Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 09:18:27
Kibri station CALW ingekort als NS station door eichddraig
Vandaag om 08:29:06
Exact-Train 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 08:28:21
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 08:15:08
iTrain versus Windigiped door Pain0_8
Vandaag om 05:04:03
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:23:12
Rangeerbaan Molenhoek door Ronald Halma
11 September 2025, 23:47:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
11 September 2025, 22:49:22
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Seinhuis
11 September 2025, 22:11:53
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
11 September 2025, 21:21:08
Overstap naar HTM door Jan Bennink
11 September 2025, 21:19:33
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
11 September 2025, 21:12:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
11 September 2025, 21:06:37
Vandaag bij pon door Jean-Pierre
11 September 2025, 21:04:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
11 September 2025, 20:56:29
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
11 September 2025, 20:54:52
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
11 September 2025, 20:53:20
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
11 September 2025, 20:52:20
Bauarbeiten im gange door 741230
11 September 2025, 20:33:17
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
11 September 2025, 19:56:37
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door NL-modelspoor
11 September 2025, 19:35:49
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
11 September 2025, 19:24:12
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
11 September 2025, 19:23:44
13 en 14 september Open Monumentendag door Seinhuis
11 September 2025, 19:05:45
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
11 September 2025, 18:35:29
Rheinburg, TP V/VI door william_2
11 September 2025, 18:12:22
Veevervoer ss/ ns door klusser
11 September 2025, 18:03:37
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
11 September 2025, 18:01:35
Stalen D 4 deurs spoor 0 door AB 7216
11 September 2025, 17:24:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
11 September 2025, 17:02:06
  

Auteur Topic: Al gedigitaliseerde piko 218 (h0): condensatoren er nog uit?  (gelezen 2009 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7760
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Al gedigitaliseerde piko 218 (h0): condensatoren er nog uit?
« Gepost op: 27 August 2016, 17:16:40 »
Voor een kennis neem ik z'n piko 218 (h0) onder handen. Beetje vuil, slecht contact, dat soort spul. Ik heb dat nu weer redelijk in orde, maar digitaal rijdt 'ie met horten en stoten.

Nu zit ik met een verdenkend oog te kijken naar de twee condensatoren en de twee ontstoorspoelen die tussen de decoder en de motor inzitten:



  • Bij elke ombouwbeschrijving die ik tot nu toe heb gevolgd moet je al die condensatoren en spoelen weghalen.
  • Deze lok lijkt voorbereidt te zijn tot digitalisatie. Waarom zit dat spul er dan in?

Enfin: kan ik die spoelen en condensatoren er ongestraft uit halen? Het lijkt me dat de motoraansturing erdoor verstoord wordt, vandaar.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22557
Re: Al gedigitaliseerde piko 218 (h0): condensatoren er nog uit?
« Reactie #1 Gepost op: 27 August 2016, 17:57:26 »
Bij de meeste digitaal voorbereide loc blijven de ontstoorcomponenten zitten en ik ken eigenlijk ook niet zoveel decoders meer die daar problemen mee hebben. Anders zou het plug and play concept een wassen neus zijn.
Piko heeft soms wel de gewoonte om een condensator tussen stroomafname en een motorpool te zetten. Dat kan wel problemen veroorzaken. In dit geval lijkt dat de bovenste van de twee condensatoren te zijn. Haal die eens weg en kijk of er iets verbetert.

Het kan overigens geen kwaad beide condensatoren en beide spoeltjes weg te halen. Je moet dan alleen de spoeltjes vervangen door draadbruggen, want anders rijdt de loc niet meer.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Al gedigitaliseerde piko 218 (h0): condensatoren er nog uit?
« Reactie #2 Gepost op: 27 August 2016, 22:26:51 »
Reinout,

Die condensatoren en spoelen zitten er in om de EMC, elektromagnetische storing die het motortje opwekt te onderdrukken. Deze storing ontstaat zowel bij analoog rijden als bij digitaal rijden en wordt veroorzaakt door de gelijkstroommotor. Vroeger was deze storing goed hoorbaar op een AM/middengolfradio. Het is echter niet ondenkbaar dat deze storing ook effect heeft op andere elektrische componenten in de nabijheid van de treinbaan. Met andere woorden, als de locomotief goed rijdt dan zou ik ze lekker laten zitten.

Gr. Frits
« Laatst bewerkt op: 27 August 2016, 22:29:05 door Fritsprt »
Groet Frits

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7760
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Al gedigitaliseerde piko 218 (h0): condensatoren er nog uit?
« Reactie #3 Gepost op: 27 August 2016, 23:18:06 »
Frits: de lok reed niet goed, daarom heb ik de spoelen en condensator er toch maar uitgesoldeerd.

Echter: het hielp niet met het rijgedrag. Dus heb ik aan de instellingen van de CV 53/54/55 (dacht ik) zitten sleutelen (o.a. naar aanleiding van een discussie op een N forum (wat een "standard" daar doet weet ik niet, want dit past toch niet in een N lok, maar goed)).

Na dat instellingen-rommelen kreeg ik hem afdoende aan de praat (1m18):



De laatste 20 seconden hoor je echter op de achtergrond een onverwachts probleem: de twee servo's van het station beginnen te flippen zodra de trein het station binnenrijdt! Pardon?

Het is echter niet ondenkbaar dat deze storing ook effect heeft op andere elektrische componenten in de nabijheid van de treinbaan.

Gelukkig heb ik de spoeltjes en de twee condensatoren bewaard. Ik zal ze er weer in solderen en kijken of 'ie zich dan wel gedraagt.

Kennelijk zijn die piko motortjes in dit loktype van nogal brakke kwaliteit vergeleken met de roco loks waar ik normaliter mee rondrij.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7760
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Al gedigitaliseerde piko 218 (h0): condensatoren er nog uit?
« Reactie #4 Gepost op: 28 August 2016, 17:40:54 »
Ik heb de spoelen en condensatoren er weer in gesoldeerd en... de lok stoort gelukkig niet meer. Het rijgedrag is bij lage snelheid een beetje afgenomen voor m'n gevoel, maar ik vind het wel best zo.

Weet iemand toevallig hoe goed/matig die piko motoren zijn? Ik dacht dat ze bij piko een drietal kwaliteitsniveaus hadden ofzo. Maar 'k heb geen idee of dat zich ook naar de motoren vertaalt.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7760
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Al gedigitaliseerde piko 218 (h0): condensatoren er nog uit?
« Reactie #5 Gepost op: 29 August 2016, 11:47:47 »
In m'n Eifelburgenbahn-draadje kreeg ik onderstaande lovende woorden over piko motoren binnen:

Als ik iets weet van Piko motoren, dan is het dat ze zeer veel storing geven. Daarom haal ik nooit de ontstoring eruit. Ik heb zelfs een keer nieuwe ontstoring geplaatst (2x 1W 10uH spoeltjes). Waarom denk je dat de combi Piko+ESU-Sound zo veel ellende geeft voor centrales ?

Kennelijk niet al te best dus.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)