Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:01:35
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Oude metalen trafo's gebruiken....... door bask185
26 april 2024, 22:11:18
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
  

Auteur Topic: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan  (gelezen 10656 keer)

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
« Reactie #15 Gepost op: 15 augustus 2016, 20:54:13 »
Ah ik zie wat je bedoeld. Nee dat zit er inderdaad niet vanaf die kant, er is eigenlijk ook geen ruimte voor dicht bij het station.

Het hele stuk vanaf B is een tunnelbak die bij B op -55mm ligt en pas vlak voor het station op maaiveld, dus daar kunnen geen aansluitingen op gemaakt worden.

Perronsporen zijn zo'n 120-130cm, de beide kopsporen ca. 90cm.

TEE-RAM

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
« Reactie #16 Gepost op: 15 augustus 2016, 21:03:41 »
"Als je de baan volgt en overal + en - bijtekent, zie je heel snel waar het mis gaat"
En waar gaat het dan mis? Tenzij op niveau -1 in plaats van twee wissels en kruising (zoals ik het zie) twee wissels en een engelse wissel liggen gaat het volgens mij nergens mis. (uitgaande van de onderste vereenvoudigde tekening van het totale sporenplan).
Wim

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
« Reactie #17 Gepost op: 15 augustus 2016, 21:38:19 »
Ik zal morgen eens een tekening maken, voor mezelf ook wel handig.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
« Reactie #18 Gepost op: 16 augustus 2016, 08:14:13 »
Op 1 of andere manier downscaled photobucket mijn plaatjes, maar ik hoop dat het te zien is.

Als we het schaduwstation en de helix als uitgangspunt nemen, bovenste rail is rood, onderste is blauw, en je zet dat door in de boog aan de rechterkant, en dan weer terug, dan zie je bij de pijl een probleem... hetzelfde aan de linkerkant, zet je de polariteit zo door dan krijg je een probleem bij de pijl aan de linkerkant.


Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8063
  • Spoor N
Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
« Reactie #19 Gepost op: 16 augustus 2016, 09:07:35 »
Ah ik zie wat je bedoeld. Nee dat zit er inderdaad niet vanaf die kant, er is eigenlijk ook geen ruimte voor dicht bij het station.

Het hele stuk vanaf B is een tunnelbak die bij B op -55mm ligt en pas vlak voor het station op maaiveld, dus daar kunnen geen aansluitingen op gemaakt worden.

Perronsporen zijn zo'n 120-130cm, de beide kopsporen ca. 90cm.
Nee, dan gaat dat inderdaad niet.

Een loc met 6-7 rijtuigen, dat is best redelijk. Eigenlijk bedoelde ik de korte opstelsporen naast het station, deze lijken vrij kort. :)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

TEE-RAM

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
« Reactie #20 Gepost op: 16 augustus 2016, 16:32:11 »
Ik heb alleen naar het (sterk) vereenvoudigde "hondebot" gekeken. In de andere tekeningen zie ik inderdaad ook het keerlus probleem.
Wim

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
« Reactie #21 Gepost op: 17 augustus 2016, 16:43:49 »
Maar in beiden zit dus hetzelfde 'probleem' ;D

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
« Reactie #22 Gepost op: 04 december 2016, 20:03:28 »
Dit weekend dan eindelijk eens begonnen met de basis vd ruwbouw van het frame. Dit is het hoekje in het huis waar het allemaal moet gebeuren :) Het is wat krapjes maar het frame staat op wielen, en als het echt moet kan de roomdivider, die aan de ene kant opbergruimte is en aam de andere kant strak met opaalplexiglas is afgewerkt, ook wel ff opzij. De tafel is aan deze kant 1m breed, in het midden 80cm, en aan het eind 130cm. Er komt dus een soort van inham in waardoor er wat armlengte is.


gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
« Reactie #23 Gepost op: 07 december 2016, 14:48:32 »
Jowi,

Je hebt 3 keerlussen. Maar met de vrije ruimte die je hebt is dat geen enkel probleem.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
« Reactie #24 Gepost op: 07 december 2016, 15:55:34 »
Klopt, gaat helemaal goed komen (y)

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
« Reactie #25 Gepost op: 17 december 2016, 11:26:17 »
Stapje verder met het frame en de onderste laag, het schaduwstation. Het schaduwstation wordt best groot :o Het is lastig om dat 'in place' op te bouwen, dus ik heb bedacht dat ik het in 2 delen knip, die ik uit het frame kan pakken en zo los van elkaar kan bouwen. Ik had even de hoop het in 1 geheel uitneembaar te houden maar dat wordt te groot. Door het in een linker- en rechterdeel te knippen kan ik beide delen makkelijk op de keukentafel leggen en los van elkaar opbouwen en testen. Eenmaal klaar dan voeg ik ze samen. Er komt denk ik geen luxe module overgang oid in, ik denk dat ik in tegenstelling tot de tekeningen, de sporen niet tot aan de rand zelf maar 10cm er vanaf op laat houden, en als ik beide delen naast elkaar in het frame plaats, zet ik overal nog 20cm rails tussen. Dat is denk ik het makkelijkst.

Of zijn er betere manieren om deze 2 delen semi-permanent aan elkaar te koppelen?

Het frame, de 2 modules bestaan hier nog uit 3 planken:


Het plan:


De losse delen, linker module, met de stopsecties alvast ingetekend:


Rechter module:

« Laatst bewerkt op: 17 december 2016, 12:06:05 door jowi »

Maartenkr

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
« Reactie #26 Gepost op: 19 december 2016, 04:36:09 »
Super leuk plan! zit zelf ook hard te denken om iets met de haven van Rotterdam te doen. En dan kom je dit plan tegen ga je zeker volgen!

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
« Reactie #27 Gepost op: 19 december 2016, 11:13:03 »
Zijn de stopsecties niet wat kort? Ik zelf gebruik meestal 1,5 a 2 keer de lengte van een wissel.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
« Reactie #28 Gepost op: 19 december 2016, 12:32:10 »
Het thema "Rotterdam" moet je denk ik met een korreltje zout nemen, ik heb teveel spoor op een te klein oppervlak om er echt iets scenery-waardigs van te maken. Wat ik wel wil is de 2 tunnels proberen mooi uit te beelden, de tunnel midden in de baan moet lijken op de spoortunnelingang in het centrum bij hofplein, de achterste tunnel zit wat weggestopt en zal meer het karakter van de botlek-spoortunnel krijgen. De brug over de 'haven' wil ik 1 vakwerk boog van maken a la oude spoorbrug over de maas, met aansluitend wat lage vlakke brugdelen zoals de luchtbrug had. De sporen bij de haven kan ik niet genoeg mee om er een volwaardige spoorhaven of grote industrie mee uit te beelden, maar ik zal een poging wagen. De boog van de haven terug naar het station boven moet iets van het oude havenspoor langs charlois krijgen, of iets maasvlakte-jaren-80-achtigs... zoiets. Het station kan ik niet heel veel mee doen denk ik dan simpelweg een paar perrons en dat is het. Het wordt in ieder geval geen baan met een volledige, complete, logische scenery, maar ik hoop wel wat elementen weer te geven.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
« Reactie #29 Gepost op: 19 december 2016, 12:38:07 »
Zijn de stopsecties niet wat kort? Ik zelf gebruik meestal 1,5 a 2 keer de lengte van een wissel.
Ik heb een keer gevraagd hoe lang een stopsectie moest zijn (n spoor) en het advies was ca. 20cm... het idee is dat een trein bij binnenkomst in het station op de inrijdetectie al langzamer en langzamer gaat rijden, en pas in de stopsectie compleet tot stilstand komt. Hij komt dus niet in volle vaart aankarren. Ik weet niet of dat een normale gang van zaken is maar zo had ik me dat voorgesteld. De stopsectie is dus eigenlijk een extra safety. Ik had eerder met 1 sectie per spoor willen volstaan, maar omdat dit onder de tafel zit toch maar voor 2 gekozen, dus een lange inrijsectie en een korte stopsectie.