Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stroomdetectie bij goederenwagens door heuvelbaan
Vandaag om 10:29:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Cor--24
Vandaag om 10:21:50
De (3d) knutsels van Ronald. door Johan Schalken
Vandaag om 10:12:14
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 10:12:00
7 april De Karel on tour door haes
Vandaag om 10:10:09
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 09:46:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
  

Auteur Topic: Baan in Los Angeles  (gelezen 363582 keer)

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3291
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #195 Gepost op: 12 mei 2017, 06:35:56 »
👍🏻👍🏻
Tschuss Genossen

index van "update: baan in de tropen":
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/pdf-excel-index-6537ff469ede7.pdf

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #196 Gepost op: 12 mei 2017, 09:54:47 »
wissels op een andere trafo op AC
Je mag je decoders dan wel voeden met AC, wat er uit komt is DC ;) Eerste wat de decoders (en eigenlijk bijna alle decoders) als eerste doen is de boel gelijkrichten. De C-klem is vervolgens V+.

Wat je wilt kan heel goed maar is een beetje het wiel opnieuw uitvinden ;) En ik heb alleen wat ervaring met Fleischmann n-schaal wisselaandrijvingen en deze waren gewoon een ramp ::) Die soldeerde ik liever door en dan maar geen eindafschakeling dat de mogelijkheid dat hij op een baan faalt. >:(

En wil je het op een decoder toepassen zijn opto's inderdaad handig. Maar maak dan even weer een V-. Twee diodes met cathodes aan elkaar, anode naar de beide POWER draden. En omdat je dan alleen maar gelijkgerichte spanning hebt en niet afgevlakt wil je denk ik nog een condensator aan de uitgang van de opto gebruiken om hem met de nuldoorgang niet te laten stuiteren.

Ik zou er overigens vervolgens terugmelders mee schakelen, niet bezetmelders/stroomdetectie. Kan wel maar het is zo zonde van de hardware om eerst naar een logisch signaal te gaan, daar weer een last mee te schakelen, deze last te laten detecteren door de stroomdetectie en dat dan terug te melden ;D

Overigens met testen met lampjes wel een beetje uitkijken, deze kunnen nog een aardige stroom door de wissel trekken (in ieder geval een heel stuk meer dan ledjes) waardoor de spoel het misschien wel te warm kan krijgen.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #197 Gepost op: 12 mei 2017, 17:30:18 »
Hoi Timo, bedankt voor het mee denken.

Citaat
Je mag je decoders dan wel voeden met AC, wat er uit komt is DC

Maar als ik m'n wissels aanstuur met 1 transformator, en wordt wellicht omgezet naar DC, en de bezetmelders hangen aan het DCC/DC/track output van m'n baan, dan is het niet handig om om de signalen die van de ene transformator afkomen proberen te meten met een bezetmelder die al aan een andere transformator hangt. Het is dan wellicht allemaal DC, maar van verschillende bronnen. Lijkt me niet dat je die zomaar aan elkaar kunt hangen.  ;)

Citaat
Wat je wilt kan heel goed maar is een beetje het wiel opnieuw uitvinden

'You don't know, what you don't know'. Na een paar maanden zoeken (maak je geen zorgen, niet constant  ;D ) heb ik dus elders wat gevonden. En het leek me wel wat om dat voor mezelf hier even vast te leggen en te documenteren. Wat voor de 1 gesneden koek is, is voor de ander (ik in dit geval) nieuw. Ben dus geen willen aan het uitvinden, maar bij elkaar aan het rapen wat ik elders heb gezien. Maak je niet ongerust.

Citaat
En wil je het op een decoder toepassen zijn opto's inderdaad handig.

Heb gisteren een melder genomen die ik nog had liggen, en die in z'n eentje op de zelfde bron aangesloten (AC) als de wissels. Dat werkt erg mooi! M'n wissel decoders kunnen 8 wissels aan. Per wissel 2 stand meldingen, dus heb je 16 melders nodig. De DR4088 die ik gebruik heeft er precies 16!. Dus per decoder kastje ook een melder erbij, en ik ben netjes modulair bezig, die optos heb ik dus bij nader inzien niet nodig.

Citaat
Ik zou er overigens vervolgens terugmelders mee schakelen, niet bezetmelders/stroomdetectie.

Die begrijp ik even niet. Voor mij zijn terug/bezetmelders hetzelfde. Ik moet aan een melder een signaal geven die het voor mij in Loconet terug kan geven aan de besturing. Dat doe ik dus met de DR4088.

Citaat
Overigens met testen met lampjes wel een beetje uitkijken

Ik gebruik 'LED' lampjes, dus maak je geen zorgen ;-
Heb ze vannacht lekker laten branden, spoelen voelen goed aan, worden niet warm of zo. Zal nog eens meten hoeveel mA er door heen gaat, maar verwacht dat dit minimaal is, 20mA of zo. Dat moeten de spoelen toch wel aankunnen.

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #198 Gepost op: 13 mei 2017, 22:14:36 »
Voor het aanleggen van het railbed, maar wat spullen van Railpro aangeschaft, inclusief mobiele schaftkeet: allemaal Roco.



En in het Franse dorp komt de Franse automobiel industrie centraal te staan: 
- Femme Enceintes van Jouef
- Peugeot en Simca van LS-Models
- IBM en Renault van REE models




rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1297
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #199 Gepost op: 14 mei 2017, 11:46:27 »
grappig.
Dacht eerst dat roco de caravan scheef had gefotoshopt op de platte wagen.
Blijkt hij gewoon ook echt scheef te staan op het schaalmodel.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #200 Gepost op: 16 mei 2017, 11:54:44 »
Lijkt me niet dat je die zomaar aan elkaar kunt hangen.  ;)
Dat kan wel hoor ;) Zolang je dat maar met één van de twee trafo aansluitingen doet. Maar ben het met je eens, een opto maakt het wel lekker makkelijk / kans op fouten hier wat kleiner :)

'You don't know, what you don't know'.
;D Geen probleem. Wilde je er alleen op wijzen dat Klaas het dus al voor 90% had staan :)

Heb gisteren een melder genomen die ik nog had liggen, en die in z'n eentje op de zelfde bron aangesloten (AC) als de wissels.
Hoe heb je het nu aangesloten ??? Dat ben ik nu wel even kwijt.

Die begrijp ik even niet. Voor mij zijn terug/bezetmelders hetzelfde. Ik moet aan een melder een signaal geven die het voor mij in Loconet terug kan geven aan de besturing. Dat doe ik dus met de DR4088.
Terugmelders is alleen de hardware om een signaal terug te melden. S88 alleen is een terugmelder, je trekt een signaal naar GND en je meldt dat terug aan de centrale waar je het kunt bekijken. Heb je een module met stroomdetectie dan is dat eigenlijk geen pure terugmelder meer maar wordt dat dus een bezetmelder genoemd. Het meldt werkelijk of er iets bezet is en niet of er zomaar een ingangssignaal laag is. Digikeijs biedt beide eigenlijk aan. De DR4088CS (Current Sense) heet stroomdetectie en de DR4088GND moet je gewoon een pin naar GND trekken. Voor deze toepassing is het redelijk zonde om als tussenstap weer naar een stroom voor stroomdetectie te gaan. :angel:

Ik gebruik 'LED' lampjes, dus maak je geen zorgen ;-
Ahh, dat kon ik niet zien ;D In de tijd dat ik zulke houdertjes gebruikte zaten er nog gewoon gloeilampjes in 8)

20mA of zo. Dat moeten de spoelen toch wel aankunnen.
20mA kunnen de spoelen denk ik wel aan maar 20mA is al best wel veel voor een (modern) ledje. Als je daar 1mA of 2mA door heen stuurt is dat meer dan fel genoeg voor een indicatie lampje. En als de opto niet zo veel hoeft te schakelen neemt deze (veel dan) ook wel genoeg met 2mA ofzo.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #201 Gepost op: 16 mei 2017, 16:08:13 »
Citaat
Hoe heb je het nu aangesloten ??? Dat ben ik nu wel even kwijt.

Citaat
maar 20mA is al best wel veel voor een (modern) ledje

De DR4018, de decoder, krijgt een input spanning van m'n AC transformator, en schakeld de wissels. Heb een DR4088LN-CS gepakt die ik nog had liggen, en daarvan de 'C' (die tussen de twee maal 8 connectors zit) ook aangesloten op de AC transformator (1 van de twee draden). Tussen de spoelen uitgangen van de DR4018  en de melders van de DR4088LN-CS een ledlampje gezet. Lampje laat dus een stroompje lopen door de bezetmelder, welke het terug geeft. Ook even gemeten: er loop slechts 5mA. Een opto heb ik dus even niet nodig.

Uiteindelijk de lampjes vervangen door twee weerstanden van 1200 Ohm (dat was de hoogste waarde die ik had liggen), en er loop 6mA. En alles werkt perfect! (Kan de weerstand nog wel wat verhogen, zodat het stroompje nog wat lager wordt).

Citaat
S88 alleen is een terugmelder, je trekt een signaal naar GND

Daar ga ik zeker nog eens naar kijken. Die heb ik hier op het moment even niet liggen.

Andre

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #202 Gepost op: 17 mei 2017, 20:01:34 »
Mja, zo kan het ook inderdaad. En die opto, die zit al in de DR4088CS ;D En schijnbaar ook al genoeg filtering aangezien je nu maar een halve sinus aan spanning hebt :) Maar schijnbaar filtert de DR4088CS lang genoeg om er een stabiele melding van te maken.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #203 Gepost op: 17 mei 2017, 22:54:39 »
Nu ik er over na zit te denken is dit best een interessante opmerking!

Als er inderdaad gefilterd wordt, dan heb je een signaal van 1 seconde / 60 hz (zit in de US), = 17ms, waarvan je dus maar de helft hebt.
In de handleiding staat alleen wat over de stroom die er moet lopen, 2mA, niet over de 'duur'.

Als ik van de week nog eens tijd heb hang ik de scope er aan, en ga ik eens meten. Lijkt me wel interessant wat er allemaal aan signalen gegenereerd wordt en omdat te weten. Want als de decoder ook filtert, dan kan er wel eens een lagere spanning naar de wissels gaan dan dat ik verwacht.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #204 Gepost op: 17 mei 2017, 23:34:32 »
Meten is altijd goed :) Want je best daar in de VS vast het oude gezegde "Meten is weten" nog niet vergeten ;D

Maar minder spanning naar de wissels, nee. Eerder meer dan je verwacht. Je AC wordt in de decoder namelijk gelijkgericht en (zo goed en zo kwaad mogelijk) afgevlakt.

Alleen de spanning naar je ledje en melder niet, dit is gewoon een gechopte sinus. En dan heb je pulsen van 8,3ms, niet 17ms ;) (Halve 60Hz sinus => (1 / 60Hz) / 2) En het is niet zo gek dat hier wat filtering op zit. Je wil niet bij ieder vuiltje op de rails je terugmelding missen.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #205 Gepost op: 19 mei 2017, 02:13:29 »
Omdat het schaduw station later onder de rest komt te zitten lijkt het me wel wat om Railcom te gaan gebruiken voor het automatisch detecteren van welke trein er in welk blok staat.

Ook de tip gekregen om eens naar BIDIB te gaan kijken. Dus een paar weken geleden maar eens een BIDIB Master en Slave besteld.
Vandaag aangekomen, alleen jammer dat er geen Master was meegestuurd maar een totaal ander product.

De Node alvast in elkaar gesoldeerd (vind het wel vreemd dat je dat zelf moet doen), en ligt nu te wachten op de Master (zal wel een tijdje gaan duren). En jammer dat ze niet duidelijk op de website vermelden dat je er losse connectors bij moet bestellen om het te kunnen aansluiten.

Als dit goed werkt, kan ik de andere bezetmelders die ik al heb gaan gebruiken voor het detecteren van de stand van de wissels, en deze nieuwe voor het automatisch detecteren welke loc waar staat.

Het verbaasd me trouwens wel dat er erg weinig over BIDIB te vinden is op dit forum.





Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #206 Gepost op: 19 mei 2017, 10:26:30 »
Vandaag aangekomen, alleen jammer dat er geen Master was meegestuurd maar een totaal ander product.
Dat is wel heel slordig, zeker als ze het naar de VS sturen...

vind het wel vreemd dat je dat zelf moet doen
Niet zo heel vreemd, volgens mij is BiDiB ontstaan bij OpenDCC en dat is nu eenmaal gewoon een groep vrijwilligers die dit hebben gemaakt als hobby. Ze hebben dus wel printen laten maken en versturen het als kit. Maar een bord werkelijk laten bestukken is wel even wat duurder met zo'n kleine run.

Het verbaasd me trouwens wel dat er erg weinig over BIDIB te vinden is op dit forum.
Volgens mij is het grootste probleem dat zowel RailCom als BiDiB gewoon niet breed ondersteund worden en de meeste rijders er het nut niet van in zien. Of in ieder geval niet de meerwaarde.

Ikzelf ook niet echt. De software kan met normale melders prima bijhouden waar een trein zich bevind. Ja, het is wel leuk als een trein zich zelf aan meldt maar of ik daarvoor de extra aansturing wil aanleggen...


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #207 Gepost op: 20 mei 2017, 06:08:23 »
We schrijven 1982. Na heel wat krantenwijken, bijbaantjes, en lief vragen bij je ouders en andere familie leden, hadden we dan eindelijk een BR151 van Fleischmann.

Na 3 keer op en neer gereden te hebben naar Bart Smit in Dukenburg, konden we er ook 3 wagons achter hangen. Maar we zijn dan ondertussen al weer een jaar of 5, en 49 kranten wijken, verder.

Op de voorzolder (wat baal ik er van dat ik daar geen fotos van heb. Voor de nieuwe generatie: we hadden nog geen iPhone, en werkten met rolletjes van 36 fotos per keer), loopt uiteindelijk in een ovaal van zo'n 20 meter rails de BR151 volgas met 3 wagons de heuvel op, en er weer af: wel met de hand aan de rode knop van de Temsi transformator, want helling op heb je 14 Volt nodig, en helling af slechts 6.

Details:
- M'n vader moest wel de warm water geiser 30 centimeter verplaatsen: naar voren, zodat de trein tussen de geisen en muur langs kan
- 2.5 meter dubbele brug langs het 'trap gat' zodat bij eventueel ontsporen de trein niet 4 meter naar beneden stuiterd.
- Weg-neem-bare brug voorlangs de deur naar de rest van de zolder

De verlichting van de trein en wagons knipperen als een gok automaat in Las Vegas.

Wat is het geweldig om zo'n trein te kunnen besturen: we zitten in 1987.

30 jaar later, na veel omzwervingen, hebben we de voorzolder verruild voor de garage.
De BR151 van Fleischmann is een ESU geworden, vers uit de doos. Via Catawiki hebben we er nog een paar wagons bij kunnen scoren (sorry dat ik anderen overboden heb, Bart Smit is niet meer). Over de krantenwijk hebben we het maar even niet: inkomsten van elders zeg ik dan maar.

De wagons zijn voorzien van led verlichting met condensator. De Temsi transformaties is verruild door een DCC centrale, en de locomotief heeft een 8 (?) bits controller gekregen, en kan netjes berekenen wat er nodig is om de heling op en af te gaan met dezelfde snelheid.

....en de 36 frames per rolletje zijn vervangen door een iPhone....

En zie hier het resultaat.

...wat kan het leven toch mooi zijn!

Andre

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3291
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #208 Gepost op: 20 mei 2017, 07:15:58 »
Hoi Andre,

Leuke memoires, zeer herkenbaar.
Mooie trein, ESU 151 ervoor een een stammetje ocean-blau.

Maar waarom links rijden? Je kunt de wokkels toch zodanig maken dat omhoog de buitenbocht is.
Omhoog linksom, omlaag rechtsom:



(sorry voor dit bibberplaatje, zit in de file)
Tschuss Genossen

index van "update: baan in de tropen":
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/pdf-excel-index-6537ff469ede7.pdf

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #209 Gepost op: 20 mei 2017, 22:33:27 »
Hoi Hans,

Voor m'n nieuwe ontwerp helemaal rekening mee gehouden dat de buitenbocht omhoog gaat, en de binnenbocht omlaag.

En daar gaan we ook rechts rijden.

Groetjes,

Andre