Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Bidib, wat is dat?  (gelezen 30478 keer)

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #120 Gepost op: 01 oktober 2018, 00:21:13 »
Citaat
Ik krijg haast het idee dat het word gebruikt als excuus om eigen fouten te verbergen.

Jammer zo'n opmerking.

Met de Z21 had ik toch geregeld dat ik meldingen mis, van alles geprobeerd, maar hier niet stabiel te krijgen.
Ja, je moet kortsluitingen proberen te voorkomen, maar helaas, sommige locs geven op bepaalde wissels/kruisingen een zeer korte kortsluiting. Kun je natuurlijk die locs weghalen of andere wissels nemen, maar de centrale bood hier extra functionaliteit. Dan heb ik nog de DR5000, schiet af en toe spontaan in de stand 'kortsluiting' zelfs als er alleen loconet aanvast zit -> loconet stuurt via de boosters wissels en seinen omzetten.

Hoeveel treinen rijden er op je beursbaan, hoeveel wissels? Heb vandaag 30 locs gelijktijdig lopen, en zo'n 60 wissels die nu allemaal netjes omgaan. Ja, je kunt niet de stand van de tongen of wat dan ook meten. Maar ik krijg via BIDIB wel netjes door dat ze zijn omgegaan, en dan pas wordt het traject vrijgegeven.

Ik zit geen fouten te verbergen, maar als het allemaal wat groter wordt, wil je niet alleen aansturen, maar ook meten wat er gebeurd (en voor zover dat kan/nodig is). Met BIDIB gaat dat hier net allemaal even soepeler dan de andere zaken die ik hiervoor heb gebruikt. En zoals aangegeven, voor anderen zullen de Z21 en DR5000 best voldoen. Maar hier even niet. Op het moment heb ik totaal geen last meer van botsingen, verkeerde wissels etc. alles loopt als een zonnetje.
« Laatst bewerkt op: 01 oktober 2018, 00:23:33 door AndrevdG »

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #121 Gepost op: 01 oktober 2018, 00:41:15 »
Nou jammer is een mening natuurlijk nooit. Het kan vervelend aanvoelen maar dat is net hoe je het zelf interpreteert. Maar de Z21 kan ik inkomen, dat hoor ik wel vaker. Ik heb verschillende banen

1. Demobaan DR5000/DR5088RC / iTrain
Rijden 3 locs, geen problemen.

2. Demobaan Dinamo / iTrain
Rijden 6 locs, geen problemen

3. Demobaan DR5000/DR4088LN/KeerPlus3.
Rijden 2 locs, ook geen problemen.

Deze banen draaien vaak 6-8 uur aaneengesloten.

Dan heb ik nog mijn grote testbaan Schellenbach die rijd op de combinatie Dinamo/OC32/iTrain. Daar geef ik Dinamo en iTrain en stresstest op. Actief momenteel 64 treinen, 134 wissels met servo bediening (gewone hxt900, tg9e, tower pro servos en geen terugmelding), 78 blokken ongeveer. Ook hier geen noemenswaardige problemen.

Daarnaast zijn er nog veel meer voorbeelden van grote modelbanen die draaien op een DR5000, Intellibox of Ecos met meer dan 50 locs en over de 100 wissels. Zonder noemenswaardige issues. En gewoon via S88 melders of Loconet.

Daarom is het ook zo ontzettend lastig om de schuld ergens van bij een product neer te leggen. Het is heel makkelijk, maar ook heel naïef.

Als je geen last van sluiting wilt, neem dan Dinamo. Die heeft daar geen problemen mee :)

Maar als ik lees dat jij 40 locs hebt rijden. Het plafond van dcc is ongeveer 15-20 locs! Dan zijn er teveel trein, wissel en sein bewegingen dat de dcc bus volloopt. Dat kan je oplossen door niet je centrale te vervangen, maar de aansturing van je accessoires op een losse interface for iTrain te laten aansturen. De oorzaak dat je storingen hebt ligt dus niet aan je centrale maar aan een te grote modelbaan en een stukje digitale onwetendheid (wat heel logisch is hoor, geen verwijt, je kan niet alles weten)

Bewijs lever je zelf aan want BidiB heeft de boel wel stabiel. Dat komt niet door de RailCom, dat komt omdat alle modules via een bus communiceren ipv over het dcc signaal van de centrale. De aansturing van treinen en accessoires zijn gescheiden bussen. Dezelfde reden waarom systemen als Dinamo en BidiB geen moeite hebben met omvang en hoeveelheid.

Groetjes

Verstuurd vanaf mijn BLA-L29 met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 01 oktober 2018, 00:52:50 door Martin Domburg »
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Gerrit K

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #122 Gepost op: 01 oktober 2018, 11:35:28 »
André,

Bedankt voor je verhelderende reactie, ben weer wat wijzer geworden. Zal nog wel de nodige studie moeten verrichten om zelf tot een keuze te komen.

Heb nog wel een paar vragen:
- Is Bidib een volledige vervanging van een centrale? Die indruk krijg ik.
- Is Bidib in combinatie met een centrale (bijv. Ecos) mogelijk? Ik vind namelijk een volledige afhankelijkheid van een computer niet zo prettig.

Groeten,
Gerrit

Sandopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #123 Gepost op: 01 oktober 2018, 12:51:46 »
Gerrit,

BiDiB is geen vervanging van een centrale, het is een bus-protocol en regelt de onderlinge communicatie tussen de onderdelen van het systeem, vergelijkbaar met Ecoslink. De Ecos heeft volgens mij geen BiDiB-bus, dus zonder computer kan er geen communicatie plaats vinden. De computer fungeert hier dus min of meer als tolk. BiDiB heeft altijd een computer nodig, ook als er alleen BiDiB modules gebruikt worden. Het is een computer georiënteerd systeem.

Wat ik niet begrijp is dat jij niet afhankelijk wil zijn van een computer, terwijl de Ecos zelf een, op de modelbaan afgestemde, computer is.
« Laatst bewerkt op: 01 oktober 2018, 13:07:36 door Sandopie. Reden: BiDiB heeft ....... toegevoegd »
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.



OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl, iTrain.

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #124 Gepost op: 01 oktober 2018, 18:00:04 »
Gerrit,

Ik denk dat Rinus een aardige voorzet heeft gegeven. Ik heb eens even de tijd genomen om alles in een plaatje te zetten, praat wellicht net zo handig.

En ook hier geld, ik heb de systemen weergegeven die ik ken.
Heb de Ecos wel eens gezien bij ons forumlid, Thaise Bundesbahn, maar hoe het nu allemaal precies is aangesloten weet ik niet in detail. Maar ik weet wel bijna zeker dat het in de volgende plaatjes gaat passen.

Het eerste sleutel topic is 'naamsgeving/nomenclature/definitie' etc.
Want wat is nu precies een centrale. Wat de 1 een centrale noemt, noemt wellicht een ander een interface/bus-protocol of wat dan ook. Daarom eerst maar eens op hoog nivo een overzicht gemaakt van de mogelijk blokken die ik herken in dit alles (wellicht dat anderen het anders zien/herkenen, maar dat houdt je toch).

Mijn inziens ziet dit er dus als volgt uit:



Misschien heel flauw, maar voor mij zag dit er 40 jaar geleden zo uit, gewoon even ter illustratie.
Eigenlijk zitten alle functies van de blauwe blokken die van toepassing zijn in twee componenten.
(Let er op dat sommige dingen 'optioneel zijn', zo zul je hierin niet je layout kwijt kunnen, met die 'witte Fleischmann blokjes' zou dat dan wel weer gelukt zijn.)



Vervolgens ga je uitbreiden, en zag mijn 'centrale' er in de jaren 80 ongeveer als volgt uit:



Je hebt dus een soort van 'GUI', waar de 'G' dan niet voor virtueel 'grafisch' staat, maar meer voor een fysieke interface.
De groene doesjes hebben de informatie van de seinen en wissels, zijn het 2-weg of 3-weg wissels, en de protocol converter kan gezien worden als de eenvoudige groene/gele/rode/zwarte/bruine knopjes.
In de twee ronde uitsparingen zaten dat de knoppen van de transformator, welke als de protocol converter richting rails gezien kan worden.
De sleutel rechts boven is het 'kruisje' om alles af te sluiten.  ;)

Voor mezelf maak ik dan een enorme stap van de jaren 80 naar zo'n 3 jaar geleden, het digitale tijdperk.
De blokken blijven overeind staan, maar de manier van implementatie zijn enorm veranderd. Voor mij zag het als volgt uit:



Tja, en dan begint de vraag: waar zit hier de centrale. Is dat nu de Z21?
Voor sommigen denk ik wel, alhoewel het uiteraard een definitie discussie blijft: wat is een centrale, is het een protocol interface, is het ...... vul maar in.

Voor mijn baan onder de kerstboom in 2015 was dit meer dan voldoende: leuk met je iPad een trein rondjes laten rijden.
Ik weet bijvoorbeeld dat 'Baan in de tropen' veel plezier heeft van deze opstelling. Gewoon lekker met je iPad aan de gang, en de Z21 geeft de info van de iPad door naar de baan.

Dan m'n huidige situatie (nogmaals, niet in detail, maar in hoofdlijnen):



Omdat de meeste systemen modulair zijn opgezet, zijn ze te vaak te combineren.
In dit geval dus twee maal een GUI:
1: Roco Maus voor het aansturen van locs, voor wat rangeerwerk bijvoorbeeld. Ook kan ik er wissels mee aansturen die aan de DR5000 zijn aangesloten. Helaas nog geen manier gevonden om wissels die aan BIDIB hangen met de OneControl unit aan te kunnen sturen.
2: iTrain, levert de GUI via een PC, heeft de layout informatie, net als info over locs, wissels en seinen. Verder verzorgt het de connectie met de Roco Maus, en met de twee interfaces.

Dan dus twee maal een interface:
1: BIDIB Master
2: DR5000, zoals je daar al ziet, staat daar Digicentral op. De leverancier ziet dit dus waarschijnlijk als een centrale. Maar als dat het geval is, dan kan tot op zekere hoogte de BIDIB master ook als 'centrale' gezien worden.

Het is dus maar net wat je als centrale ziet/wilt zien.

Zowel de BIDIB als DR5000 interface hebben uiteindelijk nog een protocol converter nodig om wissels en seinen aan te kunnen sturen.

Ik heb zelf nog geen GUI gezien die niet op een PC werkt, en waarmee de BIDIB interface kan worden bestuurd. BIDIB wordt aangestuurd dmv een USB interface. Dus je zult iets nodig hebben dat BIDIB kan aansturen via USB. Ik weet dat iTrain en Rocrail dat kunnen, en dat zijn inderdaad PC applicaties, en heb je een PC (of variant daarvan) nodig.

Helpt dit?

André
« Laatst bewerkt op: 01 oktober 2018, 18:03:41 door AndrevdG »

Ted von Klinkenhofen

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #125 Gepost op: 01 oktober 2018, 21:12:17 »
Tjonge tjonge, het was een aantal maanden rustig in dit onderwerp maar de melding van mij dat ik de keuze heb gemaakt om de nieuwe baan aan te sturen met BiDiB in combinatie met Itrain heeft er voor gezorgt dat er weer een fiks aantal nieuwe berichten zijn geplaatst recent. Met mijn dank voor de plaatsers, altijd fijn extra informatie en meningen. Ik onderschrijf ook de mening van Martin dat indien je goede ervaringen hebt met een systeem dat je er prettig bij voelt gewoon lekker bezig blijven. Bijna was de keus gemaakt om de baan met de Ecos aan te sturen, die is aanwezig en er is ervaring mee. Daarnaast hier echte diehard ESU fans wat betreft de lokdecoders. Er is dan ook avonden gelezen in het magazine “ Digital met Karl”, wat een aardig bron aan informatie geeft inzake ondermeer de baan aansturen met de Ecos. Een teleurstelling was voor mij dat je het automatische afremmen(ABC) alleen kunt bewerkstelligen door zelf een printje met diodes te bouwen, niet mijn ding. Na veel lezen uiteindelijk toch maar de keus voor BiDiB gemaakt, en inderdaad speelt mee omdat we met railcom willen rijden dat ik de ESU railcomdedector hiervoor erg  aan de prijs vindt, ook moet er een Ecoslink worden aangekocht. Ook het feit dat je met Itrain veel kunt doen en het feit dat je inzake de seinen een simpele toewijzing kunt doen heeft ook meegewogen. Wel moet er een aparte voeding voor BiDiB worden aangekocht, en ja, Itrain is niet gratis, maar een goed programma mag toch ook iets kosten. En uiteraard is er het besef dat elk systeem voor en nadelen heeft, uiteraard zullen we onze ervaringen in deze topic tzt delen. https://www.mixmediastore.com/product/digital-mit-karl/
HO gelijkstroom, Ecos2, wil aan de slag met Itrain in combinatie met BiDiB.

Gerrit K

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #126 Gepost op: 01 oktober 2018, 21:17:55 »
Bedankt Rinus en André,

@Rinus: Ecos is natuurlijk te zien als een computer, maar wel een heel speciale, een soort one-trick-pony (baanbesturing). Met computer bedoelde ik een machine, waarop je allerlei applicaties kunt draaien, zoals een Windows PC. Het aantrekkelijke van een Ecos (of vergelijkbaar apparaat, zoals de Intellibox e.d.) is, dat je met een simpel bedieningspaneel allerlei basishandelingen kunt verrichten, zoals de snelheid regelen van een loc middels een draaiknop. Er zijn situaties waarin dat voldoende is.

@André: je bent er echt voor gaan zitten! Je laat zien, dat het allemaal wat complexer is dan ik dacht. Bij 'centrale' dacht ik aan apparaten die onder die titel door diverse fabrikanten op de markt worden gebracht. Ik heb er al een paar genoemd (Ecos, Intellibox), maar er er veel meer (Z21, Marklin CS3, Marklin 6021 om nog enkele te noemen). Ik ben vooral geinteresseerd in centrales die direct ingrijpen mogelijjk maken, eentje met draaiknoppen om het maar even simpel voor te stellen. Daarnaast wil ik ook geautomatiseerd kunnen rijden, bijvoorbeeld met iTrain. Daarvoor is in elk geval een interface nodig tussen PC en .... Ja, dan wordt het ingewikkeld, want er zijn diverse mogelijkheden.

Ik ben nog maar sinds kort met deze materie bezig en wil me eerst wat beter inlezen, voordat ik allerlei nieuwe vragen (naar de bekende weg) ga stellen. Dat geldt ook voor jouw schema's André: ik heb er eenmaal naar gekeken, maar ze vergen wel wat meer studie. Dus ik houd het voorlopig even hierbij, maar kom er zeker op terug.

Nogmaals bedankt voor jullie reacties!

Groeten,
Gerrit

Ted von Klinkenhofen

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #127 Gepost op: 01 oktober 2018, 21:35:06 »
@Gerrit, Neem inderdaad de tijd om de materie en mogelijkheden “ in te lezen” , er zijn vele mogelijkheden en opties. Ik heb ook wel eens een tijdje het lezen op
“hold” gezet daar er zoveel info te vinden is op internet dat er sprake was van een “overkill” aan informatie. Daarnaast heb ik veel info kunnen halen uit filmpjes op You Tube en een demonstratiedag bij Hobby In Praktijk in Werkendam. Succes met de verdere “studie” want dat is de informatie vergaren en tot je nemen al op zich.
HO gelijkstroom, Ecos2, wil aan de slag met Itrain in combinatie met BiDiB.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #128 Gepost op: 01 oktober 2018, 22:09:07 »
hoi,

@Ted:
Een teleurstelling was voor mij dat je het automatische afremmen(ABC) alleen kunt bewerkstelligen door zelf een printje met diodes te bouwen, niet mijn ding

Niet helemaal ingelezen over het ABC-systeem.... Lenz heeft een paar standaard kant en klaar modules voor het ABC-systeem. De BM1-module voor het remmen. Dan heb je nog een aantal modules zoals de BM2-module en de BM3-module voor de complete "automatisering". Je betaalt dan wel iets meer omdat Lenz allemaal voor je gedaan heeft.

@AndrévdG: Dank voor je uitgebreide uitleg over de aansturing van je baan. Behoorlijk ingewikkeld als ik eerlijk mag zijn. Goed, als het werkt dan werkt het. Over de discussie over het BiDiB en bussen e.d. Ik ben het met Martin D eens dat een goed aangelegde baan geen sluiting moet geven bij het "gewoon" schakelen van wissels. Ik heb dat niet bij mijn servo-aandrijvingen. Dat je nu dus de DR5000 en de BiDiB het spul gesplitst hebt en via Itrain weer weet te koppelen is verdeling van de last. En dat is nu het mooie van jouw systeemkeuze. Dan gaat het opeens heel goed. Het knelpunt kan dan de PC worden. Ik heb bij een beursbaan gezien dat een IB met 7 - 8 loks gewoon goed werkte maar dat de EEE-PC het niet aan kon. Een zwaardere PC werkte het allemaal wel weer.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #129 Gepost op: 01 oktober 2018, 22:20:03 »
De PC kan inderdaad een beperkende factor zijn. Werkgeheugen is een belangrijke oorzaak vaak maar ook grafische capaciteit kan een belemmering zijn.

Schellenbach kan ik niet aansturen met een Raspberry pi3 zoals mijn beurs modules. Maar ook een laptop schiet tekort, hier moet ik een krachtige pc neerzetten met 8gb ram, ssd memory en een goede GeForce kaart. Anders trekt hij alle treibbewegingen niet.

Overigens is iTrain wel zo gebouwd dat grafisch de laagste prioriteit heeft. De communicatie gaat altijd voor het grafische deel van het programma.

Verstuurd vanaf mijn BLA-L29 met Tapatalk

Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #130 Gepost op: 01 oktober 2018, 22:28:21 »
Ter info/aanvulling.

Wat ik niet in de plaatjes heb weergegeven dat m'n BIDIB 'baan', dus de treinen, hun eigen master hebben tov de BIDIB wissels. Deze gebruik ik op het moment ook om locs te calibreren. Later wil ik ook deze twee nog scheiden. Dus 1 voor caliberen 1 voor de wissels, zodat ik er totaal 3 heb .
De reden hiervoor is tweeledig:
1: Dat ik bang ben dat het USB gedeelte overbelast raakt van een USB enkelvoudige bus.
2: Mocht ik onverhoopt een master 'opblazen' of wat dan ook, dan heb ik nog een reserve in huis -> het duurt toch altijd een week of 2-3 voordat ik mogelijk een vervanging heb. Ook van de DR5000 heb ik er daarom 2, 1 in gebruik en 1 op de schap als reserve onderdeel.

Als PC gebruik ik op het moment een Mac mini. Vraag me niet om de details, maar het ding is 3 jaar oud, en neemt op het moment 20% CPU in beslag als alles max draait. Heb een andere PC als vervanging klaarstaan, omdat ik dus verwacht dat die 20% zeker nog wel zal groeien met de uitbreidingen. Die PC heeft 16GB aan geheugen, een i7 die heel snel is (1 van de laatste versies) etc. Een video kaart moet er nog in zodat ik 3 monitoren kan aansluiten. Dus dat moet goedkomen. Zoals Martin al aangeeft, met name de omvang van de baan gaat daar parten spelen, ik denk met wat voor interface je ook gebruikt. En ach, een keer zelf een PC in elkaar knutselen is ook wel weer leuk, en vond de Mac Pro van $3000 net wat te duur, alhoewel dat voor mij de ultimate oplossing zou zijn ;-)
« Laatst bewerkt op: 01 oktober 2018, 22:33:57 door AndrevdG »

Ted von Klinkenhofen

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #131 Gepost op: 02 oktober 2018, 02:06:03 »
@Ronald, Het ABC verhaal van Lenz is mij niet onbekend, maar in het magazin “ Digital mit Karl” wordt niet specifiek gewezen op de modules van Lenz. Omdat het magazin speciaal gaat over de Ecos van ESU waarschijnlijk. Overigens weet ik niet ofdat deze modules samenwerken met de Ecos. Overigens is dit bij het toepassen van Itrain niet meer van belang omdat je via dit programma het remmen etc. kunt inregelen.  Dus waarom extra geld uitgeven aan modules om dit remmen en stoppen te regelen of zelf een stukje electronica te moeten maken als je dit in het programma van Itrain kunt regelen ? Overigens mijn dank voor je verwijzing en uitleg naar de modules van Lenz. Mijn keus is om liever wat geld uit te geven aan Itrain en een PC dan aan modules zoals de bedoelde van Lenz en de railcomdedector van ESU. Temeer daar je met Itrain heel veel kunt en de combinatie met BiDiB nog meer leuke dingen mogelijk maakt. Begrijp ik het verder goed dat het aansturen van wissels met servo’s mogelijk minder storingsgevoelig kan zijn dan met spoelmotoren of is dat te kort door de bocht ?                                                                                   
HO gelijkstroom, Ecos2, wil aan de slag met Itrain in combinatie met BiDiB.

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #132 Gepost op: 02 oktober 2018, 02:52:57 »
Ted,

Ik gebruik inderdaad de mogelijkheden van iTrain voor het versnellen/vertragen van een trein. Verder hebben m'n ESU decoders versie 4 standaard Railcom. Ben relatief een late instapper, dus 95% van m'n decoders hebben Railcom: wet van de remmende voorsprong.

Ik gebruik zowel spoelen (Fleischmann) als schakeldecoders (MTB) voor het aansturen van de wissels. Heb niet zo'n goede ervaring met die spoelen en ben daarom op die MTB dingen overgestapt. Die gaan tot nu toe altijd goed. Spoelen moet ik nog wel eens uitwisselen, dus heb ik ze even strategisch gekozen waar ik ze plaats. Van servos hoor ik ook veel positieve berichten.

André

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #133 Gepost op: 02 oktober 2018, 05:45:51 »
De ‘centrale’ is normaal de plek waar de DCC (of Motorola of MFX of...) signalen worden gegenereerd. Houdt BIDIB er weer een eigen prorocol op na?

En een ‘protocol converter ‘ is wat ook wel een decoder wordt genoemd?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #134 Gepost op: 02 oktober 2018, 06:38:41 »
Henk,

BIDIB levert gewoon een DCC signaal af.

Protocol converter vertaalt het DCC, Loconet of wat dan ook signaal naar iets wat de wissels/seinen iets mee kunnen, meestal een gewone AC/DC signaal.

Decoder zit in de trein. Alhoewel Viesmann tegenwoordig ook seinen heeft die direct op DCC kunnen worden aangesloten, en een interne decoder hebben.