je laatste tekening is helder en die met het draaischijfje ook.
Als je je baanplan nou opdeelt in delen en die volledig presenteerd komen we een heel eind verder denk ik met de nodige hulp.
Uiteindekijk kom je dan tot 1 helder plan.
Gr Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan:
waiting for a train
.
Frans Peeters
Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
«
Reactie #13 Gepost op:
14 September 2016, 08:56:32 »
Je hebt wel een gigant van een brug nodig om over je hoofd-station naar je zijlijntje te geraken. Die zou ik sowieso al enkelspoor maken en die passeermogelijkheid voor of achter de brug leggen.
Is er geen andere oplosssing dan een draaischijf in een eidstation van een zijlijntje?
Tenzij je er ook nog een depot gaat maken zijn enkele omloopwissels logischer.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw
Edegem -
www.mtdtreinenclub.be
-
Tentoonstelling
MODELSPOOR by MTD
- Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025
Bart L.
«
Reactie #14 Gepost op:
14 September 2016, 09:21:00 »
Frans,
Bedankt voor je input. Het zijlijntje is eigenlijk geen brug, maar een boekenplankbaantje, wat verder gaat langs een balk van mijn zolder. Het lijkt nu vrij te zweven, maar dat is niet zo.
Het eindstationnetje heb ik zo uitgevoerd, omdat het niet langer kan zijn, door de beschikbare ruimte, en omdat op deze manier de draaischijf ook echt een functie heeft, wat dan weer leuk is voor de kids.
Als je een goed alternatief hebt, binnen deze ruimte (lengte 1,35m) dan hoor ik het graag.
Niet alles op de baan hoeft helemaal natuurgetrouw, maar de treinbewegingen moeten wel logisch en haalbaar zijn.
Groet,
Bart
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|