Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rails roestig verven door Ronald69
Vandaag om 21:48:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 21:38:05
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:37:22
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:32:08
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:31:52
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Dpc Fo
Vandaag om 21:07:02
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:47:08
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Peter.v.L
Vandaag om 20:26:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 20:10:37
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 20:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 19:30:22
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door Eenerspoor
Vandaag om 18:45:10
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 18:37:21
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
Vandaag om 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
Vandaag om 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:35:09
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
Vandaag om 16:34:47
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 16:27:50
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:14:29
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:02:56
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
Vandaag om 15:19:56
TEE / Rheingold door Benelux795
Vandaag om 15:04:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
Vandaag om 14:50:23
Hulp bij update Mobile Station 2 door Ronald Halma
Vandaag om 14:02:31
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 12:23:42
Kent iemand een geschikte striptang door AB 7216
Vandaag om 11:38:27
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 11:09:34
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 09:35:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 08:43:35
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door Quinzeedied
Vandaag om 07:45:53
  

Auteur Topic: Nederlandse klapdekselwagen?  (gelezen 8663 keer)

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: Nederlandse klapdekselwagen?
« Reactie #15 Gepost op: 06 September 2016, 17:47:15 »
Het is wel een leuke, ook al klopt-ie niet.

Dit nummer hoort bij een korte stalen kolenbak met remhuis (en zonder luiken  ;) ) die bij de NS in dienst was onder nummer 45001-45375.



Foto; 'het Geheugen van Nederland'

Dit is de Staatsspoorvariant, er was blijkbaar geen nummerwijziging bij het immatriculeren in de NS bestanden. Dat was in principe dezelfde kolenbak als die Fleischmann al in het assortiment heeft ( in set 536701) en het leuke is dat deze het (correcte) nummer 44045 heeft. Oftewel; 2 cijfers verwisseld, een wereld van verschil.

En dit wagentje was er in klapdeksel uitvoering- die zal wel in het programma zitten van een H0 fabrikant en is te vernederlandsen. Mocht dat nodig zijn natuurlijk, misschien zijn beide al op de markt
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

Jelle Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 494
    • Nederlandsche Tramweg Maatschappij
Re: Nederlandse klapdekselwagen?
« Reactie #16 Gepost op: 06 September 2016, 18:40:29 »
Die heeft Fleischmann met en zonder open remhuis, in vele Duitse uitvoeringen. Ook fout voor een Nederlandse wagen. Hier wat foto's van exemplaren uit mijn collectie:






« Laatst bewerkt op: 06 September 2016, 18:42:52 door Jelle Jan »

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4353
    • Modeltrein projecten
Re: Nederlandse klapdekselwagen?
« Reactie #17 Gepost op: 06 September 2016, 18:57:21 »
"Deze wagens (de gesloten goederenwagens) hadden het puntdak zoals ook de Staatsspoor heeft gekend" Einde citaat, het tussen haakjes deel is van mij.

Voorzichtige gedachtengang van mij "als het NCS wagens zijn geweest dan kunnen het zelfs geen Staatsspoor wagens zijn en wellicht zijn de puntdakwagens van de Staatsspoorwegen ook rond de eeuwwisseling gesloopt.

Gerard, dit zijn puntdak wagens. (een voorbeeld van de SS) Het waren gesloten wagens met een punt dak. Geen klapdekselwagens. Stalen wagens had je in die tijd nog nauwelijks en slopen daarvan is al helemaal niet logisch.  ;)
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 844
  • mekkerend het leven door
Re: Nederlandse klapdekselwagen?
« Reactie #18 Gepost op: 07 September 2016, 14:17:16 »
Ingenium,

dank voor deze info, plaatje heb ik opgeslagen voor bouwactiviteiten wanneer ik mijn vaardigheden nog heb verbeterd. ;)

Ik ga nu met mijn kleindochter inderdaad geitjes voeren en wellicht ook nog een bloemetje plukken :)

Groet,

Gerard

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9884
    • belse roestkraam
Re: Nederlandse klapdekselwagen?
« Reactie #19 Gepost op: 08 September 2016, 08:49:27 »
Gewoon lekker plakken, tis maar een geitenhok op wieltjes, niet zo heel moeilijk....

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: Nederlandse klapdekselwagen?
« Reactie #20 Gepost op: 08 September 2016, 11:48:57 »
ja, gewoon gaan plakken. Je vaardigheden verbeter je alleen door het te doen!
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2208
  • Bruggen-IG:
Re: Nederlandse klapdekselwagen?
« Reactie #21 Gepost op: 07 April 2018, 14:54:33 »
Late toevoeging; in het boek Houten Wagens IJzeren mannen op p. 161 een rijtje klapdekselwagens in Amersfoort in de jaren ' 50; ca. 8 stuks, waarvan een met remhuis. Details zijn verder niet te onderscheiden, het zullen wel Duitse wagens zijn. Maar ze reden dus wel in Nederland.