Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald Halma
Vandaag om 15:32:42
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 15:19:33
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 15:19:30
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:49:33
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:06:36
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 13:54:29
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 13:29:50
booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:24:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 13:20:55
Trix BR94 ontspoort door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 12:41:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R1954
Vandaag om 12:41:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
Edelweisz in model door sncf231e
Vandaag om 11:45:55
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 11:39:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 11:19:01
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:32:20
Tams app door Ronaldk
Vandaag om 10:27:33
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 10:17:40
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door MOVisser
Vandaag om 09:40:57
Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 09:40:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:33:17
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 09:23:13
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door NTeering
Vandaag om 09:21:42
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 09:15:30
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 09:14:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:58:56
  

Auteur Topic: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan  (gelezen 11162 keer)

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
« Reactie #15 Gepost op: 15 August 2016, 20:54:13 »
Ah ik zie wat je bedoeld. Nee dat zit er inderdaad niet vanaf die kant, er is eigenlijk ook geen ruimte voor dicht bij het station.

Het hele stuk vanaf B is een tunnelbak die bij B op -55mm ligt en pas vlak voor het station op maaiveld, dus daar kunnen geen aansluitingen op gemaakt worden.

Perronsporen zijn zo'n 120-130cm, de beide kopsporen ca. 90cm.

TEE-RAM

  • Offline Offline
  • Berichten: 227
Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
« Reactie #16 Gepost op: 15 August 2016, 21:03:41 »
"Als je de baan volgt en overal + en - bijtekent, zie je heel snel waar het mis gaat"
En waar gaat het dan mis? Tenzij op niveau -1 in plaats van twee wissels en kruising (zoals ik het zie) twee wissels en een engelse wissel liggen gaat het volgens mij nergens mis. (uitgaande van de onderste vereenvoudigde tekening van het totale sporenplan).
Wim

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
« Reactie #17 Gepost op: 15 August 2016, 21:38:19 »
Ik zal morgen eens een tekening maken, voor mezelf ook wel handig.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
« Reactie #18 Gepost op: 16 August 2016, 08:14:13 »
Op 1 of andere manier downscaled photobucket mijn plaatjes, maar ik hoop dat het te zien is.

Als we het schaduwstation en de helix als uitgangspunt nemen, bovenste rail is rood, onderste is blauw, en je zet dat door in de boog aan de rechterkant, en dan weer terug, dan zie je bij de pijl een probleem... hetzelfde aan de linkerkant, zet je de polariteit zo door dan krijg je een probleem bij de pijl aan de linkerkant.


Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8496
  • Spoor N
Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
« Reactie #19 Gepost op: 16 August 2016, 09:07:35 »
Ah ik zie wat je bedoeld. Nee dat zit er inderdaad niet vanaf die kant, er is eigenlijk ook geen ruimte voor dicht bij het station.

Het hele stuk vanaf B is een tunnelbak die bij B op -55mm ligt en pas vlak voor het station op maaiveld, dus daar kunnen geen aansluitingen op gemaakt worden.

Perronsporen zijn zo'n 120-130cm, de beide kopsporen ca. 90cm.
Nee, dan gaat dat inderdaad niet.

Een loc met 6-7 rijtuigen, dat is best redelijk. Eigenlijk bedoelde ik de korte opstelsporen naast het station, deze lijken vrij kort. :)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

TEE-RAM

  • Offline Offline
  • Berichten: 227
Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
« Reactie #20 Gepost op: 16 August 2016, 16:32:11 »
Ik heb alleen naar het (sterk) vereenvoudigde "hondebot" gekeken. In de andere tekeningen zie ik inderdaad ook het keerlus probleem.
Wim

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
« Reactie #21 Gepost op: 17 August 2016, 16:43:49 »
Maar in beiden zit dus hetzelfde 'probleem' ;D

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
« Reactie #22 Gepost op: 04 December 2016, 20:03:28 »
Dit weekend dan eindelijk eens begonnen met de basis vd ruwbouw van het frame. Dit is het hoekje in het huis waar het allemaal moet gebeuren :) Het is wat krapjes maar het frame staat op wielen, en als het echt moet kan de roomdivider, die aan de ene kant opbergruimte is en aam de andere kant strak met opaalplexiglas is afgewerkt, ook wel ff opzij. De tafel is aan deze kant 1m breed, in het midden 80cm, en aan het eind 130cm. Er komt dus een soort van inham in waardoor er wat armlengte is.


gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
« Reactie #23 Gepost op: 07 December 2016, 14:48:32 »
Jowi,

Je hebt 3 keerlussen. Maar met de vrije ruimte die je hebt is dat geen enkel probleem.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
« Reactie #24 Gepost op: 07 December 2016, 15:55:34 »
Klopt, gaat helemaal goed komen (y)

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
« Reactie #25 Gepost op: 17 December 2016, 11:26:17 »
Stapje verder met het frame en de onderste laag, het schaduwstation. Het schaduwstation wordt best groot :o Het is lastig om dat 'in place' op te bouwen, dus ik heb bedacht dat ik het in 2 delen knip, die ik uit het frame kan pakken en zo los van elkaar kan bouwen. Ik had even de hoop het in 1 geheel uitneembaar te houden maar dat wordt te groot. Door het in een linker- en rechterdeel te knippen kan ik beide delen makkelijk op de keukentafel leggen en los van elkaar opbouwen en testen. Eenmaal klaar dan voeg ik ze samen. Er komt denk ik geen luxe module overgang oid in, ik denk dat ik in tegenstelling tot de tekeningen, de sporen niet tot aan de rand zelf maar 10cm er vanaf op laat houden, en als ik beide delen naast elkaar in het frame plaats, zet ik overal nog 20cm rails tussen. Dat is denk ik het makkelijkst.

Of zijn er betere manieren om deze 2 delen semi-permanent aan elkaar te koppelen?

Het frame, de 2 modules bestaan hier nog uit 3 planken:


Het plan:


De losse delen, linker module, met de stopsecties alvast ingetekend:


Rechter module:

« Laatst bewerkt op: 17 December 2016, 12:06:05 door jowi »

Maartenkr

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
« Reactie #26 Gepost op: 19 December 2016, 04:36:09 »
Super leuk plan! zit zelf ook hard te denken om iets met de haven van Rotterdam te doen. En dan kom je dit plan tegen ga je zeker volgen!

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
« Reactie #27 Gepost op: 19 December 2016, 11:13:03 »
Zijn de stopsecties niet wat kort? Ik zelf gebruik meestal 1,5 a 2 keer de lengte van een wissel.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
« Reactie #28 Gepost op: 19 December 2016, 12:32:10 »
Het thema "Rotterdam" moet je denk ik met een korreltje zout nemen, ik heb teveel spoor op een te klein oppervlak om er echt iets scenery-waardigs van te maken. Wat ik wel wil is de 2 tunnels proberen mooi uit te beelden, de tunnel midden in de baan moet lijken op de spoortunnelingang in het centrum bij hofplein, de achterste tunnel zit wat weggestopt en zal meer het karakter van de botlek-spoortunnel krijgen. De brug over de 'haven' wil ik 1 vakwerk boog van maken a la oude spoorbrug over de maas, met aansluitend wat lage vlakke brugdelen zoals de luchtbrug had. De sporen bij de haven kan ik niet genoeg mee om er een volwaardige spoorhaven of grote industrie mee uit te beelden, maar ik zal een poging wagen. De boog van de haven terug naar het station boven moet iets van het oude havenspoor langs charlois krijgen, of iets maasvlakte-jaren-80-achtigs... zoiets. Het station kan ik niet heel veel mee doen denk ik dan simpelweg een paar perrons en dat is het. Het wordt in ieder geval geen baan met een volledige, complete, logische scenery, maar ik hoop wel wat elementen weer te geven.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
« Reactie #29 Gepost op: 19 December 2016, 12:38:07 »
Zijn de stopsecties niet wat kort? Ik zelf gebruik meestal 1,5 a 2 keer de lengte van een wissel.
Ik heb een keer gevraagd hoe lang een stopsectie moest zijn (n spoor) en het advies was ca. 20cm... het idee is dat een trein bij binnenkomst in het station op de inrijdetectie al langzamer en langzamer gaat rijden, en pas in de stopsectie compleet tot stilstand komt. Hij komt dus niet in volle vaart aankarren. Ik weet niet of dat een normale gang van zaken is maar zo had ik me dat voorgesteld. De stopsectie is dus eigenlijk een extra safety. Ik had eerder met 1 sectie per spoor willen volstaan, maar omdat dit onder de tafel zit toch maar voor 2 gekozen, dus een lange inrijsectie en een korte stopsectie.