Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko lok digitaal rijdt direct weg door brutus
Vandaag om 16:26:25
Kortsluiting bij wissels door Mark D.
Vandaag om 15:59:56
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
Vandaag om 15:50:22
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 15:44:10
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 14:59:47
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
Les Billards du Vivarais door MaraNCS
Vandaag om 13:14:04
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hervé
Vandaag om 12:32:19
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 12:10:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:09:06
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
  

Auteur Topic: Nederlandse klapdekselwagen?  (gelezen 8119 keer)

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: Nederlandse klapdekselwagen?
« Reactie #15 Gepost op: 06 september 2016, 17:47:15 »
Het is wel een leuke, ook al klopt-ie niet.

Dit nummer hoort bij een korte stalen kolenbak met remhuis (en zonder luiken  ;) ) die bij de NS in dienst was onder nummer 45001-45375.



Foto; 'het Geheugen van Nederland'

Dit is de Staatsspoorvariant, er was blijkbaar geen nummerwijziging bij het immatriculeren in de NS bestanden. Dat was in principe dezelfde kolenbak als die Fleischmann al in het assortiment heeft ( in set 536701) en het leuke is dat deze het (correcte) nummer 44045 heeft. Oftewel; 2 cijfers verwisseld, een wereld van verschil.

En dit wagentje was er in klapdeksel uitvoering- die zal wel in het programma zitten van een H0 fabrikant en is te vernederlandsen. Mocht dat nodig zijn natuurlijk, misschien zijn beide al op de markt
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

Jelle Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 494
    • Nederlandsche Tramweg Maatschappij
Re: Nederlandse klapdekselwagen?
« Reactie #16 Gepost op: 06 september 2016, 18:40:29 »
Die heeft Fleischmann met en zonder open remhuis, in vele Duitse uitvoeringen. Ook fout voor een Nederlandse wagen. Hier wat foto's van exemplaren uit mijn collectie:






« Laatst bewerkt op: 06 september 2016, 18:42:52 door Jelle Jan »

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4238
    • Modeltrein projecten
Re: Nederlandse klapdekselwagen?
« Reactie #17 Gepost op: 06 september 2016, 18:57:21 »
"Deze wagens (de gesloten goederenwagens) hadden het puntdak zoals ook de Staatsspoor heeft gekend" Einde citaat, het tussen haakjes deel is van mij.

Voorzichtige gedachtengang van mij "als het NCS wagens zijn geweest dan kunnen het zelfs geen Staatsspoor wagens zijn en wellicht zijn de puntdakwagens van de Staatsspoorwegen ook rond de eeuwwisseling gesloopt.

Gerard, dit zijn puntdak wagens. (een voorbeeld van de SS) Het waren gesloten wagens met een punt dak. Geen klapdekselwagens. Stalen wagens had je in die tijd nog nauwelijks en slopen daarvan is al helemaal niet logisch.  ;)
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 817
  • mekkerend het leven door
Re: Nederlandse klapdekselwagen?
« Reactie #18 Gepost op: 07 september 2016, 14:17:16 »
Ingenium,

dank voor deze info, plaatje heb ik opgeslagen voor bouwactiviteiten wanneer ik mijn vaardigheden nog heb verbeterd. ;)

Ik ga nu met mijn kleindochter inderdaad geitjes voeren en wellicht ook nog een bloemetje plukken :)

Groet,

Gerard

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Nederlandse klapdekselwagen?
« Reactie #19 Gepost op: 08 september 2016, 08:49:27 »
Gewoon lekker plakken, tis maar een geitenhok op wieltjes, niet zo heel moeilijk....

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: Nederlandse klapdekselwagen?
« Reactie #20 Gepost op: 08 september 2016, 11:48:57 »
ja, gewoon gaan plakken. Je vaardigheden verbeter je alleen door het te doen!
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: Nederlandse klapdekselwagen?
« Reactie #21 Gepost op: 07 april 2018, 14:54:33 »
Late toevoeging; in het boek Houten Wagens IJzeren mannen op p. 161 een rijtje klapdekselwagens in Amersfoort in de jaren ' 50; ca. 8 stuks, waarvan een met remhuis. Details zijn verder niet te onderscheiden, het zullen wel Duitse wagens zijn. Maar ze reden dus wel in Nederland.