Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: Cottage Railways  (gelezen 14344 keer)

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: Cottage Railways
« Reactie #30 Gepost op: 27 december 2016, 10:26:50 »


Dankzij het zachte weer de laatste dagen weer flink opgeschoten, het station Baden-Baden is grotendeels klaar, er moeten alleen nog wat meer reizigers op de perrons komen. Nu tijd om de onder geraamtes te gaan maken waarop de bergmodules moeten komen.

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: Cottage Railways
« Reactie #31 Gepost op: 04 januari 2017, 17:35:50 »
Vandaag is het onderstel voor de bergmodules gereed gekomen. 



In de tunnel gaat de Viessmann bovenleiding over in oude Märklin bovenleiding, die is wat steviger en ook in het verder gelegen station is Märklin aanwezig dus dat komt goed uit.



Ga nu beginnen aan het aankleden van dit deel van de baan, bergen, trambaantje, tandradpendel etc. Heb er veel zin in.

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: Cottage Railways
« Reactie #32 Gepost op: 11 januari 2017, 16:57:06 »
Weer een stukje verder, maar bovenleiding aanbrengen is een precies werkje en dat schiet dus niet echt op.


De bovenleiding op mijn modelspoorbaan is niet functioneel, dus in de tunnel is die niet nodig, wel een kleine opvang gemaakt voor als het nodig mocht zijn hier achteruit te rijden, in de rij-richting is de opvang wat langer en vloeiender gemaakt.  ::)  De pantografen krijgen nog een voorziening dat ze niet helemaal naar boven staan, in bochten blijven die dus net onder de rij-draad om storingen en schades te voorkomen, op de rechte stukken (die zijn iets lager gemonteerd) veren de pantografen dan wel op en neer.


Het onderstel voor de bergmodules is klaar en dicht, aan de voorzijde (achter de hulp-trein) komt een toegangsluik en ook via de achterzijde kan ik evt. ontspoorde treinen nog vastpakken, natuurlijk ervoor zorgen dat alle plekken bereikbaar blijven.  :laugh:

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: Cottage Railways
« Reactie #33 Gepost op: 23 januari 2017, 15:06:04 »
Omdat ik het Centraal Station ga aansluiten (verlichting, seinen etc) moet het onder de tafel leeg gemaakt. Dat is een goede aanleiding om alles weer eens door te nemen en te sorteren en wat je dan allemaal terug vindt, voorlopig dus even geen aankopen doen maar eerst gebruiken wat ik al heb.   :angel: :laugh: (y)


Nadat ik alles heb aangesloten kunnen deze zaken gesorteerd weer terug onder de tafel, minus wat ik heb weggegooid.

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Cottage Railways
« Reactie #34 Gepost op: 23 januari 2017, 15:17:34 »
Daar kunnen leuke dingen uit tevoorschijn komen.

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: Cottage Railways
« Reactie #35 Gepost op: 06 februari 2017, 12:06:33 »


Na het opruimen en gereed maken van de onderstellen nu tijd om verder te gaan aan de berg-module. De achterkant wordt afgewerkt met een plaat multiplex, de rails moet nog worden besneeuwd en diverse andere zaken worden gerepareerd en verbeterd. Wel een leuke klus, zeker nu ik er goed bij kan.

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: Cottage Railways
« Reactie #36 Gepost op: 07 februari 2017, 17:30:02 »
Vandaag mijn bovenleiding eens aangepakt, was eigenlijk wel tevreden maar bij intensief gebruik en met hogere snelheden zijn er toch panto's die de draad soms kwijt zijn met alle gevolgen van dien.  >:(  De bovenleiding had ik beperkt met draadjes (enorm gepriegel) en vond ik eigenlijk niet fraai staan. Nu ervoor gezorgd dat op de hele baan de bovenleiding op exact dezelfde hoogte zit, met een zelf gemaakt malletje is dat geen probleem. :angel:   Daarna tussen de panto's en de bovenleiding een stukje karton van 1,5 mm gedaan en de panto's met "Loctite" gefixeerd, na droging het kartonnetje ertussen uit en klaar. Werkt prima, de panto's raken nu net niet de bovenleiding, maar dat zie je bijna niet en nu ook geen ontsporingen en kapotte bovenleidingen meer.   (y)

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: Cottage Railways
« Reactie #37 Gepost op: 24 februari 2017, 16:48:39 »

Van sommige delen van de modelbaan vond ik het zonde om die weg te doen, dus deze bewaard en nu aan het opknappen en aanpassen aan hun nieuwe plek.
Dit is de ski-piste, compleet met Brawa kabelbaan en aankleding. Met de slijptol losgemaakt van de rest van de berg en nu ...


... voorzien van zijkanten, spoor uitgerust met een pendel automaat, verlichting verbeterd en uiteraard ervoor zorgen dat ik via het mangat overal bij kan als het mis gaat.


Een piepschuim rand gemaakt voor het eenvoudig aanplanten van bomen, nu moet de ruimte tussen de oude berg en de zijkanten worden ingevuld en de berg verder aangekleed, dan kan deze zijn plekje krijgen op de nieuwe baan.

Problemen met het foto programma, daar zal ik straks naar kijken zodat er weer grotere foto's geplaatst kunnen worden.
« Laatst bewerkt op: 24 februari 2017, 16:50:21 door Cottage Railways. Reden: Iets vergeten. »

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: Cottage Railways
« Reactie #38 Gepost op: 26 februari 2017, 15:09:09 »

De ruimte tussen het oude en nieuwe deel is opgevuld met piepschuim en vilt dat hard wordt als je er een dunne laag gips op smeert.


Ook de skipiste zelf is aangepakt met verse sneeuw en een iets veiligere afdaling, hoewel ik denk dat deze wel onder de categorie rood hoort. Aan het dalstation met restaurant moet nog het één en ander gebeuren...


... en dat geld ook voor het treinstationnetje, de afwerking komt in de volgende fase. Meer passagiers en ook meer verkeer op de weg. Ook moet er hier nog een sneeuwbui passeren.

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: Cottage Railways
« Reactie #39 Gepost op: 27 februari 2017, 14:47:47 »
Vandaag weer verder met de wintersport module.


De ruimte is opgevuld en er kan begonnen worden met het "purren".


Dat schiet altijd lekker op en met deze sneldrogende versie kan ik na 3 uurtjes alles al netjes op maat snijden en ....


.... van een kleurtje voorzien. Ik gebruik hiervoor spuitbussen "Camouflage" van de Praxis en het hoeft niet netjes want er komt nog strooisel overheen en een dun laagje sneeuw.


Het begint er al op te lijken, nu alles even goed laten drogen en dan kan het morgen gaan sneeuwen.

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: Cottage Railways
« Reactie #40 Gepost op: 02 maart 2017, 11:55:33 »

Vandaag is de skipiste gereed gekomen, de stoomtrein rijdt en de kabelbaan draait en het is al lekker druk op de piste.


Maar niet iedereen is even handig op de lange latten.


Kinderen hebben een sneeuwpop gemaakt ...


... maar ik ga snel naar huis, want eigenlijk houd ik helemaal niet van wintersport, sneeuw en kou.

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: Cottage Railways
« Reactie #41 Gepost op: 05 maart 2017, 15:19:23 »


De skipiste staat op zijn plaats en de voorzijde is afgewerkt met een losse rand, daar staan ook de straatlantaarns op en een weiland met koeien. De voorzijde gaat de verbinding maken met de lager gelegen "tram-module" en krijgt nog een oprit en rotswanden.

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: Cottage Railways
« Reactie #42 Gepost op: 12 maart 2017, 19:43:49 »
Wat kleine storingen die veroorzaakt worden op de oude plekken waar ik de bedrading nog niet zo netjes had aangelegd. Tijd dus om onder de tafel te duiken en de bedrading ook op de oude delen te verbeteren. Bij Conrad multi stekker verbindingen besteld zodat de modules met de toekomstige verhuizing makkelijk van elkaar af kunnen.

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: Cottage Railways
« Reactie #43 Gepost op: 24 maart 2017, 23:01:45 »
Wegens verhuizing is alles weer eens helemaal veranderd. De baan wordt weer in delen afgebroken en omdat de oppervlakte wel groter wordt maar smaller en langer moet ook de baan aangepast worden. De meeste modules kunnen hergebruikt worden en ik zal nieuwe tussen stukken moeten maken, dat betekend dat ik alle bedrading gewoon kan weghalen omdat ook dat in zijn geheel moet worden aangepast. Wel een uitdaging om de baan aan te passen naar nieuwe maten en vormen.

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: Cottage Railways
« Reactie #44 Gepost op: 07 april 2017, 16:04:13 »
Groot deel nu in dozen, de rails schoon gemaakt en al het rijdende spul netjes in vloeipapier in weer andere dozen gestopt. Blijft een hele hoop werk, gewoon doorgaan.  (y)