Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: Bidib, wat is dat?  (gelezen 30489 keer)

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #105 Gepost op: 29 september 2018, 20:54:42 »
Gerrit,

Ik kan wel mijn ervaringen delen mbt BIDIB. Hiervoor twee andere systemen gehad welke ik nu min of meer in de kast heb liggen, omdat ze naar mijninziens niet voldeden naar waar ik opzoek was.

1: Ik kan nu gebruik maken van Railcom -> trein op de baan, en deze wordt direct herkend. Zeker met 40+ locs is dat erg handig.
2: Als er een keer kortsluiting is dan is dat alleen op een klein gedeelte van de baan van invloed, verder herstelt het zich vanzelf. Vaak merk je het niet eens.
3: Heb nog niet alle wissels lopen via BIDIB, maar ga ik zeker nog wel doen. Deze lopen nu nog via een andere centrale. Gaat die in de kortsluitmodus (nog geen idee waarom, want treinen rijden er niet), dan gaan wissels niet meer om, en dat heb je pas in de gaten als het mis gaat. Met de wissels die ik al op BIDIB heb zitten heb ik geen problemen meer. Straks heb ik zo'n 80 wissels in gebruik, dan is het toch wel handig als het goed gaat.
4: Wisseldecoders van BIDIB komen standaard met de terugmelding van de positie van de wissel. Ook handig. Was voorheen net echt handig/betrouwbaar uit te voeren met wat ik had.

Mochten er nog andere vragen zijn, dan hoor ik het wel. Ik laat doelbewust even achterwegen welke andere centrales ik heb gehad. Dat valt zeker terug te lezen in m'n draadje. Het gaat er mij om wat ik nu heb, en wat werkt, en niet om een welles/nietes discussie op te starten met een vergelijk met andere producten, waar anderen welicht zeer tevreden over zijn voor hun gebruik. Iedereen het zijne denk ik dan.

André

Ted von Klinkenhofen

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #106 Gepost op: 30 september 2018, 19:41:45 »
Ik wordt in ieder geval van hoe het werkt met dit schaduwstation, BiDiB in combinatie met ITrain bij een medehobbyist erg vrolijk. https://youtu.be/ZJ_GmqNcHMU
HO gelijkstroom, Ecos2, wil aan de slag met Itrain in combinatie met BiDiB.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #107 Gepost op: 30 september 2018, 20:39:16 »
@André,

Ik lees in je opsomming eigenlijk allemaal dingen die ook bij andere oplossingen mogelijk zijn. Bij sommige zaken heb ik mijn bedenkingen over of er niet iets van een "schijnveiligheid" gecreëerd is. Zoals bij de terugmelding van de wisseldecoders. Het zal altijd een discussie blijven over de terugmelding. Weet je 100% zeker dat de wisselaandrijving voor 100% werkt en omgaat? Of heb je de wissels aangepast zodat je via de wisseltongen een terugmelding krijgt? Anders weet je het nog niet zeker. Dus hoe is dat opgelost?

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Sandopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #108 Gepost op: 30 september 2018, 21:49:16 »
Ronald,

De wissels hoeven niet aangepast te worden. Vereiste is wel dat het een dubbelspoel aandrijving is. Hoe ze een en ander technisch hebben opgelost kan ik 1, 2 ,3 niet achterhalen. Feit is wel dat dit systeem, indien de besturingssoftware dit ondersteunt, een handmatige wisselomzetting zichtbaar maakt op het beeldscherm. Zie tekst van BiDiB-forum hieronder.

"Die Handverstellung wird nur mit Accessorys an Host gemeldet und nur für jede Lage bei "Doppelspule".
Das heißt, vorher müssen sowohl CV als auch Makro(s) und Accessory(s) konfiguriert werden.
Nur dann können z.B. der BiDiB-Wizard oder das unterstützende PC-Steuerprogramm die Handverstellung im Gleisplan anzeigen.
Die Handverstellung wird einmal an Host gemeldet und erst wieder nach einem erneuten Stellbefehl."
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.



OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl, iTrain.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #109 Gepost op: 30 september 2018, 22:06:21 »
Ik vermoed met behulp van de eindafschakeling op dezelfde manier waarop leds de wisselstand kunnen aangeven.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Sandopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #110 Gepost op: 30 september 2018, 22:15:23 »
Ted,

Ik ben heel benieuwd wat je nu precies over de streep heeft getrokken. Je stelt dat Bidib en iTrain meer hebben te bieden dan Ecos, maar wat precies en wat het belang/nut daarvan is, maak je niet duidelijk. Meer is niet altijd beter, naar mijn idee.

Alvast bedankt voor de moeite!

Gerrit

Gerrit,

Ik denk dat, naast de technische mogelijkheden, ook de prijs meespeelt. Bij ESU betaal je 90-100 Euro voor een viervoudige railcomm-melder. Bij BiDiB 110 Euro voor een 16-voudige versie!.
« Laatst bewerkt op: 30 september 2018, 22:27:01 door Sandopie »
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.



OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl, iTrain.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #111 Gepost op: 30 september 2018, 22:28:07 »
De DR5088RC van Dijikeijs is 90 euro. Das dan nog steeds goedkoper. Ook 16 RailCom melders.

Even over de discussie dat BidiB beter werkt op iTrain dan de Ecos.
Heb twee testbanen draaien op iTrain, een zonder en een met RailCom. Merk zelf echt 0,0 verschil in betrouwbaarheid en rijgedrag. Beide banen draaien hele beursdagen zonder problemen of vermiste locs of wissels die niet omgaan. Eerlijk bekennen, ik gebruik servos en regel de software goed in. Daar zit het grootste aandeel in namelijk.

Het is relatief als ik ga vergelijken.
-True het is waar; RailCom is een leuke gadget maar verre van een must om een betrouwbaar bedrijf te hebben. Ik krijg haast het idee dat het word gebruikt als excuus om eigen fouten te verbergen. Als je de baan goed aanlegt krijg je geen sluiting, als je servos goed I regelt krijg je geen foute wissels, als je software goed inregelt en bediend krijg je geen vermiste locs of valse richtingen.

- de modules in een eigen bus is absoluut een pre voor een betrouwbaar bedrijf. Rs485 is ook een van de redenen dat Dinamo ontzettend stabiel is bij grote modelbanen. Maar dat kan ook met LocoNet, losse interface voor je accessoires of beter nog een Oc32 op eigen netwerk.

- verder doet BidiB net als elk ander systeem, er rijd een trein. 99,9% vn de mensen ziet geen verschil en raden nooit welk systeem de baan bestuurd als ze het niet weten.

Dus het moraal lijkt mij dat er geen beter systeem bestaat als een ander. Alle systemen zijn gewoon goed. Het een heeft meer voordelen als de ander maar daar staan evenveel nadelen tegenover. Anders zou er wel 1 bepaald systeem en merk marktleider zijn. Het gaat erom welk systeem past het beste bij jou als gebruiker. Vind je BidiB top, lekker doen. Vind je ESU top, lekker doen. Jij rijd met de baan, het is jouw hobby.

Groetjes

Groetjes

Verstuurd vanaf mijn BLA-L29 met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 30 september 2018, 22:42:48 door Martin Domburg »
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Sandopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #112 Gepost op: 30 september 2018, 22:32:23 »
Martin,

Klopt, alleen zijn deze voor de loconetbus. En ik vermoed, zeker weten doe ik het niet, werken deze alleen samen met de DR5000 centrale. En als we dan het dan toch over prijzen hebben. BiDiB-centrale + 16-voudige bezetmelder (kant en klaar) voor 189 Euro. Nu jij weer ;D ;D.
« Laatst bewerkt op: 30 september 2018, 22:36:38 door Sandopie »
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.



OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl, iTrain.

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1748
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #113 Gepost op: 30 september 2018, 22:33:50 »
En die kan (nog) geen RailCom channel 2 uitlezen.
Vriendelijke groet, Servé.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #114 Gepost op: 30 september 2018, 22:44:42 »
Met de laatste update als het goed is wel, maar kan me vergissen.

Verstuurd vanaf mijn BLA-L29 met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 01 oktober 2018, 08:39:02 door Bert van Gelder »
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #115 Gepost op: 30 september 2018, 22:49:56 »
Martin,

Klopt, alleen zijn deze voor de loconetbus. En ik vermoed, zeker weten doe ik het niet, werken deze alleen samen met de DR5000 centrale. En als we dan het dan toch over prijzen hebben. BiDiB-centrale + 16-voudige bezetmelder (kant en klaar) voor 189 Euro. Nu jij weer ;D ;D.
Vind dat een vreemd vergelijk. We kopen voor 2-300 euro locs maar een digitale interface mag niks kosten... Het bepaald wel grotendeels het plezier wat je in je modelbaan hebt.

Maar de DR5088RC werkt met elke centrale met een Loconet interface.



Verstuurd vanaf mijn BLA-L29 met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 30 september 2018, 22:51:28 door Martin Domburg »
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Sandopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #116 Gepost op: 30 september 2018, 23:01:09 »
Martin,

Weet jij 100% zeker dat de Digikeijs Railcomm-melders met elke LocoNet centrale werken? Ik vermoed dat dit niet het geval is. Op een Z21 werken ze in ieder geval niet (zie Z21.eu vragen 4.7 overgenomen in onderstaande link).

https://www.1zu160.net/scripte/forum/forum_show.php?id=1059554&sb1=Railcomm%20loconet#x1059690

De rest van de discussie is ook leerzaam.


Correctie: Het schijnt op de Z21 inmiddels te werken.
 
« Laatst bewerkt op: 30 september 2018, 23:06:12 door Sandopie »
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.



OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl, iTrain.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #117 Gepost op: 30 september 2018, 23:07:45 »
De z21 test ik niet, wel werkend gehad op de Ibcom, Ecos en natuurlijk de DR5000. De centrale moet wel beschikking hebben tot het genereren van RailCom data.

De Z21 werkt op xpressnet, en heeft volgens mij geen Loconet? De RailCom modules werken doorgaans alleen op Loconet omdat xpressnet geen bidirectional protocol is zoals Loconet.

Verstuurd vanaf mijn BLA-L29 met Tapatalk

Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Sandopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #118 Gepost op: 30 september 2018, 23:25:53 »
Martin,

De Z21 heeft wel LocoNet, de z21 niet.
« Laatst bewerkt op: 30 september 2018, 23:27:29 door Sandopie »
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.



OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl, iTrain.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #119 Gepost op: 30 september 2018, 23:29:31 »
OK tnxs voor the correctie. Werk zelf niet met de Z21, met name door zijn prijs tot functionaliteit verhouding. Daarom heb ervaring met dit apparaat.

Kan zijn dat de Z21 geen RailCom ondersteund?


« Laatst bewerkt op: 30 september 2018, 23:33:22 door Martin Domburg »
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?