Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijnbouw Indonesië door Peter Soonius
Vandaag om 21:26:45
Conrat door ruudns
Vandaag om 21:21:03
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Frits Westers
Vandaag om 21:13:54
tandwiel lux modellbau door bellejt
Vandaag om 20:12:09
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 20:10:28
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 19:14:19
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 18:30:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46

Auteur Topic: locdataformaat omzetten via IB2  (gelezen 4395 keer)

hielke1501

• Offline Offline
locdataformaat omzetten via IB2
« Gepost op: 01 August 2016, 18:29:14 »
Goede avond,

Al geruime tijd ben ik bezig om van een aantal locs de front-/sluitsein verlichting normaal te laten branden. Deze knippert heel zwak en men heeft mij eens verteld dat dit komt omdat de locdecoder dan op een ander loc dataformaat staat dan de centrale.

De centrale bij mij is een IB2 ingesteld op een locdataformaal DCC 28. Het merendeel rijd hiernaar ook prima maar een enkeling niet.

Ik ben er al een tijd mee bezig maar kan niet vinden hoe ik dit kan wijzigen via de IB2. Opzoeken via internet levert ook niets op. Heeft iemand ontdekt hoe ik dit kan veranderen?

Met vriendelijke groet,

Hielke1501

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
Re: locdataformaat omzetten via IB2
« Reactie #1 Gepost op: 01 August 2016, 19:57:46 »
Knipperen kan komen door verkeerd aantal stappen. Maar dat laat zich niet zien in zwak knipperen. Als je de snelheid van de loc stapje voor stapje verhoogd dan moet je duidelijk een aan, uit, aan, uit patroon zien elke keer als je de snelheid met één stapje verhoogd. Zie je dat niet, of knippert het ook als de snelheid constant is dan is er iets anders aan de hand.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

hielke1501

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 02 August 2016, 11:37:56 »
Hallo Timo,

De front-/sluitseinen knipperen zwak bij zowel stilstand als tijdens het rijden. De snelheid verhogen of verlagen maakt geen enkel verschil in het knipperpatroon.

Hielke1501

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #3 Gepost op: 02 August 2016, 11:56:46 »
Heb je je IB2 ingesteld op alleen DCC of ook op Motorola? Zet hem eens op alleen DCC.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

hielke1501

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 02 August 2016, 11:58:05 »
Hallo Ronald,

De IB2 staat ingesteld op enkel DCC.

MVG, hielke1501

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 02 August 2016, 12:01:46 »
En de lokdecoder? Staat die op alleen DCC? En heb je analoge herkenning uitgezet? Dat kan je allebeide regelen via CV29.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 02 August 2016, 14:28:48 »
Hoi Hielke,

Dan ligt het niet aan de verschillende stappen van de decoder en centrale, dan is het iets anders.

Weet je 100% zeker dat MM en SX uit staan? Dat is iets anders dan dit niet geselecteerd hebben voor de loc. En heeft de IB RailCom? Anders dit ook uit zetten.

Timo

hielke1501

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 02 August 2016, 14:41:22 »
@Ronald,

De lokdecoder staat bij mijn weten op DCC, omdat ik alleen CV's kan uitlezen zou ik niet weten hoe ik dit kan veranderen. Een van de locs heeft CV29 = 6. Geen idee of dit klopt of dit ook zo hoort. Ik gebruik namelijk alleen CV1 om het nummer te veranderen en verder niks. Diezelfde lok heeft overigens nummer 104.

@Timo,

IB RailCom heb ik nog nooit op de IB2 gezien, maar ik ga kijken. Ook MM en SX heb ik erop nog niet gezien, ook hier ga ik naar kijken.

MVG, hielke1501

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 02 August 2016, 14:52:52 »
Of de IB2 RailCom doet weet ik ook niet. De encyclopedie meldt ook leuk RailCom: Onbekend... Is er echt niemand die dat weet??? ???

Maar de IB doet wel degelijk Motorola en Selectrix. Als je dat niet gebruikt kun je dat beter uitzetten.

En welke decoder zit er in? CV's uitlezen zonder te weten welke welke decoder erin zit is zo goed als nutteloos. Is een beetje als een Frans boek lezen (als je geen Frans spreekt), je herkent misschien her en der wat maar verder is er geen touw aan vast te knopen  ;D En hoezo kan je alleen lezen? Tuurlijk kan je ook schrijven!

Een LokPilot (zonder DCC toevoeging) spreekt zowel DCC als Motorola en Selectrix. Bij een LoPi4 op alleen DCC te zetten door CV47 = 1 te zetten. Maar let dus op, dit is NIET universeel voor alle decoders!

Timo

hielke1501

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 03 August 2016, 20:16:04 »
Bij de IB is Motorola en Selectrix niet geselecteerd. Daarmee neem ik aan dat ze uit zijn. Voor de lok kan ik deze niet uitlezen (athans ik heb geen idee hoe ik dit kan uitlezen via de IB2) , dat zou alleen kunnen via de Ecos.

Om zulke dingen te kunnen veranderen moet ik weten welke CV's het zijn. Een IB2 is helaas niet zo uitgebreid als bijvoorbeeld de Ecos.

In de lok waar ik het nu voornamelijk over heb zit een Uhlenbrock-decoder in.

MVG, hielke1501

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 03 August 2016, 21:03:18 »
Bij de IB is Motorola en Selectrix niet geselecteerd. Daarmee neem ik aan dat ze uit zijn.
Niet echt. Maar als ik zo snel de IB2 handleiding door lees kan het niet uit. Dus beste optie, zet de decoder op alleen DCC (SX, MM en analoog uit).

athans ik heb geen idee hoe ik dit kan uitlezen via de IB2
Tuurlijk kan de IB2 dat. Misschien tijd om de handleiding er gewoon even bij te pakken?  ;)

Een IB2 is helaas niet zo uitgebreid als bijvoorbeeld de Ecos.
Ben ik het niet met je eens. IB2 is best een hele uitgebreide machine. Het kan alleen geen baanontwerp tonen op een touchscreen maar verder verschillen ze niet zo veel.

Om zulke dingen te kunnen veranderen moet ik weten welke CV's het zijn.
Dat klopt, en daarvoor zou je toch echt de handleiding van de loc op moeten zoeken.

In de lok waar ik het nu voornamelijk over heb zit een Uhlenbrock-decoder in.
Dat zegt niet zo veel. CV's zijn decoder specifiek, je zult echt moeten opzoeken WELKE decoder van Uhlenbrock. Dit is hetzelfde als zeggen dat je problemen hebt met de injectie van je Volvo. Volvo levert wel iets meer dan één auto  ;D

Timo

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 03 August 2016, 21:38:16 »
Je kan het een en ander nog aanpassen via de "Sonderoptions" van de IB. Als ik de handleiding lees kan je SO 25 en SO 884 gebruiken om de IB te laten weten welk protocol hij als eerste moet gebruiken.

En ja, met een IB kan je gewoon alles wat een ECoS kan, zoals lezen en schrijven van CV's (programmeren) mogelijk zonder "automatisch rijden" vanuit de centrale. Het is een kwestie van de handleiding lezen. ;)

Groeten Ronald.

john 56

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 03 August 2016, 22:31:22 »
Je lokdata verander je als volgt.
1 Kies het lok nummer wat je wilt veranderen.
2 Druk op de rode knop lok.
3 Kies menu.
4 Kies lok data veranderen
5 Kies dataformaat veranderen
6 Vink bijvoorbeeld dcc 28 aan.
En klaar is Hielke.

De IB 2 instelling kan je zo veranderen.
1 Druk mode
2 Druk basis instellingen
3 druk Lok dataformaat.
4 Vink bijvoorbeeld DCC 28 aan

Groet John

Baan De Molenwerf 
ITrain
HO Z21 roco
DCC
loconet

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 03 August 2016, 23:16:02 »
@john 56, klopt dat je het daar kan aanpassen, maar als het licht altijd knippert en niet met even/oneven rijstappen zit daar het probleem zeker niet

@Ronald Koerts, beetje hetzelfde. Het dataformaat voor de loc zelf is het probleem niet. En je selecteerd daarmee alleen het standaard protocol. Natuurlijk wel het handigste deze op DCC28 te hebben maar het weerhoudt de centrale er niet in zijn geheel van SX of MM uit te sturen. Het is niet hetzelfde als geen MM of SX uit kunnen sturen.

Nogmaals, verkeerd aantal rijstappen kan dus NIET het probleem zijn.

Timo

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 03 August 2016, 23:34:59 »
Timo,

Ik lees in de handleiding: Bij Sonderoptie 844 staat in de handleiding dat de IB standaard begint te zenden met motorola signaal zodra deze aangaat. Als je alleen DCC signaal hebt kan je dat aanpassen door te zorgen dat de IB met DCC-signaal begint te zenden en niet met motorola.

Met sonderoptie 25 kan je aangeven dat de IB pas een protocol begint te zenden als er een lok of wisseldecoder is aangemaakt met dat protocol. Dus als je die twee aanpast dan krijg je bij alleen DCC decoders op de baan en in de IB alleen het DCC-signaal op de baan en niet eerst motorola. Dat is wat in de handleiding staat.

Groeten Ronald.