Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 22:54:44
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 22:52:21
Oude metalen trafo's gebruiken....... door bask185
Vandaag om 22:11:18
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
Vandaag om 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 22:07:08
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door wob
Vandaag om 21:58:57
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 21:17:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 21:15:26
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
Vandaag om 21:02:48
Schrootplaats door 741230
Vandaag om 20:38:38
RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
  

Auteur Topic: Nederlandse klapdekselwagen?  (gelezen 8121 keer)

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: Nederlandse klapdekselwagen?
« Reactie #15 Gepost op: 06 september 2016, 17:47:15 »
Het is wel een leuke, ook al klopt-ie niet.

Dit nummer hoort bij een korte stalen kolenbak met remhuis (en zonder luiken  ;) ) die bij de NS in dienst was onder nummer 45001-45375.



Foto; 'het Geheugen van Nederland'

Dit is de Staatsspoorvariant, er was blijkbaar geen nummerwijziging bij het immatriculeren in de NS bestanden. Dat was in principe dezelfde kolenbak als die Fleischmann al in het assortiment heeft ( in set 536701) en het leuke is dat deze het (correcte) nummer 44045 heeft. Oftewel; 2 cijfers verwisseld, een wereld van verschil.

En dit wagentje was er in klapdeksel uitvoering- die zal wel in het programma zitten van een H0 fabrikant en is te vernederlandsen. Mocht dat nodig zijn natuurlijk, misschien zijn beide al op de markt
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

Jelle Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 494
    • Nederlandsche Tramweg Maatschappij
Re: Nederlandse klapdekselwagen?
« Reactie #16 Gepost op: 06 september 2016, 18:40:29 »
Die heeft Fleischmann met en zonder open remhuis, in vele Duitse uitvoeringen. Ook fout voor een Nederlandse wagen. Hier wat foto's van exemplaren uit mijn collectie:






« Laatst bewerkt op: 06 september 2016, 18:42:52 door Jelle Jan »

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4238
    • Modeltrein projecten
Re: Nederlandse klapdekselwagen?
« Reactie #17 Gepost op: 06 september 2016, 18:57:21 »
"Deze wagens (de gesloten goederenwagens) hadden het puntdak zoals ook de Staatsspoor heeft gekend" Einde citaat, het tussen haakjes deel is van mij.

Voorzichtige gedachtengang van mij "als het NCS wagens zijn geweest dan kunnen het zelfs geen Staatsspoor wagens zijn en wellicht zijn de puntdakwagens van de Staatsspoorwegen ook rond de eeuwwisseling gesloopt.

Gerard, dit zijn puntdak wagens. (een voorbeeld van de SS) Het waren gesloten wagens met een punt dak. Geen klapdekselwagens. Stalen wagens had je in die tijd nog nauwelijks en slopen daarvan is al helemaal niet logisch.  ;)
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 817
  • mekkerend het leven door
Re: Nederlandse klapdekselwagen?
« Reactie #18 Gepost op: 07 september 2016, 14:17:16 »
Ingenium,

dank voor deze info, plaatje heb ik opgeslagen voor bouwactiviteiten wanneer ik mijn vaardigheden nog heb verbeterd. ;)

Ik ga nu met mijn kleindochter inderdaad geitjes voeren en wellicht ook nog een bloemetje plukken :)

Groet,

Gerard

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Online Online
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Nederlandse klapdekselwagen?
« Reactie #19 Gepost op: 08 september 2016, 08:49:27 »
Gewoon lekker plakken, tis maar een geitenhok op wieltjes, niet zo heel moeilijk....

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: Nederlandse klapdekselwagen?
« Reactie #20 Gepost op: 08 september 2016, 11:48:57 »
ja, gewoon gaan plakken. Je vaardigheden verbeter je alleen door het te doen!
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: Nederlandse klapdekselwagen?
« Reactie #21 Gepost op: 07 april 2018, 14:54:33 »
Late toevoeging; in het boek Houten Wagens IJzeren mannen op p. 161 een rijtje klapdekselwagens in Amersfoort in de jaren ' 50; ca. 8 stuks, waarvan een met remhuis. Details zijn verder niet te onderscheiden, het zullen wel Duitse wagens zijn. Maar ze reden dus wel in Nederland.