Doel:€250.00
Donaties:€155.00

Per saldo:€-95.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-11-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gedrag Weinstra regelaar door Timo
Vandaag om 11:54:18
Stroomloos maken stuk spoor bij DCC? door Markus
Vandaag om 11:53:58
DCC++ centrale en arduino: ervaringen? door bask185
Vandaag om 11:52:45
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Frans Peeters
Vandaag om 11:42:38
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door jerrytrein
Vandaag om 11:37:59
AVT NS6300 reactiedraadje door MDK193
Vandaag om 11:27:41
Nieuwbouw container overslag terminal door pallie
Vandaag om 11:24:05
Hall sensor versus Reed schakelaar door Te 2/2
Vandaag om 11:16:38
Welke lok is favoriet om op het grootspoor mee te rijden? door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:09:21
Van Swarzach naar Swarzburg door gvandersel
Vandaag om 10:43:07
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door sdz1976
Vandaag om 10:38:59
VERPLAATST: Modelspoorgroep Eindhoven door Reinout van Rees
Vandaag om 09:41:54
(ACME) Containerwagens met daarop containers van andere fabrikanten. door Peter Crossrail
Vandaag om 09:32:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorzeven
Vandaag om 09:16:31
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door spoorzeven
Vandaag om 09:13:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:12:12
De opdracht voor de fotowedstrijd voor november/december "de spoorwegovergang" door Bob R.
Vandaag om 08:58:11
gezocht asgenerators in H0 door spoorfan
Vandaag om 08:48:47
BR 64, welke rijtuigen passen er achter? door Ascona
Vandaag om 08:24:10
Baan in Los Angeles door MarcNL
Vandaag om 08:00:22
Update: baan in de tropen door MOVisser
Vandaag om 07:45:08
Raadplaatje door Twinkie
Vandaag om 07:09:01
Lima TGV tussenwagens door iarnrod
Vandaag om 06:43:47
  

Auteur Topic: Baan in Los Angeles  (gelezen 87040 keer)

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 718
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #15 Gepost op: 16 augustus 2016, 04:15:21 »
En zo ziet het er dan uit nadat we alles hebben opgeruimd en schoongemaakt voor de volgende stappen:
- Het aanbrengen van kurk voor isolatie
- Het maken en uitproberen van twee helixen



En het vervolg moet er dan ongeveer zo uit gaan zien, maar ja, de rails hier in de US is weer eens op, dus dat kan nog wel eens een maand of 2 gaan duren.



Het idee is uiteindelijk dat er op de linker berg een ski-oort komt, en rechts een brouwerij/wijngaard. Uiteraard met sporen daar naar toe, maar dat is voor later. Eerst maar eens kijken of die helixen willen lukken.

Hier hebben we in iedergeval al gevonden hoe de helix te maken is. Lekker rechtdoor zagen, net zo makkelijk ;-)

http://www.stayathome.ch/gleiswendel.htm

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3229
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #16 Gepost op: 17 augustus 2016, 14:46:15 »
Wordt hij 6 of 8 kantig. (6 is groter)?

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 658
  • Idioot op een skateboard
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #17 Gepost op: 17 augustus 2016, 14:59:07 »
Je kan toch gerust rails van Peco gebruiken? Dat is daar dacht ik wel goed te verkrijgen.
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 718
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #18 Gepost op: 17 augustus 2016, 15:56:00 »
Het wordt een 6 kanter, heb al het 1 en ander gezagen. Valt nog niet mee om dat allemaal netjes te krijgen, 1 graad afwijking per kant is al 6 graden afwijking op het totaal. Dus het wordt na het zaken nog wel wat schuren om het netjes recht te krijgen. Maar dat gaan we oplossen.

Hmm, Peko rails. In het verleden wel eens vaker in 1 baan verschillende rails gebruikt (Fleischmann, Roco & Lima), dat is m'n ding niet. Past het net niet en ontspoort de loc met wagons. Als je het later wilt hergebruiken krijg je zo nu en dan twee verschillende soorten rails in het zicht. Dus ik ga gewoon voor het Fleischmann materiaal waarvan ik weet dat ik ermee overweg kan. Ook m'n ervaring met de flexibele rails is niet zo goed (ja, ligt voor het grootste gedeelte aan mij) had op de kerstbaan ook flex rails liggen, en toen ik klaar was, dacht ik 'Mooi!'. Maar goed, dan kom je erachter dat de bochten op sommige punten niet iets te scherp waren, en kon je opnieuw beginnen. Dus gewoon lekker standaard rails van Fleischmann op deze baan om niet gefrustreerd te worden.....als dit alles gelukt is dan ga ik verder kijken. Eerst maar eens zorgen dat er wat treinen naar boven gaan, en dan weer netjes beneden aankomen. Als dat lukt kunnen we nog eens kijken voor andere oplossingen. Lukt dat niet, dan kan ik die rails dus elders gebruiken. Ga dus gewoon even geduldig wachten op de boot met Fleischmann spullen, heb nog genoeg andere zaken te doen.

Groetjes,

Andre

John18

  • Offline Offline
  • Berichten: 145
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #19 Gepost op: 17 augustus 2016, 21:24:29 »
Toch wel kicken dat de nederlandse 1200 serie met IC stam ook aan de andere kant van de wereld rijdt :-)

Waar een klein land groot in kan zijn  ::)

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 718
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #20 Gepost op: 19 augustus 2016, 18:17:28 »
Hoi John,

Je weet wel dat de 1200 Serie naar Amerikaans ontwerp is?
Dus eigenlijk heeft hij hier z'n oorsprong, en is hij gewoon weer thuis.  ;)

Maar het is inderdaad een mooie machine om te zien, zeker met de LS models wagons erachter. Zojuist ook nog een 1000 serie locomotief van Roco gevonden op een website, en die is nu onderweg. En verder heb ik nog Materiaal '46 rond rijden, en de BR 65-018, zoals hij bij Stichting Stoom Nederland rondrijd. Maar die zitten op het moment even in de doos.

Groetjes,

Andre



AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 718
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #21 Gepost op: 19 augustus 2016, 18:31:27 »
KURK !

Als je hier rond kijkt op het forum, maar ook op andere site, wordt er altijd gesproken over 'isolatie van de baan'.
M'n baan van 30 jaar geleden had dat niet, je gaf toen liever geld uit aan een mooie wagon dan aan isolatie. En de radio overstemde dat eenvoudig. Maar ja, volgens mij kom ik daar nu niet meer onderuit, en ben daar dus ook mee aan de slag gegaan.

Afgelopen weekend de eerste helft van de baan voltooid: stukje bij beetje de rails eraf, isolatie eronder, en dan de rails weer terug.

Omdat dit nog steeds min of meer m'n test baan is, heb ik er voor gekozen om de hele baan maar de bedekken (behalve het midden waar geen rails komt) met kurk tegels.

Nou, dat scheelt nogal wat! Ben enorm verbaasd hoeveel geluid er nu gedempt wordt.
De kurk tegels heb ik op de hoeken gelijmd, en de rails met kleine schroeven in de kurk vast gezet (dus niet door het kurk heen).

Zie (of beter hoor) hier het verschil tussen kruk en geen kurk: https://youtu.be/OhAEBNbglKI

Hoop het aankomende weekend dit te kunnen afronden, zodat ik aan de helix kan gaan beginnen.

Andre

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2941
    • Lacus Flevo
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #22 Gepost op: 19 augustus 2016, 18:34:16 »
Andre

je filmpje is prive

Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 718
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #23 Gepost op: 19 augustus 2016, 18:56:39 »
Hoi Arthur,

Bedankt voor het melden. Heb het aangepast.

Groetjes,

Andre

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1342
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #24 Gepost op: 19 augustus 2016, 19:21:24 »
Nu heb je met Profi rails wel het meest luidruchtige soort rails te pakken wat op de markt is...

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 718
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #25 Gepost op: 19 augustus 2016, 20:01:45 »
Hi Ivan, weer wat geleerd ;)

Groetjes,

Andre

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 718
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #26 Gepost op: 23 augustus 2016, 13:08:04 »
Afgelopen weekend het project kurk min of meer afgerond. Het is akelig stil geworden!
Ook de eerste toerit aan de linkerzijde (eigenlijk achterzijde) aangelegd welke later in verbinding komt met de helix omhoog/omlaag.
Van de week maar eens proberen of de locomotief daar een beetje omhoog wil.

« Laatst bewerkt op: 23 augustus 2016, 13:09:35 door AndrevdG »

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 718
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #27 Gepost op: 26 augustus 2016, 16:13:57 »
Na het aanbrengen van de kurk maar weer eens tijd gestopt in het aanbrengen van geluid in 1 van m'n locs. Deze keer een Roco BR 23.



Via het web hier een site gevonden die gelukkig de ESU 56498 met Plux16 aansluiting op voorraad had. Bij een lokale shop had ik al eens een paar luidsprekers meegenomen die wat eenvoudiger zijn in te bouwen dan die 'grote' luidsprekers van ESU. Alles past nu mooi in de tender. En alleen van dichtbij hoor je goed dat het geluid dus van achteren zit ipv voren. Maar ik durf nog niet even de voorkant open te schroeven.




nighttrain1

  • Powered bij Oltronix; 2x300VA & plaatser moeilijkste raadplaat 2013
  • Offline Offline
  • Berichten: 3609
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #28 Gepost op: 27 augustus 2016, 00:03:54 »
Leuke lay-out!
Maar waarom een "S" bocht onderaan de helling?
Tip:
Ook al is het aan de achterzijde van de baan, een vloeiende op of afrit begin of einde werkt beter.
Zorg er voor dat na een boog minimaal 20cm rechte rail ligt voor er een tegen boog begint.

Er valt mij nog iets op, waar ik een vraag over heb:
Als ik kijk naar dezelfde foto zie ik rechts een DB 151'er staan met 2 rijtuigen. Moet je even die 2 rijtuigen wegdenken en is dat de voorzijde van de lok, vanuit dit standpunt kan de lok bij alle sporen komen van het gehele station. (Zeker bij een ronde baan als deze) waarom kan dat aan de andere zijde van het station ook niet?
(Kijk maar een op Google Maps ,bij satelliet foto's) hoe stations lay-outs zijn samen gesteld).
« Laatst bewerkt op: 27 augustus 2016, 00:15:06 door nighttrain1 »
Groeten Richard, nighttrain

DCC,NS,H0,Tijdperk 3B t/m 5 + vleugje nu,Koploper,Intellibox
VAM- & Beneluxtreinen

2011-2018 ***** + 22x X
X=extra plaat geplaatst

Bouw: Zwederbaan & (BNLS) Forumbaan module; Ringvaart spoorbrug nabij Buitenkaag.

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 718
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #29 Gepost op: 27 augustus 2016, 03:24:10 »
Hoi Richard,

Bedankt voor je feedback! Wordt zeer gewaardeerd.  (y)

Die S-Bocht, komt door m'n wederhelft. Die vindt dat de layout zo groot genoeg is, en er mag geen 10 centimeter bij.
Dat wordt dus nog zwaar onderhandelen de komende maanden om dat dus wel voor elkaar te krijgen. Heb het gisteren even uit zitten proberen, en je zit daar dus inderdaad op het randje van het mogelijke. Ik ga de SW instellen dat treinen daar niet sneller dan 60-80 KM per uur gaan, en dan denk ik dat ik het net red.

Ik ben enorm aan het stoeien van waar de loks wel en niet bij kunnen komen, inclusief welke locs wel netjes over de wissels gaan en welke niet.

Het idee wat ik heb is: de twee buitenste banen zijn voor de langere tracties, de binnenste voor de kortste, dus lange hoeven niet persee op de binnenste hoeven te komen.

Dus ik hoor wat je zegt, maar heb nog geen oplossing gevonden waar ik 100% tevreden over ben.

Dit is dus ook nog min of meer een 'test baan', heb zo'n 25 jaar niets met rails gedaan, dus moet nog veel uitproberen, en zien wat anderen voor suggesties hebben.

Na de kerst wil ik de stelling aan de rechterzijde (of achterzijde op de meeste fotos) lager maken, zodat de baan 60-70 centimeter die kant op kan. In dat geval krijg ik ook 40 centimeter meer statiion, en kan ik 10 centimeter rechte rails leggen tussen de binnenkomende bochten, en de wissels. Want sommige lokomotieven trekken dit op het moment niet, te veel bochten werk achter elkaar. Dan will ik ook nog 50 centimeter richting de andere muur opschuiven zodat ik wel ruimte krijg, en dus die S-bocht niet meer nodig is.

Ik krijg dan zo'n 60 centimeter langs de muur, vervolgens een ruimte van zo'n 50-60 centimeter waar ik kan staan in het midden. De zijkanten krijgen dan een verbinding met deze 60 centimeter, en dan vervolgens aan de voorzijde een stuk van 120 centimeter. Totaal wordt het dan zo'n 260 bij 470 centimeter. Wil daar dan min of meer twee lagen op leggen en op iedere achter hoek een helix om bij de volgende laag, en om bij de bergen te komen. Maar ja, moet wel de wederhelft weten te overtuigen. Die roept: het is een garage voor autos.....dus dat wordt nog interesant.

Suggesties zijn dus meer dan welkom, altijd heerlijk als andere meedenken!  (y)

Groetjes,

Andre