Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Raadplaatje
door
RikM
Vandaag
om 22:34:42
Fleischmann Anna ombouw.
door
Wim Vink
Vandaag
om 22:31:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 22:28:23
Trix BR94 ontspoort
door
frederik19630
Vandaag
om 22:26:08
Vaste baan
door
GertW
Vandaag
om 22:24:00
Tams app
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 22:20:53
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn
door
Ronaldk
Vandaag
om 22:19:15
Edelweisz in model
door
sncf231e
Vandaag
om 22:10:45
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn
door
GertW
Vandaag
om 22:09:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal
door
nighttrain1
Vandaag
om 22:07:55
booster vraag
door
maartenvdb
Vandaag
om 22:06:57
Station Roodeschool
door
Casmir
Vandaag
om 21:59:14
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
Bjor
Vandaag
om 20:39:43
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 20:33:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 20:29:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Pommie
Vandaag
om 20:11:11
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
door
J. Moors
Vandaag
om 19:31:47
US diorama in H0
door
wob
Vandaag
om 19:19:29
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
Vandaag
om 19:14:08
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 16:52:03
DDAR op basis van een Artitec DDM
door
Daan de leeuw
Vandaag
om 16:28:45
Br 38 Piko Superen.
door
puntenglijder
Vandaag
om 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0)
door
Jan Pieter
Vandaag
om 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Merlin674
Vandaag
om 15:57:00
Sfeer op je modelbaan
door
hervé
Vandaag
om 15:40:47
EL11 NSB sound file
door
bellejt
Vandaag
om 15:19:30
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 13:46:57
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen!
door
Sascha [St. 3rail]
Vandaag
om 11:46:25
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omlaag
Auteur
Topic: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan (gelezen 11176 keer)
jowi
Offline
Berichten: 2375
Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
«
Gepost op:
14 August 2016, 17:02:13 »
Hier mijn plannen voor 'Lofterdam'.
Lofterdam is een samentrekking van 'loft' en 'Rotterdam'. Waarom? Ik woon in een voormalig pakhuis in Rotterdam, wat verbouwd is tot lofts (grote, hoge open ruimtes die je zelf in moet delen). Het baanplan is dan ook in de verte gebaseerd op Rotterdam. Wat industrie, havenspoor, veel lange sporen, spoorbrug, tunnels.
Qua scenery zal het allemaal niet zo spannend en mooi worden als veel wat elders hier te zien is. Ik wil wel een paar dingen wat uit laten springen; 2 tunnels waarvan 1 gebaseerd zal zijn op de huidige Willemspoortunnel en de andere losjes op de Botlekspoortunnel. De brug zou liefst een vakwerk-boogbrug moeten worden maar daar is erg moelijk aan te komen, en zelf bouwen zal een project op zich zijn... dus ik weet nog niet wat ik daar mee ga doen. Ook denk ik dat het wel aardig is om het havengebied een beetje aan te kleden, wat water en een kade, zou mooi zijn.
Hoe dan ook, een meerjarenplan wat afgelopen 2 jaar is ontstaan in anyrail en sketchup en steeds wat bijgespijkerd is. Het zal absoluut niet iedereen aanspreken, als ik de mensen hier een beetje inschat zullen de meesten het veel te veel sporen bij elkaar vinden, maar dat is nu juist waar ik een beetje op zoek naar ben; ik heb ondanks de loft niet zo heel veel ruimte hier, ik heb immers geen aparte kamers of zolder, ik heb met pijn en moeite een hoekje van 3 bij 2 meter vrij gemaakt met een halfhoge roomdivider dmv met perspex bekleedde stellingkastjes... en ik wil die ruimte zo maximaal mogelijk benutten. Daarnaast vind ik het mooi om wat langere treinen te zien rijden, als alles uiteindelijk automatisch zijn rondjes gaat rijden, ben ik helemaal tevreden. Er is ook nog wel wat ruimte om zelf wat te rijden en te rangeren overigens.
Tijdperk zal jaren 1970 tot 2000 ongeveer zijn, komt niet zo nauw. Wel hoofdzakelijk NS spul. Denk ook aan lange ertstreinen met een koppel 2200, lange containertreinen en ketelwagens, setjes van dubbele koplopers, hondekoppen, 1100/1300/1600 met IC etc maar ook een paar internationale treinen die bijv. Rotterdam kruisten op weg naar Antwerpen of Maassluis.
Dan het plan. Feitelijk is het plan een rondgevouwen hondebot, waarvan 1 zijde een schaduwstation is, en de andere kant een dubbelsporige lus met station.
Het zichtbare gedeelte uiteraard bovenaan, daaronder een verdieping met een kleine wisselstraat die naar de helix leid, en dat is dus weer de verdieping daaronder. De helix leid uiteindelijk tot het 40cm lager gelegen schaduwstation. De baan is 285cm breed en verder 90 resp. 130cm diep (links).
Hieronder de 4 lagen van het plan, en daaronder de schematische voorstelling van het hondebot.
De automatisering zal uitieindelijk met traincontroller gebeuren. Een stukje testprogramma gebaseerd op dit hondebot is elders op het forum te vinden. De wisselstraat die beide kanten samen laat komen wordt 'interessant'
maar de software/simulatie laat zien dat het geen probleem hoeft te zijn.
Ik heb nu een test-ovaal van 220x70 waar ik afgelopen 2 jaar mee ge-experimenteerd heb met rails, aansturing en servo's etc. De reden dat ik zo lang wachtte met dit grote plan was omdat ik nogal tegen de hoge kosten van de servo besturing aan zat te hikken. Maar nu met de Arduino's is dat geen belemmering meer. Ook is het nu dankzij de lage engelse pond erg interessant om Peco code 55 te bestellen in de UK
De vorm van de tafel heeft een 'deuk' zodat het iets makkelijk wordt om er bij te kunnen. In noodgevallen kan de tafel weggerold worden als ik er echt niet bij kan.
Tegen de klok in, vanaf het station bovenaan gaat de baan rond, loopt 1,5 a 2cm omhoog over de haven. Dat zal met iets van een brug worden. Daarna aan de rechterzijde komen we weer op maaiveld, waarna het spoor zal zakken in een tunnelbak en achteraan de baan naar beneden verdwijnt (A). Dit zal een eenvoudige, betonnen tunnelconstructie worden.
Vanaf de andere kant van het station komen we bij B omhoog van onder de grond in een open tunnelbak a la Willemspoortunnel. Die buigt zich dan omhoog het station in.
A en B komen onder bij elkaar, en zakken als dubbelspoor weer een niveau verder naar de helix bij C. Deze helix heeft een diameter van dik 90cm. Feitelijk rijd ik via de binnen kant naar boven, dat is niet handig, maar het kan niet anders. De helix heeft 4 windingen en komt uiteindelijk op 9cm boven het schaduwstation uit op punt D. Vanaf daar volgt nog een grotere boog die achterom 9cm daalt en zo het schaduwstation in komt.
Het station is redelijk simpel; treinen komen er aan, wachten even, en vertrekken weer
er zijn ook een paar kopsporen om wat boemeltjes mee te rijden, tussen het doorgaande verkeer door. Dat maakt het wat meer variabel.
Het havenspoor kan los bereden worden naar het station en terug, geeft de mogelijkheid om nog wat met de hand te rijden wellicht.
Alle stijg- en zakpercentages zijn zo'n 1.8-2.0%.
Er zitten 3 keerlussen in; de ene in de enkelsporige boog naar het schaduwstation, de andere 2 in beide sporen naar punt 'B'.
Functioneel dus een hondebot:
«
Laatst bewerkt op: 15 August 2016, 11:13:32 door jowi
»
Gelogd
Bart spruitje
Offline
Berichten: 508
Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
«
Reactie #1 Gepost op:
14 August 2016, 18:04:31 »
Hoi Jowi,
Leuk plan, geinig om het plan zo functioneel uit te tekenen, anders blijf je puzzelen en rondgaan. Zit wel een keerlus in maar dat is tegenwoordig nl geen probleem meer,
Succes met bouwen en ik ben benieuwd naar de vorderingen.
Gr Bart
Gelogd
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996
Jeronimos
Now everything seems so faded and jaded.
Offline
Berichten: 8598
Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
«
Reactie #2 Gepost op:
14 August 2016, 22:11:37 »
Goede lange rijmogelijkheid.
Wat ik anders zou doen:
Het kruiswissel(?) bij de havensporen weghalen.
Er is geen uithaalmogelijkheid in de haven.
Het aantal sporen is hoog in de haven.Ik zou 2 sporen aan de waterkant doen, dan lange loodsen en aan de achterkant van de loods nog een spoor.
just my 2cents
Gelogd
Jeroen
jowi
Offline
Berichten: 2375
Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
«
Reactie #3 Gepost op:
14 August 2016, 22:15:35 »
Goed punt, dat geeft de haven wel meer scenery mogelijkheden... ga ik over nadenken.
Gelogd
Dutch
Offline
Berichten: 279
Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
«
Reactie #4 Gepost op:
15 August 2016, 10:42:01 »
Ziet er gaaf uit! Het enkelsporige stuk bij je schaduwstation is een keerlus, en het andere eind van het hondebot is dat ook. Voor de rest kan ik me - als 00 bouwer - alleen maar verbazen over wat je in N kan doen op nagenoeg hetzelfde stukje oppervlakte
Gelogd
Mvg, Bjorn.
jowi
Offline
Berichten: 2375
Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
«
Reactie #5 Gepost op:
15 August 2016, 11:12:20 »
Ja het andere einde van het hondebot inderdaad, daar waar de 2 lussen bij elkaar komen en als dubbelspoor verder gaan. In het plan denk ik dat ik beide sporen bij 'B' van een keerlusmodule moet gaan voorzien.
Gelogd
Dutch
Offline
Berichten: 279
Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
«
Reactie #6 Gepost op:
15 August 2016, 15:40:37 »
Hoeveel cm zit er eigenlijk tussen de bovenste en onderste laag? Het is bijna jammer dat je het schaduwstation normaal gesproken niet ziet...
Gelogd
Mvg, Bjorn.
jowi
Offline
Berichten: 2375
Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
«
Reactie #7 Gepost op:
15 August 2016, 15:50:10 »
Er zit in totaal zo'n 40cm tussen. Tja, je moet wat met zo'n stapelbaan
Ik hoop dat er zo genoeg ruimte is om af en toe met lange armen tussen te wurmen om eea recht te zetten
«
Laatst bewerkt op: 15 August 2016, 17:32:07 door jowi
»
Gelogd
TEE-RAM
Offline
Berichten: 227
Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
«
Reactie #8 Gepost op:
15 August 2016, 17:35:25 »
Als het traject gevolgd wordt (zoals de pijlen aangeven) zit er geen keerlus in.
Succes met de bouw van dit plan.
groeten,
Wim
Gelogd
santerdam
Offline
Berichten: 3865
Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
«
Reactie #9 Gepost op:
15 August 2016, 17:58:54 »
Wim,
Het keerlus-fenomeen ontstaat als elektrisch gezien een kortsluiting kan ontstaan. Die kortsluiting hef je niet op door traject-pijlen te tekenen.
Sander
Gelogd
Dutch
Offline
Berichten: 279
Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
«
Reactie #10 Gepost op:
15 August 2016, 18:04:42 »
Correct. Als je een hondebot maakt, en daar verbindingen tussen de hoofdlijnen maakt, heb je gewoon twee keerlussen te pakken. Zoals eerder aangegeven is dat geen technisch probleem, maar je moet er wel rekening mee houden (of de elektrische verbindingen weghalen, maarja!)
«
Laatst bewerkt op: 15 August 2016, 18:06:39 door Dutch
»
Gelogd
Mvg, Bjorn.
jowi
Offline
Berichten: 2375
Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
«
Reactie #11 Gepost op:
15 August 2016, 18:12:46 »
Als je de baan volgt en overal + en - bijtekent, zie je heel snel waar het mis gaat
Gelogd
Jeronimos
Now everything seems so faded and jaded.
Offline
Berichten: 8598
Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
«
Reactie #12 Gepost op:
15 August 2016, 18:35:19 »
Als je toch het baanplan nog wat aanpast, dan zou je ook kunnen denken aan enkele, op strategische, plaatsen geplaatse overloopwissels. Nu kun je als je rechts (lees: met de klok mee) rijdt niet in het linkergedeelte van het station komen.
Dit kan dus extra keerlussen opleveren (sorry daarvoor
)
«
Laatst bewerkt op: 15 August 2016, 18:37:49 door Jeronimos
»
Gelogd
Jeroen
jowi
Offline
Berichten: 2375
Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
«
Reactie #13 Gepost op:
15 August 2016, 19:21:15 »
Ja hoor, vanaf tunnelbak B gereden, met de klok mee, kun je bij de ingang van het station naar de linkerkant komen.
Gelogd
Rick
Lid Houtense Koekenclub
Offline
Berichten: 8496
Spoor N
Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
«
Reactie #14 Gepost op:
15 August 2016, 20:45:37 »
Maar rechts rijdend vanaf A kom je niet bij de bovenste perronsporen, al hoef je niet vanaf elk spoor overal te kunnen komen.
In ieder geval zou ik zoals al gezegd minder sporen in de haven leggen. Twee sporen met een overloopwissel aan het eind op een kade is ook goed. Als je de aansluiting van de haven aanpast (op de sporen uit B) is het ook mogelijk om direct naar de 2 andere havenspoortjes te rijden of heb je het expres zo gedaan? Hoe lang zijn trouwens de perronsporen en kopspoortjes in je station?
Gelogd
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).
Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan