Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Bidib, wat is dat?  (gelezen 30476 keer)

Ted von Klinkenhofen

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #60 Gepost op: 11 december 2017, 23:26:44 »
Ik ga die vraag stellen. Laat je mijn bevindingen weten. Met vriendelijke groet. Ted.
HO gelijkstroom, Ecos2, wil aan de slag met Itrain in combinatie met BiDiB.

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #61 Gepost op: 12 december 2017, 04:20:44 »
Lotgenoten,

Om even terug te komen op wat opmerkingen die hier gemaakt worden mbt het nut van Railcom en wat andere zaken deel ik even hier mijn ervaringen.

1: Als je heel veel lokomotieven hebt (ik heb er 50+) en die staan allemaal op de baan, en ik krijg een storing, dan heb ik geen zin om alle 50 locs af te lopen om te zien waar ze staan. Het idee is dat dmv Railcom dit gaat worden opgelost.

2: Als er inderdaad een trein eens iets 'raars' doet doordat een wissel of zo niet goed staat (of een tong breekt af van een Engelse wissel), of wat dan ook, dan kan ik detecteren welke trein waar staat. Nu doet iTrain een 'aanname/predictie' welke trein er in een ander/verkeerd blok is aangekomen dmv wat ik 'berekeningen' noem. Het werkt 'redelijk' maar is niet perfect. Met Railcom moet dit dus allemaal veel beter gaan. Uiteraard moet dan welke iedere lok die rondrijdt van Railcom zijn voorzien. En dat is dus mijn streven: ik denk dat ik slechts een paar locs zoals een Sik niet van Railcom is voorzien omdat het niet altijd 'past' Voor niet Railcom locs kan ik als er ruimte voor is een 'railcom only' printje in zetten van ESU.

3: Voor mij hoeft iTrain voor de trein die verkeerd is gegaan geen nieuwe route of wat dan ook te bepalen. Dit komt gelukkig zelden voor. Dus prima als hij een noodstop maakt. Als ik hem dan weer op een baanvak kan zetten wat beschikbaar is en even op start moet drukken, dat werkt voor mij.

4: Kanaal 1 heb ik voor alle locs uitgezet/of ga ik uitzetten. Werkt leuk tot een loc of 8-12. Maar heb je er meer dan geven ze conflicten met elkaar (als ze op 1 BIDIB booster zitten), en komt er geen adres meer door (even de Railcom handleiding van OpenDCC doorlezen over Railcom). Ze willen allemaal op hetzelfde tijdslot hun adres doorgeven, en dat gaat dus mis.
Ik maak gebruik van kanaal 2. Om dan te zien of er loks zijn en waar, moet er dan soms wel even een signaal naar een lok worden gestuurd. Ik heb in iTrain een actie aangemaakt die bij alle loks de frontverlichting aan kan zetten, hiermee wordt iedere lok geadresseerd en via kanaal 2 weten we dan wat waar staat (vraag me even niet om de details mbt kanaal 2 en of die modules nu wel of niet bijhouden of ze al een lok adres hebben gezien ;-) )

Ik heb nu zo'n 20-30 loks ingeregeld met Railcom, en het gaat beter en beter. Als de komende weken m'n schaduwstation gereed gaat komen hoop ik dat zo rond kerst/nieuwjaar alle loks op de baan gezet kunnen worden met Railcom aan:
- 26 opstel sporen, waar met Railcom max 4 locs per spoor opgesteld kunnen worden
- 16 buffer blokken -> stukjes van 20 centimer net na het uitrijden van een opstel spoor waar geen trein mag wachten, dus als hij nu doorschiet kan ik dat met dit blok detecteren, en de trein krijgt een noodstop om te voorkomen dat het hele schaduw station overhoop komt te liggen.
- 3 BIDIB modules/boosters van ieder 3 Amp.
- Dus genoeg ruimte etc. om eens te zien of ik m'n 50+ loks daar kwijt kan om te testen met Railcom

Meeste van m'n decoders zijn van ESU, en sommige van Zimo (Fleischmann/Roco af fabriek), en 2 van Uhlenblock, omdat die loks het niet doen met een ESU of andere decoder (vreemd motor gedrag).

En sinds gisteren ook m'n Bidib keerlus module werkende!

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #62 Gepost op: 12 december 2017, 08:34:51 »
@Andre: Mooi om je ervaringen te lezen met Bidib.  (y) Ik zie dat je kanaal 2 vooral gebruikt. Ga je ook wisseldecoders met Bidib gebruiken? Want daar zou ik nog de meeste meerwaarde van kanaal 2 zien. Dan krijg je terugmelding of een wissel reeds is omgelopen of niet.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Sandopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #63 Gepost op: 12 december 2017, 09:30:37 »
Ronald,

André gaat geen BiDiB wisseldecoders gebruiken (zie zijn post 1-12-2017).

Met vriendelijke groet,

Rinus Vos
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.



OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl, iTrain.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #64 Gepost op: 12 december 2017, 09:36:48 »
@AndrevdG, leuk om je ervaringen met RailCom en BiDib te lezen :D Maar vraagje over 4 (absoluut geen voor en tegen voor RailCom), maar is het idee van blokken niet dat er nooit 12 loc's op een sectie staan? Of storen locs op verschillende detectoren maar op dezelfde booster elkaar toch? Want dat lijkt me juist niet de bedoeling...


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #65 Gepost op: 12 december 2017, 15:39:14 »
@Ronald - @Rinus, ik ga inderdaad geen wisseldecoders gebruiken van Bidib. Althans, dat is op het moment niet de bedoeling.

M'n locs wil ik laten rijden met BIDIB modules. Voor wissels, seinen en wisselterugmeldingen ga ik met de DR4018, DR4088 (die ik nu over heb omdat ik ben overgestapt op BIDIB zodat ik de 4088 als wisselterugmelders kan gebruiken) en DR5000 gebruiken. Dus gescheiden decoders voor rijden en schakelen. iTrain doet de berekeningen voor de terugmelders icm de wisselstanden.

@Timo, op 1 BIDIB booster zit 1 maal een GMB16T, en die heeft 16 melders. Per blok gebruik ik 1 melder, en dmv snelheidsmeting in iTrain heb ik daar genoeg aan. In 1 blok kan ik dmv Railcom 4 locs plaatsen. Dus 'theoretisch' kan ik per booster 16 * 4 = 64 adressen van locs uitlezen. Op het moment zijn er 3 boosters actief waarvan er 1 is uitgerust met een extra GMB16T, dus totaal 4 * 16 = 64 melders. Een stuk of 26 (blokken) + 16 (buffers) + 2 (wisselstraten) +5 (keerlus) + 7 (in en uitrijden) = 56 zijn er daarvan aangesloten. Met max 4 locs per blok door deze als rangeren toegestaan mee te geven in iTrain heb ik dus voldoende ruimte om m'n 50+ locs kwijt te kunnen om te testen (niet om te rijden, daar is te weinig ruimte voor  ;D ).
Met 1 booster met daar aan de GMB16T heb ik dus 16 melders aan 16 blokken hangen. Wat ik zag met kanaal 1, is dat als er 8-12 locs in 8-12 verschillende blokken staan die aan 8-12 verschillende melders hangen deze het niet meer netjes doen. Geen van de locs was nog in staat om met kanaal 1 zijn adres door te geven. Dit proberen ze namelijk allemaal op ongeveer hetzelfde moment te doen in de ruimte in het DCC signaal dat daarvoor beschikbaar is, en dat gaat niet goed. Vandaar dat kanaal 1 nu uitstaat. Bij een ESU terugmeld module zie je dat er van de 16 melders er ook maar 4 met Railcom overweg kunnen. Ik vraag me af of hun dus ook dit probleem hebben.

Nog even wat opgezocht op de OpenDCC site: https://www.opendcc.de/info/railcom/railcom.html

Citaat
Nachteile, potentielle Probleme

    M.E. ist das Protokoll-Verhalten im Kanal 1 (eine Lok schreit da einfach die eigene Adresse raus) nur für die Spielbahn geeignet, auf einer größeren Anlage wird man dieses Verhalten nicht brauchen können.
    Bei mehreren Fahrzeugen in einem elektrischen Abschnitt (z.B. Doppeltraktion) kommt daher in Kanal 1 keine gültige Datenübertragung zustande.

Met 50+ locs zie ik mijn baan niet meer als een 'Speilbahn', dus kanaal 1 staat uit bij mij  8)

@Rinus, heb je als SW gezien (zoiets als iTrain) die overweg kan met de QoS en Speed meldingen van Railcom en dit bijvoorbeeld kan visualiseren (QoS) en bijhoudt waar de trein zich begeeft (Speed) ?

Sandopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #66 Gepost op: 12 december 2017, 16:26:41 »
André,

Vaag, heel vaag, meen ik mij te herinneren dat Rocrail dit kan.

Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

P.S. Ik heb het nog eens nagezocht. Het is dus niet meer vaag. Rocrail!
« Laatst bewerkt op: 12 december 2017, 18:09:37 door Sandopie. Reden: P.S. Toegevoegd »
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.



OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl, iTrain.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #67 Gepost op: 12 december 2017, 20:29:30 »
Hoi Andre,

Dat vind ik wel verrassend dat het fout gaat. De boosters doen niets anders dan even stil zijn zodat de decoders wat kunnen zetten. Maar ik dacht altijd dat de RailCom detectoren er voor zorgde dat dit gebrabbel in een blok niet zichtbaar is achter de detector en dus niet in de andere blokken. Maw, dat ieder blok gewoon los van elkaar zijn werk doet. Schijnbaar is dat, in ieder geval met de GMB16T, niet het geval. Interessant om te weten als ik zelf ooit met RailCom aan de slag ga ;D


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #68 Gepost op: 12 december 2017, 20:52:42 »
Hoi Timo,

Interessante gedachte dat iedere melder zou moeten kunnen lezen wat er op zijn 'rails' gebeurd (volgens mij moet het melders zijn waar jij het over blokken hebt). Als dat het geval is, dan ja, zou het geen probleem mogen zijn.

Ik ga nog eens bladeren op het OpenDCC forum om te zien of er iets over te vinden is waarom dit wel/niet is gedaan/kan.

Groetjes,

Andre

henryten

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #69 Gepost op: 12 december 2017, 21:24:49 »
BiDiB is een bidirectionele bus wat wil zeggen dat de decoder ook gegevens kan terugsturen naar de centrale, als je hier meer over wilt weten kijk dan eens op miniatuurwereldnederland.com voor veel info over dit systeem

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #70 Gepost op: 13 december 2017, 11:57:30 »
Hoi Andre,

Ik bedoel inderdaad per melder. Maar met één melder per blok komt dat op hetzelfde neer :angel:

Maar het idee komt voort uit dat als verschillende decoders op verschillende melders elkaar zouden beïnvloeden, hoe weet de melder dan dat het in zijn sectie was? Of dit echt zo werkt, geen idee. :police:


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Goosie

  • Offline Offline
  • Berichten: 161
    • www.henkdegans.nl
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #71 Gepost op: 15 december 2017, 17:40:23 »
Is er een voordeel van bezetmelding met railcom via Bodib bus ten opzichte van loconet in combinatie met de nieuwe DR5088RC digidetect van digikeijs?
Met vriendelijke groet,

Henk de Gans

Sandopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #72 Gepost op: 15 december 2017, 17:44:15 »
Goosie,

Volgens mij heeft de Digikeijsmelder (zie info website) alleen kanaal 1 ondersteuning, BiDiB kanaal 1 en 2.

Met vriendelijke groet,

Rinus Vos
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.



OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl, iTrain.

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #73 Gepost op: 15 december 2017, 18:13:24 »
@Henk,

Lees en oordeel zelf wat het beste bij je past  ;):

1:  https://www.opendcc.de/info/railcom/railcom.html

Citaat
Loconet:
Mit einer Datenrate in der Größenordnung 10kBaud kann man zwar einzelne Lokerkennungen transportieren, bei einer größeren Anlage mit mehr Meldern und Geschwindigkeitsmeldungen vieler Fahrzeuge reicht die Bandbreite nicht.

2: http://www.bidib.org/bidibus/bidibus_e.html

Citaat
High speed of 500kBaud.

...waarbij de Bidib aansluiting bij mij via USB de computer bereikt met een snelheid van 115.2kBaud, dus wel wat minder dan BIDIB zelf, maar nog altijd 10 keer zoveel als Loconet.


Wat ik zelf als nadeel zie van Loconet (althans, wat ik lees en uit m'n eigen ervaringen haal) is dat als een bezet melder z'n status heeft doorgegeven deze niet nogmaals is uit te lezen, dus als je hem verliest, ben je hem kwijt. En dat resulteerde zo nu en dan in aanvaringen op de baan. Dat was dus ook 1 van m'n redenen om eens te kijken of BIDIB dit alles beter doet voor mij.

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #74 Gepost op: 18 december 2017, 06:03:32 »
Voor de geinteresseerden: hier m'n eerste resultaten met het rijden met BIDIB: https://youtu.be/ZJ_GmqNcHMU