Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:25:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 13:59:14
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
  

Auteur Topic: Chinees gepruts in de marge...  (gelezen 6350 keer)

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2905
Re: Chinees gepruts in de marge...
« Reactie #15 Gepost op: 21 augustus 2016, 20:53:52 »
Steyer-kloon is in ieder geval al makkelijk te bakken van een Roco-model... 8)
********

Twinkie

  • Offline Offline
  • Berichten: 848
Re: Chinees gepruts in de marge...
« Reactie #16 Gepost op: 12 januari 2020, 19:17:26 »
Waarschuwing: er is al ten minste 30 dagen geen nieuw bericht geplaatst in dit topic.
Tenzij je zeker weet dat je hier wilt reageren, overweeg je beter om een nieuw topic aan te maken.

Pfff... kweenie precies hoeveel dagen het zijn, maar sinds 21 augustus 2016 is inderdaad wel heul veul meer dan 30 dagen ;D Soms heeft modelbouwen en prutsen en zo gewoon geen prioriteit. Ook een soort van "writers block" speelde een rol, ik zat een beetje vast en had er niet zo veel zin in. Ik ga er maar van uit dat anderen daar ook wel eens last van hebben...

Enniewee en enniehoe, ik ben weer eens wat met Chinees spul aan het prutsen. Hoewel, Chinees...? Er zit ook een Oostenrijks tintje aan ;D

Goed, beginnen we bij het begin:

Vroegâh, toen ik nog een klein Twinkie was en met pappie en mammie naar Oostenrijk op vakantie ging... Daar (ergens begin jaren '70 van de vorige eeuw) zag ik de Steyr 90 en Steyr 91 trucks. Die waren gaaf, heel anders dan wat ik in Nederland zag: hoekige cabines, heel apart. Dat beeld is blijven hangen... Verder niets mee gedaan, ik had verder niet zo heel veel met vrachtauto's en zo. Maar ergens bleef het toch hangen. Treintjes waren wel leuk, vooral Oostenrijkse, maar trucks? Mwah...

We gaan verder in de tijd naar 2014 en later: bezoeken aan China. Lag "om de hoek" zogezegd, ik woonde toen in Hong Kong. Bij mijn eerste bezoek een truck gezien met een hoekige cabine. Huh? Dat lijkt wel op... Neuh, dat kan toch niet? Nou ja, het zal wel... Geen toegang tot het www achter the Great Chinese Firewall, dus wachten. Na de vakantie in China terug in Hong Kong en daar weer wel toegang tot het weeweewee, en toch eens wat gaan zoeken. En wat blijkt: Steyr heeft zaken gedaan met de Volksrepubliek China, en onder ander ook de Steyr 90 verkocht aan China, en ook onderdelen en motoren en zo. Eerst nog originele Oostenrijkse trucks, later heeft Dong Feng kennelijk de licentie gekregen (gekocht naar ik aanneem, voor niets gaat alleen de zon op) om de Steyr na te bouwen, dus ik heb daar inderdaad de Steyr 90 (of de Chinese klonen ervan) gezien! Als ik verder niets met (stoom)treinen had gehad zou dat alleen al een reden zijn geweest om er nog eens te gaan kijken ;D

Nu was het niet zo dat je deze trucks overal zag, ik denk (vermoed) dat er betere trucks beschikbaar waren, dus ook in China zag ik ze niet overal. In maart 2016 was ik in Fushun, niet zozeer voor de Steyr trucks of Steyr klonen van Dong Feng, maar voor de laatste restanten van stoom. Terwijl we stonden te wachten op het al of niet verschijnen van de SY van de plaatselijke staalfabriek bleken er ook Steyr-klonen te rijden :D



Dus terwijl de rest van de groep stond te kleumen en z'n heil zocht bij de kachel in het kot van de overwegwachter stond ik de ouwe afgetrapte Dong Feng Steyr-klonen te fotograferen. Die reden heen-en-weer in het interne verkeer in de staalfabriek met brokken staal onder een soort warmhoudkap, voor verder verwerking elders. Gezien de staat van de vrachtwagens ga ik er maar van uit dat deze niet meer op de openbare weg (mogen) komen, maar ja, dit is China dus alles is mogelijk... Ik had het in ieder geval naar m'n zin.

Goed, en zo komen we terug naar de modelbouw... Ooit al eens een "transfer caboose" in elkaar gefrot, en zo'n Dong Feng Steyr-truck moest er ook nog eens komen. Heeft dus al met al 3,5 jaar op een plank gelegen, maar sinds kort is de zin en inspiratie er weer een beetje om wat te fröbelen. Wel in de afgelopen jaren van alles en nog wat verzameld voor "ooit een keer" , als ik weer zin en tijd en inspiratie heb om wat te gaan modelbouwen, en in die verzameling bevonden zich ook wat Roco modellen van vroegâh van de Steyr-trucks. Tijd om die eens tevoorschijn te trekken...


Eerst maar eens begonnen met de originele Roco-truck met oplegger uit elkaar te trekken en in stukken te hakken. De achterste truck is een vergelijkbaar origineel (die ook nog een keer aan de beurt komt) , de voorste is de ombouw;


De omgebouwde truck: de truck is onaangetast (vooralsnog), de oplegger is nu ingekort en voorzien van een nieuw dek van styreen;



De ruwe ruwbouw van de "warmhoudkap" voor de oplegger;


En de "warmhoudkap" in een wat verder gevorderd stadium van ruwbouw.

Nu nog oplegger en lading verder afwerken en de details aanbrengen: alle naden dichtmaken, hijsogen, ventilatiepijpjes(?), versterkingsribben, roest, deuken...
De truck zelf zal ook nog wel wat werk nodig hebben: sowieso afwerken met kleuren en poeders en zo, maar ook opstaptredes, spiegels, deuken, roest, zonnekap, "spoiler" en andere frutsels, want zo ziet het geheel er nog veel te maagdelijk uit.

Wat betreft maatvoering en zo van de oplegger: ik heb gewoon de dikke duim gebruikt. Ik heb geen tekeningen, maten of andere gegevens, dus ik heb gewoon "op het oog" wat in elkaar gefrot zolang de verhoudingen maar een beetje klopten.. Nu past dat wel in een Chinese setting, ik heb zo het idee dat daar ook niet alles maatvast en strak gereguleerd en op de millimeter vastgelegd is, dus ik vind het wel goed zo. Dus, voor de puristen onder ons: het is slechts een interpretatie van de werkelijkheid, ik pretendeer niet een 100% kloppend model te maken. Als ik er maar lol aan heb...

vr. gr., Twinkie

« Laatst bewerkt op: 12 januari 2020, 22:10:16 door Twinkie »

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1628
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Chinees gepruts in de marge...
« Reactie #17 Gepost op: 12 januari 2020, 20:47:04 »
Misschien wel een lange tijd geleden , maar we volgen nog steeds hoor .
Leuk die Steyr .

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
Re: Chinees gepruts in de marge...
« Reactie #18 Gepost op: 12 januari 2020, 21:42:21 »
Mooie bijdrage over een leuk projectje, leuk om te lezen en de status van de voortgang op de foto's te kunnen zien!
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Marco1044

  • Offline Offline
  • Berichten: 1227
  • ÖBB tp V (1985-2000)
Re: Chinees gepruts in de marge...
« Reactie #19 Gepost op: 13 januari 2020, 08:11:57 »
Fraai stukje werk, ben benieuwd naar het eindresultaat!  (y)
Aan de truck kan je nog het nodige pimpen / slopen zie ik. Ruitenwissers eraf, spatborden bij de achterwielen, her en der een deukje...

Mooi dat je over het “writers block” heen bent; laat dit een aanzet zijn tot het verder gaan met het Grotere Geheel!  ;)
Gr Marco.

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1911
Re: Chinees gepruts in de marge...
« Reactie #20 Gepost op: 13 januari 2020, 09:44:38 »
mooi werk Twinkie . Ga zo door .

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Chinees gepruts in de marge...
« Reactie #21 Gepost op: 15 januari 2020, 11:20:51 »
Ziet er al fraai uit die Steyr, Twinkie. Benieuwd naar meer!  (y)
Groetjes, Bart