Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Het betere bochtenwerk door Ronald Halma
Vandaag om 17:24:01
h0 diorama USA “The Paintshops” door Ronald Halma
Vandaag om 17:22:08
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Daan de leeuw
Vandaag om 17:20:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 17:17:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 17:12:45
US diorama in H0 door Bert55
Vandaag om 16:57:54
Bisonkit verdunner door Pauldg
Vandaag om 16:48:33
Doornvliet door Daan de leeuw
Vandaag om 16:41:21
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door MaraNCS
Vandaag om 16:27:22
Titel aangepastL Sik problemen! door Ronald69
Vandaag om 16:16:55
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
Vandaag om 16:07:36
Een kantoorbaan in schaal N door bord4kop
Vandaag om 15:57:06
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:54:49
Foamplaten door basjuh1981
Vandaag om 15:28:53
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door San-Markos
Vandaag om 15:13:49
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 13:34:22
20 en 21 april MobExpo door bollen neus
Vandaag om 13:32:32
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 13:29:10
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 13:29:09
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door bollen neus
Vandaag om 13:27:19
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Mudhen
Vandaag om 13:26:49
Starten met messing kits door Tomasso
Vandaag om 13:11:19
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door basjuh1981
Vandaag om 13:02:22
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door MarkSpoor
Vandaag om 13:01:24
Laag-Baarlo door basjuh1981
Vandaag om 12:59:58
Station Baarn HIJSM door MaraNCS
Vandaag om 12:38:55
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 12:03:03
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:57:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Ric
Vandaag om 10:50:20
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:12:38
  

Auteur Topic: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan  (gelezen 10640 keer)

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
« Gepost op: 14 augustus 2016, 17:02:13 »
Hier mijn plannen voor 'Lofterdam'.

Lofterdam is een samentrekking van 'loft'  en 'Rotterdam'. Waarom? Ik woon in een voormalig pakhuis in Rotterdam, wat verbouwd is tot lofts (grote, hoge open ruimtes die je zelf in moet delen). Het baanplan is dan ook in de verte gebaseerd op Rotterdam. Wat industrie, havenspoor, veel lange sporen, spoorbrug, tunnels.

Qua scenery zal het allemaal niet zo spannend en mooi worden als veel wat elders hier te zien is. Ik wil wel een paar dingen wat uit laten springen; 2 tunnels waarvan 1 gebaseerd zal zijn op de huidige Willemspoortunnel en de andere losjes op de Botlekspoortunnel. De brug zou liefst een vakwerk-boogbrug moeten worden maar daar is erg moelijk aan te komen, en zelf bouwen zal een project op zich zijn... dus ik weet nog niet wat ik daar mee ga doen. Ook denk ik dat het wel aardig is om het havengebied een beetje aan te kleden, wat water en een kade, zou mooi zijn.

Hoe dan ook, een meerjarenplan wat afgelopen 2 jaar is ontstaan in anyrail en sketchup en steeds wat bijgespijkerd is. Het zal absoluut niet iedereen aanspreken, als ik de mensen hier een beetje inschat zullen de meesten het veel te veel sporen bij elkaar vinden, maar dat is nu juist waar ik een beetje op zoek naar ben; ik heb ondanks de loft niet zo heel veel ruimte hier, ik heb immers geen aparte kamers of zolder, ik heb met pijn en moeite een hoekje van 3 bij 2 meter vrij gemaakt met een halfhoge roomdivider dmv met perspex bekleedde stellingkastjes... en ik wil die ruimte zo maximaal mogelijk benutten. Daarnaast vind ik het mooi om wat langere treinen te zien rijden, als alles uiteindelijk automatisch zijn rondjes gaat rijden, ben ik helemaal tevreden. Er is ook nog wel wat ruimte om zelf wat te rijden en te rangeren overigens.

Tijdperk zal jaren 1970 tot 2000 ongeveer zijn, komt niet zo nauw. Wel hoofdzakelijk NS spul. Denk ook aan lange ertstreinen met een koppel 2200, lange containertreinen en ketelwagens, setjes van dubbele koplopers, hondekoppen, 1100/1300/1600 met IC etc maar ook een paar internationale treinen die bijv. Rotterdam kruisten op weg naar Antwerpen of Maassluis.

Dan het plan. Feitelijk is het plan een rondgevouwen hondebot, waarvan 1 zijde een schaduwstation is, en de andere kant een dubbelsporige lus met station.
Het zichtbare gedeelte uiteraard bovenaan, daaronder een verdieping met een kleine wisselstraat die naar de helix leid, en dat is dus weer de verdieping daaronder. De helix leid uiteindelijk tot het 40cm lager gelegen schaduwstation. De baan is 285cm breed en verder 90 resp. 130cm diep (links).

Hieronder de 4 lagen van het plan, en daaronder de schematische voorstelling van het hondebot.
De automatisering zal uitieindelijk met traincontroller gebeuren. Een stukje testprogramma gebaseerd op dit hondebot is elders op het forum te vinden. De wisselstraat die beide kanten samen laat komen wordt 'interessant' :) maar de software/simulatie laat zien dat het geen probleem hoeft te zijn.

Ik heb nu een test-ovaal van 220x70 waar ik afgelopen 2 jaar mee ge-experimenteerd heb met rails, aansturing en servo's etc. De reden dat ik zo lang wachtte met dit grote plan was omdat ik nogal tegen de hoge kosten van de servo besturing aan zat te hikken. Maar nu met de Arduino's is dat geen belemmering meer. Ook is het nu dankzij de lage engelse pond erg interessant om Peco code 55 te bestellen in de UK :)

De vorm van de tafel heeft een 'deuk' zodat het iets makkelijk wordt om er bij te kunnen. In noodgevallen kan de tafel weggerold worden als ik er echt niet bij kan.

Tegen de klok in, vanaf het station bovenaan gaat de baan rond, loopt 1,5 a 2cm omhoog over de haven. Dat zal met iets van een brug worden. Daarna aan de rechterzijde komen we weer op maaiveld, waarna het spoor zal zakken in een tunnelbak en achteraan de baan naar beneden verdwijnt (A). Dit zal een eenvoudige, betonnen tunnelconstructie worden.

Vanaf de andere kant van het station komen we bij B omhoog van onder de grond in een open tunnelbak a la Willemspoortunnel. Die buigt zich dan omhoog het station in.

A en B komen onder bij elkaar, en zakken als dubbelspoor weer een niveau verder naar de helix bij C. Deze helix heeft een diameter van dik 90cm. Feitelijk rijd ik via de binnen kant naar boven, dat is niet handig, maar het kan niet anders. De helix heeft 4 windingen en komt uiteindelijk op 9cm boven het schaduwstation uit op punt D. Vanaf daar volgt nog een grotere boog die achterom 9cm daalt en zo het schaduwstation in komt.

Het station is redelijk simpel; treinen komen er aan, wachten even, en vertrekken weer :) er zijn ook een paar kopsporen om wat boemeltjes mee te rijden, tussen het doorgaande verkeer door. Dat maakt het wat meer variabel.

Het havenspoor kan los bereden worden naar het station en terug, geeft de mogelijkheid om nog wat met de hand te rijden wellicht.

Alle stijg- en zakpercentages zijn zo'n 1.8-2.0%.
Er zitten 3 keerlussen in; de ene in de enkelsporige boog naar het schaduwstation, de andere 2 in beide sporen naar punt 'B'.



Functioneel dus een hondebot:
« Laatst bewerkt op: 15 augustus 2016, 11:13:32 door jowi »

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
« Reactie #1 Gepost op: 14 augustus 2016, 18:04:31 »
Hoi Jowi,

Leuk plan, geinig om het plan zo functioneel uit te tekenen, anders blijf je puzzelen en rondgaan. Zit wel een keerlus in maar dat is tegenwoordig nl geen probleem meer,

Succes met bouwen en ik ben benieuwd naar de vorderingen.

Gr Bart
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8426
Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
« Reactie #2 Gepost op: 14 augustus 2016, 22:11:37 »
Goede lange rijmogelijkheid.

Wat ik anders zou doen:
Het kruiswissel(?) bij de havensporen weghalen.
Er is geen uithaalmogelijkheid in de haven.
Het aantal sporen is hoog in de haven.Ik zou 2 sporen aan de waterkant doen, dan lange loodsen en aan de achterkant van de loods nog een spoor.
just my 2cents
Jeroen

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
« Reactie #3 Gepost op: 14 augustus 2016, 22:15:35 »
Goed punt, dat geeft de haven wel meer scenery mogelijkheden... ga ik over nadenken.

Dutch

  • Offline Offline
  • Berichten: 279
Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
« Reactie #4 Gepost op: 15 augustus 2016, 10:42:01 »
Ziet er gaaf uit! Het enkelsporige stuk bij je schaduwstation is een keerlus, en het andere eind van het hondebot is dat ook. Voor de rest kan ik me - als 00 bouwer - alleen maar verbazen over wat je in N kan doen op nagenoeg hetzelfde stukje oppervlakte  ;D
Mvg, Bjorn.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
« Reactie #5 Gepost op: 15 augustus 2016, 11:12:20 »
Ja het andere einde van het hondebot inderdaad, daar waar de 2 lussen bij elkaar komen en als dubbelspoor verder gaan. In het plan denk ik dat ik beide sporen bij 'B' van een keerlusmodule moet gaan voorzien.

Dutch

  • Offline Offline
  • Berichten: 279
Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
« Reactie #6 Gepost op: 15 augustus 2016, 15:40:37 »
Hoeveel cm zit er eigenlijk tussen de bovenste en onderste laag? Het is bijna jammer dat je het schaduwstation normaal gesproken niet ziet...
Mvg, Bjorn.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
« Reactie #7 Gepost op: 15 augustus 2016, 15:50:10 »
Er zit in totaal zo'n 40cm tussen. Tja, je moet wat met zo'n stapelbaan :)
Ik hoop dat er zo genoeg ruimte is om af en toe met lange armen tussen te wurmen om eea recht te zetten :-X
« Laatst bewerkt op: 15 augustus 2016, 17:32:07 door jowi »

TEE-RAM

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
« Reactie #8 Gepost op: 15 augustus 2016, 17:35:25 »
Als het traject gevolgd wordt (zoals de pijlen aangeven) zit er geen keerlus in.
Succes met de bouw van dit plan.
groeten,
Wim

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
« Reactie #9 Gepost op: 15 augustus 2016, 17:58:54 »
Wim,

Het keerlus-fenomeen ontstaat als elektrisch gezien een kortsluiting kan ontstaan. Die kortsluiting hef je niet op door traject-pijlen te tekenen.

Sander

Dutch

  • Offline Offline
  • Berichten: 279
Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
« Reactie #10 Gepost op: 15 augustus 2016, 18:04:42 »
Correct. Als je een hondebot maakt, en daar verbindingen tussen de hoofdlijnen maakt, heb je gewoon twee keerlussen te pakken. Zoals eerder aangegeven is dat geen technisch probleem, maar je moet er wel rekening mee houden (of de elektrische verbindingen weghalen, maarja!)
« Laatst bewerkt op: 15 augustus 2016, 18:06:39 door Dutch »
Mvg, Bjorn.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
« Reactie #11 Gepost op: 15 augustus 2016, 18:12:46 »
Als je de baan volgt en overal + en - bijtekent, zie je heel snel waar het mis gaat :)

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8426
Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
« Reactie #12 Gepost op: 15 augustus 2016, 18:35:19 »
Als je toch het baanplan nog wat aanpast, dan zou je ook kunnen denken aan enkele, op strategische, plaatsen geplaatse overloopwissels. Nu kun je als je rechts (lees: met de klok mee) rijdt niet in het linkergedeelte van het station komen.

Dit kan dus extra keerlussen opleveren (sorry daarvoor  :angel: )
« Laatst bewerkt op: 15 augustus 2016, 18:37:49 door Jeronimos »
Jeroen

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
« Reactie #13 Gepost op: 15 augustus 2016, 19:21:15 »
Ja hoor, vanaf tunnelbak B gereden, met de klok mee, kun je bij de ingang van het station naar de linkerkant komen.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8057
  • Spoor N
Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
« Reactie #14 Gepost op: 15 augustus 2016, 20:45:37 »
Maar rechts rijdend vanaf A kom je niet bij de bovenste perronsporen, al hoef je niet vanaf elk spoor overal te kunnen komen.

In ieder geval zou ik zoals al gezegd minder sporen in de haven leggen. Twee sporen met een overloopwissel aan het eind op een kade is ook goed. Als je de aansluiting van de haven aanpast (op de sporen uit B) is het ook mogelijk om direct naar de 2 andere havenspoortjes te rijden of heb je het expres zo gedaan? Hoe lang zijn trouwens de perronsporen en kopspoortjes in je station?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.